Äänestyskäyttäytyminen

Nuorten juttuja

Äänestyskäyttäytyminen

ViestiKirjoittaja Saral » 28 Marras 2006, 15:28

Miten sä äänestät?

Sikaako säkissä?

Minusta aika huono valinta sikaa säkissä mennä äänestämään. Monet meikäläiset äänestävät keskustaa ja ovat puolueuskollisia. Se on totta ja hyvä puolue, ei siinä. Itekin olen periaatteessa sen kannattaja ollut. Kokoomus on toinen vaihtoehto meikäläiselle. Nuortenillassa kehoitettiin äänestämään uskovaista, jos ei tiedä, ketä äänestää. Se, miksi kokoomus voisi tulla kyseeseen uskovaistenkin keskuudessa on: jos keskusta on oppositiossa, kuka uskovainen ajaa meidän asiaa, jos ei olla kannatettu kokoomuslaista uskovaista.

Okei. Perusasia tuo, että uskovaista kannattaa äänestää. Uskovaista, jolla on moraali-asiat kondiksessa.

Opiskelijoiden asema ei ole kovin hääppöinen nykyään. Mutta useimpia opiskelijoita ei TODELLAKAAN kiinnosta yhtään politiikka (ts. yhteiskunnalliset asiat). Uskovainen silti äänestää siksi, koska kokee sen velvollisuudekseen ja jollei äänestäisi periaatteessa soisi mahdollisuuden suurimmalle puolueelle lisätä asemiaan. Ja nykyäänhän se on aika lailla sosialistit.

Mutta kannattaako tehdä sitten niin, että kysyy vaikka vanhemmilta, ketä kannattaa äänestää, jos ei ite oo viitsinyt perehtyä sen kummemmin asiaan? Okei, ei varmaan ihan huono ajatus sekään. Voipipa vaikka kannattaakkin. Mutta onko sitten niin, että vanhempi sai käyttää ikään kuin kaksi ääntä, kenties enemmänkin?

En tiedä, mutta jos sä oot opiskelija, kai sun omia etujasi ajavaa kannattaa äänestää. Tietääkö yhteiskunnassa hyvässä asemassa oleva henkilö juurikaan opiskelijaelämän erilaisista ongelmista ja kurjuudesta?
Viimeksi muokannut Saral päivämäärä 29 Marras 2006, 11:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Saral
vakiintunut
 
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 10:43

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 28 Marras 2006, 18:05

Minä en tajua esim. mitä oppositio jne. edes tarkoittaa. Olen kyllä äänestänyt vaaleissa aina kun niitä on ollut. Viimeksi seurakuntavaaleissa.
Olen vähän sitä mieltä, että aina ne ehdokkaat lupailevat kaikkea mutta tuskin mitään kummempaa saavat aikaan. Tyhjiä puheita, niitä riittää tässä maailmassa. :x
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja Elena » 29 Marras 2006, 00:34

Sinisielu kirjoitti:Minä en tajua esim. mitä oppositio jne. edes tarkoittaa. Olen kyllä äänestänyt vaaleissa aina kun niitä on ollut. Viimeksi seurakuntavaaleissa.
Olen vähän sitä mieltä, että aina ne ehdokkaat lupailevat kaikkea mutta tuskin mitään kummempaa saavat aikaan. Tyhjiä puheita, niitä riittää tässä maailmassa. :x


Toisaalta on helppo arvostella, jos ei tiedä, että esim. poliitikot toimivat puolueiden, taloudellisen tilanteen ja Suomen lain säätämissä raameissa. Useimmat päättäjät varmasti tarkoittavat päätöksillään hyvää, mutta sitä hyvää ei aina voi toteuttaa jos rahaa ei ole. Esimerkiksi koulu joskus _joudutaan_ lakkauttamaan, koska oppilaat vähenevät ja sen ylläpito tulee niin kalliiksi, ettei kunnalla ole varaa pitää sitä. Päätös voi tuntua ikävältä päättäjistäkin.

Olen tätä sivusta seurannut, sillä toinen vanhemmistani on mukana politiikassa ja sitä on hieman suvussa muutenkin. Olen itsekin aina ollut kiinnostunut politiikasta ja yhteiskunnallisista asioista.

Mutta opiskelijoita ei TODELLAKAAN kiinnosta yhtään politiikka (ts. yhteiskunnalliset asiat)."


Ei asia nyt ihan näinkään ole, kyllä löytyy politiikasta kiinnostuneita nuoria. Minäkin luen Suomenmaani tarkkaan ja pidän yhteiskuntaopista koulussa jne. ;) Ja tiedän monia muitakin samanmoisia nuoria.

Perinteisestihän esim. kommunisteja ei ole äänestetty, koska kommunistinen aate on niin uskonnollisvastainen. Ja kommunismin aatteelle on periaatteessa perustettu sosiaalidemokraattinen puoluekin, vaikka se toki on nykyään hyvinkin erilainen kuin aikoinaan. Uskovaiset ovat myös kokeneet hyväksi kulkea sitä kultaista keskitietä politiikassakin ja pysyä poissa ääriliikkeistä ja -joukoista.

Äänestäminen kannattaa aina. ;)
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 29 Marras 2006, 10:49

Niin, ei ole järkeä yleistää ettei nuoria kiinnosta politiikka. :roll:
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja Saral » 29 Marras 2006, 12:42

Minua ihmetyttää sellainen vaalipeli ja -puhe, että toinen puolue ja puoluelaiset leimataan tyhmiksi. Oon törmänny tuohon asenteeseen ja jopa omin korvin kuullut sanottavan, että ne keskustalaiset on tyhmiä jne... En ymmärrä, että miten voidaan käyttää ensinnäkin tuollaista kieltä. Mutta myöskään sitä en ymmärrä, että eikö sen vertaa ole psykologista näkemystä ihmismieleen, että tietysti tuossa vaiheessa noustaan takajaloilleen. Paljon parempi lähetymistapa on kertoa oman puolueen hyvistä puolista ja faktoista kuin lähteä toista osapuolta morkkaamaan. Faktat on eri juttu, mutta ketään ei saa tyhmäksi tms leimata. Jokaisella on järkeä.
Avatar
Saral
vakiintunut
 
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 10:43


Paluu Nuorten palsta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron