Taavetti kirjoitti:Kuten nuusku totesi, neutraali kirjoitus, juuri sellainen, joka sopiikin Kalevassa julkaistavaksi. En nyt muista minkä seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä on, mutta tietoni mukaan hän on oikein uskovainen pappisveljemme. Voin hyvin yhtyä tuon Kalevassa julkaistun kirjoituksen sisältöön ja henkeen.
näre kirjoitti:Samansuuntaiset on munkin käsitykset. Niemelä on Kiimingin seurakunnan kirkkoherra.
Kirjoituksessa viitattiin myös hoitokokouksiin, ja 40 -50vuotiaiden traumoihin. Siitä heräsi kysymys: jos olisin itse elänyt lapsuuteni 70 -luvulla vl:na, kokisinko uskoni olevan epävarmalla pohjalla? Miksi niin paljon puhutaan pakkoripistä ja vääristä hengistä? Toivottavasti niin ei ole enää!
sand kirjoitti:Aivan niin. Evankeliumi on voima syntiä vastaan taistellessa ja voima kuormankin alla, mutta se ei ole huppu. On hyvä ja tarpeellista puhua avoimesti hoitokokousasioista, jotta mieltä painavat asiat selviävät.
Maarimi kirjoitti:Onko se ekumeniaa, että vaikkapa körtti ja vl kokevat uskonyhteyttä?
Minun mielestäni ekumenialla tarkoitetaan vähän laajempaa yhteyttä, kuten katolisten ja luterilaisten!
Hynde kirjoitti:Moni on lähtenyt arvioimaan "SRK:n opetusta". Heidän hengen harjoitus näyttää aika paljon pyörivän hoitokokous asioiden ympärillä.
saaraleena kirjoitti:Hynde kirjoitti:Moni on lähtenyt arvioimaan "SRK:n opetusta". Heidän hengen harjoitus näyttää aika paljon pyörivän hoitokokous asioiden ympärillä.
Et kai vain tarkoita Pauli Niemelää? Hän kun arveli hoitokokousylilyöntien johtuneen "keskeisten saarnaajien opillisista erheistä".
Vastauksia esimerkiksi kysymyksiin, miksi pakko- ja julkirippi saivat niin suuren merkityksen, mitä tarkoitettiin erilaisilla hengillä ja mitkä tekijät olivat liikkeen umpioitumisen taustalla.
Tutkimuksen tekeminen ei tietenkään vielä kerro mitään sen tuloksista ja tasosta. Tunnetusti tieteellistäkin tutkimusta on ainakin hyvää ja huonoa. Mutta aihetta on luottaa, että tutkimus korjaa tarvittaessa itseään. Tieteellisen tutkimuksen etiikkaan kuuluu puolestaan se, että yksittäisen ihmisen sielunhoidollisia asioita ei tuoda julki nimellä.
Vanhoillislestadiolaisuuden vahvuus on yhteisöllisyys. Raamatullisen esimerkin mukaan yhteisössä halutaan kantaa toinen toista uskossa ja rakkaudessa. Hengellisen yhteisön haaste onkin huolehtia toinen toisesta sortumatta väärään vallankäyttöön.
saaraleena kirjoitti:Hynde kirjoitti:Moni on lähtenyt arvioimaan "SRK:n opetusta". Heidän hengen harjoitus näyttää aika paljon pyörivän hoitokokous asioiden ympärillä.
Et kai vain tarkoita Pauli Niemelää? Hän kun arveli hoitokokousylilyöntien johtuneen "keskeisten saarnaajien opillisista erheistä".
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa