Kirjoittaja O.M » 06 Marras 2006, 10:13
Anonyymi on jo osoittanut varsin hyvin vanhoillislestadiolaisen kastekäsityksen raamatullisuuden, mutta haluan kuitenkin tuoda esiin vielä muutamia seikkoja. Anonyymi on perustellut lähinnä ns. ortodoksiluterilaista kastekäsitystä vastaan, mutta on myös toinen merkittävä kasteharhaoppi, aikuisten uudelleenkastamisoppi, joka on voimissaan etenkin kirkon ulkopuolisissa lahkoissa.
On väitetty, että Apostolien tekojen 8. luvussa tapaus osoittaisi, että uskoontulon (parannuksen) jälkeen voisi vielä tapahtua erikseen Pyhän Hengen kaste. Lähempi tarkastelu osoittaa, ettei niin ole.
Apt.8:5-17
"5 Niin Philippus tuli Samarian kaupunkiin ja saarnasi heille Kristuksesta.
6 Mutta kansa otti vaarin yksimielisesti ja visusti Philippuksen sanoista, kuullen ja nähden ne merkit, jotka hän teki:
7 Sillä rumat henget läksivät ulos monesta, huutain suurella äänellä ja monta halvattua ja saattamatointa parani.
8 Ja suuri ilo tuli siihen kaupunkiin.
9 Mutta siellä oli mies, Simon nimeltä, joka siinä kaupungissa ennen noituuden virkaa piti ja oli Samarian kansan villinnyt, sanoen itsensä olevan jonkun suuren,
10 Jota kaikki sekä pienet että suuret kuulivat, sanoen: tämä on Jumalan voima, joka suuri on.
11 Mutta he kuultelivat häntä mielellänsä, että hän kauvan aikaa oli heitä noituudellansa villinnyt.
12 Mutta kuin he uskoivat Philippuksen, joka saarnasi Jumalan valtakunnasta ja Jesuksen Kristuksen nimestä, niin he kastettiin sekä miehet että vaimot.
13 Niin Simon myös itse uskoi, ja kuin hän kastettu oli, viipyi hän Philippuksen tykönä. Ja kuin hän näki ne merkit ja suuret voimalliset työt tapahtuvan, niin hän hämmästyi.
14 Mutta kuin apostolit, jotka Jerusalemissa olivat, kuulivat Samarian Jumalan sanan ottaneen vastaan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen,
15 Jotka, kuin he sinne tulivat alas, rukoilivat niiden edestä, että he olisivat saaneet Pyhän Hengen;
16 (Sillä ei hän ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)
17 Niin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen."
Hurmokselliset "Pyhällä Hengellä täyttyjät" väittävät ko. kohdan osoittavan, että ihminen voi saada ensin parannuksen armon ja vasta viiveellä sitten Pyhän Hengen. Onkin mitä erilaisimpia tarinoita, miten Pyhä Henki muka pöllähti taivaasta, kun oli kaivamassa ojaa tms.
Kohdan selityksen on lähdettävä raamattuperiaatteesta, jonka mukaan Raamattua selitetään Raamatulla. Toisaalla Raamatussa todetaankin, että jos jollain ei ole Pyhää Henkeä, hän ei ole Kristuksen opetuslapsi. "Mutta ette ole lihassa, vaan hengessä, jos muutoin Jumalan Henki asuu teissä; mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa" (Room.8:9). Tästä voimme siis päätellä, että Samarian ihmiset eivät olleetkaan elävässä uskossa, koska heillä ei ollut Henkeä. Niinhän se on meidänkin aikanamme. On paljon hengellisyyksiä, jotka yrittävät julistaa Jeesuksen Kristuksen nimeen, mutta joilta puuttuu Henki.
Mutta miksi samarialaisilla ei ollut Henkeä, kun kuitenkin aiempana sanotaan: "Philippus tuli Samarian kaupunkiin ja saarnasi heille Kristuksesta. Mutta kansa otti vaarin yksimielisesti ja visusti Philippuksen sanoista, kuullen ja nähden ne merkit, jotka hän teki." (Apt.8:5-6.). Tämä raamatunkohta on puhutteleva esimerkki siitä, miten Jumalalle ei kelpaa sekaoppi. Nämä ihmiset näet uskoivat samaan aikaan sekä noita Simonin julistukseen että Filippuksen puheeseen saarnasta. Miten yleistä onkaan tuollainen sekaoppi meidän päivinämme! Saatetaan sanoa: "Minä uskon Kristukseen, mutta en tuomitse hindujakaan, hekin tulevat uskollaan autuaaksi." Tai voidaan sanoa: "Kyllä vanhoillislestadiolaisetkin varmaan pääsevät taivaaseen, mutta niin minäkin helluntaiuskolla. Jumala tosin saattaa jättää muiden tuomitsijat rannalle ruikuttamaan."
Mitä Raamattu sanoo sekaopeista? "Jokainen, joka harhaelee ja ei pysy Kristuksen opissa, ei hänellä ole Jumalaa: joka pysyy Kristuksen opissa, hänellä on sekä Isä että Poika" (2.Joh.1:9). Ja mitä on Kristuksen oppi? Voisiko Kristus olla opissaan lavea, katto korkealla, väylä leveänä? "Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät; Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät." (Matt.7:13-14.) Riittääkö, jos pitää osan Kristuksen opetuksista? "Opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt" (Matt.28:20).
Voimme siis päätellä, että samarialaiset jättivät sekauskonsa ja saivat parannuksen armon vasta Pietarin ja Johanneksen saarnatessa heille evankeliumia ja pannessa kätensä heidän päänsä päälle. "He panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen" (Apt.8:17). Edellisessä jakeessa todetaan myös, ettei kaste ole parannuksen paikka: "He sinne tulivat alas, rukoilivat niiden edestä, että he olisivat saaneet Pyhän Hengen; (Sillä ei hän ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)" (Apt.8:15-16.)[/b]