Iltakylät

Nuorten juttuja

Iltakylät

ViestiKirjoittaja Saral » 23 Marras 2006, 14:12

Iltakylät on ihan mukava asia: siellä voi kohdata erilaisia ihmisiä, tutustua uusiin ihmisiin. Eri paikoissa iltakyläsysteemit ja - meinignit varmasti ovat erilaiset. Olen kuullut esimerkiksi Vaasasta, että siellä ihmiset otetaan hyvin mukaan ja meininki on hyvä. Mutta sitten olen kuullut, että on myös sellaisia paikkoja, joissa ei niin hyvin suhtauduta uusiin/joihinkin ihmisiin. Vieroksutaan eikä mielellään oteta kaikkia mukaan. Porukan ilmapiiri tällä tavalla lämpiää sisään.

Minusta tuo on huono asia. Itsekin olen joskus kuullut sanottavan, että ei kerrota kaikille. Mutta täytyy sanoa, että itse olen enemmän sellainen, että haluan että uusia tyyppejä näkyy. Mutta toisaalta en ole mikään aktivisti kulkija. Ja mielellään, jos suinkin pääsisin, niin menisin erilaisiin kyliin..

Yleensä miehet/pojat on tässä asiassa huomattavasti reilumpia. Niillä ei ole niin väliä, että ketä sinne tulee ja ketä siellä istuu. Miehet kuulema myös pitävät sellaisista tytöistä, jotka eivät suodattele ihmisiä (että ketä sinne siis saa tulla).

Itse olen ajatellut, että suodattamisen takana on jokin ajatus. Se voisi olla vaikkapa mustasukkaisuus miehistä (meijän miehiä ette vie- periaate). Tai sitten jokin henkilökohtainen asia joihinkin tyyppeihin. Esimerkiksi pieleen mennyt iskuyritys. Mutta pitäisi luottaa Jumalaan, että se oikea kyllä johdattuu kohdalle eikä lähteä hirveää ihmissuhdedraamaa kehittelemään. Sitä paitsi saattaa olla, että ku suhtautuu välittömästi, se oikeakin uskaltaa tulla juttusille.

Ja ne on kivoja ja tosi huomaavaisia ihmisiä, jotka suostuvat antamaan kyydin iltakylästä kotiin, vaikka tulisikin huomattava mutka.
Avatar
Saral
vakiintunut
 
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 10:43

ViestiKirjoittaja Pottu » 24 Marras 2006, 01:22

Nykyisin käyn aika harvoin iltakylissä. Enemmän pidän pienemmistä kyläilyistä, jolloin on vähemmän väkeä ja tutustuu läsnäoleviin paremmin. Hmm..No jokuhan toki tutustuu jätti-iltakylissäkin. Itse olen liian ujo osallistumaan yleisiin keskusteluihin isossa porukassa.

Nuorena oli kyllä tärkeää päästä seurojen jälkeen iltakylään. Välillä niissä oli mukavaa, joskus vähemmän mukavaa. Vähemmän mukavaa kai oman epäsosiaalisen luonteen takia. Jännittäessä menee koko ilta helposti miettiessä kaikenlaista, mitä rohkeammalle ei tulisi edes mieleenkään :wink: Kenen viereen uskaltaisi istua, kenelle puhua, missä vaiheessa uskaltaisi mennä hakemaan kahvia ja hui kauhistus, pitäisikö yleiseen keskusteluunkin osallistua. Niin ja onhan niitä ollut niitäkin kertoja, kun on itku kurkussa lähtenyt seuroista kotiin. Kun ei kukaan pyytänyt tai ei jotenkin tuntenut itseään tervetulleeksi.. :cry:

Isossa iltakylässä olisi hyvä olla jotain yhteistä ohjelmaa. Yhdessä laulamista. Tai vieraassa porukassa yhteinen leikki voisi vapauttaa tunnelmaa.

Kyydin tarjoaminen on fiksua. Fiksua on myös antaa vähän kyytirahaa, sille joka tekee pitkän koukkauksen. Bensa (ja autohuollot etenkin) maksaa ihan uskomattoman hurjan paljon... :roll: Moni autoileva nuori elää köyhyysloukussa, koska auto nielee kaiken sukanvarteen säästyvän.
...peruna on ruoka ihan oikea
Avatar
Pottu
tosi pirteä
 
Viestit: 347
Liittynyt: 25 Helmi 2005, 20:51

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 24 Marras 2006, 03:51

Minä kävin iltakylissä joskus nuorempana, mutta nyt vanhempana ne ovat jääneet. Olen kyllä välillä kaivannut niitä, mutta masentuneena tulee ajateltua, ettei minua huolita mihinkään kyliin. :roll:
Isoista iltakylistä en ole pitänyt. Pidän tosiaan sellaisista pienemmistä kylistä, joissa voi syntyä henkeviäkin keskusteluja ja tunnelma on leppoisampi. Tai voisi sanoa, että pidin. Kun nuorempana kyläilyä harrastin.
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja kesis » 24 Marras 2006, 10:40

mä oon ollut tosi vähän iltakylissä oulussa ku sain kaberereita niin meillä oli sellainen mukava tyttö-poikaporukka. ja milloin missäkin iltakylässä yleensä oltiin perjantai-iltaisin. olen ollut yhdessä isossa iltakylässä ja se oli muuten mun eka iltakylä ja mä olin silloin jotain 17 vuotias ehkä. mutta sielläkin oli tosi kivaa en tuntenut ku yhden kaverin mutta oli silti mukava luettiin jotai runoja tai siis joku luki en mä. täällä rovaniemellä en ole vielä päässyt iltakyllään osittain siksikin että täällä lähtee surkean aikasi viimeiset bussit mutta nyt ajattelin pyörällä mennä ku nuo lumet suli niin lauantaina. mutta jos joku nakkais iltakylästä mut pois niin mä kyllä ilomielin maksaisin sille siitä hyvästä että vie mut kämpille sieltä.
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja Saral » 24 Marras 2006, 13:27

Kyllä mäkin olen maksanut siitä hyvästä. Viimeksi en voinut maksaa, kun ei ollut sopivaa rahaa... mutta lupasin pari euroa myöhemmin antaa.

Iltakylissä voi todella tulla vipinääkin. Mutta sitten saattaa tulla myös sellaista ikävää peliä, josta en itse ainakaan tykkää. Tai ehkä jälkiseuraamuksena nämä pelit. En tiedä, mistä ne johtuu, mutta ikäviä nämä flirttipelit on ja en halua osallistua tai joutua polkumatoksi. Minusta mun ihastuksen tulee olla todellakin mun tunteita ja ajatuksia arvostava. Jos ei ole, niin tervemenoa.

Iltakylissä on hyvä olla jokin aikataulu, jolloin lähdetään pois. Klo 12 on hyvä raja. Sitä rajaa ei minusta pidä ylittää varsinkaan sunnuntaina. Jos jotkut haluaa valvoa pidempään, niin voivat sitten mennä jonnekkin keskenään valvomaan. Vaikka eihän sekään hyvä ja suositeltava tapa ole. Yö on nukkumista varten.
Avatar
Saral
vakiintunut
 
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 10:43

ViestiKirjoittaja Pottu » 24 Marras 2006, 14:28

Jep, semmosen mielellään ottaakin kyytiin, joka antaa joskus kolikon. Tuo kyytihommakin on kyllä usein rajoittava tekijä iltakyliin pääsyssä. Iltakyläpaikka voi olla kaukana. Eikä kaikille riitä kyytejä.. :(
...peruna on ruoka ihan oikea
Avatar
Pottu
tosi pirteä
 
Viestit: 347
Liittynyt: 25 Helmi 2005, 20:51

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Maalis 2007, 06:16

Omat iltakylämuistoni ovat kymmenien vuosien takaa, jos tuntuu mielekkäältä, voin niitä joskus tännekin kertoa.

:P
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 26 Maalis 2007, 11:34

Sellaiset iltakylät ovat olleet kiusallisia, missä istutaan vaan hiljaa vaivautuneina eikä keksitä juuri mitään juteltavaa. :shock:
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja mvv » 30 Maalis 2007, 09:45

Böh, mitä nämä tämmöiset iltakylät siis oikein oli (on)? En nyt aivan saanut kunnollista käsitystä ja täällä todella syrjässä asuvana en voi sanoa omaavani mitään vastaavaa kokemusta.
mvv
 

ViestiKirjoittaja Elena » 30 Maalis 2007, 14:02

mvv kirjoitti:Böh, mitä nämä tämmöiset iltakylät siis oikein oli (on)? En nyt aivan saanut kunnollista käsitystä ja täällä todella syrjässä asuvana en voi sanoa omaavani mitään vastaavaa kokemusta.


Iltakylä tarkoittaa sitä, että yleensä esim. seurojen tai nuortenillan tai keskusteluillan tai minkä vain jälkeen mennään porukalla jonkun luo kylään. Porukkaa voi olla 3-40 ihmistä esim. :) Yleensä kylät on noin kymmenen tai kahdenkymmenen henkilön väliltä. Eli sinne kutsutaan kavereita ja tuttuja ja sit vietetään yhdessä iltaa, pelataan pelejä, keskustellaan ja joskus lauletaan yhdessä. Tällaista. :D Todella mukavia juttuja.

Ai niin, ja yleensä iltakylissä on myös jotain tarjoilua. :wink:
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja andante » 30 Maalis 2007, 14:13

:D
Viimeksi muokannut andante päivämäärä 10 Tammi 2010, 01:53, muokattu yhteensä 2 kertaa
andante
 

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 30 Maalis 2007, 14:25

Mä en ole käynyt iltakylissä valovuosiin. :roll: Kieltämättä sitä kaipaa joskus jotakin sosiaalista vipinää...
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja Taavetti » 01 Huhti 2007, 02:51

Olen ollut Helsingissä iltakylässä niin ahtaasa asunnossa, että istumapaikat loppuivat lattialtakin. Ainakin yksi täysy raitiovaunullinen sinne meni, kenties enemmänkin.

Meidän kylällä oli kymeniä vuosia sitten seurat pienen asumuksen pihamaalla, kun sisälle ei mahtunut. Puhuja piti puheensa portaiden eteen laitetun pöydän ääressä, kuulijat istuivat kuka missäkin mättäillä ja kivillä. Emäntä antoi kahvia, jonka sentään sisällä mahtui keittämään, paljoa muuta sinne ei mahtunutkaan. Vain sänky pieni pöytä ja joku jakkara. Meillä on samasta tuulimyllystä tehty toinen osa ollut tallina, nykyisin savusaunana. Toisen puolen olivat laittaneet asunnoksi silloselle vanhalle pariskunnalle. Olen usein ihmetellyt sen pienuutta, kokoa ehkä 2,4x3 metriä. Piti siihen mahtia savupiippukin ja se hella. Ahdasta siis oli, kävin siellä joskus kylässä poikasena ollessani.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Heku » 23 Elo 2007, 17:23

Minäkin nyt rohkenen ensimmäistä kertaa tänne palstalle kirjoittaa. Kauan aikaa olen täällä jo käynyt lueskelemassa. Tuntuu vaan, että muut osaa kirjottaa niin "hyvin" ja ymmärtää raamattua ja opetuksia itseä paremmin... Rohkeutta puuttuu osallistua keskusteluihin.
Mutta näistä iltakylistä... Meillä nuoriso on kovasti porukoitunutta. Ei edes tiedä, missä kaikkialla kyliä järjestetään, kun paikoista sovitaan sisäpiirissä keskenään. Silloin tällöin jossain perheessä järjestetään kaikille yleisiä iltakyliä, joista lauantai-illan seuroissa kuulutetaan ja kutsutaan mukaan. Kannatus ei ole ollut kovin hyvää. Itse tuntuu että olisi mukava tutustua oman Siionin nuoriin, mutta minkäs teet kun tilaisuuksia ei ilmene...
Tottakai itsestäkin on mukavaa olla joskus ihan vain omien kavereittensa kanssa ja tehdä jotain omia juttuja. Helposti kun ollaan aina vaan keskenään, tulee sellaisia omia juttuja , joita muut ei ymmärrä. Varsinkin uusien opiskelijoiden ja muitten tulokkaitten on hankala päästä kyläily-toimintaan mukaan, kun tuntee itsensä ulkopuoliseksi eikä ymmärrä juttuja / pysy mukana keskustelussa.
Ja kun aina ollaan omalla jengillä, kukaan ei tiedä missä mennään ja mitä tehdään. Helposti tulee tehtyä kaikkea ns. luvatonta ja yksin jäämisen pelossa sitten kaikki lähtee mukaan touhuihin. Kova paikka mennä muita neuvomaan ja sanomaan, ettei tuo ole oikein; ensin käydään seuroissa, mutta "jatkoille" lähdetään sitten jonnekkin syntielämään.

Tietysti hyvinonnistuneen iltakylän edellytys on, että kaikki viihtyvät siellä. Joidenkin mielestä leikkiminen on lapsellista, mutta esim. Siionin laulujen laulaminen yhdessä on mukavaa, ja sitä jokainen ujostelematta osaa.
Avatar
Heku
tutustunut
 
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Touko 2007, 22:09
Paikkakunta: Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja O.M » 24 Elo 2007, 08:33

Kiitos Hekulle hyvistä ajatuksista ja kirjoittelehan taas lisää. Tuo porukoituminen on etenkin suurten siionien piirre ja kun siionit kasvavat, porukoituminen lisääntyy.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 24 Elo 2007, 11:11

Pienten porukoiden syntymiseen voi olla erilaisia syitä, osa on aivan hyväksyttäviä, mutta jonkin ihmisen halveksiminen ei ole milloinkaan oikein.

Olin armeijassa Kuopiossa, viimeinen erä alokkaita, joka sinne meni, seuraavat menivät jo Kajaaniin. Siellä join myös ensimmäiset iltakyläni, joista minulla ei ollut aavistustakaan ennen sitä. Oli mukavaa, kun joku kutsui, ja pääsin tutustumaan uusiin uskovaisiin nuoriin. Jonkin kerran huomasin, että toiset lähtivät jonnekin, arvasin että iltakylään, mutta en tiennyt minne. Ei oikein mukavalta tuntunut, kun näki toisten menevän ja itse joutui jäämään pois.
Erään kerran sain hyvän selityksen, kun yksi nuorukainen kutsui minut kylään asunnolleen, aivan kasarmin viereen. Samalla hän selitti vähän taustoja. Kertoi että haluaisi kutsua koko porukan, mutta hänen piennen asuntoonsa ei kerta kaikkiaan mahdu. Siksi hän pyytää hiljaisesti vain muutaman kerrallaan.

Pienet ahtaat asunnot, joita varsinkin silloin oli kaupungeissa ja muilla opiskelupaikkakunnilla, ovat kyllä ymmärrettävä syy, ettei suurta porukkaa voi kerrallaan kutsua. Taitavat vieläkin olla monien opiskelijoiden asunnot melko ahtaita, vaikka mistä minä sen tiedän, kun en ole 40 vuoteen sellaisessa käynyt. Onhan tilanne voinut muuttuakin.

Ahdas oli sekin opiskelija pariskunnan asunto, josta olen edellä kertonut. Mies kutsui Helsingissä nuoria kylään asuntoonsa, kun sana levisi, oli menijöitä vapun aattona useita kymmeniä, ainakin yksi raitiovaunullinen ja ties miten paljon enemmänkin. Mahduimmehan sinne ahtauteen, mutta tiivis oli tunnelma ja istuimista ei puhettakaan kaikille. Hyvä jos lattioille mahtui istumaan, kun eteiset ja komerot täytettiin nuorisolla.

Joskus Helsingissä jotkin pariskunnat kutsuivat nuoria iltakylään kotiinsa, kodit täyttyivät kyllä, mutta nuorisolla oli miellyttäviä iltoja heidän luonaan. Yhteiset iltakylät ovatkin ilmeisesti tarkoitettu vaihtoehdoiksi ahtaille asuntojen iltakylille, toivottavasti niissä joku pystyy ottamaan vastuun, että on monipuolista tekemistä.

Oman lapsuuteni vietin kylässä, jossa ei ollut uskovaisia ikätovereitani, siksi en ollut iltakyliinkään tottunut. Kylässä kävin yksinkin siloin, mutta tavallisesti muutamien kyläni vanhusten luona. Nekin kyläilyt olivat mukavat, kaunis muisto on niistä jäänyt.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja ToBe » 27 Elo 2007, 13:03

Porukoituminen on nykyään valitettavan yleistä, harvoin on niitä isoja "yleisiä" iltakyliä.
Silloin kun itse suunnilleen 14-15 vuotiaana alkoi päästä mukaan nuorison rientoihin, meillä oli kotipaikkakunnallani tapana pitää isoja iltakyliä joissa oli pienen siionin nuoriso kokonaan paikalla, käytännössä 35-50 nuorta ja ikähaitari oli n. 14- 28. Pari vuotta ehdin olla mukana näissä iltakylissä ja mukavaa oli, kunnes iski odottamaton "katastrofi": Parin vuoden sisään kaikki minua vanhemmat joko a) menivät naimisiin, tai b)muuttivat muualle opiskelemaan. Koko tuo kulttuuri mureni kun kenelläkään meistä nuoremmista ei ollut vielä autokorttia ja kokoontuminen muuttui huomattavan paljon hankalammaksi, samoin meistä ei löytynyt sellaista dynamoa joka olisi koonnut porukkaa yhteen ja ottanut asiakseen järjestää yhteistä toimintaa.
Nykyään on hyvin yleistä pyöriä pienemmissä porukoissa, parhaimmillaan se on kyllä mukavaa kun pääsee juttelemaan suljetummassa porukassa, mutta siinä taas se tietty yhteisöllisyys ja yhteenkuuluvuuden tunne kärsii jos ei tapaa muita nuoria kuin korkeintaan kerran viikossa RY:n seuroissa.
Muistaakseni yleensä Ry:llä on oma nuorisotyöryhmä tms, jonka puitteissa voisi alkaa parantamaan tilannetta ja kehittämään nuorille enemmän yhteistä toimintaa
Avatar
ToBe
vakiintunut
 
Viestit: 100
Liittynyt: 27 Helmi 2006, 11:56

ViestiKirjoittaja anskuliini » 07 Joulu 2008, 20:06

Täytyy tunnustaa,että en ole koko ikänäni käyny yhdessäkään iltakylässä.Osittain varmaan siksi että ry:lle on matkaa noin 30km ja olen aina ollut vanhempien kyydillä,joten sitten ei olisi ollut kyytiä pois sieltä. Toinen syy voisi olla se,ettei mulla ole oikein koskaan ollut kavereita paikallisella ry:llä,tai ainakaan sellaisia jotka oisivat halunneet kutsua kylään. Olen vissiin vähän ujon puoleinen tutustumaan uusiin ihmisiin,kun tuntuu ettei osaa oikein olla kenenkään kanssa,kun on niin kauan joutunu olemaan yksin. Mutta onneksi on kuitenkin omanikäisiä ystäviä muilla paikkakunnilla...
anskuliini
kiinnostunut
 
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 20:04

ViestiKirjoittaja Nepheg » 07 Joulu 2008, 23:21

anskuliini kirjoitti:Olen vissiin vähän ujon puoleinen tutustumaan uusiin ihmisiin,kun tuntuu ettei osaa oikein olla kenenkään kanssa,kun on niin kauan joutunu olemaan yksin. Mutta onneksi on kuitenkin omanikäisiä ystäviä muilla paikkakunnilla...


Paikkakuntani nuortenillassa oli puhetta siitä, että ketään ei jätettäisi porukan ulkopuolelle.
En muista tarkkaan mutta sellaisen käsityksen sain että porukassa olevat eivät aina hoksaa mennä hakemaan ilman porukkaa olevaa mukaan.
Porukoita on monia ja sitä voi ajatella automaattisesti, että joku seuroissa yksin oleva kulkee toisessa porukassa.

Sekin tuli selvästi ilmi, että samat harrastukset kokoavat samanhenkisiä nuoria vapaa-aikanakin, joten olisiko jostain harrastuksesta hyötyä sinullekin että saisit tuttuja sieltä ry:ltä?
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja anskuliini » 08 Joulu 2008, 22:12

No jaa,voishan sitä harrastuksista ollakki hyötyä,mutta ei taho työn takia riittää aikaa monenlaisille harrastuksille..voin myöntää että aika paljonhan se on itestä kiinni,miten uusiin ihmisiin tutustuu. Tässä hiljattain istuin sattumalta ihan tuntemattoman sisaren viereen seuroissa,sitten siinä tutusteltiin toisiimme :) Hän oli ihan hiljattain muuttanut paikkakunnalle,eikä tuntenu paljo ketään täältä. Nytpä en olekkaan sitten sen sunnuntain jälkeen päässykkää seuroihin töitten takia :(
anskuliini
kiinnostunut
 
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 20:04

Seuraava

Paluu Nuorten palsta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron