Ei kuvaa, ainoastaan ääni

Sana on vapaa.

Ei kuvaa, ainoastaan ääni

ViestiKirjoittaja käpy » 01 Tammi 2017, 01:22

5 Moos. 4.12. "Ja Herra puhui teille keskellä tulta: puheen äänen te kuulitte, mutta ette yhtäkään kuvaa nähneet, vaan äänen kuulitta."
Sen jälkeen kerrotaan, ettei kuvaa saanut nähdä kun se johtaisi epäjumalien kuvien tekoon.

Mitä ajatuksia tämä herättää nykyajan elämästä tässä maailmassa?
käpy
tutustunut
 
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 17:17

Re: Ei kuvaa, ainoastaan ääni

ViestiKirjoittaja mies » 04 Tammi 2017, 09:44

Iso Katekismus: 1.Käskyn selitys kirjoitti:Pakanat siis oikeastaan tekevät epäjumalakseen sen, mitä he oman mielikuvituksensa harhauttamina Jumalasta uneksivat. Näin he luottavat pelkkään tyhjyyteen. Sama koskee kaikkea epäjumalanpalvelusta. Se ei synny vain jonkin kuvan pystyttämisestä ja palvomisesta, vaan se syntyy ennen kaikkea sydämessä, joka tähyää muualle, etsii apua ja lohtua luontokappaleilta, pyhimyksiltä tai perkeleiltä.

Se, mikä erityisesti ihmetyttää, on, että Israelilaiset pyrkivät hyvin nopealla aikataululla tekemään juuri päinvastoin kuin oli määrätty:
1992: 2.Moos.20 kirjoitti:2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
3 "Sinulla ei saa olla muita jumalia.
4 "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla.

1992: 2.Moos.20 kirjoitti:22 Herra sanoi Moosekselle:

"Sinun tulee sanoa israelilaisille: Te itse näitte, että minä puhuin teille ylhäältä taivaasta. 23 Älkää asettako mitään minun rinnalleni, älkää tehkö itsellenne jumalia hopeasta tai kullasta. 24 Rakentakaa maa-alttari minua varten ja uhratkaa sillä polttouhrinne ja yhteysuhrinne, lampaanne ja nautanne.

->
1992: 2.Moos.32 kirjoitti:1 Kun Mooses viipyi eikä tullut takaisin vuorelta, israelilaiset kerääntyivät Aaronin luo ja sanoivat hänelle: "Tee meille jumala, joka johtaa meitä matkallamme. Me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tuolle miehelle, joka toi meidät pois Egyptistä."
...
4 Aaron otti korut vastaan, valmisti muotin ja valoi kullasta sonnin. Kansa sanoi: "Israel, tämä on sinun jumalasi, joka toi sinut pois Egyptistä!"

Tämä on pitkälle ironista, että tehdä nyt heti täysin toisin kuin on hetki sitten määrätty. Kuitenkin tapauksia (2.Moos.20 ja 2.Moos.32) yhdistää eräs seikka: kummassakin on polttouhrit ja yhteysuhrit sekä alttari. Lupauksen kansa tiesi siitä täydellisestä uhrista, joka oli tuleva. Näinollen he (mahdollisesti) kuvittelivat sen uhrin olevan sen kaltainen yhteysuhri jota Mooseskin uhrasi, ja näin kuvittelivat sen jumaluuden olevan sonnin kaltainen, ja tämän takia kultaisen sonnin valoivat.

Sonnin rakennusmateriaali oli lähtöisin Egyptiläisiltä (2.Moos.12:25). Tämä maailma, Egypti, tarjoaakin kaikki rakennusaineet kuvitteellisen jumalan valmistamiseen. Se yrittää mallintaa oikeaa jumalanpalvelusta, mutta se ei kuitenkaan ole raamatun opin mukainen. Nytkin lienee kymmeniätuhansia kristillisiä lahkoja, joilla kaikilla, yhtä lukuunottamatta, on kuvitteellinen jumala.

50 päivää Exoduksen pääsiäisestä kun oli kulunut, laki annattiin Siinain vuorella. 50 päivää oikeasta pääsiäisestä kun oli kulunut, vuodatettiin Pyhä Henki näkyvällä tavalla. Tämä omantunnon ääni on se ääni, jota tulee kuunnella, eikä se perustu kuviin eikä mielikuviin. Siihen ei kuulu Egyptin tavaroita kun se on Pyhästä Hengestä.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Vapaata Keskustelua



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron