Onko abortti rikos raamatussa?

Sana on vapaa.

Onko abortti rikos raamatussa?

ViestiKirjoittaja DaavidinHuone » 29 Huhti 2019, 10:50

Raamatun laissa on kyllä eritelty tarkasti kaikenlainen, mikä on väärin ja miten pitää toimia.

Ihan sitten vaatteiden käyttöönkin:

3. Moos. 19:19

"Noudata näitä minun lakejani. Älä anna karjassasi kahden erilaisen eläimen pariutua keskenään. Älä kylvä samaan peltoon kahta erilaista siementä. Älä pue yllesi vaatekappaletta, joka on kudottu kahdesta erilaisesta langasta.

--

Miksi sitten Jumala ei ole ilmoittanut että abortti olisi väärin?

En ainakaan itse löydä raamatusta, vaikka olen sen lukenut n. 5 kertaa läpi.

Monet uskovaiset sanoo, että abortti on murha.

Mihin tällainen perustuu?

Raamatussa meillä on käsky, että kaikki pitää koetella. Pitäkää se mikä on hyvää.

Tuokaa kaikki valoon. Haluaisin nyt koetella tämän asian yhdessä veljien kanssa, että voidaanko opettaa abortin olevan rikos?
DaavidinHuone
kiinnostunut
 
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Huhti 2019, 10:46

Re: Onko abortti rikos raamatussa?

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Huhti 2019, 11:42

Suomen lakien mukaan abortti ei ole rikos, mutta Jumalan säätämyksen mukaan abortti on synti Jumalan luomistyötä vastaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Onko abortti rikos raamatussa?

ViestiKirjoittaja DaavidinHuone » 29 Huhti 2019, 11:51

Hei Taavetti, toivoisin erityisesti että asiaa koeteltaisiin raamatun sanan valossa.

Voisitko esittää ne raamatun kohdat joihin tässä vetoat?
DaavidinHuone
kiinnostunut
 
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Huhti 2019, 10:46

Re: Onko abortti rikos raamatussa?

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Huhti 2019, 12:03

DaavidinHuone kirjoitti:Hei Taavetti, toivoisin erityisesti että asiaa koeteltaisiin raamatun sanan valossa.

]Voisitko esittää ne raamatun kohdat joihin tässä vetoat?


Niitä on esitetty useissa fooruminne keskusteluissa, enemmän niitä on esitetty uskovaisten keskinäisissä keskusteluissa. Niitä on siteerattu foorumimme keskusteuissa, enkä tässä ala niitä heti kertaamaan. Haluan jättää tilaa lukijoille ja mahdollisille keskusteluille.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Onko abortti rikos raamatussa?

ViestiKirjoittaja DaavidinHuone » 29 Huhti 2019, 12:19

Siunausta,

Jumala antoi Israelille elämisen ohjeet. Jos näistä ohjeista ei löydy aborttia, niin emme voi mielestäni sanoa sen olevan väärin.

Abortti on muinaisista ajoista harjoitettu metodi. Jumalan tarkoitus oli, että Israel ei eläisi niinkuin muut pakanakansat.

Kuitenkaan aborttia ei mainita missään. Tai en ainakaan itse sellaista ole löytänyt, mutta ehkä joku muu on minua oppineempi?
DaavidinHuone
kiinnostunut
 
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Huhti 2019, 10:46

Re: Onko abortti rikos raamatussa?

ViestiKirjoittaja DaavidinHuone » 29 Huhti 2019, 12:34

Paavali sanoo, että vasta lain vaikutuksesta tulemme tuntemaan mikä on syntiä. Jos laissa ei sanota, että abortti on väärin: niin mihin voimme perustaa väitteen siitä, että abortti olisi syntiä?

Room. 4:15

Laki tuo mukanaan Jumalan vihan; ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan.

Room. 7:7

Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki syntiä? Ei toki. Mutta vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
DaavidinHuone
kiinnostunut
 
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Huhti 2019, 10:46

Re: Onko abortti rikos raamatussa?

ViestiKirjoittaja sinitiainen » 29 Huhti 2019, 17:25

[Jakeesta 1.Joh. 5:17] Kaikki vääryys on syntiä

Tuossa jakeessa 1.Joh. 5:17 on kreikan sana hamartia, käännetty sanalla synti.

Novumin sanakirja määrittelee kreikan sanan hamartia seuraavilla sanoilla:
'osumattomuus, erehdys, rikkomus, synti'. Katkelma Novumin sanakirjasta: 'Oikeuskielessä ja filosofiassa hamartia on kollektiivinen termi, joka sulkee sisäänsä kaikenlaiset rikkomukset'.

Kysymys pohdittavaksi: onko kaikki hairahdukset eli synnit erikseen lueteltu laissa? Itse arvelen, että kaikkia hairahduksia eli syntejä ei ole erikseen lueteltu laissa.

Room. 13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle pahoin.
sinitiainen
tutustunut
 
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2014, 10:38

Re: Onko abortti rikos raamatussa?

ViestiKirjoittaja O.M » 05 Touko 2019, 05:51

Ihmisen elämä alkaa hedelmöityksestä, kun siittiö hedelmöittää munasolun. Muodostuu alkio, joka kiinnittyy kohdun seinämään, kehittyy sikiöksi ja edelleen vauvaksi, jonka äiti synnyttää. Hedelmöityksen jälkeen ei ole mitään sellaista järkevää hetkeä, josta ihmiselämän voisi loogisesti perustella alkavan. Raamatussa on aborttiinkin selvä käsky: "Älä tapa." (2. Moos. 20:13.)

Raamatussa on kohdussa luomisesta mm. seuraavaa:
"Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut." (Ps. 139:13.)
"Kuulkaa minua, kaukaiset rannat, kuunnelkaa, kansakunnat, jotka asutte etäällä! Jo ennen syntymääni Herra kutsui minut. Kun vielä olin äitini kohdussa, hän antoi minulle nimen." (Jes. 49:1.)
"Jo ennen kuin sinut äidinkohdussa muovasin, minä valitsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit maailmaan, minä pyhitin sinut omakseni ja määräsin sinut kansojen profeetaksi." (Jer. 1:5.)

Tämä voidaan yhdistää aborttiin (käännös 1776 Bibliasta):

"Jos miehet tappelevat keskenänsä, ja loukkaavat raskaan vaimon, niin että hänen täytyy hedelmänsä kesken synnyttää; ja ei kuoleman vahinko tapahdu: niin hän pitää rahalla rangaistaman, sen jälkeen kuin vaimon mies häneltä anoo, ja se pitää annettaman arviomiesten ehdosta;" (2. Moos. 21:22.)

DaavidinHuone kirjoitti:Abortti on muinaisista ajoista harjoitettu metodi. Jumalan tarkoitus oli, että Israel ei eläisi niinkuin muut pakanakansat.


Myös aborttiin kielteistä suhtautumista on esiintynyt jo muinaisista ajoista lähtien, mm. ei-kristillisessä Hippokrateen valassa:

"Elintapoja koskevia ohjeita tulen käyttämään sairaiden hyväksi kykyni ja harkintani mukaan: tulen torjumaan kaiken, mikä voi olla vahingoksi ja vääryydeksi. En tule antamaan kenellekään kuolettavaa myrkkyä, vaikka minulta sellaista pyydettäisiin, enkä neuvoa sellaisen valmistamiseen. Enkä tule antamaan naiselle sikiötä tuhoavia aineita."
https://www.laakariliitto.fi/liitto/eti ... teen-vala/

Minua kauhistuttaa abortti. Paljon on yritetty tehdä töitä abortin tehneiden naisten syyllisyydentunteen karkottamiseksi. Ehkä olisi syytä miettiä myös sitä, mikä syyllisyydentunteen aiheuttaa. Tuskin kovin moni ajattelee, että jo syntyneen tappaneen ihmisen syyllisyydentunne pitäisi saada poistettua. Katuvalle voidaan antaa kaikki anteeksi.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Onko abortti rikos raamatussa?

ViestiKirjoittaja hepa » 17 Touko 2019, 14:43

Ainakin kuoleman tuomion antaa raamattu jos vahingoittaa raskaana olevaa äitiä ja tulee kuolemanvahinko

Biblia:
2. Mooseksen kirja 21
22 Jos miehet tappelevat keskenänsä, ja loukkaavat raskaan vaimon, niin että hänen täytyy hedelmänsä kesken synnyttää; ja ei kuoleman vahinko tapahdu: niin hän pitää rahalla rangaistaman, sen jälkeen kuin vaimon mies häneltä anoo, ja se pitää annettaman arviomiesten ehdosta;
23 Mutta jos kuoleman vahinko tulee, niin pitää hänen antaman hengen hengestä.


KR 1992:
22 Jos ihmiset tappelevat keskenään ja samalla töytäisevät raskaana olevaa naista, niin että hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa, lyöjä maksakoon sakkoa sen mukaan, mitä naisen aviomies vaatii tai miten asia oikeudessa ratkaistaan.
23 Mutta jos muuta vahinkoa tapahtuu, annettakoon henki hengestä,
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Onko abortti rikos raamatussa?

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 19 Touko 2019, 23:12

Eikö vastaukseksi riitä käsky ÄLÄ TAPA
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
Avatar
vanamo.n
ahkera
 
Viestit: 483
Liittynyt: 29 Elo 2009, 16:56
Paikkakunta: Laukaa


Paluu Vapaata Keskustelua



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron