Alkoholi ja muustakin politiikasta

Työssä, opiskelussa ja muussa arkisessa toiminnassa koettua, opittua ja muistettua.

ViestiKirjoittaja Taavetti » 01 Maalis 2007, 11:50

Muutama sana politiikasta. Aina joutuvat uudet päättäjät jatkamaan ja rakentamaan siitä, mihin edeltäneet ovat tilanteen saattaneet.

Siltä pohjalta hiukan neljän vuoden takaisesta tilanteesta alkoholipoloitiikassa. Alkoh. juomien tuonti turistituliaisina oli vapautumassa, kun se siihen asti oli ollut edes nimeksi säänneltyä. Sääntely ei kuitenkaan estänyt monia turistiryhmiä laillisissa puitteissa tuomasta kottikärrykaupalla ainakin eri vahvuisia oluita ja jonkin verran väkevämpiäkin.

Turistituonnin vapauttaminen johti siihen, että matkan järjestäjät vakavissaan suunnittelivat esimerkiksi turistibussin saatoksi pitkää rekkaa, jossa tuliaiset voisi tuoda. Kun se menetelmä ei saanut laillista hyväksyntää, alkoivat liikenöitsijät suunnitella pitkiä tavaraperävaunuja busseihinsa tai valtavalla tavaratilalla varustettuja uusia busseja. Sille suunnitelmalle piti saada nopea esto, koska edelliset hallitukset eivä olleet sitä asettaneet, vaikka olivat viinan tuontia vapauttaneet EU.n vaatimana. Jos suunnitellun kaltainen valtava kuljetus kalusto olisi ehdity hankkia, se olisi jatkanut toimintakuntoisena kymmenkunta vuotta.

Vuonna 2000 Tukholmassa käydessämme näin ne ihmisten vetämät kuljetus rattaat. Niiden vaihtuminen konekuljetus kalustoksi oli neljä vuotta sitten kiireisin alkoholipoliittinen toimen pide. Se estyi luultavasti, kun kalusto alennusten vanavedessä olisi jäänyt käyttämättömäksi. Olin Helsingissä kuuntelemassa, miten Matti Vanhanen valitteli päätöksen ristiriitaisuutta raittiusmiehen johtamalle hallitukselle. Siit äei nyt sen enempää.

Uusien päätösten tekeminen vaatii kohtuullisuutta yksituumaisuutta hallituksen osapuolten kesken. Ellei sitä löydy, asia seisoo ja jumittuu, kuten nyt on käynyt alkoholiveron asteettaisen nostamisen kanssa. Toivottavasti mahdollisimman pian siinä kuitenkin saavutetaan edistystä parempaan päin liikahtaen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 18 Maalis 2007, 10:40

Weha kirjoitti:Äänestetty on ja olin eka ja sain tarkistaa vaalilaatikon, ettei ole ylimääräisiä ääniä :wink:


Olit siis ensimmäinen äänestäjä omassa paikassasi. Muistan miten veljeni kerran kertoi olleensa ensimmäinen ja piti katsoa uurnaan, ettei siellä ole ennestään mitään. Veljeni oli nähnyt joitakin revittyjä paperin riekaleita, oli huomauttanut niistä ja poishan ne sieltä ottivat, kunnes veljeni saattoi todeta: No nyt se on tyhjä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja lukkari » 19 Maalis 2007, 01:00

Itse olen tyytyväinen lopputulokseen. Toivottavasti saadaan toimiva hallitus. Tuskin ajat enää paranevat, kun tässä ollaan pitkään oltu noususuhdanteessa.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

HUH!

ViestiKirjoittaja mutsi » 19 Maalis 2007, 08:33

Oli vaalilautakunnassa, tosi pitkä ja kova päivä.

Tulin kotiin kymmenen jälkeen illalla, eikä ollut aavistustakaan, miten vaalissa oli "käynyt".

Pohkeet "soitti" sillä mallilla että ei kun petiin. Nyt aamulla olen tutkaillut millä mallilla maa tästä lähin makaa.

(mun ehdokas Köpi K pääsi; hyvä!)
Avatar
mutsi
Valvoja
 
Viestit: 303
Liittynyt: 23 Huhti 2005, 22:38
Paikkakunta: Hailuoto

ViestiKirjoittaja Emka » 01 Kesä 2016, 20:01

Mun piti kanssa seurata netistä ketkä missäkin vaalipiirissä pääsi, löysin sellaisen sivun jossa oli vaalipalvelua.

Harmittaa kun ei S.S Uudeltamaalta päässyt, on toisena varalla olevista,
Mutta Oulunläänin alueelta taisi kolme tuttua päästä läpi, ja hehän jatkavat vanhoina edustajina. Se Raahelais opettaja taitaa olla tomera nainen? Lueskelin hänen nettisivujaan.
Köpistä oli kovaa polemiikkia s.24.ssä ja joku yritti kovasti tehdä kielteistä propakandaa hänestä, mutta taisikin olla hyväksi :)

Nyt vain toivotaan ja rukoillaan että valitut edustajat saisivat jotain hyvää aikaiseksi,eikä vasemmisto oppositiopuolueena hankaisi kovin vastaan.

Minä en ole mitenkään poliittisesti valveutunut, mutta näin vaalien aikaan sitä vähän innostuu. Oma ehdokkaani pääsi myös läpi :) Sillä vaikka jalkapuoli olenkin kävin äänestämässä. Olin eilen seuroissakin kun saatin pyörätuoli autoon ja kepit apuna pääsin siirtymään autosta sisälle ja koipi tuolilla pystyin istumaan kahden puheen ajan, kun välissä oli kahvitauko.

Kotimatkalla poikkesimme sitten kunnantalolla suorittamassa tämä äänestysoikeus. Ehtoo menikin sitten "vaalivalvojaisissa"

Sen se reissu teki,että en omin avuin päässyt edes istumaan sängyssä saatikka sitten pyörätuoliin. Molemmat olkapäät ovat nyt kipeinä polven lisäksi,jotta on tämä elo vähän nyt takkuista :evil:

Mutsille terveisiä, kyllä ne pohkeet siitä vielä kuntoutuu 8) :wink: :lol:


Taavetti on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 01 Kesä 2016, 20:01
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä


Paluu Arjen askareissa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa