Humilton kirjoitti:mies kirjoitti:Tuo on "numismaatikkotodiste" siitä, että Johannes eli samaan aikaan kuin Domitianus.
Onko tällä samaan aikaan elämisellä erityistä merkitystä?
Lähinnä historioitsijat ovat arponeet tapahtuiko ilmestyskrjan kirjoittaminen Neron vai Domitian aikana. Varhaiskristillisyyden teokset sanovat yhteen ääneen, että Domitian ainaka se kirjoitettiin, ja että hänen aikana lähetettiin kristittyjä vankisaariille. Neron toimintatapa oli erilainen. Varmaan olet törmännyt Ilm.6:2 selitykseen, jossa punainen hevonen on keisari Nero. Mikäli Ilmestyskirja kirjoitettiinkin Neron aikana, niin saattoi ollakin, että Domitian lainasi "seitsemän tähteä" myöhemmin. Domitian piti itseään jumalana, dominus et deus (i.e. master and god).
Ajatus, että kirja kirjoitettiinkin Neron aikana, johtaa siihen, ettei varhaiskristillisyyden teoksia voida juurikaan pitää luotettavina: useat viittaavat Domitian / Johannekseen. Tämä lienee se tärkein merkitys; toisaalta tämä lienee usean päämääräkin: vesittää kaikki mahdollinen fakta. Esimerkiksi varhaiskristillisyys piti Heprealaiskirjettä yksinomaan Paavalin kirjoittamana. Syyksi kirkkohistorioistija Eusebius merkitsi Stromatan selityksen, että heprealaiset (juutalaiskristitys) suhtautuivat epäilevästi Paavaliin, ja toisekseen, koska Paavali oli "pakanoiden apostoli"; tämän takia Paavalin nimi puuttui kirjeen alusta. Vastapainoksi, jos se olisi ollut Apolloksen yms, ei kait olisi ollut syytä olla nimeään kirjoittamatta.
"Neron" kannattajilla on sellaisia ajatuksia, että Laodikean tuhosi maanjäristys 60 jkr, joten ilmestyskirjan piti tulla tätä ennen. Domitian oli vallassa 81-96jrk. Laodikean ohella Kolossa tuhoitui (tri-city). Joidenkin mielestä Laodikeaa ei alettu kovin heti rakentamaan uudestaan. Kuitenkin lienee mahdollista (omaa arviota), että laodikea tuhoutui, muttei sen ihmiset, jolle kirje oli osoitettu.