Kirje kummilapselle

Nuorten juttuja

Kirje kummilapselle

ViestiKirjoittaja käpy » 11 Huhti 2015, 19:44

Rakas kummityttö Tee.
Muistatko kun kirjoitin sinulle kirjeitä? Ensimmäinen taisi olla silloin kun sinä olit alakoulun ensimmäisillä luokilla. Minusta oli ihana kun sinä vastasit niihin minun kömpelöihin kirjeisiin. Me kirjoiteltiin kumpikin omasta elämästä ja minä taisin kysellä sinulta miten koulussa menee. Kerroit opettajista ja kavereista ja koulun käynnistä. Olitte käynneet hiihtämässä ja retkellä ja kerroit ketä kavereita sinulla on. Niistä kirjeistä välittyi sellainen kuva, että sinulla oli onnellinen lapsuus ja ihana koti. Kerroit joskus kodistasi ja harrastuksista. Isä ja äiti käytti sinua pyhäkoulussa, seuroissa, retkillä ja aina joskus kävittä mummolassa. Taisitpa joskus käydä leirilläkin. Sinulla oli pullat hyvin uunissa.
Teidän perheessä kävin joskus kylässä.Vaihdoimme yleensä muutaman sanan. Minusta tuntuu, että en riittävästi osannut huomioida sinua. Sinäkin olit aika hiljainen ja et oma-aloitteisesti alkanut keskustelemaan. Olemme ehkä samanlaisia introvertteja.

Kun sinun äiti pyysi minua sinulle kummiksi olin silloin poikamies. Olin nuori. En edes muista olinko sinun ristiäisissä. Minä tunsin itseni epävarmaksi kummiksi. En osannut ostella lahjoja, enkä antaa rahaa. Tunsin itseni yksinäiseksi ja elämäni oli sellaista verkon alapaulalla raahustamista. En tiennyt mitä elämä tuo tullessaan. Ei ollut oikein työtä, eikä tiennyt mitä tekisi. Rukoilin Jumalaa, että hän auttaisi minua. Kerran minut kutsuttiin leirille isoksiveljeksi. Olin ainut isoveli sillä nuorten hiihtoleirillä. Siellä oli reippaita nuoria tyttöjä isonasiskona. He ottivat minut hellään huomaan ja huomioivat minua sillätavalla, jota en ollut koskaan kokenut. Heille kerroin, että on ollut viimeaikoina siipi maassa. He olisivat halunneet kuulla miksi minulla oli siipi maassa. En kuitenkaan rohjennut kertoa, koska en itsekkään tiennyt miksi minulla oli vaikeata.
En muista laitoinko sinulle joululahjaa. Halusin muistaa sinua, mutta en tiennyt miten.

Minä kaipasin rinnalleni puolisoa. Kaipasin vaimoa, joka osaa lohduttaa minua ja tukea minua. Rukoilin Jumalalta uskovaista puolisoa. Kaipaus oli kova. Mietin miten uskaltaisin lähestyä tyttöjä. En oikein uskaltanut mennä kylään kenenkään luokse. En uskaltanut jutella seuroissa tyttöjen kanssa. Minulla oli kuitenkin hyviä muistoja leiriltä. Niinpä kuljin eri leireillä isosena muutamen kerran. Eräälle leirille tiesin olevan tulossa yksi mukavan oloinen tyttö. Menin leirille suurin toivein. Pyysin tyttöä kyytiin kotimatkalle, mutta hän ei uskaltanut lähteä. Huomasin, että hänellä meni pasmat sekaisin kun esitin kyytiä. Seuraavana päivänä rohkaistuin soittamaan hänelle. Sain kokea Jumalan ihmeen. Minua rumaa, epävarmaa ja kömpelöä poikaa siunattiin taivaallisella siunauksella. Sain tytön rinnalle, joka hyväksyi minut ehdoitta. Sen jälkeen tämä kummin tehtäväkin helpottui. Ensinnäkin vaimo huolehti kumminlahjoista ja toiseksi minä koin sisäisen eheytymisen hyväksytyksi tulemisen seurauksena. Jumala kuljetti minua elämässä eteenpäin. Sain lapsia, sinun serkkuja.
Jossakin vaiheessa silloin kun minun omat lapsetkin olivat pieniä, hoksasin kirjoittaa sinulle kirjeen. Se kirjeenvaihto oli minusta sitä kummin tehtävän toteuttamista. Halusin rohkaista sinua elämässä eteen päin. Halusin rohkaista sinua uskovaisena tyttönä.
Kirjeenvaihto sinun kanssa kesti alakouluiästä lukio-ikään saakka. Niitten kirjeitten myötä sain elää kappaleen matkaa sinun rinnalla. Niistä kirjeistä huokui tasapainoisen lapsen rauha. Koin, että olit saanut kotoa hyvät eväät elämään. Sinulla oli rakastavat vanhemmat ja sisaruksia kotona ja naapurissa uskovaisia leikkitovereita. Kävittä aina joskun mummolassa ja taisittapa käydä joskus meilläkin. Muistatko Tee kun minä kysyin kerran kirjeessä saatko sinä selvää näistä minun kirjoituksista, varsinkin kun minä kirjoitin osittain murteella. Vastasit, että saat selvää. Oliko niissä minun kirjeissä koskaan sinun uskoa rohkaisevaa sisältöä?
Siihen aikaan meille syntyi noin puolentoista vuoden välein lapsia. Halusimme ottaa vastaan kaikki ne taivaan taimet, jotka Jumala oli meille tarkoittanut. Emme lähteneet sille tielle, mihin tämä maailma opettaa. Tässä ajassa suurin osa ihmisistä ei halua ottaa kaikkia lapsia vastaan joita Jumala haluaa antaa. Jotenkin se kylmää kun ajattelee mikä osa on ajan rajan tuolla puolella niillä jotka käyttää ehkäisyä. En koe olevani sen parempi ihmisenä, vaan haluan olla kuuliainen Jumalalle.

Sinä sait viettää onnellisena Jumalan lapsena. Sinun ei tarvinnut kokea omassa perheessä alkoholin mukana tuomaa ahdistusta. Isäsi ja äitisi saattoivat olla joskus lauantai-iltana myöhään reissussa, mutta he tulivat hyväntuulisina ja virkistyneenä kotiin. Samaan aikaan monessa epäuskoisessa perheessä lapset pelkäsivät mitä siitä seuraa kun isä tai äiti tai molemmat tulevat humalassa kotiin. Sinun Tee ei tarvinnut pelätä tällaista. Sinä tiesit, että vanhemmat ovat hyvässä seurassa kun ovat rauhanyhdistyksellä seuroissa, aikuistenillassa tai seurakuntapäivillä. Sinun ei tarvinnut pelätä vanhempien eroamista. Tiesit kyllä, että myös uskovaisten keskuudessa tapahtuu tällaisia ikäviä asioita. Kuitenkin olit tietoinen, että sinun vanhemmat ovat sydämestään uskovaisia ja he eivät ole vieraantuneet uskovaisista. Yleensä sen lapset ja läheiset huomaa jos jonkun uskovaisen sydän kulkeutumassa pois lapsen paikalta.
Sinun silmistä näkyi Jumalan lapsen rauha ja lepo. Raamatussa sanotaankin osuvasti, että silmät ovat sielun peili. Lapsista näkee silmistä kuinka kauan he ovat viattomassa lapsen uskossa. Epäuskoisten kotien lapsetkin ovat Jumalan uskossa niin kauan, että he tekevät tietoisesti tekosyntejä. Sinullakin Tee varmaan tuli syntejä ja riitelyä sisarusten kanssa, mutta sinulla oli evankeliumi käytössä. Tunsit oman syntisyyden, pyysit sitä anteeksi ja kaikkia niitä syntejä mitä olit tehnyt. Sinulle saarnattiin kaikki synnit anteeksi, niin eipä silloin jäänyt mitään hampaankoloon.
Sinä sait viettää lapsen elämää, niin kuin Jumala on säätänyt. Tässä maailmassa lapsista, varsinkin tytöistä yritetään tehdä pieniä aikuisia aivan liian aikaisin. Sinun silmät pysyivät kirkkaina ja katse levollisena aikuiseksi saakka. Sinun sydämellä vallitsi Jumalan rauha. Elämä oli ihanaa ja rauhallista. Suoranainen uskovaisen kodin idylli.

Sinä Tee jouduit näkemään läheltä sen taistelun kun sielunvihollinen sai kietoa paulaan sinun pikkusiukun. Varmaankin aistit sen jo aikaisemmin, kun se tuli ilmi. Miltä sinusta silloin tuntui? Luulisin, että sinä koit kauhua, siitä, että nyt tämä sinun pikkusiukku joutuu kadotukseen menevälle tielle. Olisit halunut siunata hänelle kaikki synnit anteeksi. Mutta hän ei halunnut. Koit varmaankin myös kotona sen, että siinä teidän kodissa kävi kuolema. Hengellinen kuolema. En ole viime aikoina lukenut niitä sinun kirjeitä. Kirjoititko tästä sinun elämään voimakkaasti vaikuttaneesta tapahtumasta. Äiti ja isä olivat siihen asti puhuneet lapselle Jumalasta. Nyt oli vuorostaan aika puhua Jumalalle lapsesta. Oi Absalom, oi Absalom...

Sinä Tee kävit koulut ja lähdit töihin. Muutit pois kotoa jo opiskeluaikana, mutta lopullisesti olit pois kotoa kun olit töissä. Napanuora kotiin oli kuitenkin vahva. Sinulla oli veriside kotiin ja vielä vahvempi side oli kun sinulla oli Kristuksen rakkauden side. Sinä kuuluit siihen valtakuntaan joka kestää maailman loppuun saakka. Sen valtakunnan perustus on laskettu jo taivaassa. Sinulla oli uskovaisia ystäviä, joitten kanssa sait jakaa elämää. Sinä koit Jumalan lasten keskinäistä rakkautta. Raamattuu puhuu Daavidin ja Absalomin keskinäisestä rakkaudesta. Tämä maailma on tehnyt heidän rakkaudesta irstaan, mutta sinä tiedät millainen Davidin ja Absalomin rakkaus oli. Se oli Jumalan lasten keskinäistä rakkautta. Se on vahvempaa kuin ystävyys tai miehen ja naisen välinen rakkaus. Jeesus kysyi Tiberiaan meren rannalla Pietarilta kolmesti rakastatko sinä minua. Suomen kieli ei taivu siihen mitä Jeesus kysyi. Nimittäin Jeesus kysyin kahdesti taivaallista rakkauttaa ja kolmannen kerran ystävyyttä. Pietari oli kahdesti vastannut olevansa Jeesuksen ystävä. Kreikan kielessä on kolme rakkauden muotoa. Taivaallinen, kiintymys ystävään ja romanttinen rakkaus. Uskovaisten keskinäinen rakkaus on taivaallista rakkautta, jossa ei ole ehtoja eikä oman voiton tavoittelua. Taivaallinen rakkaus on sitä samaa rakkautta, jota Jeesus osoitti syntiin langennutta kohtaan. Kiintymys ystävään on sitä rakkautta jota me koemme ystävien kesken. Tunnemme olevan samalla aaltopituudella. Kaikista korkein rakkauden muoto on taivaallinen rakkaus. Sitä voi tuntea vain Jumalan lapsi. Se on tunnetta siitä, että meillä on täällä ajassa rakkaita matkaystäviä ja se on tunnetta siitä, että meillä tämä rakkaus kestää kuoleman virran tuolle puolelle.

Sinä päivänä kun minä näin sinun korvissa epäjumalat ja seurassasi oli epäuskoinen mies, minä ajattelin, että nyt on Teen elämässä tapahtunut hengellinen kuolema. Päätin kirjoittaa sinulle ja kertoa siitä mitä minä sinun kummisetänä ajattelen. Minulle tuli murheellinen mieli. Ei sen takia, että olit löytänyt miehen rinnalle, vaan sen takia, että miten sinun sieluntilan oli käynyt. Olit mennyt sielunvihollisen ansaan. Vihollinen houkutteli sinut tutustumaan epäuskoiseen mieheen. Tiedän, että uskovaisten keskuudessa on paljon yksinäisiä sisaria. Vaikka tilastollisesti poikia syntyy enemmän kuin tyttöjä, niin poikia ilmeisesti kieltää uskon enemmän. Sen ei kuitenkaan tarvitse merkitä sitä, että puoliso etsitään tämän maailman ihmisten keskuudesta. Raamattu varoittaa monessa eri kohdassa ottamasta epäuskoista puolisoa. Iisakin vaimo valitti miehelleen kuinka hän on väsynyt Eesaun otettua epäuskoisen puolison. Hän toivoi Jaakobille uskovaista vaimoa.

Kuule Tee. Sinä olet järjellä ajatteleva ihminen. Tiedän, ettet ole tuulella käyvä. Pysähdy ja mieti. Sinä olet saanut hyvän kasvatuksen uskovaisessa kodissa. Sinä tiedät millainen ero on uskovaisen ja epäuskoisen ihmisen ajatusmaailmassa. Sinä olet nähnyt synnin seuraukset. Sinä tiedät opiskelun ja työsi kautta kuinka paljon alkoholin ja avioerojen hyväksyminen saa pahaa aikaan. Sinä olet astunut siihen joukkoon jossa hyväksytään kaikki paha. Sinä olet omalla elämälläsi tukemassa synnin luvallisuutta.

Mikä on sinun uskon perustus nyt? Uskotko, että Jumala on sinut luonut? Uskotko, että Jumala sinun elämää johtaa? Uskotko, että kerran koittaa tilinteon hetki meille jokaiselle? Pyydän sinua lukemaan raamatusta Matt. 25. Mieti kummassa joukossa haluat seistä.


(jatkuu seuraavassa numerossa)
käpy
tutustunut
 
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 17:17

Re: Kirje kummilapselle

ViestiKirjoittaja käpy » 14 Huhti 2015, 21:18

Kirje kummitytölle jatkuu
Siinä vaiheessa kun sinä Tee päätit ottaa askeleen syrjään kaidalta tieltä, jouduit rakentamaan oman identiteetin uudelleen. Enää ei voinut ajatella, että minä olen uskovainen tyttö ja kuulun vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen. Jouduit määrittelemään mikä on sinun asema suhteessa herätysliikkeeseen. Ilmeisesti luovuit herätysliikkeen leimasta kokonaan. Luulen ja siitä minulla on vahva luulo, että jouduit rakentamaan itselle uuden uskon perustuksen.

Aikaisemmin sinulla oli uskon perustuksena usko siihen, että sinulla on kaikki synnit anteeksi, kun olit saanut sellaisen kasvatuksen ja se oli sinulle raamatulla perusteltu. Uskon perustus rakentui siihen, että ihmisen tulee saada omat synnit anteeksi toiselta uskovaiselta ja tulee elää, niin ettei vihoita Jumalaa eikä toimi vastoin sitä uskoa mitä kuulit seuroissa ja kotona. Tämän uskon hedelmänä näkyi sinunkin elämässä haluna kieltäytyä niistä asioista mitä Jumala oli sanassaan kieltänyt. Mooseksen kautta annetut käskyt sinä muistat. Niitä halusit noudattaa, vaikka ne eivät olekkaan sitomassa uskovaista koska Jeesus on lain loppu. Laki ei kuulu kristitylle. Vaikka se ei kuulukkaa, niin sinulla oli halu uskon hedelmänä toimia, niin, ettet tee vastoin Jumalan säätämystä. Uskoit Jumalaan kaiken luojana ja et halunnut manata Jumalan etkä minkään nimiin. Et halunnut sielunvihollista edes nimeltä mainita. Sinä halusit pyhittää lepopäivän, etkä tehnyt kotona sellaista työtä mikä ei ollut välttämätön. Et halunnu tehdä käsitöitä, etkä käynyt marjassa. Jumala opetti kansalle, että kuutena päivänä sinun pitää tehdä työtä ja seitsemäntenä levätä. Mannaa ei saanut kerätä pyhänä. Et käynyt marjametsässä pyhänä. Nehemia ajoi kaupustelijat Jerusalemista pois sabattina. Pyhä ei ole kaupankäyntipäivä.
Vanhempia kunnioitit ja kuuntelit heitä. Vanhempien kunnioitukseen sisältyy siunaus. Kuule Tee. Kunnioititko sinä vanhempia kun lähdit epäuskoisen miehen mukaan? Kun kielsit lapsuutesi uskon, niin oliko se vanhempien kunnioitusta?
Tappamaan ei tietysti kukaan tervejärkinen ryhdy. Huoruus on aikamme synti. Kaikki avioliiton ulkopuoliset sukupuolisuhteet on huoruutta.
Varastaminen on aikamme vitsaus monissa maissa ja myös meillä Suomessa. Väärän todistuksen sanominen lähimmäisestä on meitä jokaista lähellä.
Toisen omaisuuden tai puolison tavoittelu on varsin yleistä.

Nämä käskyt sinä tiedät. Ne sinä halusit pitää arvossa. Haluatko edelleen pitää nämä käskyt arvossa? Tiedän, että haluat. Haluat elää hyvää elämää ja kunnioittaa läheisiä. Uskoisin, että sinä olet niin siivosyntinen, että sinua on vaikea mennä neuvomaan. Mutta...mutta...

Tiedätkö mitä Jeesus sanoi vuorisaarnassa? Joka suuttuu läheiselle tai tuntee sukupuolista kiinnostusta toista kohtaan, hän on lainrikkoja. Mieti voitko sinä elää synnittömänä? Minä en. Minä tunnen monesti kateutta, tunnen kaiken sen synnin halun lihassani, mistä raamattu puhuu. Minä haluan käydä usein parannuksen askelille läheisten keskellä ja tarvittaessa Siionin keskellä. Missä sinä pyydät anteeksi? Keneltä? Mieskaveriltako pyydät anteeksi, siinä oikein teet. Siunaako hän sinua iankaikkisella evankeliumilla? Annatko sinä hänelle anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä? Koetko saavasi synnit anteeksi? Missä on sinun seurakunta?
Oksa ei voi karsittuna tuoda hedelmä. Kukaan ei säily uskomassa ilman yhteyttä runkoon. Kuivuneet oksat Jumala polttaa. Valitettavasti näin on.

Minä toivoisin, että kaikki ihmiset saisivat elää Kristus puun oksina. Jos Jumala sanoisi minulle, että saat esittää kolme toivomusta, ja ne toteutuu. Arvaa mitä minä esittäisin?
1. Kaikista ihmisistä tehtäisiin Jumalan lapsia.
2. Kaikki ihmiset pääsisivät taivaaseen.
3. Kadotus tuhottaisiin ja sinne tuomitut sielunvihollista myöten armahdettaisiin.
käpy
tutustunut
 
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 17:17


Paluu Nuorten palsta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron