Joululaulut

Keskustelua lauluista, runoista, kirjoista, sekä kuvia ja kuvakeskusteluja

Joululaulut

ViestiKirjoittaja Emka » 14 Marras 2006, 17:55

:lol: Minä aloitin tänään joululaulujen kuuntelun.
On mielekkäämpää kutoa joulahjaksi tarkoitettuja villapaitoja, jos on virittäytynyt itsekkin Joulun tunnelmaan :wink:

Vielä täytyy etsiä kynttilä palamaan, niin tunnelma on valmis :D
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Elena » 14 Marras 2006, 21:23

Hyräilee: "Tonttupa öin alla lattian / kultakenkiä naulaa / kuuletko kilkettä vasaran / kun hän lyö sekä laulaa?..." :lol:

Minäkin olen aloittanut joululaulujen kuuntelun ja laulelun jo. Odotan innolla tulevia joululauluiltoja jne. :) Joulu on ihanaa aikaa! :)
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 15 Marras 2006, 10:39

Minä aloitan joululaulujen kuuntelun joulukuun puolella. Niin ei kerkiä aivan kertakaikkisesti kyllästyä niihin jouluun mennessä. Tosin olen joskus kuunnellut muulloinkin niitä. Jos niitä kuuntelee kesällä, se tuntuu vähän oudolta. Olen sitäkin joskus kokeillut. :lol:
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja kesis » 15 Marras 2006, 10:43

minäkin olen aloittanut joululaulujen kuuntelun ostin viikonloppuna sen iisalmen joulu cd:n
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja nuusku » 15 Marras 2006, 11:18

Olen yrittänyt "pantata" kuuntelun aloittamista mahdollisimman lähelle joulua, jotta liian varhainen kuuntelu ei veisi niiltä semmoista "terää", tai miten sen nyt voisi kuvailla. Ilman tällaista kontrollia alkaisin varmaankin kuunnella niitä jo varhain syksyllä. Pidän erityisesti vanhemmista ja hartaista joululauluista, sen sijaan semmoiset hauskat tai leikkisät joululaulut eivät niinkään ole mieleeni. Eräs ei-joululaulu, josta minulle tulee joulu mieleen, on "Jumala ompi linnamme". Joulun aika sinänsä, ja jo kuukausi-pari ennen jouluakin, on minulle jotenkin surumielistä ja herkkää aikaa, ehkä joulusta tulee lapsuus jotenkin mieleen tai jotain. Se herkkyys sitten voimistuu, ja saavuttaa lakipisteensä joskus jouluyönä, joka on ainakin minulle semmoinen tosi liikuttava hetki vuodessa, jos satun olemaan hereillä.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja JIA » 15 Marras 2006, 12:39

"Jumala ompi linnamme" lauletaan joka jouluaatto, kun Turku julistaa joulurauhan. Meidän perheessä joulurauhanjulistuksesta on aina alkanut varsinainen jouluaaton vietto. Silloin kaikki on siistiä, joululiinat pöydillä ja kyntteliköt palamassa, joulukuusi koristeltuna....
JIA
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 15 Marras 2006, 16:04

Ei ole tarvinnut kaivaa joululauluja esille, puosiso teki sen ja siloin tällöin soivat laulut täällä boksissamme. Mitenkään jatkuvaa se soiminen ei vielä ole, mutta ensituinnelmat on jo koettu. Vanhoja joulumuistoja niistä palaa miellen, kun joissakin on noin 30 vuotta siten äänittämiäni lauluja. On kyllä näitä uusimpiakin, CD levyinä julkaistuja, joissa musikaalinen anti on hienoa, vaan tunnelmaakin niissä on mukana.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 15 Marras 2006, 17:27

Nuusku, sama minulla, etteivät ylipirteät joululaulut oikein sykähdytä.
Esim: "On villiä melskettä, helinää helskettä pienten tiukujen..." Argh! :lol:
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja Emka » 16 Marras 2006, 00:18

Minä etsin tuolta joululaulu cd-varastosta Tampereella äänitetty cd-levy Joulun valo kutsuvana. On muuten mahtaavaa laulua. Tuomiokirkko täysi porukkaa,jotka laulavat Adventtiajasta <=> Jouluun virsiä ja joululauluja.

Ostin tänään Reisjärven cd-äänitteen Poudan ja sateen maa, ja Häämusiikkia Käyn sinun kanssasi, sen voi antaa sitten jollekkin nuorelleparille lahjaksi. Meillä on tuota nuorisoa aika paljon, ja osa siinä iässä että voipi olla tarvetta.

Kaksi kummilasta on 18 vuotiaita joten muutaman vuoden päästä voi tarpeeseen :lol: Kaksi vaninta on jo naimisissa ja kummallakin on kaksi lasta,ja vanhimmalle on vauva tulossa ensivuoden puolella. On kummimummolla kutomista :wink:

Kuukauden päästä Joulu on ihan tuotapikaa käsillä :shock: ja sitten mennäänkin kevättä kohti :D Niin tämä aika rientää.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Jay » 18 Marras 2012, 17:58

Elvytetäänpä vanha keskustelu, sillä joulu(kuu) lähestyy! Joululaulut alkoivat pyöriä soittimessa jo lokakuun puolella, mutta näin marraskuun puolivälissä niistä voinee jo puhua ääneenkin? :smile: Ei liene toista juhlaa, jossa laulut ovat niin keskeisellä sijalla tunnelmassa ja perinteessä. Ai niin, ehkä suviseurat!

Joululauluista parhaimmissa on keskeisenä kristillisen joulun ydinsanoma. Levottomat kauppakeskusrallit, svengaavat tulkinnat ja juiceleskisensiat eivät kuulu mun soittolistalle. En itse asiassa siedä niitä. Ovat materialistisia ja varmaan tehty nimenomaan kauppojen mittatilaustyönä kulutusjuhlaa rytmittämään ja siihen mukaan houkuttelemaan. Niissä laps' hankeen hukkuu unhoittuu.
Hyvä joululaulu on rauhallinen, harras, lohduttava ja jos vauhtia ja riemua vähän onkin, niin sen oikean asian puolesta, mutta silloinkaan se ei kaipaa mitään tanssintahtia avuksi. Paras tonttuaiheinen laulu, ja samalla yksi hienoimmista joululauluista on tunnelmallinen Tonttu, jossa kerrotaan kuinka "kattojen päällä on lunta, tonttu ei vaan saa unta". Sylvian joululaulu on vieraasta viitekehyksestä huolimatta hieno sävellys ja sanoitus. Tässä mun suosikkien listaa, ei välttis missään paremmuusjärjestyksessä:

Ah iloitkaatte ystävät - "Oi viesti se onnekas on, onnekas on!"
Ensimmäinen joulu - "...Hän tyhjästä loi taivaan ja maan ja alati lahjoittaa rakkauttaan..."
Gloria in excelsis Deo - Parhaimmillaan mielestäni jonkun voimakkaan baritonin esittämänä.
Riemuita saa - "Riemuita saa, nyt kansat maan, suo Herra armoaan. Te sydän hälle antakaa ja seimenlapsen kunniaa jo kaikki laulakaa.."
Nyt riemuiten tänne - "Nyt riemuiten tänne, kiiruhusti tulkaa, Betlehemiin rientäkää!"
Riemuitse tytär Siionin - "...riemuitse ääneen Jerusalem! Luokses saapuu kuningas, suuri rauhanruhtinas!"
Konsta Jylhän joululaulu - "Joulun aatto nyt saa, jo ilta tummuu ja hiljenee maa. Kuka yksin nyt kulkee näin kalmistoon, kuka yksin näin kylmässä on?" Hyvin synkeä veisuu, mutta jättää lopulta toiveikkaan tunnelman.
Jubilate
Oi sä riemuisa
Ken kuullut on laulua enkelien - "...se laulu on kirkas ja lohdullinen..." tätä kuulee aivan liian harvoin.
Enkeli taivaan - ja nimenomaan ne säkeistöt, joita ei yleensä kuule.
Jouluyö, juhlayö
Tiernapojissa on monta hyvää kuten Altti kiitos Jumalan
Sylvian joululaulu - talvisen joulun kaipuuta Välimeren maisemista, jossa ei oteta kantaa joulun hengelliseen eikä fiktiiviseen puoleen.
Tonttu - perinteistä suomalaista joulumaisemaa ja ah niin riipaiseva tontun balladi, kun täytyy valvoa ja vahtia samalla kun kaikki elämä makaa..

Liikuttavin kokemus on aina laulaa itse seurakunnan kanssa kirkossa jouluaattona..
Jay
puuhakas
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Heinä 2011, 01:25


Paluu Kansio



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron