Internetin pimeä puoli

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Loka 2007, 23:13

Yksinkertainen vastaus löytyy Isä meidän rukouksesta: Älä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Kannattaa etsiä ja lukea Lutherin tähän rukoukseen kirjoittama selitys.

Jeesus sanoi aikanaan: Pahennus kyllä tulee, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta se tulee.
Toisaalta on opetettu muissakin asioissa, että kiusausten paikat kannattaa kiertää kaukaa, jos ne yleensä ovat kierrettävissä. Tänä iltana en tästäkään enenpää kirjoita, vaan haluan jättää tilaa toistenkin kommentoida.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Internetin pimeä puoli

ViestiKirjoittaja Emka » 04 Loka 2007, 00:34

Maarimi kirjoitti:Tänään ilmestyneessä Päivämiehessä näin:

"...tahtomattaankin voi joutua epäilyttäville, huonoille sivuille. Eteen voi tulla... maailmallista musiikkia, jotka vieroittavat pois elävästä uskosta... Puheenvuoroissa ohjattiin...välttämään tarpeetonta 'kurkistelua'.

...keskustelupalstat eivät ole oikeita paikkoja etsiä tai kysyä neuvoa uskovaisena elämiseen."


Aika kauniisti sanottu, ja kuin kuuliaisille lapsille saakin sanoa.

Halutaanko tällaisilla kehotuksilla estää ihmisiä tietämästä jotain?

No, sitä kukaan ei varmaan ajattele, että tällainen keskustelun/musiikin välttäminen olisi jonkinlainen autuuden ehto, koska sellaisiahan ei ole olemassakaan :wink:


Nyt alkaa jo tuntua siltä, että Maarimi pitää meitä vähän "pilkkanaan"

Nämä tämänpäiväiset ja aiemmatkin kirjoitukset antavat väkisinkin sellaisen kuvan :shock: :shoc

Neuvon myös maarimia keskustelemaan ihan kasvokkain siellä koti siionissa asioista.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 04 Loka 2007, 07:53

Kovin pahantahtoista ja etten sanoisi loukkaavaa on Maarimin sanailu. Mihin ikinä pyritkään tuolla vihjailulla, voin vakuuttaa, että et saa aikaiseksi kuin enintään pahaa mieltä ja surua itsesi puolesta.

Ilmeisesti lestadiolainen tapa uskoa ei enää puhuttele sinua, kuten sen pitäisi. Tästä voi tehdä tulkintoja: Joko tunnustat sen tosiasian tai vielä mieluummin, arvioit omaa tilaasi ja yrität tehdä jotain asialle omalta kohdaltasi. Onhan niin, että jos tunnet itsesi merkittävästi fiksummaksi kuin seurakunta, kannattaa miettiä kumpi todennäköisemmin on väärässä ja kummalla todennäköisemmin on aihetta parannukseen. Vihje: vastaus löytyy Raamatusta.

Ajattele tätä tilannetta vaikkapa urheiluseuran kannatusjoukossa: Kuinka kauan luulisit kaverien suopeasti katselevan sitä "kannattajaa", joka alituiseen kommentoi negatiiviseen sävyyn kannatettavan joukkueen meininkiä. "Naapurilla on paljon nätimpi logokin ja hienompi viiri." "Niillä on parempi maalivahti ja taitavammat puolustajat." "Meidän valmentaja pitäisi vaihtaa ja pelaajat irtisanoa." - jotenkin tuolta se minun korviini kuulostaa.
Saunanaama
puuhakas
 
Viestit: 225
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 14:29
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Loka 2007, 08:22

Itse asia, johon Maarimi tässä puuttui, on kyllä keskustelun väärti tälläkin palstalla. En ole tästä avausta tehnyt, koska siitä väännetään naapuripalstalla, enkä ollut oikein kovin innokas naapurin aiheita tänne tuomaan. Siinä mielessä on hyväkin, että Maarimi sen täällä avasi, niin ei ainakaan minua voi syyttää aiheen jäljittelystä.

Kun voimme keskustellen tuoda esille terveen opin mukaisia perusteluja, toivottavasti muutkin kuin Maarimi, löytävät tilanteensa todellisuuden.

Siis nuhteet riittäkööt tässä vaiheessa, siirrytään aitoon keskusteluun. On mielessä asioita, joista pitäisi kirjoittaa, mutta joudun taas toteamaan, että on muutakin tekemistä. Kirjoitan sitten taas, kun ehdin, jaksan ja osaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 04 Loka 2007, 08:27

Saunanaama kirjoitti:Ajattele tätä tilannetta vaikkapa urheiluseuran kannatusjoukossa: Kuinka kauan luulisit kaverien suopeasti katselevan sitä "kannattajaa", joka alituiseen kommentoi negatiiviseen sävyyn kannatettavan joukkueen meininkiä. "Naapurilla on paljon nätimpi logokin ja hienompi viiri." "Niillä on parempi maalivahti ja taitavammat puolustajat." "Meidän valmentaja pitäisi vaihtaa ja pelaajat irtisanoa." - jotenkin tuolta se minun korviini kuulostaa.


Hyvä vertaus Saunanaamalta!
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Loka 2007, 09:35

Kun tässä on otsikkona Internetin pimeä puoli, niin tuntuu siltä, että tämän paikka olisi mieluummin yleisellä osiolla, kuin täällä opillisella. Internetissä on niin paljon pimeää ja niin monta pimeää aluetta, etteivät ne kaikki mahdu uskon opilliseen aiheeseen. Kun yleiselläkin foorumilla on poikettu myös oppiin, samoin vapaan keskustelun alueella, tämä lie tarkoituksen mukaista siirtää jommalle kummalle niistä. Annan toistaiseksi olla kuitenkin tässä.

Pahimmat internetin pimeät alueet ovat niitä, jotka kaikki tunnustavat ja tietävät vaarallisiksi. Virukset ja muut sen kaltaiset voivat vaania missä tahansa sivustoilla. Havaitsin aamulla mopin palstaa silmätessäni, että Pölyttynyt varoitti avaamasta kristillisen liiton sivua, koska sieltä hyökkää virus. Niinpä sen keskustelun avaaja poisti viestistään linkin sivulle. Varmaankaan Kristillisen liiton internet vastaavat eivät olleet virusta sivulle laittaneet, vaan se oli jonkun pahantahtoisen sivullisen sinne lataama tai sinne muuten kulkeutunut. Sellaiset vaarat vaanivat monilla, asiallisillakin sivustoilla, onneksi niitä voi torjua hyvillä virustorjuntaohjelmilla, jotka kannattaa pitää aina kunnossa ja ajan tasalla.

Aavistan ettei Maarimi tarkoittanut tätä, mutta näistä sopii aloittaa, kun keskustellaan internetin pimeästä puolesta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Loka 2007, 00:51

Ei Maarimin aloitus mitään vihaa herättänyt, mutta kun aloitusta vertaa Maarimin viestien sisältöön muualla tällä palstalla ja muuallakin internet palstoilla, se herätti hämmästystä, että miksi joku kaivamalla kaivaa heikkouksia ja vikoja yhteisöstä, johon on liittynyt, johon jäsenenä kuuluu. Silloin kun on moittimisen aihetta, se on ensi sijaisesti kerrottava siellä, minne muutosta ja korjausta haluaa. Vaikka tämä on julkinen internet palsta, ei täällä esitetty kritiikki tuo korjausta tilanteeseen siellä, missä sitä mahdollisesti haluaa.

Ymmärrän timoteuksen kritiikin yhteisömme ulkopuolelta tulevaksi sivullisen moitteeksi. Siihen sinulla sinänsä on oikeus, jos sinusta siltä tuntuu. Kuitenkin sinun kritiikkisi määrää tällaisella palstalla on jouduttu rajoittamaan. Tämä palsta ei ole ensi sijaisesti sen enempää ulkoa, kuin sisältäkään tulevaa kritiikkiä varten. Sallimme sitä jossakin määrässä, mutta palstan pääsisällöksi se ei saa muodostua. Tarkoitus minulla on varsinaiseen aiheeseenkin osallistua, sen haluan tehdä kuitenkin käytettävissä olevan ajan puitteissa, enkä tähän mennessä ole enempää ehtinyt. Turhaa on timoteuksen tai kenenkään toistenkaan väittää, ettei internetissä ole pimeääkin puolta. Sellaista on muutakin, kuin se yksi kaikkien tietämä aihe, johon ehdin edellä kirjoittamaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 05 Loka 2007, 15:58

timoteus kirjoitti:Vaikuttaa sille, että kunnon lestadiolaisuus suhtautuu kielteisesti näihin keskustelupalstoihin. Tämähän voi johtaa syntiin.


Niin voi. Siksi netistä keskustellaankin kriittisesti.

Emkakin on oikein tekopyhä.


Ymmärrätkö, että tuo on aika rumasti sanottu lähimmäisestäsi?

Tosiasia lienee ettemme ilman nettiä pärjää nykyisessä maailmassa.


Allekirjoitan tuon käsityksen. Nettiä tarvitsee mm. laskujen maksamiseen, aikataulu-, osoite-, yhteystietojen jne. etsimiseen, mutta mm. ilman uskonnollisia keskustelupalstoja pärjää nykymaailmassakin mainiosti. On kait ihan oikeutettua keskustella näiden tarpeellisuudesta ylipäätään tai ainakin teroittaa kriittistä lukutapaa. Internethän on ikävä kyllä täynnä huijareita.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Emka » 05 Loka 2007, 17:15

timoteus kirjoitti:Kummallista minkälaista vihaa Maarimin asiallinen aloitus keräsi. Vaikuttaa sille, että kunnon lestadiolaisuus suhtautuu kielteisesti näihin keskustelupalstoihin. Tämähän voi johtaa syntiin. Maarimin kohtelukin on synniksi luettavaa. Emkakin on oikein tekopyhä.

Tosiasia lienee ettemme ilman nettiä pärjää nykyisessä maailmassa. On vain opeteltava käyttämään sitä mahdollisimman hyvin. Se miten kukin käyttää sitä on vain sen asianomaisen tiedossa ja vastuussa. On vain luotettava että uskova toimii vastuullisesti. Viljelemällä kieltoja aiheutamme vain tekopyhyyttä kun yhä useammat ihmiset joutuvat toimimaan salassa. Minä ymmärrän kristityn vapauden siinä että kaikki on hänelle sallittua mutta kaikki ei ole hyödyksi.



Kyllä Timoteus sanoi ihan oikein, tekopyhä minä olen:) Sen teon on Kristus suorittanut kuolemallaan,että minulla olisi pyhyys Hänen sovitustyönsä kautta.

Kukaan muu sitä pyhyyttä ei voi tehdäkään, vain ja ainoastaan Kristus Pyhän Henkensä kautta.

Sitä samaa toivon timoteukselle ja kaikille "harhailijoille". Sillä vaarallista on eri oppien tuulissa ajelehtia. :lol:
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 10 Loka 2007, 15:23

Internetiä ja TV:tä näkee jonkin verran vertailtavan keskenään. Jotkut vl-vastaiset ihmiset ovat sitä mieltä, että TV olisi syytä ottaa vl-koteihin, koska internet on heidän mielestään vaarallisempi. Hmm.

Usein näkee väitettävän, että kannabis olisi vähemmän vaarallista kuin alkoholi. Pitäisikö sen vuoksi sitten ikään kuin tasapuolisuuden nimissä hommata Suomeen alkoholiongelman lisäksi myös kannabisongelma?

En tiedä, onko internet vaarallisempi kuin TV. Sen tiedän, että internet on tarpeellisempi kuin TV. Itse hommasin internetin kotiin, kun mm. kyllästyin makselemaan laskuja työpaikan ja kirjaston koneilla. Olisiko tässä kysymys siitä, että toinen on "tarpeellinen, vaikkakin vaarallinen", kun taas toinen on "tarpeeton ja vaarallinen"?
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Taavetti » 10 Loka 2007, 17:57

Maarimi kirjoitti:Onpa ihanaa, jos mielestäsi TV7 katsominen ei ole kiellettyä.


Vai ihanaa??

En sitä tarkoittanut kysymykselläni, vaan sitä, että uskovaisella se kieltäjä on ja tulee olla siellä sisimmässä. Ellei Jumalan sanalla valaistu omatunto kiellä tietoista ja tarkoituksellista hakeutumista sinne, ja sellaisiin tilanteisiin, joissa uskolle tulee ylivoimaisia koetuksia, niin mistä sellainen odottaa saavansa varoitusta. Jos joku odottaa kieltoja toisilta, ja vain niiden perusteella katsoo voivansa kieltäytyä, hän on lain alla. Joku toinen taas odottaa kieltoja, voidakseen niitä välttää ja kiertää, sitä sanotaan synnin vapaudeksi.

Armosta uskova ei tarvitse kumpaakaan, vaan hänellä on Pyhän Hengen vaikutuksesta sisäinen halu katsoa tekemisiään. Kun vaikutus tulee Jumalan Hengeltä, ei siitä kerry, eikä voi kertyä ansiota, sillä aina omalta puoleltaan uskovainen jää velalliseksi Jumalan edessä.

Jos pyrkii välttämään jotakin vain siksi, että sen on joku kieltänyt, taitaa olla lain alla. Armon alla kulkevan ei tarvitse joka hetki jännittää, mitä minun tulee karttaa tai välttää, sillä viesti ja varoitus tulee hänen sisimmästään. Silloin tällöin uskovaiset haluavat kuitenkin keskustella näistä, tarkkaillakseen ja kysyäkseen, että vieläkö Jumalan Henki meissä asu ja vaikuttaa, vai onko se ääni kenties huomaamattani vaihtunut kiusaajan ja vietelijän ääneksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 11 Loka 2007, 09:27

Maarimi kirjoitti:Onpa ihanaa, jos mielestäsi TV7 katsominen ei ole kiellettyä.


Mikä se TV7 on? Joku radio Deitä vastaava rasittava jeesuspoppiskanavako?
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 11 Loka 2007, 14:41

Kävin vilkaisemassa TV7:n kotisivuja. Vaikuttaa yhteiskristilliseltä TV-kanavalta. Radio Deitä ei ainakaan jaksa pitkään, on jotenkin lipevää.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 11 Loka 2007, 17:08

Itse vieroksun molempia kanavia. Deistä on kokemusta sen verran, mitä joskus olen satunnaisesti autossa sitä kuunnellut. TV7:sta taasen tiedän sen mitä netissä siitä kerrotaan ja mitä olen kuullut. Ohjelmalista ja tekijäluettelo puhuvat selvää kieltään.

Radio Dei on sietämätöntä gospelrenkutusta täynnä, jolla ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa. Jos siellä on jonkun mielestä sanoma Jumalasta, niin tuskin ainakaan siitä samasta johon me uskomme.

TV7:lta tulee ohjelmalistan mukaan lähinnä vain helluntailaisten ym. karismaattisten liikkeiden ohjelmaa, joissa luultavimmin kaatuillaan ja koristaan "pahan höngän" voimasta. Enpä oikein uskaltaisi suositella sitäkään kenellekään, joka haluaa elää Jumalan mielen mukaan.

Ei kai niitä kielletty ole katsomasta/kuuntelemasta, mutta terve itsesuojeluvaisto kyllä kehoittaa olemaan turmelematta mieltään niillä.
Saunanaama
puuhakas
 
Viestit: 225
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 14:29
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja O.M » 12 Loka 2007, 11:18

Saunanaama kirjoitti:Radio Dei on sietämätöntä gospelrenkutusta täynnä, jolla ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa. Jos siellä on jonkun mielestä sanoma Jumalasta, niin tuskin ainakaan siitä samasta johon me uskomme.


Hyvä kiteytys!

"Sinä uskot, että yksi Jumala on, sen sinä oikein teet; perkeleet myös sen uskovat ja vapisevat" (Jaak.2:19).
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Nepheg » 13 Loka 2007, 00:06

Maarimi kirjoitti:esimerkiksi TV7 voi tavoittaa aika monia, jotka eivät ehkä muuten Jeesuksesta kuulisi!


Se TV7:n Jeesus vain ei ole se joka meidän syntimme lunasti.
Monessa paikassa sanotaan "täällä on Jeesus", mutta raamattu kehottaa varomaan näitä vääriä.

Sinun kirjoituksesi tuntuvat perin vieraille kun niitä vertaa muihin uskovien kirjoituksiin.
Mikä on Maarimi?

Sitten tuo kirjoittelu suhtautumisesta rock konsertteihin vaivaa minua todella paljon.
Ymmärsin kirjoituksista että kirjoittaja ei huomaa mitään pahaa jos uskova sellaiseen paikkaan menee.
Monet jumalattomatkaan eivät haluaisi päästää nuorisoaan sinne kun tietävät millaista elämää siellä mm. leirintäalueilla vietetään.
Monen ensimmäinen kosketus alkoholiin ja huumeisiin on tullut juuri tuollaisista tilaisuuksista.

Jumalan lapsilla ja jumalattomilla on eri harrastukset.
Ei jumalattomatkaan tule seuroihin kuin korkeintaan silloin jos Jumala heitä sinne on vetänyt. (Yleensä jumalattomat eivät tule uskovien tilaisuuteen Jumalan kutsusta huolimatta. )
Myöskään jumalattomat eivät kuluta aikaansa Siionin virsiä kuuntelemalla.

Vaikka uskovat ovat maailmassa, niin emme ole tästä maailmasta.
Se tarkoittaa että mm. maallinen musiikki on Jumalan lapsille aivan yhtä vierasta kuin jumalattomille meidän elämämme ja musiikkimme on vierasta.

Jos maallinen musiikki tai muu syntiin johtava asia tuntuu vetävän Jumalan lasta puoleensa, niin siinä on paikka pyytää Jumalalta voimia päästä kiusauksesta eroon.
Hän auttaa ja antaa voimia vaikka tuntuisi siltä että itse ei enää jaksaisi.
Kristuksen risti on uskovalle kuitenkin enemmänkin vapaus, lain loppu, ja lopulta perin kevyt verrattuna siihen syntikuormaan ja epävarmuuteen minkä alla jumalattomat elävät.

Tuo televisioasiakin on selvä: Ohjelmatarjonta ei sovi uskoville. Miksi siis pitää sellaista?

Kristityn vapaus ei ole kuitenkaan sellaista kuin Timoteus(kin) kirjoittaa, että kaikkea voi tehdä mitä jumalattomatkin tekevät, paitsi että uskoville synnissä eläminen ei tuokaan kadotusta.
Siinä on kyllä väärä rauha uskovalla jos niin ajattelee.

Vaan kyllä raja on selvä meidän ja jumalattomien välillä. Se ei ole kieltojen viljelyä vaan on rakkautta varoittaa rakasta uskonveljeä/sisarta lankeamasta. Jeesuksen veri pesee sielun ja herättää kuolleenkin omantunnon varoittamaan ettei rikkoisi Isän tahtoa.

Lankeemuksia sattuu, sitä en kiellä, mutta synnissä ei saa jäädä elämään.
Siinä on muuten suuri ero.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Loka 2007, 01:58

Lankeemuksia sattuu, sitä en kiellä, mutta synnissä ei saa jäädä elämään.
Siinä on muuten suuri ero.


Tässä yhteydessä on aihetta taaskin muistaa, että myös synnin vapauden puolustaminenkin on syntiä.
Myös synnissä elävän ja synnissä elämiseen mieltyneen varoittamatta jättäminen on syntiä.

Hesekiel 3
18 Kuin minä sanon jumalattomalle: sinun pitää totisesti kuoleman, ja et sinä varaa häntä etkä sano hänelle sitä, että jumalatoin lakkais jumalattomasta menostansa ja sais elää, niin pitää sen jumalattoman kuoleman synteinsä tähden; mutta hänen verensä tahdon minä vaatia sinun kädestäs.
19 Mutta jos sinä varaat sitä jumalatointa, ja ei hän käänny jumalattomuudestansa ja jumalattomasta tiestänsä, niin hänen pitää synteinsä tähden kuoleman; mutta sinä olet sielus vapahtanut.
20 Ja kuin vanhurskas luopuu vanhurskaudestansa ja tekee pahaa, niin minä sallin hänen loukata itsensä, ja hänen pitää kuoleman; sentähden, ettes ole häntä varannut, pitää hänen synteinsä tähden kuoleman, ja hänen entistä vanhurskauttansa, jonka hän tehnyt on, ei pidä muistettaman; mutta hänen verensä tahdon minä vaatia sinun kädestäs.
21 Mutta jos sinä varaat vanhurskasta, ettei hän syntiä tekisi, ja ei hän myös syntiä tee, niin pitää hänen totisesti elämän, että hän on neuvon ottanut; olet sinä myös sielus vapahtanut.

22 Ja siellä tuli Herran käsi minun päälleni ja sanoi minulle: nouse ja mene ulos kedolle, siellä tahdon minä puhua sinun kanssas.
23 Ja minä nousin ja menin ulos kedolle, ja katso, siellä seisoi Herran kunnia, niinkuin se kunnia, jonka minä Kebarin virran tykönä ennen nähnyt olin; ja minä lankesin maahan kasvoilleni,
24 Ja tulin virvoitetuksi hengessä, ja hän asetti minun jaloilleni, ja puhui minun kanssani, ja sanoi minulle: mene ja sulje itses huoneeses.

Hesekiel 33
7 Ja sinä ihmisen poika, minä olen pannut sinun Israelin huoneen vartiaksi, kuin sinä jotakin minun suustani kuulet, että sinun pitäis heitä minun puolestani varaaman.
8 Kuin minä sanon jumalattomalle: sinä jumalatoin, sinun pitää totisesti kuoleman, ja et sinä hänelle sitä sano, että jumalatoin ottais vaarin menostansa; niin pitää jumalattoman syntinsä tähden kuoleman, mutta hänen verensä tahdon minä sinun kädestäs vaatia.
9 Mutta jos sinä jumalatointa varoitat hänen tiestänsä, että hän siitä kääntyis, ja hän ei palaja tiestänsä; niin pitää hänen syntinsä tähden kuoleman, ja sinä olet pelastanut sielus.
10 Sentähden sinä, ihmisen poika, sano Israelin huoneelle: te lausutte näin, sanoen: meidän pahatekomme ja rikoksemme makaavat meidän päällämme, että me niiden alla hukumme, kuinka me taidamme elää?
11 Niin sano heille: niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei minulle kelpaa jumalattoman kuolema, mutta että jumalatoin kääntyis tiestänsä ja eläis. Palatkaat, palatkaat teidän pahoista teistänne! ja miksi teidän pitäis kuoleman, te Israelin huone?

Hesekiel 33
14 Ja kuin minä jumalattomalle sanon: sinun pitää totisesti kuoleman, ja hän parantaa itsensä synnistänsä, ja tekee oikein ja hyvin,
15 Niin että jumalatoin pantin antaa jälleen, ja maksaa mitä hän on ryövännyt, ja elämän sanan jälkeen elää, ettei hän pahaa tee; niin hän saa totisesti elää, ja ei pidä kuoleman.
16 Kaikki hänen syntinsä, jotka hän tehnyt on, pitää unhotettaman; sillä hän tekee, mikä hyvä ja oikia on, sentähden hän saa totisesti elää.
17 Ja sinun kansas lapset sanovat: ei Herra oikein tuomitse; ja kuitenkin heillä on vääryys.
18 Sillä jos hurskas kääntää itsensä pois hurskaudestansa, ja tekee pahaa, niin hän kuolee syystä sentähden.
19 Ja jos jumalatoin parantaa itsensä jumalattomasta menostansa, ja tekee oikein ja hyvin, niin hän saa sentähden kaiketi elää.
20 Kuitenkin te sanotte: ei Herra oikein tuomitse; vaikka minä teille, te Israelin huone, kullekin menonsa jälkeen tuomitsen.
21 Ja tapahtui toisena vuotena toistakymmentä meidän vankiudestamme, viidentenä päivänä kymmennessä kuukaudessa, että minun tyköni tuli yksi paennut Jerusalemista, ja sanoi: kaupunki lyötiin.
22 Ja Herran käsi oli minun päälläni ehtoona, ennenkuin se paennut tuli, ja avasi minun suuni, siksi kuin hän tuli huomeneltain minun tyköni; ja niin hän avasi minun suuni, etten minä taitanut enää vaiti olla.

Mutta ettei tässä vain vanhan testamentin Hesekieltä lainata, otan kohdan Uuden liiton apostolilta. Kaikki tässä lainaamani Raamatun kohdat puhuttelivat minua erityisen paljon silloin, kun kipuilin sen kanssa, että saako syntiin taipuvaista uskon veljeä varoittaa, vai onko oikein vain odottaa, että Jumala hoitaisi häntä omantunnon kautta. Olin silloin unohtanut mahdollisuuden, että omatunto voi myös paatua, että joku tekee rohkeasti syntiä, eikä se silloin enää olekaan Pyhältä Hengeltä valaistu omatunto.

Jaakobin kirje 5
17 Elias oli ihminen, niissä haluissa vikapää kuin mekin ja hän rukoili rukouksella, ettei pitänyt sataman, ja ei satanutkaan maan päällä kolmena vuotena ja kuutena kuukautena,
18 Ja hän taas rukoili, ja taivas antoi sateen, ja maa kasvoi hedelmänsä.
19 Rakkaat veljeni, jos joku teistä eksyis totuudesta ja joku palauttais hänen,
20 Se tietäkään, että joka syntisen palauttaa tiensä erehdyksestä, se vapahtaa sielun kuolemasta ja peittää syntein paljouden.

Lopuksi kohta Pietarin kirjeestä. Tummennan sen kohdan, jota lainattiin television vaaroista varoittavaan kannan ilmaisuun. Siis päätökseen, jota näillä internet palstoilla monet ovat moittineet, mutta joka on osoittautunut vapaille armolapsille terveelliseksi elämän ohjeeksi.

En aikonut enempää kommentoida tällä kerralla, mutta kun luin ensimmäisen jakeen lainatusta kohdasta, tuli mieleen, että senkin monet ymmärtävät väärin. Oikein ymmärrettynä se kertoo, että Jumala on asettanut kaikki ihmiset alussa uskomaan, mutta monet siitä huolimatta loukkaavat itsensä Jumalan sanaan ja luopuvat uskosta.

1. Pietarin kirje 2
8 Nimittäin niille, jotka itsensä sanaan loukkaavat, ja ei sitä usko, johonka he myös asetetut olivat.
9 Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on,
10 Jotka ette muinen kansa olleet, mutta nyt olette Jumalan kansa: jotka ette muinen armossa olleet, mutta nyt te armossa olette.
11 Rakkaat veljet! minä neuvon teitä, niinkuin outoja ja muukalaisia: välttäkäät lihallisia himoja, jotka sotivat sielua vastaan,
12 Ja pitäkäät hyvä meno pakanain seassa, että ne, jotka teitä panettelevat niinkuin pahointekijöitä, näkisivät teidän hyvistä töistänne ja kiittäisivät Jumalaa etsikon päivänä.
13 Sentähden olkaat alamaiset kaikelle inhimilliselle säädylle Herran tähden, olisko se kuninkaalle, niinkuin ylimmäiselle,
14 Taikka päämiehille, niinkuin niille, jotka häneltä lähetetyt ovat pahointekiöille rangaistukseksi ja hurskaille kiitokseksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Maarimi » 13 Loka 2007, 14:30

Onko mielestäsi eri suunnan uskovan pitäminen uskovaisena sellainen synti, josta pitää varoittaa?

Mielestäni suurin osa vl:sta elää lain alla :cry: vaikka kaunis on ajatuksesi...

Surullista luettavaa on myös 'sana sunnuntaiksi' uusimmassa Päivämiehessä. Että synnit saisi anteeksi vain ihmisen kautta... aika kaukaa haettua. Jeesus ne synnit anteeksi antaa, ei ihminen.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Nepheg » 13 Loka 2007, 14:59

Maarimi kirjoitti:Surullista luettavaa on myös 'sana sunnuntaiksi' uusimmassa Päivämiehessä. Että synnit saisi anteeksi vain ihmisen kautta... aika kaukaa haettua. Jeesus ne synnit anteeksi antaa, ei ihminen.


Sen verran tarkennusta Maarimille ja muita varten:
Ei minkä tahansa ihmisen kautta, vaan sellaisen ihmisen kautta joka on itsekin saanut ja uskonut syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Lue Maarimi hyvä vaikka Luukkaan evankeliumia. Jeesus itse sanoi näin :
46. Ja sanoi heille: niin on kirjoitettu, ja niin tuli Kristuksen kärsiä ja nousta kuolleista kolmantena päivänä,
47. Ja saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista.

Tämä on sellainen katkeamaton ketju joka on jatkunut jo yli 2000 vuotta.
Yksi ketjun haara kulkee Vanhoillislestadiolaisessa seurakunnassamme.
Sitä on mahdoton käsittää järjellä, mutta uskon kautta Henki kirkastaa tämänkin asia ihmeellisesti.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Loka 2007, 15:17

Maarimi kirjoitti:Onko mielestäsi eri suunnan uskovan pitäminen uskovaisena sellainen synti, josta pitää varoittaa?

Mielestäni suurin osa vl:sta elää lain alla :cry: vaikka kaunis on ajatuksesi...

Surullista luettavaa on myös 'sana sunnuntaiksi' uusimmassa Päivämiehessä. Että synnit saisi anteeksi vain ihmisen kautta... aika kaukaa haettua. Jeesus ne synnit anteeksi antaa, ei ihminen.


Nimenomaan sellainen synti, että sitä on tarpeen varoittaa. Parannuksen siitä teki aikanaan esimerkiksi Wäinö Havas, vieläpä julkisen parannuksen, saarnavuoronsa aluksi.

Olet aivan oikeassa, että suurin osa vl uskovaisista elää lain alla, mutta emme elä Mooseksen lain alla, vaan Kristuksen lain alla. Niinhän kirjoitti Paavalikin, etten silti ole laista vapaa, vaan minua hallitsee Kristuksen laki.

Onko Maarimin mielestä tosiaan surullista luettavaa viimeinen Sana sunnuntaiksi kirjoitus Päivämiehessä? Täytynee lukea se suurennuslasin kanssa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron