Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

Sana on vapaa.

Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja mies » 26 Helmi 2014, 10:07

Kuulostaako tutulta,

The Waldensian Church in the valleys of Piedmont : from the earliest period to the present time : with a view of the present state of the Waldensian Church, and of its Missions in Italy kirjoitti:
"God is the only object of worship ;
The Bible is the only rule of faith ;
Christ is the only foundation of salvation."

Jumala on ainoa palvomisen kohde,
Raamattu on ainoa uskon uhje,
Kristus on ainoa pelastuksen perusta.



Their morality was very severe ; they denounced taverns
as " the fountains of sin, and schools of the devil, where he
works miracles of his own kind ; " and forbade dancing, " as
a procession and pageant of the evil spirit." " In the dance,"
say they, " God s ten commandments are broken ; the hearts
of men are intoxicated with earthly joy ; they forget God,
they utter nothing but falsehood and folly, and abandon
themselves to pride and concupiscence."

Heidän moraalinsa oli todella tiukka; he tuomitsivat kapakat
"synnin lähteinä, paholaisen kouluina, missä hän tekee omia
ihmeitään", ja kielsivät tanssimisen "kuin pahan hengen
juhlakulkueina". Tanssista, he sanoivat "Jumalan kymmenen käskyä
rikotaan, sydämet juopuvat maallisesta ilosta; he unohtavat
Jumalan, he eivät ilmaise muuta kuin vääryyttä ja tyhmyyttä,
ja hylkäävät itsensä ylpeyteen ja lihan himoihin."



Sivut 41, 45
http://archive.org/stream/thewaldensian ... t_djvu.txt


Nyt Bernard:in todistukseen:

The Waldensian Church in the valleys of Piedmont : from the earliest period to the present time : with a view of the present state of the Waldensian Church, and of its Missions in Italy kirjoitti:St. Bernard, compelled, in spite of his hatred of
their " heresy," to acknowledge the purity of their lives,
charges even this on them as the acting of falsehood. " If you
ask" such are his remarkable words " What is their faith ?
nothing is more Christian ; if you ask, What is their manner
of life? nothing is more irreproachable."
..
Such a testimony from the pen of their enemy and active
persecutor, induces us to echo the confession of the good
king Louis xii., when a similar one was brought to him of
his Vaudois subjects of Val Louise : " These heretics are
better Christians than we."

St. Bernard, painostuksesta, huolimattaan hänen (oisko Claude Seyssel:n viha?)
vihastaan heidän "eriseurastaan", tiedosti heidän puhtaan elämän,
syyttää jopa tästäkin heitä (valdolaisten vainoojia?) kuin tehden vääryyttä. "Jos kysyt",
sellaiset ovat hänen huomattavat sanansa "Mikä on heidän uskonsa?
mikään ei ole Kristillisempää; jos kysyt, mikä on
heidän elämäntapansa? mikään ei ole nuhteettomampaa.
..
Sellainen todistus heidän vastustajansa ja aktiivisen
vainoajan (Inquisitor Rainer ilmeisesti) kynästä, johtaa meidän
muistuttamaan mieleen hyvän kuninkaan Ludvig XII:n tunnustukseen
Valdolaisista: "Nämä 'eriseuralaiset' ovat parempia kristittyjä kuin me".



Huomaa, että Bernard eli vuosina: 1090 - 1153
Ja Peter Valdo 1140 - 1218
Eli ilmeisesti Valdolaisuus tunnettiin ennen Peter Valdoakin, tai olihan tuossa
Perter Valdolla 1153 - 1140 = 13 vuotta aikaa elellä. Vai oliko joku muu
St. Bernard? Tarkastin asian toisaalta, Valdolaisuus tunnettiin jo ennen Peter Valdoakin.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja mies » 27 Helmi 2014, 08:14

Aiheena on siis: "Valdolaiset 1000 luvun tienoilla". Kyllä Bernard hyvin tiesi valdolaiset,
ellei sitten ollut yksi pre-valdolainen, kun käsitteestä "Vaudois doctrines in Lombardy" puhutaan: (Henry de Bruys, and Arnaud de Bresse now took up the cause, and extended the Vaudois doctrines in Lombardy. Of the disciples of the former, St. Bernard, who wrote in 1120, bears this testimony, "that they prided themselves in being the true successors of the apostles, and conservators of their doctrine." )


St. Bernard sanookin:

St. Bernard: Correspondence, s.222 kirjoitti:6. There remains still one more remark to be
made about the adornment of the Christian virgin.
The more peculiarly your own it is, the more secure
it remains to you. You see women of the world
burdened, rather than adorned, with gold, silver,
precious stones ; in short, with all the raiment of a
palace. You see how they draw long trains behind
them, and those of the most costly materials, and
raise thick clouds of dust into the air. Let not such
things disturb you. They must lay them aside when
they come to die ; but the holiness which is your
possession will not forsake you. The things which
they wear are really not their own. When they die
they can take nothing with them, nor will this their
glory go down with them. The world, whose such
things are, will keep them and dismiss the wearers
naked ; and will beguile with them others equally
vain. But that adornment of yours is not of such
sort. As I said, you may be quite sure that it will
not leave you, because it is your own. You cannot
be deprived of it by the violence, nor defrauded of it
by the deceit of any man.

On vielä yksi huomion arvoinen seikka Kristityn neitsyen
koristautumisesta. Mitä poikkeuksellisempi omasi on, sitä
turvallisemmin se pysyy sinussa. Näette maailman naiset
lastattuna, ennemmin kuin koristettuna, kullalla, hopealla,
kalliilla kivillä; lyhyesti, kaikella mahdollisella palatsin
vaatetuksella
. Näette kuinka he vetävät pitkiä junia
perässään, ja nämä ovat tehtynä kailleimmista materiaaleista ja
nostavat tiheitä pölypilviä ilmaan. Älkää antako sellaisten
asioiden häiritä itseänne.He joutuvat jättämäänne kun kuolevat,
mutta pyhyys joka on osananne ei unohda teitä.
Asiat, joita
he laittavat ylleen, eivät ole oikeasti heidän omiaan. Kun
he kuolevat, eivät he voi ottaa mukaansa niitä, eikä heidän
kunnianse seuraa heitä. Maailma, jossa sellaiset asiat
ovat, pitää sellaisia, ja jättää koristautujat alastomiksi;
ja lumoaa niillä muita yhtälailla tyhjiksi. Mutta teidän
koristuksenne ei ole senkaltaista lajia.
Niinkuin sanoin,
voit olla aika varma että se ei jätä sinua, koska se on omaasi.
Sinulta ei voida sitä riistä väkivallalla, eikä huijata kenenkään
ihmisen petoksella.


Kappaleessa 5 Bernard (S.221) aloitti
5. Do not you, therefore, emulate those evil disposed persons who, as mendicants, seek an extraneous
beauty when they have lost their own.

5. Älkää te, täten, matkiko nuita pahalle luovutettuja henkilöitä jotka, kuin kerjäläismunkit,
etsivät asiaankuulumatonta kauneutta kun ovat menettäneet omansa.


Tässä vielä tuo 5. kpl kokonaisuudessaan, tosin vain englanniksi:

St. Bernard: Correspondence, s.221 kirjoitti:5. Do not you, therefore, emulate those evil dis
posed persons who, as mendicants, seek an extraneous
beauty when they have lost their own. They only
betray how destitute they are of any proper and
native beauty, when at such great labour and cost
they study to furnish themselves outside with the
many and various graces of the fashion of the world
which passeth away, just that they may appear grace
ful in the eyes of fools. Deem it a thing unworthy
of you to borrow your attractiveness from the furs
of animals and the toils of worms ; let your own
suffice you. For that is the true and proper beauty
of anything, which it has in itself without the aid
of any substance besides. Oh ! how lovely the flush
with which the jewel of inborn modesty colours a
virgin s cheeks ! Can the earrings of queens be com
pared to this ?
And self-discipline confers a mark of
equal beauty. How self-discipline calms the whole
aspect of a maiden s bearing, her whole temper of
mind. It bows the neck, smooths the proud brows,
composes the countenance, restrains the eyes, re
presses laughter, checks the tongue, tempers the
appetite, assuages wrath, and guides the deportment.
With such pearls of modesty should your robe be
decked. When virginity is girt with divers colours
such as these, is there any glory to which it is not
rightly preferred ? The Angelic ? An angel has
virginity, indeed, but not flesh ; and in that respect
his happiness exceeds his virtue. Surely that adorn
ment is best and most desirable which even an angel
might envy.


Alleviivatussa Bernard kertoo, kuinka nöyrän ihmisen
punastuminen koristaa poskia, ja että voiko kuningattarien
korvakoruja edes verrata siihen?

Linkki:
https://ia600500.us.archive.org/8/items ... t_djvu.txt
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 27 Helmi 2014, 10:09

Mistä löydät tuota kirjallisuutta? Sama kysymys niistä Lyran yms kirjoista...
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja mies » 27 Helmi 2014, 10:34

Googlella on helppo hakea allaolevasti asiasanoista:

hakusanat site:http://www.archive.org/stream/
(jolloin google etsii vain, mitä http://www.archive.org/stream/ alla on)

Mutta siten openlibrary:ssä voi laittaa rajatun haun tietylle henkilölle, joka
on kirjan kirjoittanut.

Tänne kun kirjoittaa:
https://openlibrary.org/search?has_fulltext=true
vaikka
author:John Wycliffe
löytyy hänen teoksiaan.
Lutherin teoksia löytyy näin:
author:Martin Luther
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja mies » 10 Maalis 2014, 08:50

The Waldensian Church in the valleys of Piedmont kirjoitti:Waldenses. Mo-
netaaad Stephen de Bourbon both attest that "Waldo sent forth
his translations of Scripture with passages from the ancient
fathers. Moneta names those fathers — Ambrose, Augustin,
Gregory, and Jerome. But it was not an unusual practice in
the middle ages to select passages from these fathers for tran-
scription


Lyhyesti: waldo oli kääntänyt kappaleita Ambrosen, Augustinen, Gregoryn (Gregory suuren),
ja Jeromen (Hieronymus) teoksista. Toisaalla kerrotaan, että kävi Paaville näyttämässä,
että heidän oppinsa (valdolaisten siis) vastaa ko. 4 henkilön kirjoittamaa.

S.31:
http://archive.org/stream/thewaldensian ... t_djvu.txt
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja mies » 14 Maalis 2014, 08:36

Claude of Turin (vaikutti vuosina 810–827).

Claude syntyi ilmeisesti Lyon:ssa (tai espanjassa), vaikutti espanjassa, mutta kuningas tai keisari Ludvig I hurskas
osoitti hänelle Torinon. Samainen mies (wiki) opetti tai luennoi Ludvig I hurskaalle ja hallitukselle raamattua,
ja Ludvig I hurskas jopa esitti toivomuksia, mihin Claude olisi raamatuntutkimuksessa keskittynyt.
Claude on myös ilmeisen kytköksissä Valdolaisiin, ja voidaankin hyvin kysyä, ettei Ludvig I hurskas
ihan tuurissaan saanut nimeä 'hurskas'? (Ludvig I:n isä oli Kaarle Suuri). Voinee hyvin
olla, että, Ludvig I lähetti Claude:n tarkoituksella Torinoon, lähelle valdolaisia. Näin
ollen ei liene mahdotoin, että Ludvig I tiesi valdolaiset, ellei aivan tuntenut. Nimittäin
valdolaiset myöhemmin ovat kertoneet, Napoleonin aikoihin, että Claude:n aikaan he
muodostivat oman itsenäisen kirkkonsa - eli voineeko olla, että Ludvig I komensi Clauden
antamaan valdolaisille valtuuden pitämään omaa kirkkoa - pitihän kaiken tapahtua esivaltaa
kunnioittamalla tavalla. Torino oli lähellä alppeja, ja piispainalue kattoi tuon
valdolaisten alueen.


ANCIENT VALLENSES AND ALBIGENSES ; AS EXHIBITING, AGREEABLY TO THE PROMISES, THE PERPETUITY OF THE SINCERE CHURCH OF CHRIST. kirjoitti:"But, certes, this trouble has come upon me, only because, when,
sorely against my will, I undertook, at the command
of Louis the Pious, the Burden of a Bishopric, and
when, contrary to the order of truth, I found all the
churches at Turin stuffed full of vile and accursed
images, I alone began to destroy what all were sot-
tishly worshipping. Therefore it was, that all
opened their mouths to revile me : and, forsooth, had
not the Lord helped me, they would have swallowed
me up quick." (s.315)

"Vastoin tahtoani, otin Ludvig I hurskaan käskyn ja sain piispakunnan
taakakseni, ja silloin, vastoin kaikkea totuutta, huomasin kaikki
kirkot Torinossa ollen täynä moraalittomia ja kirottuja kuvia,
ja yksin aloin tuhoamaan niitä joita muut kännipäissään
palvoivat. Niin se oli, että kaikki aukaisivat suunsa kuin
kiroamaan minut, ja todellakin, jos Herra ei olisi auttanut minua,
he olisivat nielaiseet minut äkisti."


the fact, namely, that the
diocese of Claude was divided into two parts ; the
one part, comprehending those who adhered to
the superstition of the day and who warmly op
posed him ; the other part, comprehending those
who symbolised with him in doctrine and who
are palpably the Vallenses of the Cottian Alps.


Fakta, nimittäin, että Claude:n piispanalue oli jaettuna kahteen osaan ;
yksi, keskittyen noihin, jotka pitäytyivät kiinni sen päivän taikauskoihin
ja lämpimästi seisoivat Claude:a vastaan ; toinen osa, jotka pitäytyivät
kiinni hänen kanssaan opissa ja jotka selvästi olivat valdolaisia (Vallenses
of the Cottian Alps).

(s.320)


VI. Here I need only to remark : that Claude
and his faithful flock the Vallenses disclaimed all
charge of innovation ;

Tässä minun pitää vain muistuttaa: että Claude ja hänen uskollinen Vallanse
-joukko kieltäytyivät kaikista kirkollisista (opillisista) uudistuksista.



https://ia700302.us.archive.org/7/items ... t_djvu.txt
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja Ilpo » 15 Maalis 2014, 23:58

Tämmöinen pikantti anekdootti osui silmiin eräästä nuortenleirin oppitunti aineistosta:


Otteita kirjeestä 1300-luvulta:
"Kristittyjen määrä ei ole koskaan kutistunut niin pieneksi, etteikö maailmasta, ainakin joistakin
maista olisi voitu löytää ainakin joitakin pyhiä. usein seurakunta on kukoistanut, ja pyhien määrä
on lisääntynyt suureksi ja sitten se taas näyttää häviävän kokonaan. Mutta jos se katoaa joltakin
paikkakunnalta, me tiedämme, että sen havaitaan tulevan esiin jollain toisella paikkakunnalla, tai
muissa maissa. Meidän liittomme perustaja ja seurakunnan pää on Jumalan poika, Jeesus
Kristus".
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja Ilpo » 16 Maalis 2014, 14:05

Yksi mielenkiintoinen juttu liittyen elävän kristillisyyden vaiheisiin, on henkilö nimeltään Ellen G. White (26. marraskuuta 1827 – 16. heinäkuuta 1915), joka oli "amerikkalainen kristillinen kirjailija ja uskonnollinen johtaja, jonka profeetallinen toiminta vaikutti adventismin syntyyn." (Wikipedia)

Mielenkiintoiseksi hänet tekee se, että hän löysi Euroopan halki kulkevan "punaisen langan". Opin ja uskon, joka uudenliiton alusta kulkee muuttumattomana, vuosisatojen kuluessa halki euroopan, eri aikoina, eri paikoissa, eri nimillä tunnettuna ja kuvasi kirjoituksissaan tuon "punaisen langan" kulkua ja vaiheita. Noita kirjoituksia löytyy netistä ja niitä on mielenkiintoista lukea, kun katselee niitä kriittisesti tyyliin:
White näkee valdolaisuuden yhtenä muuttumattomana liikkeenä, joka "syntyi" kun uskovaiset pakenivat vainoja Ranskaan, Alppien laaksoihin ja joka liike on säilynyt meidän päiviimme.

Uskon avaamalla ymmärryksellä näemme Valdolaisuuden yhtenä vaiheena elävän kristillisyyden historiassa siten, että kun valdolaiset eksyivät elävästä uskosta ja uskon ymmärryksestä, jatkoi elävä usko matkaansa kohti pohjoista, saaden eri aikoina ja eri paikoissa uusia erilaisia haukkuma-/kutsumanimiä.

Löysikö White jossakin vaiheessa elävän kristillisyyden, sitä ei pysty sanomaan. Joka tapauksessa hän loppujen lopuksi eksyi oppiin, joka tänäpäivänä tunnetaan nimellä adventismi.
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja mies » 18 Maalis 2014, 08:22

Monet tai kymmenet ellei sadat (vanhemmat, ehkä sieltä 1800 luvulta) kirkkohistorian teokset käsittelevät osittain tai keskittyen tuohon "punaiseen lankaan", joten saattoi olla jopa tavanomaista 1800-luvulla ihan yleisestikin siitä keskustella.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja mies » 27 Maalis 2014, 15:13

Jotkut ja joku valdolainen muisti koko Jobin kirjan sana sanalta ulkoa. ja jotkut mahdollisesti kaikki 4 evankeliumia UT:stä.
Raamatut olivat tuolloin harvassa.

(A Review of Fox the Martyrologist's History of the Waldenses)
(The Waldensian Movement, II)
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja metsätähti » 28 Maalis 2014, 00:46

mies kirjoitti:Jotkut ja joku valdolainen muisti koko Jobin kirjan sana sanalta ulkoa. ja jotkut mahdollisesti kaikki 4 evankeliumia UT:stä.
Raamatut olivat tuolloin harvassa.

(A Review of Fox the Martyrologist's History of the Waldenses)
(The Waldensian Movement, II)


Ihan vain sivupoikkeuksena aiheesta, että olis tuo varmaan ihan hyvä asia, jos nykyäänkin useampi meistä muistais vähänkin enemmän ulkoa Raamatusta. Kirjoja on tarjolla vaikka kuinka, mutta laiskuus vaivaa jo suorassa lukemisessakin, saati sitten että opettelis ulkoakin jottain. Ja kuiten sillä puhtaalla Jumalan Sanalla on huomattavasti parempi täyttää mielensä joutohetkinä kuin monella muulla viihteellä, vaikken tarkoitakaan, että pitäis illat pitkät lukea Raamattua ulkomuistiin. Joskus mietin, arvostammeko liian vähän Raamattua, kun se on meillä niin helposti saatavilla - vainojen aikana (mm. Neuvosto-Venäjän kristittyjen vainot, pyhien kirjojen tuhoamiset) on aina ollut niitä, jotka ovat uskollisesti painaneet sanat mieleensä ja sydämeensä ja kuljettaneet ne eteenpäin ja seuraaville sukupolvillekin sitä kautta. Ja meistä harva viitsii ottaa tavakseen säännöllistä raamatunlukemista, saati sitten vaikka jakeen verran viikossa opettelua ulkoa... Se on vähän sama kuin ruuan kanssa, nälkäiselle kelpaa kaikki, nykyään on vara nirsoilla.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja Ulpu » 30 Maalis 2014, 20:53

Valdolaiset olivatkin hurskaita ja Jumalaa pelkääviä ihmisiä. Kyllä siihen aikaankin Jumala antoi herätyksen aikoja ja sytytti ihmissydämiä palvelemaan elävää Jumalaa. Kumpa saisimme kokea tällaisia aikoja vielä.
-Vain sillä on merkitystä mitä Jumala minusta ajattelee.-
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja Taavetti » 30 Maalis 2014, 23:46

Ulpu kirjoitti:Valdolaiset olivatkin hurskaita ja Jumalaa pelkääviä ihmisiä. Kyllä siihen aikaankin Jumala antoi herätyksen aikoja ja sytytti ihmissydämiä palvelemaan elävää Jumalaa. Kumpa saisimme kokea tällaisia aikoja vielä.

Huomattava osa valdolaisista eksyi ihmistekojen oppiin, he aloittivat hengessä mutta lopettivat lihasssa, kuten Raamatussa asia ilmaistaan. Samaa asiaahan on tässä keskustelussa jo nostettu esille.

Toisaalta, kyllä meidän aikanammekin, vaikka tämä on monin tavoin eksyttävää aikaa, koetaan virvoituksen aikoja ja herätyksen aikoja, Suomessakin. Sain kokea sen ohi menneen viikonvaihteen aikana elävästi eräällä kansanopiston kurssilla. Jumala opastaa ja kärsii vielä meitä vanhempiakin, mutta erityisesti nuorison keskuudessa Jumala tekee työtään. Jumala tekee työtään myös ns. pakanakansojen keskuudessa, siitäkin on vahvoja näkymiä, vaikka monet ovat moittineet meitä pakanalähetyksen unohtamisesta. Jumala on aina vienyt evankeliuminsa sinne, missä tietää löytyvän vastaanottavaa uskoa ja niin Jumala tekee aikanammekin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja mies » 22 Huhti 2014, 12:24

Ilpo kirjoitti:Yksi mielenkiintoinen juttu liittyen elävän kristillisyyden vaiheisiin, on henkilö nimeltään Ellen G. White (26. marraskuuta 1827 – 16. heinäkuuta 1915), joka oli "amerikkalainen kristillinen kirjailija ja uskonnollinen johtaja, jonka profeetallinen toiminta vaikutti adventismin syntyyn." (Wikipedia)


Tämä on tai oli adventismin käsitys vuosiviikoista:
Kuva
wiki:Day-year_principle

Eli tämänsuuntaisesti kait: 2300 - 490 (70 vuosiviikkoa) + 3 (jeesuksen toiminnan kesto) + 30 (Jeesuksen ikä, kun aloitti toiminnan) = 1843/1844 (Vuosi, jolloin Lars Levi sai parannuksen armon);
Sinäänsä ihan mielenkiintosita, koska ennen vuotta 1844 vanhoillislestadiolaisuutta ei sillensä ollut, sama usko oli, mutta kulki eri nimisen porukan mukana. Adventistien mukaan 1844 "pyhäkkö nousee
taas kunniaan" (tjs).

Seuroissa kerrotaan kylläkin että suomalailsilla ei ole mitään tekemistä omaisuuskansan kanssa.

"Talvella 1844 saavuin Åselen Lappiin tarkastajan ominaisuudessa. Täällä tapasin muutamia lukijalaisia, jotka kuuluivat siihen loivempaan suuntaan. Heidän joukossaan oli muuan lappalaistyttö nimeltään Maria, joka avasi minulle koko sydämensä kuultuaan ensin puheeni alttarilta."

Adventistit luulivat, että Lokakuussa 22, 1844 Jeesus tulisi toisen kerran, mutta pettyivät kun niin ei tapahtunut. Sitten he muuttivat hiukan kantaansa.
Alunperin sen pitii tapahtua kevään 1843 ja kevään 1844 väissä. Pettymyksen jälkeen sanoivat: " God in his providence has SHUT THE DOOR"
Matt.25:9 mukaillen he sanoivat että ovi on nyt suljettu.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja mies » 31 Heinä 2014, 07:17

Tätä seuraavaa kirjoitusta pidetään valdolaisten käsialana,
muttei ehkä täysin 100% voida sanoa, että kuka sen on kirjoittanut, koska siinä
ei taida olla tekijää. Asiasta lisää sivulta 61:
https://archive.org/stream/thehistoryof ... 3/mode/2up

A Treatise concerning Antichrist, Purgatory, and Invocation of Saints, and the Sacraments kirjoitti:(Antikristus) Opettaa kastamaan lapsia uskoon, ja näin pitää tätä työtä uudelleensyntymisenä;
täten tehden tyhjäksi Pyhän Hengen työn uudelleensyntymisessä kasteen ulkoisella riitillä.
Ja tähän perustaan hän antaa käskyjä, ja todellakin pohjan kaikelle hänen Kristillisyydellensä.

He teaches to baptize children into the faith, and attributes to this the work
of regeneration; thus confounding the work of the Holy Spirit in regeneration,
with the external rite of baptism, and on this foundation bestows orders, and
indeed grounds all his Christianity.


https://archive.org/stream/thehistoryof ... 5/mode/2up
Viimeksi muokannut mies päivämäärä 31 Heinä 2014, 07:39, muokattu yhteensä 1 kerran
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja mies » 31 Heinä 2014, 07:26

Valdolaisista on kerrottu katolisesta kirkosta, että he kielsivät lapsikasteen.
Ilmeisesti he siis kielsivät kuitenkin vain sen, että lapsi saisi uskon, Pyhän Hengen, kasteessa; joka
katolisen kirkon mielestä oli: "he kieltävät lapsikasteen".
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja Ilpo » 31 Heinä 2014, 19:49

Nuo on mielenkiintoisia juttuja. Yritin joskus seurata elävän kristillisyyden vaiheita Israelista Pohjanmaalle, mikä internet-aikana on mahdollista ihan kotipäätteeltä käsin. Löysin monia kutsumanimiä eri ajoilta bogomileista Wiklundilaisiin, joilla oli kutsuttu hyvin sitkeää "harhaoppia" katolisessa Euroopassa, joka ei suostunut vuosisatojen kuluessa ja kovasta yrityksestä huolimatta häviämään, vaan kuten joku joskus keskiajalla jossakin ihmetteli: "välillä näyttää, että se saadaan kokonaan hävitettyä maanpäältä, mutta kohta saadaan huomata, että se löytyy toisesta kaupungista tai toisesta maasta, ehkä eri nimellä nimitettynä". Yhden kutsumanimen löytäminen johti toisiin ja liikkumasuunta etelästä pohjoiseen oli aivan selvä. Myös monet opilliset ja ulkoisetkin tuntomerkit olivat selvät, kuten kastekäsitys, Pyhän Hengen pappeus, uudesti syntyminen jne.

mies kirjoitti:Valdolaisista on kerrottu katolisesta kirkosta, että he kielsivät lapsikasteen.
Ilmeisesti he siis kielsivät kuitenkin vain sen, että lapsi saisi uskon, Pyhän Hengen, kasteessa; joka
katolisen kirkon mielestä oli: "he kieltävät lapsikasteen".


Merkillepantavaa oli myös juuri tuo: Lähes poikkeuksetta tuli vastaan myös sellaisia asioita, jotka eivät sopineet elävään uskoon.
Siihen arvelin kahta syytä:

1.Tieto on vanhaa, sitä on käännetty kieleltä toiselle ja sisältö on saattanut muuttua. Tai siinä saattaa olla tiedon tallettajan väärää tulkintaa.

2. Lähes aina elävän uskon siirtyessä eteenpäin, kohti pohjoista, entiselle paikalle jäivät "tyhjät kuoret": Valdolaisuus jäi alppien alueelle, mutta ei elävänä uskona, vaan eksyneenä eriseurana, josta vähät elävät Jumalan lapset lähtivät pois ja veivät "kynttilän valkeuden" mukanaan.
Jäljelle jääneessä kuolleessa joukossa käsitykset ja usko muuttuivat.
Jotkut historioitsijat käsittelevät rinnakkain sellaisia asioita, jotka kuuluivat Valdolaisuuteen silloin kun elävä kristillisyys oli Valdolaisten keskuudessa ja samoin sellaisia uusia opinkohtia, jotka tulivat Valdolaisuuteen sen jälkeen, kun sen sisältä ei enää löytynyt elävää kristillisyyttä.
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja nuusku » 31 Heinä 2014, 23:53

Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja Humilton » 01 Elo 2014, 00:56

Ilpo kirjoitti:Merkillepantavaa oli myös juuri tuo: Lähes poikkeuksetta tuli vastaan myös sellaisia asioita, jotka eivät sopineet elävään uskoon.
Siihen arvelin kahta syytä:


Ennenkuin tekee johtopäätöksiä mistään, kannattaa epäillä. Epäily ei totuutta hävitä. Mutta voi säästää isoilta virhearvioinneilta.

Otan esimerkin sukututkimuksesta. Erääseen taloon 1800-luvun Suomessa syntyi kolmelle saman nimiselle miehelle kullekin poika, jotka kaikki saivat saman nimen. Arvaa nyt sitten, kenestä puhutaan kun jostain Johanista puhutaan. :)
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Valdolaiset 1000 luvun tienoilla

ViestiKirjoittaja mies » 01 Elo 2014, 07:45

Ilpo kirjoitti:Merkillepantavaa oli myös juuri tuo: Lähes poikkeuksetta tuli vastaan myös sellaisia asioita, jotka eivät sopineet elävään uskoon.
Siihen arvelin kahta syytä:

1.Tieto on vanhaa, sitä on käännetty kieleltä toiselle ja sisältö on saattanut muuttua. Tai siinä saattaa olla tiedon tallettajan väärää tulkintaa.

2. Lähes aina elävän uskon siirtyessä eteenpäin, kohti pohjoista, entiselle paikalle jäivät "tyhjät kuoret": Valdolaisuus jäi alppien alueelle, mutta ei elävänä uskona, vaan eksyneenä eriseurana, josta vähät elävät Jumalan lapset lähtivät pois ja veivät "kynttilän valkeuden" mukanaan.
Jäljelle jääneessä kuolleessa joukossa käsitykset ja usko muuttuivat.
Jotkut historioitsijat käsittelevät rinnakkain sellaisia asioita, jotka kuuluivat Valdolaisuuteen silloin kun elävä kristillisyys oli Valdolaisten keskuudessa ja samoin sellaisia uusia opinkohtia, jotka tulivat Valdolaisuuteen sen jälkeen, kun sen sisältä ei enää löytynyt elävää kristillisyyttä.


Esimerkiksi teoksessa "Origin and Early Teachings of the Waldenses, according to Roman Catholic Writers of the Thirteenth Century" , käsitellään valdolaisten oppeja rooman katolisesta kirkosta katsottuna. Sieltä voi huomata, että 1200 luvulla tallennetut teksit sisältävät valdolaisista oikeastaan kaikki mahdolliset kastekäsitykset, sieltä löytyy että "lapsikaste on hyödytön koska lapsi ei vielä osaa uskoa" mutta vastapainoksi myös että "lapset pelastuvat ilman kastetta", eli oikeastaan poissulkien em. vaihtoehdon. Myös sanotaan, että valdolaisilla oli kirjavia ajatuksia kasteesta. Mutta nämä käsitykset ovat siis puolueellisia, oska ne ovat rooman katolisesta kirkosta katsottuna: ei varmaan ollut iso askel "eriseuralaisista" hiukan juoruja levitellä, tai väärinymmärryksiäkin saattoi olla. Ja voihan olla että jos pystymetsästä otettiin valdolainen kuulusteluun jota sakramenttiopit eivät olleet kiinnostaneet, niin vastaus saattoi olla johdatettavissakin (jos ei muuten osannut vastata). Kuitenkin kun kaikki nuo ristiriitaiset puolueelliset kannatkin laittaa rinnan, niin niistäkin löytyy sellainen polku, joka on hyvä. Kun kuuntelee yhtä osapuolta niin sen mukaan ei pitäisi tuomioita tehdä. Aina pitäisi pystyä kuulemaan puolustuspuheenvuoro toiselta osapuolelta, muutoinhan tulkinta jää puolueelliseksi. Jos kuulemme että joku läheinen tekee syntiä, emme ehkä pyri asiaa levittänään juoruilla, vaan ennemmin keskustelemme kahden.

"A Treatise concerning Antichrist, Purgatory, and Invocation of Saints, and the Sacrament" tosin taas on suurella todennäköisyydellä valdolaisten omia tuotoksia, niitä harvoja mitä on heidän kynästään jäänyt. Tosin ei se kasteesta juuri mitään sano, muutakuin tuon että antikristus kertoo, että lapsi saa Pyhän Hengen kasteessa.

Mutta jos otetaan joku henkilö X historian havinasta, ja siitä lähdetään lukemaan jotakin, niin oikeastaan vaan ryönää ja kuonaa löytyy kerrottavaksi ja hiukan hyvääkin. Tosin alkukirkon ajoilta, kun elävää uskoa rooman katolisessa kirkossakin oli, olivat kertomukset huomattavasti parempia. Mutta pikkuhiljaa siitä eteenpäin, kun tuli joku jolla oli rooman katolisen kirkon ihmisoppeja vastaan eriävä mielipide, oli heti eriseuralainen ja saatettiin eriseuralaisuutta korostaa 'lisämausteilla', ihmisluollolla tahtoo olla sellainen taipumus.

Vuona 1545 ja erityisesti v.1655 valdolaisiin kohdistui kauhea massamurha, joka muistuttaa Jerusalemin hävityksestä n. vuodelta 70.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Seuraava

Paluu Vapaata Keskustelua



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron