Valvomisesta eri merkityksissään

Nuorten juttuja

Valvomisesta eri merkityksissään

ViestiKirjoittaja Taavetti » 07 Elo 2016, 21:26

Kysymys:
Siis niissäkö teoissa se on vaiko siinä sydämen uskossa joka opettaa että jos valvotaan on halu valvoa niin ettei se loukkaa omaatuntoa eikä niin että jos valvotaan se johtaa helposti syntielämään


Pelastus omistetaan uskolla, vain uskolla, jonka Jumalan Pyhä Henki lahjoittaa evankeliumin sovintosaarnan alla. Se Henki opettaa oikeaa valvomista, oikeaa valvomista yölläkin. Joukossamme on kuitenkin sellaisia, joille se ei ole selvää, siitä kaiketi teidänkin kyselynne johtuvat, että teiltä puuttuu joko tietoa, ymmärrystä tai jotakin muuta. En käy selvittämän, mitä se 'muu' voisi olla, korkeintaan voin heittää arvauksia, mielelläni en siihenkään ryhdy.
Kysymys:
Vai onko sinun mielestäsi niin, että meidän pelastuksemme on kiinni mm. nukkumaanmenoajoista?


Ei missään tapauksessa siitä, mutta elävä usko opettaa siinäkin, ettemme lähde kaikkiin emmekä kaikkeen mukaan. Vaikka olemme suviseurakentälläkin, sinnekin voi tulla ja tulee sellaista, varsinkin öisin, mikä ei ole hyväksi uskon elämän kannalta.Oletteko koskaan toiminut seurakentällä yövartiossa. Se ei ole turhaa toimintaa, eikä laki sitä turhan vuoksi edellytä, sillä monenlaista häirintää sinnekin on pyrkimässä.

Kuitenkin sitä yöllistä häirintää harjoitta mitättömän pieni vähemmistö suviseuranuorista, mutta kyllä siihen sekaan pyrkii aivan sivullisiakin. On aivan oikein, että valvovia uskovaisia varoitetaan yöllisten valvomisten vaaroilta. Varoittaminen ei poista eikä tee tyhjiksi oikeita valvomisen syitä. Sitä tarkoittaa, kun sanotaan että on valvomista ja 'valvomista.'

Sitten on erikseen se valvominen, johon Jeesuskin aikanaan opasti, se on uskossa valvomista. Suviseuroissa pidetyn alustuksen osalta se merkitsee sitä, että ei koko maailman edessä lähdetä mitätöimään niitä rakkauden ohjeita, joita on todettuun tarpeeseen annettu. Uskossa valvominen merkitsee muutakin, se merkitsee ennen muuta synnin pois panemista, mutta se merkitsee myös sitä, että uskovaisen sisimmässä asuva Pyhä Henki opettaa elämään siveästi. Paavalin sanoja lainaten voi myös sanoa, että Jumalan armo terveellinen on ilmestynyt, joka meitä opettaa siveästi ja jumalisesti elämään.

Kirje Titukselle 2
11 Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
12 Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,
13 Ja odottamaan autuaallista toivoa, ja suuren Jumalan ja meidän Lunastajamme Jesuksen Kristuksen ilmestystä,

Ja uudempi käännös

11 Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, [1. Tim. 2:4; Tit. 3:4,5; 2. Piet. 3:9
12 ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa, [Ef. 1:4; Kol. 1:22; 1. Piet. 1:15]
13 kun odotamme autuaan toivomme toteutumista, suuren Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden ilmestymistä. [Room. 5:2; 1. Kor. 1:7; Fil. 3:20]


Taavetti on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 07 Elo 2016, 21:26
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Paluu Nuorten palsta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron