Sinkku-nimitys

Sinkkujen elämän iloista ja suruista sekä uskossa elämisestä.

Sinkku-nimitys

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 10 Tammi 2007, 12:47

Olin eilen sisarillassa. Siellä alustaja, perheetön sisar mainitsi, että sinkku-nimitys on ruma. Tämä kalskahti korvaani.
Meinasin pitää puheenvuoron sinkkuuteen liittyvistä asioista, mutta rohkeus ei riittänyt, sillä porukkaa oli sen verran paljon. Aiheena oli kyllä enemmän äideille suunnattu aihe "Lapsen henkisen kasvun tukeminen". En ollut ainoa perheetön kuitenkaan siellä.

Ääh, miksi sinkkua voisi nimittää? Kun sanotaan ettei ole hyvä se naimaTON, perheeTÖn, vanhapiika/poika, yksinäinen...ja nyt sinkku-sanakin on tuomittu. Miksi meitä nimitetään?! :lol:
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja Saral » 10 Tammi 2007, 16:03

Hmm.. Enpä mäkään sano itseä sinkuksi automaattisesti. Ennemmin vaan vapaaksi tai, jos kysytään, oonko naimisissa tai onko perhettä, sanon, että en/ei ole. Siis mahdollisesti yksinasuvaksi, ei-perheelliseksi voi sanoa. Weeppari olis kans yks mahdollinen nimittely-tapa. Mieluiten ehkä sanon kuitenkin, että olen vapaa. Siihen voi liittää helposti lisäajatuksia; kuin taivaanlintu, vapaa enkä kahlittu tai sidottu keneenkään tai mihinkään. Vapaa tulemaan ja menemään. :D

Sinkku-sanasta saattaa herkästi tulla mieleen nykyihmisten tapa elää, elikkä sinkkuna yksin asuva on sellanen, jolla suhteita menee ja tulee. Periaatteessa siis ei oikea sinkku, vaan oikeammin huora. Single - sinkkuhan tarkoittaa yksinäisesti asuvaa ja siten siis olisi oikea sana ilmaisemaan kyllä asian. Meillä mielleyhtymät vain ovat mitä ovat, eikähän ne huora-sinkut periaatteessa kovin yksinasuvia ole, jos vaikkapa viikonpäivistä esim 2-3 päivää asuu jonkun kans. Naimaton, naimisissa, leski. Niistä vaihtoehdoista on ainakin meikäläisten helppo ruksata; naimaton. Miten lie sitten nykysinkun?
Avatar
Saral
vakiintunut
 
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Helmi 2005, 10:43

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 10 Tammi 2007, 16:13

Niin, vapaa-nimitys on minustakin hyvä.
Tämän palstan nimi pitäisi sitten varmaan muuttaa, kun tuo sinkku-nimitys sotii kerran vl-hengen mukaista ajattelua vastaan? :roll:
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja O.M » 10 Tammi 2007, 16:25

Pakko sanoa, että itse inhoan sanaa sinkku enkä naimattomana käyttänyt sitä koskaan. Se aiheuttaa jonkinlaisia epämiellyttäviä mielleyhtymiä. Naimattomana elämistä sen sijaan en inhonnut, vaikka olenkin joutunut naimisiin. :wink: Puolensa ja puolensa, mutta aina parempi.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Tammi 2007, 16:50

Kuten Saral mainitsi, sinkku on muunnos single sanasta. Tuskin sanana sen parempi tai pahempi, kuin muutkaan sanat. Jokaisella on ja saa olla makunsa, johon vaikuttavat monet tekijät, joita kohtaamme elon poluilla.

Mieluummin Suomen kieleen sovitettu sinkku, kuin englannilta kalskahtava single. Single on myös nimitys tietyn tyyppisille äänilevyille, oliko se yksiäänisille vai yksiraitaisille?
Viimeksi muokannut Taavetti päivämäärä 10 Tammi 2007, 19:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 10 Tammi 2007, 18:09

Edelliseen viestiini tarkennuksena sanon, etten sanonut mielipidettäni siksi, että haluaisin rajoittaa kenenkään sinkku-sanan käyttöä. Minulle siitä tulee vain vähän epämiellyttäviä mielleyhtymiä, esim. iltapäivälehtien kansissa keikistelijät/patsastelijat, vähän liian tyrkyt, jos mielikuvaani asiasta jotenkin osaisin ilmaista. Kaikilla ei kuitenkaan ole samoja mielikuvia sanasta kuin minulla ja se mikä minun mielestäni on liian tyrkkyä, on toisen mielestä ihan sopiva. Eli kuten sanoitte: makuasia. Sinisielulle vielä, että en tarkoita sinua noilla mielikuvillani, vaan mielikuvat sanasta ovat muodostuneet ihan muualla kuin tällä palstalla.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Emka » 10 Tammi 2007, 18:22

Mitenkäs olisi sellainen nimitys kuin itsellinen? Näin olen itse ilmaissut
oman "säätyni" Itsellinen nainen :)
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Elena » 10 Tammi 2007, 19:30

Mullakin oli ennen ikäviä mielleyhtymiä sinkku-sanasta, mutta nykyään pidän sitä sanaa aika neutraalina. Se on siitä hyvä, ettei se ole mikään -ton tai -tön eli se ei viittaa minkään puuttumiseen.

Varmaan se on ihan makuasia, onko sinkku-sana ruma. Englannin single on täysin neutraali sana.
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Tammi 2007, 19:32

Emka kirjoitti:Mitenkäs olisi sellainen nimitys kuin itsellinen? Näin olen itse ilmaissut
oman "säätyni" Itsellinen nainen :)


Vanha sana ja arvostavakin, jos oikein ymmärretään. Suotta jäänyt pois käytöstä, kannatan palauttamista uudelleen käyttön.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Pottu » 10 Tammi 2007, 23:39

Taavetti kirjoitti:Kuten Saral mainitsi, sinkku on muunnos single sanasta. Tuskin sanana sen parempi tai pahempi, kuin muutkaan sanat. Jokaisella on ja saa olla makunsa, johon vaikuttavat monet tekijät, joita kohtaamme elon poluilla.

Mieluummin Suomen kieleen sovitettu sinkku, kuin englannilta kalskahtava single. Single on myös nimitys tietyn tyyppisille äänilevyille, oliko se yksiäänisille vai yksiraitaisille?


Samaa mieltä ku Taavetti. Mullekaan ei oo ikinä tullu sinkku-sanasta mieleen mitään negatiivista. Vain se englannin single-sana. Enkä tajua, mistä lähtee se kuvitelma, että sinkut ois jotain jatkuvasti paria vaihtavia??? Kuka tuntee henkilökohtasesti jonkun sellasen sinkun??? Iltapäivälehtien palstoista taas... Jos niitä aletaan seuraamaan, niin onhan niissä alituiseen paria vaihtavia aviosäädyssä (kulloin kenenkin kanssa :roll: =) oleviakin. Tolla perusteellahan pitäis julistaa vaikka sana pariskuntakin pannaan, koska on olemassa paljon aviopuolisoaan pettäviä ja vaihtavia ihmisiä. Sellaista on nykymaailman meno. :(

Ite inhoon erityisesti sanaa veeppari. Se on väännös vähintään yhtä paljon inhoamastani vanhapiiasta. Vanha ehkä, mutta kenen piika muka???? No tästä asiasta oon vaahdonnu ennenkin... :wink:
...peruna on ruoka ihan oikea
Avatar
Pottu
tosi pirteä
 
Viestit: 347
Liittynyt: 25 Helmi 2005, 20:51

ViestiKirjoittaja Elena » 11 Tammi 2007, 00:35

Sinkku-mielikuvat saattais ehkä tulla ihmisille Sinkkuelämää-tv-sarjasta, jossa tietääkseni on aika leväperäistä elämää eläviä naisia.. :shock: Jotain kertoo ehkä sarjan englanninkielinen nimi: Sex and The City. :roll:
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Sinisielu » 11 Tammi 2007, 11:52

O.M kirjoitti: Sinisielulle vielä, että en tarkoita sinua noilla mielikuvillani, vaan mielikuvat sanasta ovat muodostuneet ihan muualla kuin tällä palstalla.


En luullutkaan, että minua tarkoittaisit... :roll:
Avatar
Sinisielu
puurtaja
 
Viestit: 657
Liittynyt: 19 Loka 2004, 08:24

ViestiKirjoittaja kesis » 21 Syys 2012, 09:56

no mäkään en ehkä itettä osais käyttää sinkku nimitystä, mulla taas mielikuvat juontuu että monesti sinkku-nimitystä maailmassa käytetään ihmisisistä jotkaa on omasta tahdostaan ilman aviopuolisoa ja sit taas meikäläisissä on varmasti niitä paljon jotka kaipaa sitä aviopuolisoa toiset enemmän tai toiset vähemmän.
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sinkku-nimitys

ViestiKirjoittaja Meiliaikku » 13 Marras 2013, 12:08

Sinisielu kirjoitti:Olin eilen sisarillassa. Siellä alustaja, perheetön sisar mainitsi, että sinkku-nimitys on ruma. Tämä kalskahti korvaani.
Meinasin pitää puheenvuoron sinkkuuteen liittyvistä asioista, mutta rohkeus ei riittänyt, sillä porukkaa oli sen verran paljon. Aiheena oli kyllä enemmän äideille suunnattu aihe "Lapsen henkisen kasvun tukeminen". En ollut ainoa perheetön kuitenkaan siellä.

Ääh, miksi sinkkua voisi nimittää? Kun sanotaan ettei ole hyvä se naimaTON, perheeTÖn, vanhapiika/poika, yksinäinen...ja nyt sinkku-sanakin on tuomittu. Miksi meitä nimitetään?! :lol:





Mun mielestä sinkku on ihan hyvä naseva nimi arkikielessä määrittelemään naimattoman sivilisäätyä.
Mutta se mikä mua hämmästyttää ja ärsyttääkin, on eronneet , karanneet ja monta kertaa aviossa olleet nimittävät itseään sinkuiksi: " Olen jälleen sinkku" Yäk!
Meiliaikku
puuhakas
 
Viestit: 229
Liittynyt: 24 Elo 2010, 22:23


Paluu Sinkkupalsta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron