Pyhistä

Elävä usko vanhoillislestadiolaisesta näkökulmasta.

ViestiKirjoittaja Weha » 26 Loka 2006, 23:35

Älä yritäkkään, vaan Luetaan yhdessä Raamattua:

Matt.18:15. Syntiä tekevä veli ja seurakunta
"Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin.
16. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
17. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.

Jaak.5:16. Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on.
Weha

ViestiKirjoittaja O.M » 27 Loka 2006, 09:11

Larsmolainen kirjoitti:Kannattaa muuten muistaa, että Filioque (opetus, että Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta), ei ole alkuperäinen dogma vaan sen hyväkyi aikanaan vain osa alkukirkkoa. Oppimuutoksiin tarvitaan koko kirkon suostumus. Näin ollen ortodoksisen kirkon opetus ei ole harhaoppia.

Uskovaisten opin perusta on Raamattu. Sen perusteella Pyhän Henki on sekä Isän Jumalan että Pojan Jeesuksen Kristuksen Henki.

Jos luet vähän laajemmin kyseisiä tekstikokonaisuuksia, huomaat Jeesuksen puhuneen vain ja ainoastaan apostoleille. Apostolien virkaa ei ole lakkautettu vaan heidän seuraajiaan ovat papit ja piispat. Esimerkiksi naiset eivät ole apostolien viran perijöitä.

Raamattu puhuu kahdenlaisesta saarnavirasta, sanan saarnavirasta ja Hengen saarnavirasta. Sanan saarnavirka seurakunnan kokoontumisissa ei kuulu naisille, kodeissa ja epäuskoisen maailman keskellä kylläkin. Hengen saarnavirka on ns. yleinen pappeus, avainten valta, joka kuuluu kaikille uskovaisille, yhtä lailla naisille kuin miehille, yhtä lailla pikkulapsille kuin vanhuksille. Yleinen pappeus tulee korostetun selkeästi esiin esim. Pietarin kirjeestä: "Te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on" (1.Piet.2:9).

Ei kukaan muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi.

Niin. Raamattu kertoo: "Jesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: poikani, sinun syntis annetaan sinulle anteeksi. Niin siellä olivat muutamat kirjanoppineista, jotka istuivat ja ajattelivat sydämessänsä: Mitä tämä niin pilkkaa puhuu? Kuka voi synnit antaa anteeksi paitsi ainoaa Jumalaa? - -Teidän pitää tietämän Ihmisen Pojalla olevan vallan maan päällä synnit anteeksi antaa." (Mark.2:5-7,11.)

Maan päälle on siis annettu valta antaa syntejä anteeksi. Tämän valtuuden Jeesus vahvisti omilleen (Joh.20:21-23). Kyse on yhden välimiehen opista, sillä sanansa mukaan Jeesus on Henkensä kautta omissaan. "En minä jätä teitä orvoiksi, vaan minä tulen teidän tykönne. Vielä on vähän aikaa, ja ei maailma silleen minua näe, mutta te näette minun; sillä minä elän, ja te myös elätte. Sinä päivänä pitää teidän ymmärtämän, että minä olen Isässä, ja te minussa ja minä teissä." (Joh.14:18-20.) Jos esim. minä saarnaan epäuskoiselle synnit anteeksi, en minä totisesti tee sitä luonnollisena ihmisenä, vaan Kristus minussa on ainut syntien anteeksiantaja, ainut välimies. Näin Jumala antaa Pyhässä Hengessä suoraan synnit anteeksi, ainoan välimiehen Kristuksen ansion tähden. Syntien anteeksiantamisessa on kuitenkin aina oltava läsnä Pyhän Hengen, joka vaikuttaa vanhurskauttavana vain seurakunnassaan, joka koostuu uskovaisista ihmisistä.

Ilmeisesti lestadiolaisessa uskossa kirkkokunnalla ei ole niin väliä?

Kirkkokunnalla ei ole suurta merkitystä, joskaan en ole kuullut yhdestäkään tapausesta, jossa parannuksen armon saanut ihminen olisi jäänyt helluntaikirkkoon. Toisaalta vapaiden suuntien järjestäytyminen on Suomessa erittäin tuore ilmiö. Pohjois-Amerikassa uskovaiset toimivat omassa lestadiolais-luterilaisessa kirkossa.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Larsmolainen » 27 Loka 2006, 12:26

O.M kirjoitti:
Larsmolainen kirjoitti:Kannattaa muuten muistaa, että Filioque (opetus, että Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta), ei ole alkuperäinen dogma vaan sen hyväkyi aikanaan vain osa alkukirkkoa. Oppimuutoksiin tarvitaan koko kirkon suostumus. Näin ollen ortodoksisen kirkon opetus ei ole harhaoppia.

Raamatussa ei sanota missään kohdassa, että Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta. Näin ollen on pakko luottaa ekumeenisten kirkolliskokousten päätöksiin, joissa on tulkittu kristinuskoa ja muodostettu dogmeja. Filioque-lisäystä ei ole mikään ekumeeninen kirkolliskokous koskaan vahvistanut.

On totta, että Raamatussa mainitaan sekä yleinen pappeus että Melkisedekin pappeus. Näitä ei saa kuitenkaan sekoittaa keskenään tavalla, jota lestadiolaiset tekevät.
Larsmolainen

ViestiKirjoittaja O.M » 27 Loka 2006, 12:48

Larsmolainen kirjoitti:Raamatussa ei sanota missään kohdassa, että Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta.

Se tulee ilmi esim. seuraavasta: "Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki" (Joh.20:22). Pyhä Henki siis lähtee puhaltajastaan - toki se lähtee myös Isästä Jumalasta. Kyse on symboliikasta, muttei merkityksettömästä. Raamattu puhuu myös useissa kohdissa Kristuksen Hengestä synonyymina Jumalan Hengen kanssa.

"Mutta ette ole lihassa, vaan hengessä, jos muutoin Jumalan Henki asuu teissä; mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa" (Room.8:9).

Sinänsä minua kiinnostaisi tietää, miten Jeesus on ortodoksisen selityksen mukaan läsnä maan päällä, jos hän ei ole sitä Pyhän Henkensä kautta. Jeesus vakuuttaa olevansa omissaan (ja omiensa saarnassa) esim. seuraavissa paikoissa:

"Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!" (Matt.28:20.)
"Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä" (Matt.18:20).
"Sinä päivänä pitää teidän ymmärtämän, että minä olen Isässä, ja te minussa ja minä teissä" (Joh.14:20).
"Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti" (Luuk.10:16).
"Mutta sentähden om minulle laupius tapahtunut, että Jesus Kristus minussa ensin osoittais kaiken pitkämielisyyden niille esikuvaksi jotka hänen päällensä pitää uskoman ijankaikkiseen elämään" (1.Tim.1:16).
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 27 Loka 2006, 13:54

En uskalla ottaa noihin ekumeenisiin kirkolliskokouksiin erityisempää kantaa, kun en ole ihan varma, miten kristillisyydessämme niihin suhtaudutaan. Ainakaan minkään sortin painotusalue ne eivät ole, vaan kaikki saarnat alkavat Raamatun lukemisella ja jatkuvat sen selittämisellä. Nykyään kuulee vieraissa hengellisyyksissä "saarnoja", joissa saatetaan puhua oppineenkuuloisesti kirkkoisistä, muttei lueta Raamattua lainkaan. Uskovaisten ylin auktoriteetti on Raamattu. Jos Raamatun ja kirkolliskokouslausumien välillä näyttää olevan ristiriita, usko Raamattua.

On kiistanalaista, mitkä kirkolliskokoukset katsotaan ekumeenisiksi. Katolinen kirkko pitää myös Filioque-kiistan jälkeisiä kirkolliskokouksia ekumeenisina.
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Larsmolainen » 27 Loka 2006, 14:13

O.M kirjoitti:En uskalla ottaa noihin ekumeenisiin kirkolliskokouksiin erityisempää kantaa, kun en ole ihan varma, miten kristillisyydessämme niihin suhtaudutaan. Ainakaan minkään sortin painotusalue ne eivät ole, vaan kaikki saarnat alkavat Raamatun lukemisella ja jatkuvat sen selittämisellä. Nykyään kuulee vieraissa hengellisyyksissä "saarnoja", joissa saatetaan puhua oppineenkuuloisesti kirkkoisistä, muttei lueta Raamattua lainkaan. Uskovaisten ylin auktoriteetti on Raamattu. Jos Raamatun ja kirkolliskokouslausumien välillä näyttää olevan ristiriita, usko Raamattua.

Luther hyväksyi vain muutaman kirkolliskokouksen. Ekumeeniset kirkolliskokoukset (tässä yhteydessä I-VII) ovat joka tapauksessa olennaisia kristinuskon dogmien synnylle, koska niiden kautta Jumala on puhunut kirkkoisille. Kokouksissa on muodostettu mm. Raamatun kaanon ja uskontunnustukset. Oppituomiolla saatiin rajattua pois turmiollisia harhaoppeja (mm. areiolaisuus).

Kirkolliskokousten arvioiminen Raamatulla on sikäli ongelmallista, että silloin kirkolliskokousten päätöksiä arvostellaan kirkolliskokousten päätöksellä. Raamattua tulkitessa tulee ottaa huomioon kristilliset dogmat. Sola scripturalla saa aikaan vain ongelmia, joista tutuimmat taitavat olla Jehovalaisten ja Mormonien opetukset.
Larsmolainen

ViestiKirjoittaja Weha » 27 Loka 2006, 15:46

Ja edelleen jostain syystä kirkolliskokoukset eivät hyväksyneet Filioque-oppia. Syynä tähän on laajempi konteksti kuin mitä Raamatusta löytyy.

No tulihan se sieltä.

Raamattu kuitenkin sanoo, että: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on" (1.Joh.4:6).

Joh.5:18. Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
Weha

ViestiKirjoittaja Larsmolainen » 27 Loka 2006, 15:58

Se "jokin syy" on kirjoitettuna kirkolliskokousten muistioihin, joita minä en osaa ulkoa. :wink:

"Ei yli sen, mitä kirjoitettu on" on aika huono "perustelu" Filioque-opin puolustamiseen, koska yksin Raamatulla ei voida alkaa perustella kolminaisuuteen liittyvää teologiaa. Tueksi on otettava kirkon muu oppitraditio, koska muuten mennään metsään. En tarkoita tällä sitä, että pitää käyttää jakamattoman kirkon Traditiota, joka on ristiriidassa Raamatun kanssa vaan käyttää Traditiota ikään kuin kommentaarina.
Larsmolainen

ViestiKirjoittaja Jaakko » 27 Loka 2006, 17:29

Oppineisuus on hyvä asia, mutta se ei ketään autuuta. Pyhän Hengen hedelmää on rakkaus. Tuo Jumalan rakkaus on todellakin suurin. Olen usein sitä miettinytkin, kuinka salattukin se on. Nimittäin tuo Jumalan lapsissa näkyvä Jumalan rakkaus ei tule ennen uskoa ja rakkaus myös kylmenee ennen kuin usko kuivuu.

Pyhästä Hengestä meillä on todistus niin sanassa kuin Hengen itsensä todistus. Se nimittäin opettaa meitä kaikessa ja muistuttaa meitä kaikesta, mitä Poika on puhunut. Tämän on saanut varmasti jokainen Jumalan lapsi huomata elämässään tavalla tai toisella.

Tämä on syytä muistaa ja samalla myös kertoa sinulle rakas Larsmolainen, että niin hyvä ja niin tarpeellinen sinänsä kuin tämä opillinen keskustelu onkin, se ei muuta Jumalan tahtoa ja vanhurskauttamisjärjestystä.

Pieni lisäys,

Lapsellisen kuulloisesti haluaisin vielä sanoa tuosta Pyhästä Hengestä, että ei kirkolliskokoukset, eikä sinänsä kuollut kirjain eli Raamattu mitään auta, jollei Jumala ihmistä armahda ja anna ihmiselle sitä ymmärrystä ja viisautta, jota uskonlahjassa saamme omistaa.
Jaakko
Valvoja

ViestiKirjoittaja Weha » 27 Loka 2006, 18:26

Jotain kohtia, yksin Raamatusta:

Pyhä henki lähtee Isästä ja Pojasta: Joh. 15:26: Jeesus sanoi: Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Joh. 16:7: Jeesus sanoi: Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne. Mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

Gal. 4:6: Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt teidän sydämiinne Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba, Isä."

Room. 8:9: Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

2 Tess. 2:8: Silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa Hengellä.

Jes. 11: 1,2,4: Mutta Iisain kannosta puhkeaa Virpi ja Vesa versoo hänen juuristansa. Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki ... ja hän surmaa jumalattomat huultensa Hengellä.
Weha

ViestiKirjoittaja Weha » 27 Loka 2006, 18:33

Kuka on Pyhä Henki?

Pyhä Henki on jumaluuden kolmas persoona, tosi Jumala yhdessä Isän ja Pojan kanssa.

Matt. 28:19: Kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Huomio: Jeesus ei sano nimiin, vaan nimeen, sillä on vain yksi Jumalan nimi, joka on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi.

Mistä tiedät, että Pyhä Henki on tosi Jumala?

Pyhä Henki on tosi Jumala, sillä Raamattu omistaa hänelle

Jumalan nimen:

Apt. 5:3-4: Ananias... miksi koetit pettää Pyhää Henkeä.. et ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle.

1 Kor. 3:16: Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

(Kristinoppi)
Weha

ViestiKirjoittaja Maarimi » 27 Loka 2006, 19:02

Tulipa hyvä mieli tuosta Jaakon viestistä, rakkauden hengessä oli kirjoitettu!

Paljon en uskalla näistä asiosta kommentoida, mutta ekumeniassa näen vaarojakin, vaikka se viattoman oloisesti on kirkkoomme asettunut monenlaisten yhteiskristillisten tapahtumien muodossa.

On hyvä, jos pystymme hyväksymään eri tavalla uskovat ja olemaan heidän kanssaan tekemisissä. Emme saisi kuitenkaan unohtaa uskomme historiallista perustaa ja vanhurskauttamisoppia, josta meidän tulisi pitää kiinni.

Erilaisia mielipiteitä on siitäkin pitäisikö kirkkomme sisällä toimivien herätysliikkeiden lähentyä kirkkoa. Mielestäni se olisi hyvä asia, koska opilliset erot eivät ole niin merkittäviä kuten esim. katolisen ja ortodoksisen kirkon kanssa. Oikeastaan sen pitäisi mennä niin päin, että kirkossamme ymmärrettäisiin siellä vallitseva maallistumisen aiheuttama hengellinen tyhjyys ja osattaisiin nähdä se hengellinen rikkaus mitä esim. vanh.lestadiolaisten elävä usko ja yhteisöllisyys voisi kirkkoon tuoda.

Valitettavasti vain taitaa olla haaveilua, että mentäisiin vanhoillisempaan suuntaan. Houkuttelevampaa on teatraaliset messut ja monenlainen materian ja pyhimysten palvonta. Niin, eihän maailma meitä kiitä, ja ahdas on se portti vieläkin!
Maarimi
sisupiristäjä

ViestiKirjoittaja Hynde » 27 Loka 2006, 22:55

larsmolainen kirjoitti:Tuntuu hiukan keinotekoiselta perustelulta, koska perusteluna käytetään Kristuksen ihmiseksi tullutta kehoa.

Tämä on harhaoppi, että kristuksen ruumis ja henki eri 'persoonia' vaikuttaa nestorialaiselta harhaopilta.
oppi, jonka mukaan Kristus oli oikea ihminen, mutta ei täysi jumala — heidän mukaan hän oli syntyään ihminen, mutta Jumala oli asettunut asumaan häneen.

Ihminen seuraa helposti miljoonia kärpäsiä kärpästen päätösten mukaan.

Raamattu antaa rukoiluunkin ohjeet.
Kun te rukoilette- -Isä meidän joka...
Hynde
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hynde » 28 Loka 2006, 14:59

Larsmolainen

Et voi tietää edes voiko pelastua kun ei usko kristuksen Jumaluuteen?
Et osaa neuvoa parannukseen, missä syy?. Et voi tietää kun et ole uskomassa eikä Pyhä Henki kerro sinulle. Siksi jäät tietämättömyyden tilaan.

Selvätkään todistukset eivät kelpaa niille jotka eivät usko.

Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan.

Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä, mutta joka ei tottele Poikaa, se ei pääse näkemään elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen yllään

Et voi uskoa raamattua kun et usko etkä ymmärrä sen laajojakaan linjoja.
Raamatun koko linja on että vain usko kristuksen sovintotyöhön pelastaa.
Sitä koko vanha testamenttikin kuvaa ja lupaaa.
Osaat sanoa että se ja se ei ole kristinuskoa, mutta et usko kristinuskoa kun et osaa sanoa pelastuuko ilman kristinuskoa. Siksi tarviit parannusta saadaksesi kristinuskon.
Hynde
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Larsmolainen » 28 Loka 2006, 15:25

Hynde kirjoitti:Et voi uskoa raamattua kun et usko etkä ymmärrä sen laajojakaan linjoja.
Raamatun koko linja on että vain usko kristuksen sovintotyöhön pelastaa.
Sitä koko vanha testamenttikin kuvaa ja lupaaa.
Osaat sanoa että se ja se ei ole kristinuskoa, mutta et usko kristinuskoa kun et osaa sanoa pelastuuko ilman kristinuskoa. Siksi tarviit parannusta saadaksesi kristinuskon.

Ja taas tuomitsevaa tekstiä. Olet siis hengellisesti viisaskin, kun kykenet netin kautta saarnaamaan parannusta henkilölle, jota et tunne? Häpeäisit vähän.

Hynde, maailmassa on kautta ihmiskunnan historian ollut olemassa ihmisiä, jotka eivät ole kuulleetkaan Kristuksesta tai eivät ole kyenneet ymmärtämään, mistä Kristuksen sovitustyöstä on kysymys. Kuitenkin he ovat saattaneet elää tavalla, joka on ollut kristinuskon mukainen. Kuka voi väittää, että nämä ihmiset olisi jotenkin ennalta tuomittu helvettiin siksi, että he nyt vain eivät koskaan saaneet kuulla kristinuskosta tai ymmärtää sen sanomaa?
Larsmolainen

ViestiKirjoittaja Weha » 28 Loka 2006, 15:42

Kyllä se Jumalan valtakunnan raja onkin hyvin selvä. Oikein on sanottukkin, että Jumalan valtakunnan asiat avautuvat sieltä sisältäpäin. Ellei ole Pyhää Henkeä kotiaopettajan, niin mitä itsestä voisi pusertaa?

2.kor.1:20. Kussas on viisas? kussas on kirjanoppinut? kussas tämän maailman tutkia on? Eikö Jumala ole tämän maailman viisautta hulluudeksi tehnyt?
21. Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat,
22. Sentähden että Juudalaiset merkkiä anovat ja Grekiläiset viisautta etsivät;
23. Mutta me saarnaamme ristiinnaulitun Kristuksen Juudalaisille pahennukseksi ja Grekiläisille hulluudeksi.

Raamattu hyvin selvästi sanoo, että "ilman uskoa on mahdotonta kelvata Jumalalle" (Heb.11:6). Näin myöskin, jotka vieraisiin jumaliin uskovat, ei ole osaa eikä arpaa tässä uskossa.

Room.10:14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
Weha

ViestiKirjoittaja Larsmolainen » 28 Loka 2006, 16:09

Raamattu sanoo myös, että "älä tuomitse, ettei sinua itseäsi tuomittaisi". Nuo sanat varmaan kannattaa ottaa todesta.

Jumala ei muuten tottele ihmisten tekemiä jakoja pelastuviin ja tuomittaviin. Taivaassa - ja helvetissä - voitaneen kokea yllätyksiä tuomiopäivän jälkeen.
Larsmolainen

ViestiKirjoittaja Weha » 28 Loka 2006, 17:06

Ei toki tuomita, vaan Jumalan sana tuomitsee.

"...mutta joka ei usko, se kadotetaan"(Mark.16:16).

1.Joh.4:6. "Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen".

Meillä on myös lupa ja velvollisuus arvostella väärää oppia ja sen opettajia: Joh.7:24. "Älkäät tuomitko näkemisen jälkeen, vaan sanokaat oikia tuomio".
Weha

ViestiKirjoittaja Larsmolainen » 29 Loka 2006, 16:55

anonyymi kirjoitti:Ei toki tuomita, vaan Jumalan sana tuomitsee.

"...mutta joka ei usko, se kadotetaan"(Mark.16:16).
--
Meillä on myös lupa ja velvollisuus arvostella väärää oppia ja sen opettajia: Joh.7:24. "Älkäät tuomitko näkemisen jälkeen, vaan sanokaat oikia tuomio".

Lainaamasi Markuksen jae on suunnattu niille, joilla on ollut mahdollisuus kuulla kristinuskosta. Evankeliumithan (kuten myös koko Raamattu) kirjoitettiin luettavaksi kaikille ihmisille. Niille, jotka ovat Raamattua lukeneet tai sen lukua kuunnelleet tahi saaneet muuten tietoa kristinuskosta, tilanne on juuri Markuksen mainitsema. Raamatussa ei kuitenkaan ole mitään ilmoitusta siitä, mitä tapahtuu niille, jotka ovat olleet kristinuskon tietämättömissä. Luuletko anonyymi, että esimerkiksi kivikaudella eläneet ummikot tuomitaan siksi helvettiin, että he nyt vain sattuivat syntymään väärään maailmanaikaan?

Teillä on lupa ja velvollisuus arvostella väärää oppia? Kyllä kaikilla on lupa siihen. Te itse olette tainneet syyllistyä ns. seurakuntaheresiaan ja sakramenttien halveksimiseen.
Larsmolainen

ViestiKirjoittaja Taavetti » 29 Loka 2006, 17:31

Sellaisten kohtalosta, jotka eivät koskaan kuulleetkaan evankeliumin saarnaa tässä muutama sana:

14 Ja kussa ei kenkään ota teitä vastaan eikä kuule teidän sanojanne, niin menkäät ulos siitä huoneesta taikka siitä kaupungista, ja puhdistakaat tomu jaloistanne.

14 Jos teitä jossakin talossa tai kaupungissa ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuunnella, lähtekää sieltä ja pudistakaa pöly jaloistanne. [Luuk. 10:10,11; Ap. t. 13:51, 18:6]

14 Ja missä teitä ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuulla, lähtekää pois siitä talosta tai siitä kaupungista ja pudistakaa tomu jaloistanne.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
15 Totisesti sanon minä teille: huokeampi pitää oleman Sodoman ja Gomorran maalle tuomiopäivänä kuin sille kaupungille.

15 Totisesti: Sodoman ja Gomorran maa pääsee tuomiopäivänä vähemmällä kuin se kaupunki. [Matt. 11:24; Luuk. 10:12]

15 Totisesti minä sanon teille: Sodoman ja Gomorran maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sen kaupungin.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Jeesus rohkaisee kestämään vainoa

16 Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat sutten keskelle: olkaat sen tähden taitavat niin kuin käärmeet, ja vakaat niin kuin kyyhkyiset.

16 "Minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Olkaa siis viisaita kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset. [Luuk. 10:3]

16 Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.

tämä kohta Matteuksen 10 luvusta tuli jae kerrallaan kolmesta eri käännöksestä, koettakaa saada selväksi. Tarkoittamani vastaus löytyy keskimmäisestä eli 15 jakeesta. On vertausmateriaalia kun on kolme eri käännöstä, eiköhän niissä suunnilleen sama ilmene.

Vastaus on siis, että on huokeampi heillä, jotka eivät kuulleet. Mutta larsmolaisen pohdinta asettaa kysymyksen, miksi lähetystyötä lainkaan tarvitaan, jos pelastus on pakanain osana heidän uskontonsa tai tietämättömyytensä perusteella. Julistihan Paavali muistaakseni Ateenassa, että Jumala on tietämättömyyden aikoja kärsinyt, mutta Hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

Virhelyöntikorjailua vain
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 11 Helmi 2009, 21:26, muokattu yhteensä 2 kertaa
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

EdellinenSeuraava

Paluu Uskonvanhurskaus