Internetin pimeä puoli

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Nanaliina » 13 Loka 2007, 15:25

Mitenkä Maarimi ajattelet Jeesuksen antavan synnit anteeksi,ellei ihmisen kautta?

Joh. 20:23 :

Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.

Tuosta toisten "vahtimisesta" sen verran, että on suurta Jumalan rakkautta ja armoa, että olemme saaneet toisia uskovaisia vierellemme neuvomaan ja opastamaan.Se ei ole lain alla elämistä, että karttaa uskonsa tähden sellaisia paikkoja ja tilaisuuksia joissa voisi langeta ja sielunvihollinen levitettyä seittejään uskon viemiseksi.

Jos vertaisimme uskoa esim. kristallikruunuun.Kaikki uskovaiset saisivat kristallikruunun syliinsä jota tulisi kantaa loppuun saakka jolloin saisit siitä taivaspalkkion. Ethän sinä tuon kruunun kanssakaan sohisi sinne tänne tai veisi sitä pimeille kujille tai paikkoihin missä ajattelet, että se voisi jotenkin vahingoittua. Tai jos näkisit, että toisen kädet alkavat kovasti väsyä tuota kruunua kannattelemaan tai toinen olisi sitä viemässä paikkaan jossa olisi vaara, että joku voisi varastaisi sen.Etkö sinä pitäisi tuosta kruunusta visusti huolta ja neuvoisi tuota toistakin sitä varjelemaan ja siitä huolehtimaan. Ei tuo kruununantaja olisi sanonut, että jos viet kruunun johonkin, missä se voitaisi varastaa, ettetkö palkkiota saisi, mutta etkö silloin olisi menemättä ihan sen takia, että tuo kruunu on niin kallis ja palkkio iankaikkinen,ettei mikään vaarantaisi sen tallella pysymistä.

Ilm. 3:11

Katso, minä tulen pian: pidä mitä sinulla on, ettei kenkään sinun kruunuas ottaisi.

Toinen vertaus voisi olla vaikka perheestä. Jos lapsi haluaa mennä vaikka koulun diskoon, missä tiedät ettei uskoa ainakaan ruokita, sanotko, että mene vain jos siltä tuntuu, sillä on varmasti tarkoituksensa, että sinä sinne menet. Kerta toisensa jälkeen et puutu lapsen tekemisiin etkä kysele, ajattelet ettei se ole sinun asiasi. Lopulta lapsi on menossa heikoille jäille pelaamaan jääkiekkoa, kun se on niin mukavaa ja sinä äitinä ajattelet ettei sun siitä kuulu neuvoa ja lapsi menee ja tippuu jäihin.Ajatteletko silloin, että niin oli varmasti tarkoitus tapahtua? Ajatteleeko tuo lapsi, ettei äidin tehtävä olisi ollut neuvoa häntä olla menemättä jo alunperin sinne diskoon? Mitä luulet tuon lapsen osan olevan? Tunteeko hän rakkautta huoltapitävään äitiin vai katkeroituuko siitä, että kukaan ei häntä neuvonut ja opastanut?

Samalla tavalla on uskomisen laita ja siinä kuinka velvollisuutemme on toinen toista tukea ja neuvoa, rakkaudella varoittaa jos huomaamme toisen kulkevan heikoille jäille.


Ef. 4:1 Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
2 kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
3 ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.


Room. 15:1 Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itsellemme mieliksi.
2 Olkoon kukin meistä lähimmäiselleen mieliksi hänen parhaaksensa, että hän rakentuisi.
3 Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi, vaan niinkuin kirjoitettu on: "Niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun".
4 Sillä kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo.
5 Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan,
6 niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.
7 Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.



Korjasin hieman viestiäni, eli kohdensin kysymyksen Maarimille.
Avatar
Nanaliina
tutustunut
 
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Touko 2006, 21:01
Paikkakunta: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja Maarimi » 13 Loka 2007, 21:52

Vastaus:

Uskon kautta Kristukseen!

Miten tästäkin asiasta on saatu noin monimutkainen :shock: ?
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Loka 2007, 22:06

Maarimi kirjoitti:Vastaus:

Uskon kautta Kristukseen!

Miten tästäkin asiasta on saatu noin monimutkainen :shock: ?


Yksinkertaisesti siksi, että sinä yrität kaikin vivahtein kertoa, että Jumalalla on monta armon järjestystä ja että Jumalalla on lapsia siellä sun (ja) täällä, mutta mahdollisesti jossakin ties missä. Sinä opetat seitsemän vaimon seurakuntaoppia ja yrität saada meidätkin sellaiseen uskomaan. Kun ei ole vara sitä hyväksyä, sillä Raamattu tuntee vain yhden ja yhdenkaltaisen uskon, niin on meidän selkeästi pyrittävä uskomme tunnustamaan, eikä ole vara tuudittaa väärään rauhaan ketään.

Usko sinänsä on yksinkertaista, mutta pohdiskelut, että olisiko muuallakin oikeaa uskoa, tekevät asian monimutkaiseksi. Jos huomaan sokean kävelevän jyrkkää ja syvää rantaa kohti, on toki velvollisuuteni varoittaa, että älä siitä mene, siinä on hukkumisen vaara. Tekisin väärin häntäkohtaan, jos sanoisin, että voit sinä siitäkin hengissä selvitä. Tekisin väärin myös itseäni kohtaan, ellen varoittaisi hukkumaan menevää, sillä miten jaksaisin elää niiden itsesyytösten kanssa, jotka sokean hukkuminen minulle aiheuttaisi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja timoteus » 14 Loka 2007, 11:16

Ihmetyttää myös se, että asetetaan ihminen ja Herra Jeesus vastakkain syntien anteeksiantajana. Haluaisin todellakin kysyä, kuka todella on se syntien anteeksiantaja? Ihminen vai Herra Jeesus? Kumpaa tulee korostaa? Ilmeisesti kyse on siitä opinnollisesta seikasta, kumman kautta Pyhä Henki tulee. Olen ymmärtänyt vl opettavan Pyhän Hengen tulevan ihmisen kautta. Muut taas opettavat Jumalan sanan synnyttävän uskon.

9. Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi; 10. tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa; 11. anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme; 12. ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme; 13. äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, [sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen]. 14. Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; 15. mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne. Matt.6:

43. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta." Apt.10
timoteus
vakiintunut
 
Viestit: 146
Liittynyt: 01 Kesä 2006, 10:07

ViestiKirjoittaja Maarimi » 14 Loka 2007, 12:10

Taavetti, tokaisit vallan osuvasti:

'pohdiskelut, että olisiko muuallakin oikeaa uskoa, tekevät asian monimutkaiseksi'

Huomaatko, että tuon voi kääntää toisinkin päin - eli 'pohdiskelut ettei muualla olisi oikeaa uskoa'...

Väitän, että tällaisia pohdiskeluja ei vielä Laestadiuksen ja Raattamaan aikana harrastettu - vaan keskityttiin sanoman eteenpäin viemiseen.

Tiesittekö muuten, että lestadiolaisten aloitteesta helluntaiherätys tuli Suomeen vuonna 1911? Kyseessä oli siis helluntaiherätyksen Thomas B. Barrattin vierailu.

'Keväällä 1911 narvalaiset lestadiolaiset pyysivät uudelleen Barrattia vierailemaan Suomessa.

Matkan jälkeen Barratt totesi:"...Ne suuret herätykset, jotka ovat vaikuttaneet Suomessa, ovat lyöneet syvän uskonnollisen leiman Suomen kansaan. Moniin niihin ihmeellisiin ilmiöihin, joita on ilmentynyt niin kutsutussa 'helluntailiikkeessä', on totuttu Suomessa herännäisyyden ja lestadiolaisuuden ensi ajoista alkaen, niin ettei semmoinen ole mitään uutta. ...Yksi asia on varma: Helluntailiike on nyt tullut Suomeen, ja se on tullut pysyäkseen siellä.'


Olen entistä vakuuttuneempi, että Raattamaan unelma kaikkien herätysten yhdistymisestä on juuri niin kuin olen lukenutkin, eli totta.

Vielä sata vuotta sitten ei herätysten välillä tehty niin suurta eroa kuin tänä päivänä. Osattiin nähdä kaikki herätykset rikkautena, ja iloittiin jokaisesta uudestisyntymisen ihmeestä!
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 14 Loka 2007, 13:43

Lyhyesti vain, kun on vieraita, kerron että narvalaiset olivat uusheräyksestä Baltiassa eronnut hurmahenkinen ryhmä, jolla ei ole mitään tekemistä sen ajan, eikä nykyisenkään vanhoillisuuden kanssa.

Ihmetyttää kyllä tuo, että Maarimi jossain välissä valitti, että hänen täytyy yrittää todistaa olevansa vanhoillinen lestadiolainen. Sillä tavallako yrität sitä, että melkein kaiken vanhoillisten opetuksen väität vääräksi?
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 14 Loka 2007, 14:44

Oletko Maarimi lukenut keskustelu ketjua: Mitä on lakihenki? Sieltä löytyy monia vastauksia tässä esittämiisi kysymyksiin. Niihin on vastattu monissa muissakin keskusteluissa tällä palstalla, kannattaa etsiä ja lukea aivan selkeitä kirjoituksia aiheesta.
Tässäkin esittämiisi arvosteluihin on monissa eri yhteyksissä vastattu, mutta oletko lukenut ja oletko ymmärtänyt? Vaikuttaa nyt siltä, että et ole ymmärtänyt, vaikka olen aikaisemmin uskonut ja kuvitellut, että ymmärrät kuitenkin melko hyvin. Nyt minun on pakko tarkistaa ymmärrystäni ja ikävä kyllä, huonompaan suuntaan.

Et ehkä ole lukenut vanhoista kirjoituksista mitään esimerkiksi Laestadiuksen aikana vaikuttaneista eri suuntiin vedoista. Kannattaisi etsiä käsiin vaikka Seppo Lohen kirja: Sydämen kristillisyys, siinäkin on monta kerrottuna avartavaa tapahtumaa.

Ehkä et ole kuullut mitään esimerkiksi kautokeinolaisuudesta Laestadiuksen aikaan, tai vaikka Kittilän mustasta opista Raattamaan kuoleman jälkeen, kun eräät Kittilän saarnamiehet lupasivat Kuopion piispa Johanssonille, että poistavat synninpäästön sanat lestadiolaisuudesta. Ehkä et ole kuullut tai lukenut halaistua sanaa Jalasjärven sekaseurasta, kun sikäläiset körttiläiset alkoivat julistaa syntejä anteeksi ja kylkeytyivät toisten paikkakuntien lestadiolaisuuden kanssa. Näistä kahdesta juuresta lähti alkuun uusiheräys, joka raskaan lain saarnan voimalla hajotti lestadiolaisuutta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 14 Loka 2007, 15:16

I
hmetyttää myös se, että asetetaan ihminen ja Herra Jeesus vastakkain syntien anteeksiantajana. Haluaisin todellakin kysyä, kuka todella on se syntien anteeksiantaja? Ihminen vai Herra Jeesus? Kumpaa tulee korostaa? Ilmeisesti kyse on siitä opinnollisesta seikasta, kumman kautta Pyhä Henki tulee. Olen ymmärtänyt vl opettavan Pyhän Hengen tulevan ihmisen kautta. Muut taas opettavat Jumalan sanan synnyttävän uskon.


Timoteuksen kysymyksen löytyy vastaus Raamatusta, etsikäämme sitä sieltä. Itse Elämän Herra lupasi kulkiessaan maan päällä ihmisen jalkojen varassa, kun Hän sanoi opetuslapsilleen: Minä tahdon teissä asua ja teissä vaikuttaa.
Toisessa kohdassa Hän lupasi, että missä kaksi tai kolme teistä (opetuslapsista) kokoontuu, siinä olen Minä heidän keskellään.

Syntien anteeksi antaja on siis Jumalan Poika, mutta ennen muuta jumaluuden kolmas persoona, Pyhä Henki, joka vaikuttaa kantajiensa sydämissä. Jos tämä yksinkertainen edellytys puuttuu, mitkään sanat tai sanamuodot eivät merkitse mitään. Ilman Pyhää Henkeä ne ovat vain tyhjää sanahelinää, jolla on korkeintaan eksyttävä vaikutus.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 14 Loka 2007, 21:58

Tässä muutamia jakeita evankeliumeista, jotka kertovat erilaisista Jeesuksen nimeen kokoontujista ja mitä heistä itse Jeesus sanoi ja varoitti. Enemmänkin niitä löytyi, mutta tilan säästämiseksi tyydyin näihin.

Matt. 18:5
Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.

Matt. 18:20
Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.

Matt. 24:5
Sillä monta tulevat minun nimeeni, sanoen: minä olen Kristus! ja viettelevät monta.

Mark. 9:37
Kuka ikänä yhden tainkaltaisen lapsen korjaa minun nimeeni, se korjaa minun: ja joka minun korjaa, ei hän minua korjaa, vaan sen, joka minun lähetti.

Mark. 9:41
Sillä kuka ikänä juottaa teitä vesipikarilla minun nimeeni, että te olette Kristuksen, totisesti sanon minä teille: ei hän suinkaan kadota palkkaansa.

Mark. 13:6
Sillä monta tulevat minun nimeeni, sanoen: minä olen, ja pettävät monta.

Luuk. 9:48

Ja sanoi heille: kuka ikänä tämän poikaisen ottaa vastaan minun nimeeni, hän ottaa vastaan minun; ja kuka ikänä minun ottaa vastaan, hän ottaa vastaan sen, joka minun lähetti. Sillä joka vähin on teidän keskenänne, se pitää oleman suurin.

Luuk. 21:8
Hän sanoi: katsokaat, ettei teitä petetä; sillä moni tulee minun nimeeni ja sanoo: minä se olen! aika on kyllä läsnä, älkäät kuitenkaan heitä seuratko.

Tässä myös Maarimin esille ottama jae hiukan laajempana, eli jotakin ennen jaetta. Kysymyksessä ovat Kristuksen kirkkolakina tunnetun Rakkauden ohjeen jälkeiset tarkennukset.



Matteus 18
18 Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.
19 Taas sanon minä teille: missä ikänä asiassa kaksi teistä sopivat maan päällä; jota he rukoilevat, sen heidän pitää saaman minun Isältäni, joka on taivaissa.
20 Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Nepheg » 14 Loka 2007, 23:58

Maarimi kirjoitti:Enkä ole saanut vahvistusta sille, miten vl:t uskovat, vaikka olen kuinka yrittänyt kysellä.


Tule seuroihimme ja kysy puhujilta.
Uskon kyllä että jos netissä kyselet, niin saat yhtä monta versiota kuin on kirjoittajaakin.
Toivottavasti ymmärrät, että usko ei tule nettikirjoittelusta vaan sitä varten Jumalalla on valtakunta täällä maan päällä.

Olen huomannut kun juttelen ihan normaalissa elämässä uskovien kanssa niin ajattelemme juuri samoin.
Eri hengellisyyksien kanssa kun juttelee uskonasioista, niin korkeintaan 5 minuuttia, niin huomaa kyllä heidän uskonsa aivan erilaiseksi.

On vain yksi usko ihan raamatunkin mukaan ja siitä te ulkopuoliset olette meille sydämistyneet kun sanomme totuudenmukaisesti, että uskotte erilailla kuin me.
Te haluaisitte että me hyväksymme teidän uskonne. Mutta kuinka niin voisimme tehdä kun tiedämme tämän uskon vievät taivaaseen kun teidän uskostanne emme voi niin sanoa?

Tästä on ennenkin ollut tällä foorumilla puhetta, että ei Jumala opeta Henkensä kautta montaa tietä (uskoa).
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Maarimi » 15 Loka 2007, 15:44

Vekkuli, ihan tarpeeksi on kokemusta seuroista, ja olen kuullut ihan hyviä puheita - ja laulaminen on melkein ihaninta seuroissa, kun siellä tosiaan lauletaan voimallisesti.

Mutta sitä en ymmärrä, että vl:t eivät halua olla yhteydessä muihin kristittyihin. Eräs ystäväni, joka arvostaa lestadiolaisia, ihmetteli tätä samaa - ja taas mietin, että kuinka vl:t kykenisivät nöyrtymään tässä asiassa, ja tunnustamaan muut kristityt Jumalan lapsiksi - luulenpa että tästä seuraisi myös vl -seurakunnissa kasvua ulkoapäin, ettei sitä tarvitsisi niin rankasti sysätä väsyneiden äitien harteille.
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Nepheg » 15 Loka 2007, 17:50

Kun ei aukene niin ei sitten aukene.
Usko tulee kuulosta ja saamme näköjään kirjoittaa vaikka maailman tappiin, eikä tilanne ole sen kummempi.
Tämä on jo jatkunut ainakin kolmatta vuotta, sen verran kuin täällä olen käynyt.

Voin kyllä pyytää puhujaa Timoteuksen kanssa juttelemaan, kun hän sattuu asumaan samalla paikkakunnalla, niin puhuja osaisi varmasti vastata moniin, ellei peräti kaikkiin kysymyksiisi.

Maarimikin kyllä yrittää saada aivan turhaan ketään uskovaa luopumaan uskostaan, kuten itse on selvästi tehnyt.
Niin kuivaa panettelevat ja harhaiset kirjoituksesi ovat että tulee vain paha mieli niitä lukiessa.
En voi kyllä muuta tehdä kuin toivoa että Jumala lähettäisi jonkun uskovan luoksesi sillä ei usko täällä netissä ainakaan parane.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 15 Loka 2007, 21:32

Lienee todellakin turha kiertää samaa kehää. Maarimin tarkoitusperät ovat ainakin minulle auenneet jo aikoja sitten: ärsytys, pilkka ja tahallinen harhaanjohtaminen. Ei kiitos, sanon minä.

Kuten useimmat tietänevät, olen itsekin melko "tuore" uskovainen, viime kesänä parannuksen armon saanut. Monet asiat ovat edelleen uusia ja outoja, ehkä epäselviäkin, mutta yksi asia on kuitenkin selvääkin selvempi:
Milloinkaan ennen en ole kokenut sellaista vapautta, jonka olen tässä siunatussa Herran lammaslaumassa saanut kokea.

Aiemmin luulin, kuten useimmat muutkin lavean tien kulkijat yhä vieläkin luulevat, että vapaus on sitä, että saa tehdä mitä vain: siis vapautta tehdä syntiä ja elää siinä. Mutta uskon kautta olen kokenut ja ymmärtänyt, että mikään ei ole suurempaa vapautta kuin olla tekemättä syntiä ja vieläpä tietoisesti välttää sitä. Ja ennen kaikkea vapautta on panna synnit pois silloin kun niitä on kaikesta yrityksestä huolimatta tarttunut ja saada uskoa evankeliumista uutta voimaa taipaleelle.

Tuntuu eriskummalliselle, mutta niin yksinkertaiselle tämä ja monet muut oivallukset, jotka usko on minulle kirkastanut. Moni tieto on ollut silmieni edessä tarjolla kuin hopeatarjottimella, mutta en vain ole silti nähnyt niitä. Suomujen putoaminen silmiltä on totisesti hyvä vertaus ja sopii mielestäni omaankin elämääni.

Olen alkanut tarkkailla lähipiiriniä aivan uudella tavalla ja koen toisinaan sääliä ja suruakin niiden puolesta, jotka kalvavaa pahaa oloaan paikkaavat synnillä, vaikka sen pahan olon syy on juuri synti. Kaikki se mitä maailmalla on tarjottavanaan sisimmässään riutuvalle ihmiselle: parhaatkin lääkkeet tai terapiat, eivät milloinkaan voi poistaa sitä pahan olon lähdettä, jonka synti ja huono omatunto saavat hänessä aikaan. Sen pesee pois vain armo. Valitettavasti yleensä ihmiset hakevat siihen syyhyyn vain unohdusta ja huonoja lääkkeitä eli päihteitä, haureutta ja jumalanpilkkaa.

Ihan konkreettisesti minulle on ollut valtava helpotus esimerkiksi olla osallistumatta erilaisiin tapahtumiin vaikkapa työasioiden parissa. Alalla, jolla työskentelen, on ns. "ilmaista viinaa" tarjolla aivan loputtomasti ja kosteita illanistujaisia rienaavassa ilmapiirissä.Sponsoroituja heavyrock-konsertteja, milloin livekeikkoja kaljabaareissa olisi vaikka joka illalle tai tuote-esittelyjä, joissa virvokkeet ovatkin se todellinen houkutin. Aina ja kaikkialla on läsnä alkoholi ja sen "nauttiminen" on ikään kuin osa sivistynyttä käytöskoodia. Mutta minä en ole siitä koskaan nauttinut, sanan varsinaisessa merkityksessä - juonut kyllä ja joka kerta saanut potea huonoa omatuntoa, vaikkakaan syy ei koskaan valjennut. Kohtuukäyttö on suurinta itsepetosta mitä voi olla, vaikka kuinka pysyisikin siinä nk. kohtuudessa. Sama pätee kaikkeen muuhunkin syntielämään.

Minä toivon ja rukoilen, että sinäkin Maarimi voisit tulla osalliseksi siitä vapaudesta, joka meille on valmistettu. Mutta varmaa on se, ettei vapautta eikä rauhaa sielulleen löydä maailmasta - ei konserteista tai televisiostakaan. Turhaa etsit niitä sieltä. Samoin olet hakoteillä mikäli luulet, että omatunto kestää polun laventamisen ja omavanhurskaat opit muista hengellisyyksistä. Ei! Ne pitää hylätä ja panna lopullisesti syrjään, jotta voit todella aidosti ja nöyränä käydä sisään siitä ahdastakin ahtaammasta portista, jonka Kristus on valmistanut.
Saunanaama
puuhakas
 
Viestit: 225
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 14:29
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Nepheg » 15 Loka 2007, 22:57

Voin vain vastata aamenella Saunanaaman kirjoitukseen, kuten kaikkiin muihinkin mitä hän on täällä kertonut.
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Emka » 16 Loka 2007, 00:20

Maarimi kirjoitti:En ole luopunut uskosta, päinvastoin :wink: vastahan se alkaa avautua.

Sen sijaan jostain ylimääräisestä kuormasta olen luopumassa, vapautumassa - uskoon jossa ei ole vaatimuksia tai uhkauksia tai ulkonaisia tunnuksia - uskoon, jossa voin oikeasti tuntea olevani armahdettu, ilman omia tekoja.



:cry: :cry: Ei vastaa Maarimin kirjoitukset siihen Henkeen jonka voimasta itse sain armosta uskoa kaikki omavanhurskauden ja synnit anteeksi.

Ei löytynyt sieltä rauhaa missä luulin sitä olevan. Siellä lastattiin sellaisia taakkoja kaiken hurskauden harjoituksen nimissä,että nääntymys valtasi ja epätoivo. ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

15 "Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. [7:15-20: Matt. 12:33; Luuk. 6:43-45 : Miika 3:5; Matt. 24:11,24; Ap. t. 20:29; 2. Piet. 2:1,2]
16 Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita.
17 Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä.
18 Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. [Jaak. 3:12]
19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. [Matt. 3:10+]
20 Hedelmistä te siis tunnette heidät.
21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. [7:21-23: Luuk. 6:46, 13:25-27 : Hoos. 8:2; Matt. 25:11]
22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'
23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!' [Matt. 13:41,42, 25:12,41]¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jumalanvaltakunta on sinulta hukassa, ei Kristus ole jaettu, on vain yksi usko ja yksi lammashuone, ja siihen tullaan Kristus oven kautta sisälle.

Nyt kun olen lukenut näitä sinun kiivaitakin väittelyitäsi täällä palstalla, niin murheellista luettavaa ne on.

Sinä sairastat hengellistä sydämenlaajennustautia, ja se tauti on myös kuolemaksi, näin on ikävä kyllä käynyt muutaman tuttavani kohdalla ja se on vienyt heidät mennessään, Ei ole Jumalanvaltakunta enään tarkeä, mutta muuta hurskautta sitä enemmän, juuri kuten sillä vanhemmalla veljellä joka omanvanhurskauden pelolla ahersi ja oli katkera siitä että tuhlaajapoika tuli Isän kotiin takaisin,Isä armahti hänet ja palvelijat pesivät ja vaatettivat pojan ja sormus pantiin sormeen, sitten vasta mentiin sisälle ja juhlat alkoivat.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Loka 2007, 09:18

Saunanaama kirjoitti:Kuten useimmat tietänevät, olen itsekin melko "tuore" uskovainen, viime kesänä parannuksen armon saanut. Monet asiat ovat edelleen uusia ja outoja, ehkä epäselviäkin, mutta yksi asia on kuitenkin selvääkin selvempi:
Milloinkaan ennen en ole kokenut sellaista vapautta, jonka olen tässä siunatussa Herran lammaslaumassa saanut kokea.


Kyllä tuli hyvä mieli Saunanaaman kirjoitusta lukiessa. Todella näkee, että suomut ovat tipahtaneet silmiltä. Pietarin sanoin, me olemme päässeet maistamaan, että Herra on suloinen, mutta monille uskottomille on siioniin pantu valittu kulmakivi tullut kompatuskiveksi.

1.Piet.2:
"1 Niin pankaat pois nyt kaikki pahuus ja kaikki petos, ja ulkokullaisuus ja kateus, ja kaikki panetus,
2 Ja halaitkaat sitä terveellistä sanan rieskaa, niinkuin äsken-syntyneet lapsukaiset, että te sen kautta kasvaisitte.
3 Jos te muutoin maistaneet olette, että Herra on suloinen,
4 Jonka tykö te myös tulleet olette niinkuin elävän kiven tykö, joka kyllä ihmisiltä hyljätty on, mutta Jumalalta valittu, kallis.
5 Ja myös te, niinkuin elävät kivet, rakentakaat teitänne hengelliseksi huoneeksi ja pyhäksi pappeudeksi uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jumalalle Jesuksen Kristuksen kautta otolliset ovat.
6 Sentähden on myös Raamatussa: katso, minä panen Zioniin valitun kalliin kulmakiven: joka uskoo hänen päällensä, ei hän suinkaan tule häpiään.
7 Teille siis, jotka nyt uskotte, on hän kallis; mutta uskottomille on se kivi, jonka rakentajat hyljänneet ovat, kulmakiveksi tullut, ja loukkauskiveksi, ja pahennuksen kallioksi,
8 Nimittäin niille, jotka itsensä sanaan loukkaavat, ja ei sitä usko, johonka he myös asetetut olivat.
9 Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on,
10 Jotka ette muinen kansa olleet, mutta nyt olette Jumalan kansa: jotka ette muinen armossa olleet, mutta nyt te armossa olette."
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Loka 2007, 09:21

Rupesin katsomaan, että nyt on tullut näköjään uusi raitis nimimerkki palstalle: Nepheg. Mutta meidän Vekkulimmehan se siinä... :)
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 16 Loka 2007, 09:23

timoteus kirjoitti:Luulisi että uskovat olisivat lempeitä ja voittaisivat sillä ja kärsivällisyydellä monia puolellensa.


Ymmärtääkseni sinäkin olet omasta mielestäsi hyvinkin uskovainen henkilö, olenko oikeassa? Eikös tuon kirjoittamasi virkkeen tulisi toisin sanoen koskea sinuakin ja näin ollen en ollenkaan ymmärrä käyttämiäsi sävyjä kirjoituksissasi. Jos niistä huokuu mielestäsi lempeys ja halu rauhaisaan rinnakkaiseloon, niin väitän, ettet ole ymmärtänyt niitä käsitteitä oikein.

Sitä paitsi kukaan ei ole tuominnut täällä ketään. Rakkaudella ja ystävyydellä on yritetty ohjata oikeaan suuntaan kulkijoita, jotka selvästi hakevat suuntaa. Se ohje, että Maarimi ja miksipä et sinäkin, kävisitte keskustelemassa jonkun puhujan kanssa seuroissa, on mitä kannatettavin ja suurimmassa määrin lempeä. Mieluummin siten, kuin että huutelette täällä mieliä pahoittaen.

Sen sijaan tuo peräänkuuluttamasi kärsivällisyys lienee koetuksella jokaisella, joka lukee rienaavia ja pilkkaavia kirjoituksia ja aina samoilta nimimerkeiltä. Minä en ehkä ole kaikkein pitkämielisin kaveri ja pahoittelen sitä, mutta esimerkiksi O.M ja Taavetti ovat kerta toisensa jälkeen selittäneet samat Raamatunkohdat, eivätkä silti ole kyenneet teille asioita kirkastamaan. Tästä voi päätellä, ettei halu olekaan saada oppia, vaan ainoastaan julistaa omia totuuksiaan. Keskustelua on mielestäni täydellisen turha jatkaa.
Saunanaama
puuhakas
 
Viestit: 225
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 14:29
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Taavetti » 16 Loka 2007, 09:31

Keskustelua alkaneeseen suuntaan on turha jatkaa. Pitäisi siirtyä avauksen aiheeseen, eli internetin pimeään puoleen. Jos siitä löytyy keskusteltavaa, sitä voi jatkaa, ellei löydy, on aivan sama lopettaa. Kaikki tarpeellinen alkaneesta suunnasta on varmaan jo sanottu, toivottavasti löytyy jotakin uutta asiaa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 16 Loka 2007, 10:51

Nanaliina kirjoitti:Jos lapsi haluaa mennä vaikka koulun diskoon, missä tiedät ettei uskoa ainakaan ruokita, sanotko, että mene vain jos siltä tuntuu, sillä on varmasti tarkoituksensa, että sinä sinne menet. Kerta toisensa jälkeen et puutu lapsen tekemisiin etkä kysele, ajattelet ettei se ole sinun asiasi. Lopulta lapsi on menossa heikoille jäille pelaamaan jääkiekkoa, kun se on niin mukavaa ja sinä äitinä ajattelet ettei sun siitä kuulu neuvoa ja lapsi menee ja tippuu jäihin.Ajatteletko silloin, että niin oli varmasti tarkoitus tapahtua? Ajatteleeko tuo lapsi, ettei äidin tehtävä olisi ollut neuvoa häntä olla menemättä jo alunperin sinne diskoon? Mitä luulet tuon lapsen osan olevan? Tunteeko hän rakkautta huoltapitävään äitiin vai katkeroituuko siitä, että kukaan ei häntä neuvonut ja opastanut?


Tuossa on Nanaliinan ottama hyvä konkreettinen esimerkki siitä, miten uskovaisten on syytä neuvoa toisiaan niin kuin vanhempien lapsiaan, jos näkee toisen horjuvan. Halusin nostaa tämän vielä luettavaksi, ettei tyystin huku viestiketjuun hyvä esimerkki. Meidän individualismia korostavana aikanamme toisesta huolen kantaminen nuhtelemalla katsotaan helposti kyyläämiseksi. Kuitenkin varmasti jokainen tiedämme, mikä ero on pahantahtoisella kyyläämisellä ja aidolla välittämisellä.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron