Naimattomuudesta

Sinkkujen elämän iloista ja suruista sekä uskossa elämisestä.

Naimattomuudesta

ViestiKirjoittaja Weha » 03 Helmi 2007, 09:14

En tiiä onko tämä sovelias aihe, mutta mielestäni mielenkiintoinen.

Kerrotaan ja oon lukenut, että kirkkoisä Orgines leikkautti itsensä, voidakseen elää paremmin. Kerrotaan, että hän tästä kohden sai sellaisen ymmärryksen. Sanokaa rakkaat jos oon väärässä tai tää on sopimaton aihe.

Matt.19:12. Sillä muutamat ovat kuohitut, jotka äitinsä kohdusta niin syntyneet ovat: ja ovat kuohitut, jotka ihmisiltä kuohitut ovat: ja ovat kuohitut, jotka taivaan valtakunnan tähden itse kuohinneet ovat. Joka sen taitaa käsittää, se käsittäkään.

Uusikäännös: Matt.19:12. "On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon."
Weha
 

ViestiKirjoittaja Hynde » 03 Helmi 2007, 17:15

Kuohiminen on omavanhurskas teko. Sillä ei tule parammaksi kristityksi.
Perisyntiä se ei poista.


Ettei ollut Tertullianus, joka niin teki?

Kaikki kirkkoisät ei ollut uskovaisia.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Weha » 03 Helmi 2007, 17:56

Hynde, ei välttämättä tietenkään kaikki kirkkoisät olleet uskovaisia, mutta saattoi olla ihan "kelpo" pappeja muuten, kuten kansankirkossammekin on. Tarkistan jostain oliko se Orgines: näin muistaisin, mutta usein oon muistanut väärin.
Weha
 

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 11 Helmi 2007, 17:54

Mitä on kouhiminen?
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja Weha » 11 Helmi 2007, 18:12

pikkupoika kirjoitti:Mitä on kouhiminen?


Varmaan tässä, että leikkauttaa elimensä pois..
Weha
 

ViestiKirjoittaja Hynde » 12 Helmi 2007, 18:03

Oli se Origenes.

Evankeelinen rovasti Olavi Peltola kirjoittaa kotisivuillaan.

Muutamat kristityt, joilla on ollut enemmän intoa kuin järkeä, ovat ottaneet tämän kirjaimellisesti ja silponeet itseään. Heistä ehkä tunnetuin on 300?luvulla elänyt Raamatun opettaja Origenes. Hän harjoitti äärimmäistä itsensäkieltämistä, luopui omaisuudestaan, ei kunnolla syönyt eikä nukkunut. Hän tulkitsi tätä itsensä silpomiskehotusta niiden Jeesuksen sanojen avulla, joissa Jeesus puhuu sellaisista, jotka ihmiset olivat tehneet avioliittoon kelpaamattomiksi (Matt 19:12). Ja niin Origenes kuohitsi itsensä ja sai aikaan suuren pahennuksen. Pian tämän jälkeen Nikaian kirkolliskokous kielsikin tällaisen raa'an toimenpiteen kirkon jäseniltä.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja pikkupoika » 29 Touko 2007, 00:55

Tuosta tuliki mieleen, että raiskaajille kouhiminen olis aika kelpo rangaistus, ainakin niille jotka ei saa itelleen mitään.
pikkupoika
puuhakas
 
Viestit: 209
Liittynyt: 04 Elo 2006, 14:10

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 29 Touko 2007, 11:36

Kuohiminen (ei kouhiminen; tiedoksi pikkupojalle) tarkoittaa kastraatiota, eli miehen ollessa kyseessä, kivesten poistoa tai vaurioittamista siten, ettei suvun jatkaminen enää ole mahdollista. Kastroitu mieshän tunnetaan nimellä eunukki. Lemmikkieläinten kohdalla kastraatio on hyvin yleistä.

Naisen kastroiminen on ollut likimain mahdotonta vielä viime päiviin asti tai ainakin sen suorittaminen on vaatinut epäinhimillisten kipujen läpikäymistä. Nykyisin sen suorittaminen olisi kirurgisesti helppoa, esim. poistamalla munasarjat. Toki näitä toimenpiteitä toisinaan suoritetaankin, mutta aivan maallisista syistä.
Saunanaama
puuhakas
 
Viestit: 225
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 14:29
Paikkakunta: Tampere


Paluu Sinkkupalsta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron