Päivämies 22/2009: Helluntai muistuttaa Pyhän Hengen työstä

Kirjoista ja lehdistä huomattua tekstiä.
Lainauksia ja Laulujen sanoja.

Päivämies 22/2009: Helluntai muistuttaa Pyhän Hengen työstä

ViestiKirjoittaja O.M » 05 Kesä 2009, 09:28

"Pääkirjoitus: Helluntai muistuttaa Pyhän Hengen työstä

Helluntain ajankohta määräytyy apostolien teoissa kuvatusta Pyhän Hengen vuodattamisesta, joka tapahtui 50 päivää pääsiäisestä. Pyhän Hengen näkyvä vuodattaminen ensimmäisenä helluntaina sai opetuslapset rohkeasti julistamaan sanomaa ylösnousseesta Jeesuksesta. Näin Pyhässä Hengessä saarnattu evankeliumi on siirtynyt ja yhä siirtyy ”uskosta uskoon”.

Aina on tarvittu evankeliumin äänellistä saarnaa uskon syntymiseksi. Ilman Pyhää Henkeä kukaan ei voi uskoa Kristukseen ja tulla osalliseksi hänen sovitustyöstään. Pyhä Henki on jumaluuden kolmas persoona, toimiva Jumala. Se lähtee Isästä ja Pojasta ja kirkastaa heitä. Jos tämä Jumalan kolminaisuusoppi hämärtyy, Pyhä Henki nähdään vain jonkinlaisena kristinuskon vaikutusvoimana. Silloin koko kristillinen usko suhteellistuu ja se koetaan vain yhtenä aatteena muiden aatteiden joukossa. Luther kirjoittaa Isossa katekismuksessa kolminaisuuden ulottuvuuksista: ”Luominen on ohi ja myös lunastus on suoritettu, mutta Pyhä Henki tekee lakkaamatta työtään viimeiseen päivään asti.”

Apostolisessa uskontunnustuksessa Pyhään Henkeen on liitetty kiinteästi seurakunta, syntien anteeksiantaminen, ruumiin ylösnouseminen ja iankaikkinen elämä. Oikeaa jumalasuhdetta ei ole ilman Pyhän Hengen työtä ja seurakuntaa. Vanhasta kristinopista olemme oppineet, että Kristuksen työ maailmassa jatkuu hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä. Pyhän Hengen tehtävänä on kirkastaa Jeesusta Kristusta ja hänen seurakuntaansa.

Pyhän Hengen työ tulee näkyviin kolmannen uskonkappaleen selityksessä. Pyhä Henki kutsuu ihmistä evankeliumin kautta. Evankeliumin sanaa on kuultavissa Jumalan seurakunnasta. Luther opettaa Isossa katekismuksessa, että Pyhä Henki saattaa meidät ensiksi seurakunnan helmaan, jonka välityksellä hän meille saarnaa ja vie meidät Kristuksen tykö.

Pyhän Hengen kutsuva työ on kokonaan Jumalan hallinnassa. Jumala on lähettänyt lapsensa Pyhän Hengen valtuuksilla saarnaamaan syntejä anteeksi. Pyhä Henki voi tehdä herättävää työtä myös muualla, mutta anteeksi antava evankeliumi on kuultavissa vain seurakunnasta.

Pyhän Hengen työ on sidottu kiinteästi Jumalan sanaan eikä sisäisiin näkyihin ja ilmestyksiin. Pyhä Henki avaa Jumalan sanaa. Sana tulee eläväksi hengen kautta. Henki opettaa kaikkeen totuuteen. Se muistuttaa meitä, ettemme unohtaisi Jeesuksen opetuksia. Pyhä Henki on puolustaja, kun Jumalan vastustaja ja kiusaaja houkuttelee meitä syntiin. Se nuhtelee, jos väsymme uskonkilvoituksessa ja pakenee meistä, jos olemme tottelemattomia sen äänelle. Pyhä Henki myös lohduttaa anteeksiantamuksen evakeliumilla aina uudestaan, kun haluamme kilvoitella uskossa.

Kun me apostolisessa uskontunnustuksessa tunnustamme uskomme Pyhään Henkeen, tunnustamme uskovamme myös pyhään yhteiseen seurakuntaan. Kristuksen elävän seurakunnan pyhyys perustuu sen pään, Kristuksen, pyhyyteen. Itse emme saavuta pyhyyden vaatimuksia, mutta kristittyinä anteeksiantamuksen evankeliumin uskojina olemme Pyhän Hengen pyhittämiä Kristuksen ansion tähden.

Helluntai on alkavan kesän juhla. Sen merkitys on valitettavasti ohentunut yhteiskunnassamme. Tätä kehitystä on edistänyt helluntain muuttuminen yksipäiväiseksi tuoreimmassa kalenteriuudistuksessa. Helluntai on kuitenkin kristikunnan suurimpia juhlia joulun ja pääsiäisen rinnalla. Parhaiten sitä vietämme hiljentymällä Jumalan sanan kuuloon seuroissa ja jumalanpalveluksissa."


Kommentti: Päivämiehen pääkirjoitus näyttää olevan voimakkaan raattamaalaisella linjalla uskon syntymisen suhteen. Raattamaahan opetti, että Pyhän Hengen vaikutuspiiri on meille rajaton ja käsittämätön, mutta usko syntyy äänellisestä saarnasta. Pyhä Henki tekee siis herättävää työtä kaikkialla, mutta vanhurskauttaa vain seurakunnassa. Mielestäni ko. Päivämiehen pääkirjoitus on erittäin hyvä ja muotoilultaan huoliteltu kuvaus siitä, miten raamatullisen (vl-)käsityksen mukaan Jumala vanhurskauttaa ihmisen. Myös toteamus, että Pyhää Henkeä ei voi luonnollisilla aisteilla havaita (nähdä, kuulla, haistaa, tuntea, maistaa), mutta sen voi voimakkaasti kokea, on paikallaan. Siellä, missä uskovaiset ihmiset kokevat vahvasti Pyhän Hengen läsnäolon ja Jumalan valtakunnan, epäuskoiset näkevät vain viallisen ihmisjoukon.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Paluu Leikekansio



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron