Kirjoittaja kehakukkanen » 26 Huhti 2007, 23:35
Weha, voin ottaa vastaavia myös Svebiliukselta (siis sellaisia kohtia, jotka minun näkökulmastani ovat ongelmallisia suhteessa vl-oppiin):
Kasteesta:
1. Mikä sakramentti on?
Vastaus: Sakramentti on pyhä toimitus ja armotyö, jossa Jumala näkyväisten ja maallisten kappalten kautta jakaa ulos taivaallisia lahjoja, ja sillä ei ainoastansa taritse ihmisille evankeliumin suloisia armon lupauksia, vaan antaa myös ja lukitsee ne niitten sydämissä, jotka niitä oikein vastaanottavat ja uskossa nautitsevat.
...5. Mitä kaste on?
Vastaus: Kaste ei ole ainoastansa paljas vesi, vaan on vesi Jumalan käskyyn suljettu ja hänen sanansa kanssa yhdistetty.
6. Mitä se on: vesi, Jumalan käskyyn suljettu?
Vastaus: Se on: Jumalan säätämä ja käskemä.
7. Mitä se on: Jumalan sanan kanssa yhdistetty?
Vastaus: Se on: Jumalan sanan ja Hänen pyhän nimensä kanssa yhdistetty ja pyhitetty sakramentillisella tavalla.
8. Taidatkos sen selkeämmin sanoa?
Taidan tällä tavalla: kaste on Uuden Testamentin ensimmäinen sakramentti, jossa Jumala veden ja sanan kautta ottaa ihmisen liittoonsa, puhdistaa hänet synneistänsä ja vahvistaa hänet armosta ja perintöoikeudesta iankaikkinen elämään; jota vastaan ihminen luopuu pois perkeleestä ja kaikista hänen menoistansa, ja peräti antaa itsensä (lupaa lujasti, eli ottaa päällensä) Jumalaa palvelemaan vilpittömässä uskossa ja totisessa pyhyydessä ja vanhurskaudessa.
...10. Mitä se on: kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen?
Vastaus: Se on Jumalan pyhän Kolminaisuuden käskyn jälkeen ja Hänen pyhän nimensä voimassa ja avuksi huutamisessa upottaa, valaa tai pirskottaa ihmistä vedellä, syntein anteeksi saamiseksi.
...12. Mikä on se maallinen, jonka me näemme?
Vastaus: Luonnollinen ja puhdas vesi eikä mikään muu märkyys.
Joh. 3:5. Jeesus sanoi Nikodeemukselle: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
Ef. 5:25,26. Kristus antoi itsensä ulos seurakunnan edestä, että Hän sen pyhittäisi, ja on sen jo puhdistanut veden pesossa sanan kautta.
13. Mikä on se taivaallinen, jota emme näe?
Vastaus: Jumala, pyhä Kolmiyhteys, ja erityisesti Pyhä Henki.
Tiit. 3:5,6. Laupeutensa kautta Hän meidät autuaiksi teki uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, jonka Hän meidän päällemme Jeesuksen Kristuksen, meidän va-pahtajamme, kautta runsaasti vuodattanut on.
14. Miksi sinä sanoit: erityisesti Pyhä Henki?
Vastaus: Sentähden, että uuden synnyttämisen työ erityisesti omistetaan Pyhälle Hengelle, joka meidän päällemme kasteen vedellä vuodatetaan, ei kuitenkaan muita persoonia sulkein ulos; sillä Isä Jumala ottaa sen, joka kastetaan, lapseksensa; Poika pukee hänet vanhurskaudellansa; Pyhä Henki hänet uudesti synnyttää ja tekee asumasijaksensa: sentähden meidät sanotaan syntyneiksi, ei Pyhästä Hengestä yksinänsä, vaan Jumalasta (joka työ kaikille kolmelle persoonalle on yhteinen).
Tiit. 3:5,6. Katso 13 kysymys.
1 Kor. 1:30. Kristus Jeesus on meille Jumalalta tehty viisaudeksi ja vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi.
Room. 8:15,16. Ette ole saaneet orjuuden henkeä, vaan te olette saaneet valittuin lasten hen-gen, jossa me huudamme: Abba, rakas Isä! Se henki todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapset.
15. Onko kaste tarpeellinen?
Vastaus: On tosi; - sillä Kristus sanoo: ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
Joh. 3:5. Katso 12 kysymys.
16. Vaikuttaako kaste syntein anteeksi saamisen?
Vastaus: Tosin; - me puemme kasteessa päällemme Kristuksen, joka kaikki meidän syntimme peittää vanhurskauden hameella.
Gal. 3:27. Niin monta kuin te Kristuksehen kastetut olette, niin te olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Jes. 61:10. Minä suuresti iloiten Herrassa, ja minun sieluni riemuitsee minun Jumalassani, sillä Hän puetti minut autuuden vaatteilla ja verhotti minut vanhurskauden hameella. Joh. 3:5. Katso 12 kysymys.
17. Mitä se on: päällensä pukea Kristuksen?
Vastaus: Se on: istuttaa Kristukseen ja uskolla itsellensä omistaa Hänen ansaitun vanhurskautensa ja kuuliaisuutensa, niin kuin me olisimme itse täyttäneet lain ja kärsineet meidän synteimme edestä.
18. Vapahtaako kaste myös kuolemasta?
Vastaus: Tosin; - sillä kasteen kautta Kristus elää meissä ja me Hänessä; sentähden ei mikään kuolema taida meitä vahingoittaa.
Gal. 2:20. Minä elän, en sillen minä, vaan Kristus elää minussa; sillä jota minä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan pojan uskossa, joka on minua rakastanut ja antoi itsensä minun edestäni.
19. Kuinka monenlainen on kuolema?
Vastaus: Kolmenlainen: luonnollinen, hengellinen ja iankaikkinen.
20. Mikä on luonnollinen kuolema?
Vastaus: Koska sielu ja ruumis eriävät toinen toisestansa.
21. Mikä on hengellinen kuolema?
Vastaus: Koska sielu synnin kautta eriää Jumalasta.
Ef. 2:1. Te olitte kuolleet ylitsekäymisen ja syntein tähden.
1 Tim. 5:6. Joka hekumassa elää, se on elävältä kuollut.
22. Mikä on iankaikkinen kuolema?
Vastaus: Koska sielu ja ruumis eroitetaan poisJumalan kasvoin edestä iankaikkisesti ja heitetään ulkonaiseen pimeyteen.
Matt. 10:28. Älkäät peljätkö niitä, jotka ruumiin tappavat, ja eivät voi sielua tappaa; mutta peljätkäät enemmin sitä, joka voi sekä sielun että ruumiin helvetissä hukuttaa. 2 Tess. 1:9.
23. Tulemmeko me kasteen kautta kaikesta senkaltaisesta kuolemasta vapahdetuksi?
Vastaus: Tulemme; - sillä ehkä meidän täytyy luonnollisesti ja ajallisesti kuolla, ei se kuolema kuitenkaan meitä vahingoita; sillä ei se taida meitä pitää iankaikkisesti, vaan meidän pitää viimeisenä päivänä nouse-man ylös, niin kuin unesta, iankaikkiseen elämään.
1 Piet. 3:21. Vesi meitä kasteessa autuaiksi tekee, joka sitä aavisti (ei, että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä), Jeesuksen Kris-tuksen ylösnousemisen kautta.
Joh. 11:25. Jeesus sanoi Martalle: minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minun pääl-leni, hän elää, ehkä hän olisi kuollut.
24. Tulemmeko me myös perkeleestä vapahdetuiksi kasteen kautta?
Vastaus: Synnin tähden me olemme perkeleen vallan alla; mutta kasteen kautta me tulemme siirretyiksi Kristuksen valtakuntaan ja perkeleestä eroitetuiksi.
Kol. 1:12,13. Kiittäkäät Isää, joka meitä soveliaiksi tehnyt on pyhäin perimisen osallisuuteen valkeudessa; joka meitä pimeyden vallasta pelasti ja on meidät siirtänyt rakkaan Poikansa valtakuntaan.
25. Kuinka kaste antaa iankaikkisen elämän?
Vastaus: Sen kautta, että se antaa meille voimaa Jumalan lapsiksi tulla; se myös tekee meitä Jumalan valtakunnan ja iankaikkisen autuuden perillisiksi.
Joh. 1:12.13. Niille, jotka Hänet ottivat vastaan, antoi Hän voiman Jumalan lapsiksi tulla, jotka uskovat Hänen nimensä päälle, jotka eivät verestä eivätkä lihan tahdosta, eivät myös miehen tahdosta, vaan Jumalasta syntyneet ovat.
Room. 8:17. Jos me olemme lapset, niin me olemme myös perilliset; nimittäin Jumalaan peril-liset ja Kristuksen kanssaperilliset; jos me muutoin ynnä kärsimme, että me ynnä Hänen kanssansa kunniaan tulisimme.
Tiit. 3:7. Että me Hänen armonsa kautta vanhurskaiksi tulisimme ja iankaikkisen elämän perillisiksi toivon jälkeen.
26. Tulevatko siis kaikki kastetut autuaiksi?
Vastaus: Kaikki jotka pitävät kasteensa liiton ja pysyvät vahvoina uskossa loppuun asti, ne tulevat autuaiksi; mutta ulkokullatut, jotka tavan ja ajallisen hyödyn tähden antavat itsensä kastaa, niille se tulee enämmin kadotukseksi kuin autuudeksi.
Matt. 10:22. Joka loppuun asti vahvana pysyy, hän tulee autuaaksi.
Hebr, 11:6. Ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle.
27. Minkätähden kaste kutsutaan uuden syntymisen pesoksi?
Vastaus: Sillä kaikki ihmiset, jotka sikiävät ja syntyvät synnissä, ovat luonnosta vihan lapset; mutta kasteen kautta he uudesti syntyvät ja tulevat Jumalan lapsiksi, pudistetuiksi ja pestyiksi synnistä iankaikkiseen elämään.
Ps. 51:7. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja minun äitini on minut synnissä siittänyt.
Ef. 2:3. Me olimme luonnostamme vihan lapset niin kuin muutkin.
Room. 7.17. Katso 25 kysymys.
28. Minkätähden kaste kutsutaan Pyhän Hengen uudistukseksi?
Vastaus: Sentähden, että Pyhä Henki kasteen kautta uudistaa meitä sekä ymmärryksen että tahdon puolesta ja antaa meille voiman uuteen elämään, niin että me enämmin ja enämmin seisomme syntiä vastaan ja tulemme soveliaiksi hyviin töihin, jotka kutsutaan Hengen ja uskon hedelmiksi.
Gal. 4:6. Että te olette lapset, lähetti Jumala Poikansa Hengen teidän sydämihinne, joka huutaa: Abba, rakas Isä!
Kol. 3:10. Pukekaa päällenne uusi (ihminen), joka Hänen tuntemiseensa uudistetaan, Hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on.
29. Mikä vanha Aadam on?
Vastaus: Meidän turmeltu luontomme ja kanssamme syntynyt paha himomme, jonka me esi-isästämme Aadamista perineet olemme.
30. Kuinka vanha Aadam meissä upotetaan ja kuoletetaan?
Vastaus: Koska me jokapäiväisen katumuksen ja parannuksen kautta, niin kuin hengellisessä vedessä, upotamme sen pahan himon, ristiinnaulitsemme lihamme ja seisomme sen syntisiä haluja vastaan.
Gal. 5:24. Jotka Kristuksen omat ovat, ne ovat ristiinnaulinneet lihansa himojen ja halujen kanssa.
Room. 6:6. Tietäen sen, että meidän vanha ihminen on ristiinnaulittu Hänen kanssansa, että synnin ruumis pitää turmeltaman, ettemme täst´edes syntiä palvelisi.
31. Tuleeko se kanssamme syntynyt paha himo ja perisynti kasteessa peräti otetuksi pois?
Vastaus: Synti kyllä kasteessa otetaan pois ja anteeksi annetaan, niin ettei sitä enää meille lueta eikä se meitä enää voi kadottaa; mutta se asuu kuitenkin meissä niin kauan kuin me elämme eikä tule pois juuritetuksi ennen kuin kuolemassa.
Room. 7:17, 23, 24. Niin en minä sitä enää tee, vaan synti, joka minussa asuu. Minä näen toisen lain minun jäsenissäni, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja ottaa minut vangiksi synnin laissa, joka minun jäsenistäni on. Minä viheliäinen ihminen, kuka päästää minut tästä kuoleman ruumiista.
32. Mitä uudella ihmisellä ymmärretään?
Vastaus: Sitä, joka Pyhästä Hengestä on uudesti syntynyt ja elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa, panee pois vanhan ihmisen, joka himoin kautta eksyksissä itsensä turmelee; ahkeroitsee pitämään uskon ja hyvän omantunnon.
Kol. 3:10. Katso 28 kysymys.
Ef. 4:22. Niin pankaat pois se vanha ihminen, jonka kanssa te ennen vaelsitte, joka himoin kautta eksyksissä itsensä turmelee.
1 Tim. 1:18,19. Tämän käskyn minä annan sinulle: että pitäisit uskon ja hyvän omantunnon.
33.Taitaako ihminen itsensä lohduttaa kasteensa liitosta, koska hän sen rikkonut on, ja jälleen syntiin langennut?
Vastaus: Taitaa kaiketi. Sillä vaikka ihminen puoleltansa rikkoo tehdyn liiton ja lankeaa syntiin, niin on Jumala kuitenkin uskollinen ja pysyy vahvana liitossansa, jonka kautta hän jälleen armoihinsa ottaa syntisen, niin usein kuin hän kääntää ja parantaa itsensä.
Hes. 18:21. Jos jumalatoin kääntää itsensä kaikista synneistänsä, joita hän tehnyt on, ja pitää kaikki minun säätyni, tekee oikeuden ja vanhuskauden; niin hän saa totisesti elää, ja ei pidä kuoleman.
2 Tim. 2:13. Ellemme usko, niin Hän pysyy kuitenkin uskollisena, joka ei itseänsä kieltää taida.
Room. 3:3,4. Ettei muutamat uskoneet juutalaisista, mikä siitä on? pitäisikö heidän epäuskonsa Jumalan uskon turhaksi tekemän? Pois se!
Ripistä:
1. Mitä se sana rippi merkitsee?
Vastaus: Synnin tunnustusta.
2. Miten se tapahtuu
Vastaus: Koska syntinen tuntee syntinsä, niitä katuvaisella sydämellä Jumalan edessä tunnustaa ja pyytää anteeksi antamista Kristuksen tähden.
3. Kuinka monella tavalla synnin tunnustus tapahtuu?
Vastaus: Se tapahtuu yhteisesti ja erittäin.
4. Minkä sinä kutsut yhteiseksi?
Vastaus: Koska koko seurakunta yhteisesti tunnustaa syntinsä yhteisessä jumalanpalveluksessa, eli koska yhteinen hätä käsillä on.
Neh. 9:1,2. Neljäntenä päivänä kolmattakymmentä seitsemännestä kuusta tulivat Israelin lapset kokoon, paastoten säkeissä ja multaa heidän päällänsä ja tunnustivat heidän syntinsä ja heidän isäinsä pahat teot.
Tuom. 10:10. Israelin lapset huusivat Herran tykö sanoen: me olemme syntiä tehneet, sinua vastaan, sillä me olemme hyljänneet meidän Jumalamme ja palvelleet Baalia.
5. Minkä sinä kutsut erityiseksi?
Vastaus: Koska joku erittäin eli yksinänsä tunnustaa syntinsä.
6. Kuinka se tapahtuu?
Vastaus: Monella tavalla:
1. Jumalan edessä ainoasti, koska joku yksinänsä ollessansa, eli itseksensä huokaa Jumalan tykö, tunnustaa syntinsä ja rukoilee niitä anteeksi, niin kuin Daavid, Manasse ja publikaani tekivät: jonkakaltainen synnintunnustus on aina tarpeellinen ja pitää joka päivä tehtämän.
2. Koko seurakunnan edessä; koska julkisyntinen, joka suuren pahan teon tehnyt on, tunnustaa ja anteeksi anoo syntinsä; se kutsutaan julkiripiksi.
3. Lähimmäisen edessä, jonka joku vihoittanut on, ja häneltä rikoksensa anteeksi pyytää.
4. Jumalan sanan palvelijain edessä myös synnit tunnustetaan, joko yhteisesti kaikki tai joku erityinen synti, mikä jonkun omaatuntoa vaivaa; tätä kutsutaan salaripiksi ja tunnustukseksi, eikä sitä kenkään saa ilmoittaa.
Ps. 51:6. Sinua, sinua ainoaa vastaan minä syntiä tein, ja pahasti tein sinun edessäsi, ettäs olisit oikea sanoissasi ja puhdas tuomitessasi.
1 Tim. 6:20. Nuhtele niitä, jotka syntiä tekevät, kaikkein kuullen, että muutkin pelkäisivät.
Luukk. 17:4. Jos sinun veljesi seitsemän kertaa päivässä rikkoo sinua vastaan ja seitsemän kertaa päivässä sinun tykösi palajaa sanoen: minä kadun, niin anna hänelle anteeksi.
Matt. 5:23,24. Jos sinä uhraat lahjasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä sinne lahjasi alttarin eteen ja mene sopimaan veljesi kanssa ja tule sitten lahjasi uhraamaan.
2 Sa. 12:13. Daavid sanoi Naatanille: minä olen syntiä tehnyt Herraa vastaan; Naatan sanoi Daavidille: niin on myös Herra sinun syntisi ottanut pois, ei sinun pidä kuoleman.
Matt. 3:5,6. Jerusalemi ja koko Juudea ja kaikki maakunta Jordanin ympäriltä menivät Johanneksen tykö, ja hän kastoi heidät Jordanissa, ja he tunnustivat syntinsä.
7. Onko se tarpeellinen näin ripittää itsensä?
Vastaus: On; ei ainoastansa tarpeellinen, vaan myös hyödyllinen; sillä siitä ihminen saa sydämessänsä lohdutuksen ja omalletunnollensa rauhan ja levon.
8. Pitääkö kaikki synnit saarnaviralle lueteltaman?
Vastaus: Ei siihen tarvetta ole eikä se ole mahdollistakaan, sillä erehdykset kaikki kuka ymmärtää?
Ps. 19:13. Erehdykset kuka ymmärtää? Anna minulle anteeksi salaiset rikokset?
9. Kuinka monta kappaletta on oikeassa parannuksessa?
Vastaus: Kaksi: ensin totinen synnin suru ja katumus, toiseksi usko Kristuksen päälle.
Mark. 1:15. Aika on täytetty ja Jumalan valtakunta on lähestynyt; tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi.
Ap.t. 20:21. Paavali todisti sekä juutalaisille että kreikkalaisille sitä kääntymystä, kuin Jumalan tykö on, ja sitä uskoa, joka meidän Herran Jeesuksen Kristuksen päälle on.
10. Mistä synnin tunto ja katumus tulee?
Vastaus: Jumalan laista, joka herättää ihmisen omaatuntoa, näyttää hänen pahoin tehneen ja sillä ansainneen Jumalan vihan, ajallisen ja iankaikkisen rangaistuksen.
Room. 3:20. Lain kautta synnin tunto tulee.
Room. 4:15. Laki kehoittaa vihaan, sillä kussa ei lakia ole, ei siellä ole myös ylitsekäymistä.
11. Mistä usko tulee?
Vastaus: Evankeliumin suloisesta opista ja armon lupauksista syntein anteeksi antamisesta Kristuksen täh-den.
Room. 1:16. En minä häpeä Kristuksen evankeliumia, sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi.
12. Mikä on synninpäästö?
Vastaus: Se on lupaus ja vakuutus syntein anteeksi saamisesta, annettu sananpalvelijoilta Kristuksen puo-lesta.
13. Kuka on antanut sananpalvelijalle sen voiman?
Vastaus: Kristus Jeesus, Jumalan Poika.
Ap.t.13:28. Olkoon teille tiettävä miehet, rakkaat veljet, että minä myös anteeksi annan; sillä jolle minä jotkin anteeksi annoin, sen minä anteeksi annoin teidän tähtenne Kristuksen puo-lesta.
14. Mistä sen tiedät?
Vastaus: Kristuksen omista sanoista, kun Hän sanoi apostoleillensa, Joh. 20:22,23: Ottakaat Pyhä Henki: joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan; ja joilla te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt. Matt. 18:18: Totisesti sanon minä teille: Kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaassa, ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa. Ja Pietarille, Matt. 16:19: Minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, sen pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.
15. Mitä taivaan valtakunnan avaimilla ymmärretään?
Vastaus: Se voima, jonka Kristus on antanut seurakunnalle ja erikoisesti saarnaviralle, syntiä anteeksi antaa ja pidättää.
Joh. 20:23. Katso 14 kysymys.
Kirkosta/seurakunnasta mm:
76. Missä pyhä ja kristillinen seurakunta löytyy?
Vastaus: Kaikissa paikoissa, joissa Jumalan sana selkeästi ja puhtaasti opetetaan, ja pyhät sakramentit Kristuksen käskyn ja asetuksen jälkeen jaetaan: ja missä ikinä Kristuksen nimi oikeassa uskossa avuksi huudetaan.
80. Minkä välikappaleen kautta Pyhä Henki uskon vaikuttaa?
Vastaus: Sanan ja sakramentin kautta.
81. Kenen kautta Pyhä Henki sanan julistaa ja sakramentit jakaa?
Vastaus: Pyhän saarnaviran kautta, joka pyhässä Raamatussa Hengen viraksi kutsutaan Herran Sebaotin enkeleiksi, Jumalan apulaisiksi, Hänen salaisuuksiensa huoneenhaltioiksi ja Kristuksen puolesta käskyläisiksi.
Ap. t. 20:18. Ottakaa itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät piispoiksi pannut.
2 Kor. 3:6. Jumala on meitä soveliaiksi tehnyt Uuden Testamentin virkaa pitämään ei kirjaimen, vaan Hengen.
Mal. 2:7. Papin huulet pitää opin kätkemän, että laki hänen suustansa kysyttäisiin; sillä hän on Herra Sebaotin enkeli.
1 Kor. 3:9. Me olemme Jumalan apulaiset.
1 Kor 4:1. Jokainen pitäköön meitä Kristuksen palvelijoina, ja Jumalan salaisuutten huoneenhaltijoina.
2 Kor. 5:20. Me olemme Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme.
-------------------------------------------------------------------------------------
Alkuperäinen kysymykseni koski kuitenkin noita nimenomaisia kohtia, kuinka ne sopivat vl-oppiin, jos se on niin luterilainen, kuin väitetään. Samaa voin kyllä kysyä näistä Svebiliuksen kohdistakin, ei sillä väliä.