Päivämiehessä oli teksti, https://www.paivamies.fi/usko-ja-elama/ ... aksi/4851/ , joka oli mielestäni muuten melko hyvä , mutta siinä oli yksi harhaoppinen, mädättävä lause, nimittäin seuraava: ”Teemme joka hetki syntiä ajatuksin, sanoin ja teoin.” Mielestäni tuo lause ei ole Raamatunmukaista tervettä oppia, vaan harhaoppia, ja saattaa johtaa kevyeen ja löysään suhtautumiseen synnintekemiseen ja synteihin. Rakkaat vanhoillislestadiolaiset, älkää antako tuon harhaopin pesiytyä keskuuteenne. Mitähän Lars Leevi Laestadiuskin mahtaisi ajatella tuollaisesta opetuksesta? Ja se harhaopetus ei varmaankaan ole tuon Päivämiehen tekstin kirjoittajan keksimä, sillä olen kyllä aiemmin törmännyt ihan muissa piireissä kyseiseen harhaopetukseen. Mielestäni se harhaopetus on vastoin myös sitä mitä sanotaan jakeessa Luuk. 15:7.
[Ef. 4:14] ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa
[2.Tim. 4:3] Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan syyhyävinä kuuloltaan haalivat itselleen opettajia
Mielestäni sellaiset suuntaukset, joissa on kevyt ja löysä suhtautuminen synnintekemiseen, tuntuvat kovin vierailta. Ja vaikka Paavali sanoi [Room. 7:19, v. 1776 käännös] ’Sillä hyvää, jota minä tahdon, en minä tee, vaan pahaa, jota en minä tahdo, teen minä’, niin mielestäni tuosta Paavalin lauseesta EI VOI todellakaan tehdä sellaista johtopäätöstä, että hän tai kaikki muut tekisivät JOKA HETKI syntiä ajatuksin, sanoin ja teoin. [Ja mitä arvelette, mahtoiko Paavali uskovaksi tulon jälkeen syyllistyä suuriin synteihin vai pienempiin synteihin?]
Raamattu ei opeta kevyttä ja löysää suhtautumista synnintekemiseen.
[Matt. 5:48, v. 1776 käännös] Olkaat siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on
[2Kor. 10:5, v. 1776 käännös] Ja me maahan lyömme aivoitukset ja kaiken korkeuden, joka hänensä korottaa Jumalan tuntemista vastaan, ja vangiksi otamme kaiken ajatuksen Kristuksen kuuliaisuuden alle,