Konserttikeskustelua

Keskustelua lauluista, runoista, kirjoista, sekä kuvia ja kuvakeskusteluja

ViestiKirjoittaja Emka » 18 Loka 2007, 22:49

[quote="Ankka"]Selevä, Emka:

*PLUMPS....plplplupluplu....ÄÄÄHH...pthyi pthyi*

Emka, arvaa mitä täältä joenpohjasta löyty ? Sun raidalliset ja lahkeelliset uikkarit, mitkä hukkasit viimeisellä uintireissullamme!! Ei oo mennynnä miksikään, tuon ne sitten mukanani, kun tulen käymään sun luona, sopiiko ?

Aijjai ku virkistää...aaahh!![/quote


Voe tokkiisa, sielläkö ne oliki, ja kum mää olen niitä kaivannu :roll: :lol:

Ota ihmeessä mukaa,vaik mää en kyllä tiiä mahtuuko ne enää mun päälle, Olen sortunu niihin Texaspulliin myös :lol:

Kaikille toisille tiedoksi. Ei tämän elämän ny tarvii nii kauhian totista olla,ettei joskus pieni kevennys ole paikallaan :)

Lepo vain. Puhumalla selviää ihmeen paljon onkelmia ja myös turrituulella sanottuja asioita.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja pomeranssi » 18 Loka 2007, 22:52

:( :cry:

MITÄ :roll:

Minäkö provo :evil:

Mitä provo yleensäkkään tekee ?

Minä haluan vain ja ainoastaan ankan pois palstalta :evil:

Se ja ainoastaan se, on minun vilpitön haluni :(

Onhan se jo nähty miten hän saa sekaannusta aikaan ...vai mitä ?
pomeranssi
perehtynyt
 
Viestit: 50
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 00:58

ViestiKirjoittaja Emka » 18 Loka 2007, 22:56

pomeranssi kirjoitti:Ei, älkää nyt missään nimessä empikö.

Kyllä ankka on parempi poistaa täältä häiriköimästä :evil:

Saa vielä minut ja monet muut raukat sotkettua tuolla kaakatuksellaan :evil: .

Ei ole ollenkaan sopivaa seuraa tälle palstalle. :(

Mitä hänkin , vuosikymmeniä uskomassa ollut (niin olen ymmärtänyt ) alkaa kyselemään päivänselviä asioita :evil: .

Ihmetyttää kovasti mikähän hänenkin motiivinsa oikein on :evil:

Olen sitä mieltä että kaikkien kannalta on parempi et ankka pihalle niin saadaan rauha tällekkin palstalle ja hyvä yhteis-ja oppi , vai henki vai mikä se oli :roll: :twisted:




Eiköhän me mahuta tälle palstalle, kun oikein maltilla yritetään .)

Rauha maahan ja ihmisille hyvä tahto :lol: :lol:
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Sinikettu » 18 Loka 2007, 23:08

O.M kirjoitti:Tähän yhteyteen haluan kuitenkin sanoa, missä tilanteissa mielestäni ilmenee uskon kuuliaisuus. Ehkä on joskus helpompaa olla kuuliainen neuvoille ja varoituksille silloin, kun ymmärtää jonkin asian uhaksi uskolle. Kaikkea emme kuitenkaan voi täysin täällä ajassa ymmärtää. Silloin on syytä nostaa hattua ja jatkaa eteenpäin. Monesti käy niin, että asian ymmärtää sitten myöhemmin.


Kiitos, tuo oli kyllä nyt minulle todella hyvä muistutus. Esim meikkaaminen, alkoholin käyttö tai baareissa käynti ei ole olleet minulla ennenkään tapana, joten sellaisissa on ollut helppo olla kuuliainen seurakunta-äidin neuvoille. Mutta kuinka ollakaan, kun jokin asia on itselle vaikea ymmärtää ja siitä luopua uskovaiselle sopimattomana asiana, niin unohtuu, että sekin on samanlainen seurakunta-äidin neuvo, joka on rakkaudella annettu, että heikot lapset pysyisi kaidalla tiellä. Oli myös mukava lukea tuo, ettei kaikkea täällä ajassa voi ymmärtää. Ehkä ei sitten ole minun huonoutta uskovaisena se, että en ymmärrä jotain ja ehkä kaikki muutkaan uskovaiset eivät ymmärrä kaikkea, vaikka niin olen kuvitellut. Helpotti kovasti myös siksi, että jollekin epäuskoiselle kysyjälle voi ihan reilusti sanoa, että kuule, en minäkään oikein ymmärrä miksi niin on, mutta kun sellainen päätös on nähty hyväksi seurakunnassa tehdä niin sitten se on niin ja minä haluan olla kuuliainen sille.
Avatar
Sinikettu
puuhakas
 
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Kesä 2006, 15:11

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Loka 2007, 01:31

Tähän väliin yksi pieni muistutus, mitä Jumala on sanotuttanut aikanaan muistaakseni apostoli Paavalin kautta: Me ymmärrämme puolittain ja profeteeraamme puolittain.

En nyt etsi sitä kohtaa etsimään, mutta niin on asia todella. Siksi meille on annettukin matkasaatoksi toiset uskovaiset, eli seurakunta. Siinä seurakunnassa jokainen joutuu kuuntelemaan toisiaan, sillä seurakuntaansa, eli Valtakuntaansa on Jumala kaikki tiedon ja ymmärryksen lahjat kätkenyt. Vaikka seurakunta koostuu erehtyvistä ihmisistä, kun jokaisella on nöyryyttä kuunnella toisiaan, näiden erehtyvien ihmisten joukkoon Jumala ilmoittaa vanhurskaan tahtonsa. Siitä syystä myös joudumme toisiamme kuuntelemaan, mutta myös vuorollamme oman psalmimme saamme tuoda pöydälle toisten arvioitavaksi. Jos joku kuvittelee ymmärtävänsä täydellisesti, hän lakkaa tarvitsemasta seurakuntaa, mutta joutuu tuuliajolle.

Sitten pomeranssille: Kyllä me, tai ainakin enimmät meistä ymmärrämme leikkiä melkoisesti. Melkein kaikki armosta uskovat ymmärtävät leikkipuheet, joskus on hyvä vakavaakin keskustelua hiukan keventää, kunhan ei itse asiaa pane pelleilyksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 19 Loka 2007, 07:16

Vastaus Ankalle kysymykseesi:
En missään tapauksessa halua päästä sinusta eroon! Olen edelleen vilpittömästi samaa mieltä kuin ennenkin, että olet mitä ihanin persoona ja empaattinen ihminen - sellainen aito tyyppi, jollaisia saisi olla enemmän tässä maailmassa. Aitous ja rehellisyys ovat jotain niin arvokasta ja kaunista ihmisessä, että palstakin menettäisi paljon jos sinä täältä poistuisit.
Tulikos tämä nyt selväksi?

Ei täältä tarvitse ketään potkia pois paitsi ilmiselvät suunsoittajat ja provokatiiviset feikit, mikäli moisia ilmenee. Keskustella ja kyselläkin saa minun puolestani mistä vain. Ainoa toiveeni on, ettei olisi niitä iänikuisia jankkauksia näistä triviaaliasioista, varsinkin silloin mikäli niistä kysellään lähinnä piikittelyn ja ilkeilyn vuoksi.

Ei muuta sanottavaa aiheeseen.
Saunanaama
puuhakas
 
Viestit: 225
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 14:29
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Ankka » 19 Loka 2007, 07:32

Mulla on kans vahva epäilys et Pomeranssi on Provo, kannattaa vain tyynesti poistaa sen nikki täältä...

Senverran noist konserteist...rupesin oikein miettiin et olenko käyny itte muulloin ku kerran lauluopeni konsertissa. Ja muistin et parikertaa muulonki olen käyny (saman open kons.)ja niis on kyl ollu muitaki vl:iä. Lisäksi tiedän et tänä päivänä konserteissa käy paljon meikäläisiä. Et jos oikeesti konserteissa käyntiä pidetään synnillisenä, asia pitäisi puhua selväksi RY:illä. Vai onko se jo puhuttu? Ja miten sitten suhtautua niihin, jotka käy? Kuin myös niihin, jotka omistaa telkkarin (niitäkin on)? Onko konserteissa käymättömyys ehto uskomiselle? Ja telkkarittomuus? Ennen jos jollain oli telkka, sitä ei tervehditty. Tervehdittiinkö sellasii, jotka kävi konserteissa? Nää on oikeesti asioita, joihin törmää tänä päivänä. Niihin ei törmänny esim 20 vuotta sitte, sillon oli ihan selvää, ettei konserteissa kukaan käyny ja kaikki kiersi kaukaa telkkarin.

Itte henk koht olen sitä mieltä, vaikken konserteissa käykkään et hyvän musiikin konserteissa voi käydä. Mulle ittelle on ollu hirmusen suuri kiusaus aina toi iskelmämusiikki. Ei sen kuuntelu niinkään, vaan laulaminen ja soittaminen. Ja sen asian poissulkemiseen elämästäni, on auttanut klassinen lauluharrastus. Ja yleensäkkin klassinen musiikki. Sikstakii ajattelen et musikaalisille vl:lle kaikenlainen klassisen musiikin harrastaminen ja kuunteleminen, antaa mahdollisuuden toteuttaa itsessä sitä 'paloa', mikä siellä luonnostaan on. Mulla ainakin on hirveän voimakas se palo. Samoten lapsillamme. Me lauletaan koko ajan ja soitetaan. Esiinnymme myös jonkin verran (pyynnöstä), minä harvemmin, mut lapset aika usein. Kun tän kerroin, mut helposti tunnistetaan, mut ihan sama :( .

Ps. klassisen musiikin konserteissahan yleisö on asiallista ja niihin ei liity alkoholin käyttää tms, mut miten on Kärppien loppuottelu tjmvastaava, niis on kuulemma pilvin pimein meikäläisii, eikä meno ole yhtään niin asiallinen kuin klas mus konserteissa :( ??? Haluan edelleenkin asiasta keskustelua ja etupäässä sentakii, koska näitten asioitten tiimoilta, käytäntö ja virallinen kanta EI KOHTAA!!
Ankka
 

ViestiKirjoittaja Ankka » 19 Loka 2007, 07:36

Voi Saunanaama, kiitos sanoistasi, toivottavasti et peru niitä, kun luet edellisen viestini. En halunnu silläkään vängätä, vaan ihan aidosti kysellä, juuri tuon suhtautumisen vuoksi, joka on tänä päivänä vallalla konsertteihin meikäläisyydessä. Eli toisaalta niihin suhtaudutaan kielteisesti, mutta kuitenki porukka niissä käy...joka ei usko menee paikan päälle kattomaan!
Ankka
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Loka 2007, 08:23

En tähän väliin osaa tarkempaa kantaa kertoa sen enempää konserttien kuin urheilukilpailujenkaan suhteen, koska en tiedä tilannetta muilla paikkakunnilla. Urheilukilpailukohteissa käynnistäkin on varoiteltu, sekä yksityisesti että julkisesti, varmasti varoitellaan tulevaisuudessakin. Jos tilanne jossakin ryöpsähtää kohtuuttomaksi, uskon aivan varmasti, että tavalla tai toisella Jumala nostattaa sen yhteisenkin keskustelun ja arvioinnin alaiseksi.

Näin internet palstalla voimme korkeintaan keskustella yleisellä tasolla, tarkemmat ja yksilöihin kohdistuvat keskustelut kuuluvat vain paikallisesti käytäviksi. Siellä ja vain siellä tunnetaan paikalliset ongelmat ja tilanteet. Jos jossakin ei pystytä paikallisesti aihetta käsittelemään, on aina mahdollisuus pyytää keskusteluun neuvoa tai apua myös muilta paikkakunnilta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Jaakko » 19 Loka 2007, 08:36

Aivan pienimpien lasteni en muista kysyneen tyyliin "saako tehdä", "miksi ei saa tehdä", jne. Sitten ekaluokkaisemme kysyi kyllä jo, miksi isä en voi osallistua luokan limudiskoon. Olen tainnut siitä palstalle kirjoittaa ja ei se ollut disko nimellä. Se oli hyvinkin viaton nimi sille tilaisuudelle, mutta sen sisältö oli sellainen, että asiasta oli hyvä keskustella tyttären kanssa. Keskusteltuamme tytär ei enää pyytänyt päästä siihen tilaisuuteen. En tiedä, mitä hän ymmärsi puheistani, mutta pelkkä lopputulos sai minut huokaamaan kiitosta Isän puoleen.

Varsinkin varhaisnuoruudessa, kun elää monen muutoksen aikaa elämässään, silloin nousee paljon kysymyksiä mieleen. Ne ovat aivan luonnollisia ja inhimillisiä, mutta niiden kysymysten ympärillä ei ole sielunvihollinenkaan jouten. Se näkee mahdollisuutensa niissä. Kysymykset "saako tätä tehdä" tai "mitä saa tehdä" jne. ovat oikein ymmärrettynä aivan luonnollista uskovaisena elämistä, mutta niihin sisältyy myös toinen puoli hyvin oleellisesti. Se on kysymyksenä aivan samanlainen, jonka jo käärme esitti paratiisissa.

Kun kysymme vaikkapa TV:stä, saako TV:tä katsoa kuten esim.luokanopettaja kysyy uskovaisen lapsen vanhemmilta, silloin aivan kuin romuttuu uskon olemus, joka ei synnytä pakkoa tai lakiviidakkoa, jota pitää noudattaa. Uskon myötä saamme tuntea kristityn vapautta, joka näkyy sydämen palavana haluna palvella Jumalaa. Me teemme kaiken Jumalalle ja sydämen pohjasta saakka nousevasta vapaasta halusta - Kristuksen täydelliseen Hengen lakiin.

Kun taas kysymme, onko minun uskolleni hyväksi, että minä alan viettää aikaani TV:n parissa (jos tiedämme ohjelmasisällön), tällöin on selkä ero lähestymistavassamme asian suhteen. Taas on sanottava, että nuorten puheenpartta "saako tätä ja tätä tehdä" ei tule ymmärtää väärin vaan kärsivällisesti pyrkiä vastaamaan ja kirkastamaan tätä lähestymistapaa, jossa meitä ohjataan enemmän katselemaan Kristusta, kuuntelemaan Jumalan seurakuntaa ja elämään uskon kuuliaisuudessa.

Niin monessa asiassa saa aivan uuden ulottuvuuden, kun ajattelee, mikä on niin omalle uskolle kuin veljen / sisaren uskolle parasta ja miten tässä palvelen Jumalaa ja noudatan Hänen tahtoaan.

Kirjoitin tämän hyvin pikaisesti ja toivottavasti jotain toi lisää keskusteluunne. Ainakin O.M jo toi esiin muitakin näkökohtia tähän asiaan.
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja Taavetti » 19 Loka 2007, 11:29

pomeranssi kirjoitti::( :cry:

MITÄ :roll:

Minäkö provo :evil:

Mitä provo yleensäkkään tekee ?
?


Mitäkö provo tekee? Häiritsee toisten keskustelua, eli etsii ja aiheuttaa provokaatioita. Ehkä hetken virkistysloma auttaa asian selviämisessä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja O.M » 19 Loka 2007, 12:02

Sinikettu kirjoitti:kun jokin asia on itselle vaikea ymmärtää ja siitä luopua uskovaiselle sopimattomana asiana, niin unohtuu, että sekin on samanlainen seurakunta-äidin neuvo, joka on rakkaudella annettu, että heikot lapset pysyisi kaidalla tiellä.


Näin juuri. Seurakuntaäiti hoivaa ja neuvoo meitä, niin kuin luonnollisetkin äitimme yleensä tekivät. Kun äiti kielsi koskemasta kuumaan hellaan ja tai ottamatta karkkia kaupan hyllyltä omin päin, hänellä varmasti oli perusteensa siihen, vaikka lapsi ei sitä silloin ymmärtänytkään. Vuosien päästä voimme todeta, että suurimmalle osalle asioista oli hyvät perusteet. Samalla tavoin olemalla kuuliainen seurakuntaäidin neuvoille helpommin säilyttää uskon ja hyvän omantunnon, vaikka aina ei ymmärtäisikään.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Jaakko » 19 Loka 2007, 12:38

Sitten on niitä lapsia, jotka tekevät kielloista/neuvoista huolimatta ja oppivat kantapään kautta, että kynttilän liekki todella polttaa....Puhumattakaan siitä, että isä seuraa vieressä pieni hymy kasvoillaan ajatellen "usko jo, se on kuuma"......Yksi poikamme laittoi pienempänä sormensa useastikin johonkin väliin ennen kuin uskoi, että ne ovet kannattaa aukoa ja sulkea varoen tai leikkiä niiden lähettyvillä muistaen vaarat. :)
Jaakko
Valvoja
 
Viestit: 373
Liittynyt: 11 Huhti 2005, 08:37

ViestiKirjoittaja O.M » 19 Loka 2007, 13:39

Minä en sanoisi kristillisyyden konserttikantaa kielteisyydeksi, vaan kriittisyydeksi. Koska rajan vetäminen on hankalaa, on välillä esiintynyt ehdottomampaa linjaa ja välillä tiukempaa.

"Sisältö ratkaisee" on vain yksi näkökohta asiaan. Toki ehdottomasti kannattaa rajata pois kaikki sellaiset konsertit, joissa musiikki on uskovaiselle sopimatonta. Mielestäni on kuitenkin oltava kriittinen myös monia sellaisia konsertteja kohtaan, joissa musiikki sinällään on ihan hyvää.

Taavetti otti esille, että aikoinaan uskovaisia on kirkkokuorojen kautta erkaantunut Jumalan valtakunnasta, minkä vuoksi suhtautuminen kirkkokuoroihin on saattanut joillain paikkakunnilla olla hyvinkin ehdoton ei. Musiikki on asia, joka yhdistää ihmisiä voimakkaasti tunnetasolla. Luulen, että kaunis hengellinen musiikki on sitä korostetulla tavalla. Jos ihmiselle on musiikki tärkeä asia, saattaa pian käydä niin, että jatkuvasti harjoitteleva ja suoritustaan parantava kirkkokuoro on pian rakkaampi kuin amatöörimaisemmin laulava Jumalan lasten joukko.

Samalla tavalla käytäntö on saattanut osoittaa, että sopivankaan musiikin konserteissa käyminen ei ole ihan ongelmatonta, vaikka teoria asian vaaralliseksi perustelemisessa olisikin huterampaa. Se saattaa kiinnittää kristityn sydäntä liiaksi tähän maailmaan. Apostoli Johannes varoittelee, että älkää maailmaa rakastako, koska maailma katoaa himoineen.

Syitä olla kriittinen konserttien suhteen:
1. Sisältö. Jos käy, tulee helpommin käytyä myös sellaisissa konserteissa, joissa on uskovaisille sopimatonta musiikkia.
2. Asioiden tärkeysjärjestys. Konsertit voivat mennä seurojen ja uskovaisten yhteyden edelle.
3. Ihmisiin kohdistuva ihailu. Suosittuja ja taitavaksi tiedettyjä artisteja saatetaan nostaa eräänlaisen epäjumalan asemaan.
4. Maailmassa, ei maailmasta. On yleensäkin hyvä olla kriittinen yhdessä pilkkaajien kanssa istumista kohtaan.
5. Alkoholitarjoilut. Joissakin konserteissa on alkoholitarjoiluja, jotka salakavalasti voivat viedä kristittyä ns. sivistyneen alkoholinkäytön kautta maailmallisuuteen ja lihallisuuteen.
6. Tarpeellisuus. Koulu-, opiskelu- tai työasiaan liittyvä konsertti on eri tavalla tarpeellista kuin vapaa-ajan konsertti.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja blastus » 20 Loka 2007, 19:48

O.M kirjoitti:Apostoli Johannes varoittelee, että älkää maailmaa rakastako, koska maailma katoaa himoineen.


O.M otti esille Johanneksen kirjeen tekstiä, jossa J kirjoittaa, että älkää rakastako maailmaa älkääkä mitään mitä siinä on ja listaa asioita jotka ovat maailmasta ja listaa perään, mitä maailmalla käsittää. Nimittäin ruumiin halut, silmien pyyteet ja mahtaileva elämä. Mitä teille nämä asiat tarkoittavat?

O.M kirjoitti:Syitä olla kriittinen konserttien suhteen:


Ja sitten vastavuoroisesti kriittisyyttä kriittisyyttä kohtaan.

O.M kirjoitti:1. Sisältö. Jos käy, tulee helpommin käytyä myös sellaisissa konserteissa, joissa on uskovaisille sopimatonta musiikkia.


Mikä on sopivaa ja mikä on sopimatonta?

O.M kirjoitti:2. Asioiden tärkeysjärjestys. Konsertit voivat mennä seurojen ja uskovaisten yhteyden edelle.


Radikaalilta kuulostava kysymys, mutta minkä vuoksi seurat ajavat edelle?

O.M kirjoitti:3. Ihmisiin kohdistuva ihailu. Suosittuja ja taitavaksi tiedettyjä artisteja saatetaan nostaa eräänlaisen epäjumalan asemaan.


En usko, että tämä on mahdollista. Tunnen tuon melko yleisen käsityksen, mutta lienee pelkkää puhetta, koska menestyminen muilla elämänalueilla kuin taiteissa on täysin hyväksyttävää. Uskaltaisin jopa väittää, että on ihmisiä, jotka pitävät ajallisesti menestyvimpiä uskovaisia suuremmassa arvossa kuin toisia, vähän heikommin menestyviä sisaria ja veljiä. Tämä on juurikin sitä Johanneksen mainitsemaa mahtailevaa elämää: isot ja kalliit talot, citymaasturit jne sekä erityisesti sellaisen elämäntavan arvostaminen. Ei luovuus, taide ja musiikki sinänsä. Toki siihen voi liittyä myös isoja rahoja ja glamouria, jolloin toki myös muusikon elämässä voi näkyä noita samoja piirteitä, mutta sellaiset mahdollistava tulotaso on kyllä musiikiin parissa varmasti harvinaisempaa kuin vaikkapa liike-elämässä.

O.M kirjoitti:4. Maailmassa, ei maailmasta. On yleensäkin hyvä olla kriittinen yhdessä pilkkaajien kanssa istumista kohtaan.


Sitten täytyy jäädä myös pois työpaikoilta, kouluista, kaupungilta, maanteiltä, kahviloista jne. ja ok. tiedän, että tätä samaa on sanottu ennenkin. Totuus on kuitenkin se, ettei esim. kaupungilla kahvilassa käynnin ja konsertin välillä ole tuossa suhteessa yhtään mitään eroa: molemmat ovat täysin vapaaehtoisen toiminnan tulos ja molemmat sisältävät yhtä vähän sosiaalista kanssakäymistä ympärillä olevien ihmisten kanssa. Ja Stockmannin hulluilla päivillä voi jopa seistä syntisten tiellä.

O.M kirjoitti:5. Alkoholitarjoilut. Joissakin konserteissa on alkoholitarjoiluja, jotka salakavalasti voivat viedä kristittyä ns. sivistyneen alkoholinkäytön kautta maailmallisuuteen ja lihallisuuteen.


Sivistyneestä alkoholinkäytön synnillisyydestä nyt mitenkään sen kummemmin puhumatta, niin tuossa kaupungin kahvilassa hyvin tyypillisesti on myös mahdollisuus ostaa väkevämpiä juomia. Eikö meidän pitäisi näin välttää myös kahvilla käyntiä?

O.M kirjoitti:6. Tarpeellisuus. Koulu-, opiskelu- tai työasiaan liittyvä konsertti on eri tavalla tarpeellista kuin vapaa-ajan konsertti.


Mikä on tarpeellista ylipäätään? Miksi koulu, opiskelu tai työ on tarpeellista ja musiikki ei?

Yksikään noista esitetyistä kriittisistä näkökohdista ei valitettavasti kestä spottivaloa :?
blastus
 

ViestiKirjoittaja Emka » 20 Loka 2007, 22:38

Eihän tämä ole taas sitä saivartelua????


1. Kor. 10:23

"Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole rakentavaa. [

Tästä näkökulmasta voimme tarkastella sitä "listaa" uudestaan.

Minä ainakin menen seuroihin mieluummin kuin samaan aikaan johonkin konserttiin :)

Onhan myös nähty, kuinka joillekkin uskovaisille on käynyt, kun maallinen kunnia on sokaissu,ja uskominen on jäänyt


¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Sitten täytyy jäädä myös pois työpaikoilta, kouluista, kaupungilta, maanteiltä, kahviloista jne. ja ok. tiedän, että tätä samaa on sanottu ennenkin. Totuus on kuitenkin se, ettei esim. kaupungilla kahvilassa käynnin ja konsertin välillä ole tuossa suhteessa yhtään mitään eroa: molemmat ovat täysin vapaaehtoisen toiminnan tulos ja molemmat sisältävät yhtä vähän sosiaalista kanssakäymistä ympärillä olevien ihmisten kanssa. Ja Stockmannin hulluilla päivillä voi jopa seistä syntisten tiellä. ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Tuo oli ihan turhaa venkoilua:(
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja lukkari » 20 Loka 2007, 23:13

Muutama sananlasku pohdittavaksi blastukselle ja meille kaikille.

San. 23:9-25

Turha on puhua tyhmälle, hän ei ymmärrä viisauttasi.
Älä siirrä vanhaa rajapyykkiä äläkä tunkeudu orpojen pelloille,
sillä heillä on väkevä puolustaja, joka ajaa heidän asiaansa sinua vastaan. Taivuta mielesi kuulemaan neuvoja, avaa korvasi viisaudelle.
Älä jätä poikaa kurituksetta - ei hän kuole, jos saa keppiä.Kun annat hänelle keppiä, pelastat hänet tuonelan tieltä.
Poikani, jos sydämesi viisastuu, minun sydämeni iloitsee.
Riemu täyttää mieleni, kun puheesi on totta ja oikeaa.
Älä kadehdi niitä, jotka elävät synnissä, elä Herran pelossa päivästä päivään. Jos sen teet, sinulla on tulevaisuus eikä toivosi raukea tyhjiin.
Kuuntele, poikani, ja viisastu, ohjaa ajatuksesi oikealle tielle.
Älä eksy juomarien seuraan, karta lihapadan ääressä mässäileviä,
sillä juomari ja syömäri köyhtyy, nuokkuu lopulta ryysyissä.
Kuule isääsi, jolta olet saanut elämän, älä halveksi äitiäsi, kun hän on vanha.
Osta totuutta, älä myy, osta viisautta, oppia ja ymmärrystä.
Kunnon poika on isänsä ilo, onnellinen se, jolla on viisas poika.
Iloitkoot sinun isäsi ja äitisi, riemuitkoon sinun synnyttäjäsi.


Hyviä sananlaskuja jotka ovat yllättävän ajankohtaisia tänäänkin.
lukkari
Valvoja
 
Viestit: 553
Liittynyt: 14 Loka 2006, 12:52

ViestiKirjoittaja blastus » 21 Loka 2007, 00:57

Emka kirjoitti:Eihän tämä ole taas sitä saivartelua????

Minun puolestani ei, vaan kirjoitin mitä oikeasti ajattelin.

Emka kirjoitti:1. Kor. 10:23 "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole rakentavaa.

Tästä näkökulmasta voimme tarkastella sitä "listaa" uudestaan.

Tästä näkökulmasta minäkin sitä haluaisin tarkastella. Nimenomaan tuota, että onko joku asia hyödyksi tai rakennukseksi vai ei ja jos ei niin miksi ei. Käytännössä minulle kyllä riittää syyksi oman toimintani rajoittamiseen sekin, että jotain vain ei ole tapana tehdä, mutta sisimmässäni en sellaista perustelua voi hyväksyä ja pidän noilla perustein noudatettavaa tapaa farisealaisena perinnäissääntönä, joka nimenomaan ei loppuviimein rakenna uskoa eikä ole sille hyödyksi, vaan päin vastoin haitaksi. Voihan olla, että asioille onkin perustelu ja se onkin yksi syy siihen, miksi ylipäätään pyrin keskustelemaan koko asiasta.

1. Tess. 5:21 Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.

Emka kirjoitti:Minä ainakin menen seuroihin mieluummin kuin samaan aikaan johonkin konserttiin :)


Samoin minä. En ole tainnut käydä koskaan muualla kuin kirkkokonserteissa. Mutta kyllä varmaan jos musiikkitarjonta olisi riittävän mielenkiintoista ja/tai ainutlaatuista, niin menisin ennemmin siihen konserttiin.

Emka kirjoitti:Onhan myös nähty, kuinka joillekkin uskovaisille on käynyt, kun maallinen kunnia on sokaissu,ja uskominen on jäänyt


On. Mutta kuten sanottu, on niitäkin uskovaisia, jotka maallinen kunnia on sokaissut ja usko on jäänyt muuten paitsi ulkoisilta osin. Ja toisaalta: jos esim. lahjakas laulaja ei näe ammatissaan mitään ristiriitaa uskonsa suhteen, niin tuo uskon jääminen on käytännön todellisuudessa paremminkin suomennettavissa niin, että "ei taipunut perinteen vaatimuksiin." Itse ainakaan en valitettavasti onnistu tuota tosiasiaa mitenkään kauniimman väriseksi maalaamaan.

Emka kirjoitti:Tuo oli ihan turhaa venkoilua:(


Stockajuttu oli kieli poskella väännetty, mutta muilta osin en kyllä venkoillut. En oikeasti näe noiden mainitsemieni asioiden välillä mitään eroa.
blastus
 

ViestiKirjoittaja Ankka » 21 Loka 2007, 01:07

Jaahas, oliko Blastus vailla hyvää sananlaskua, tässäpä yks:

Parcu pojes paneminen, catzominen
Caiken Mailman menoja.
Catso caicki catzeltavat, cuunneltawat,
Eikö löydy loppuwia?
Ankka
 

ViestiKirjoittaja Nepheg » 21 Loka 2007, 22:59

blastus kirjoitti:Mutta kuten sanottu, on niitäkin uskovaisia, jotka maallinen kunnia on sokaissut ja usko on jäänyt muuten paitsi ulkoisilta osin.


Siinäpä sanoit itse, kuinka helposti sydän kiintyy maailmaan.
Vähättelet mm. muusikoiden ihailua, mutta kyllä se on monesti lähes muusikoiden palvontaa.

Eikö raamatussakin sanota, että ei ole sopivaa olla siellä missä pilkkaajat ovat?
Iskelmät ja muu musiikki ovat täynnä epäkristillisiä sanoja ja ns. yhden illan jutut ja rakkaudet ovat yleisiä laulujen sanoissa. Jumalaa ei kiitetä, mutta maailman nautintoja sen sijaan korostetaan.

Eiköhän sovita että uskovat käyvät seuroissa ja omissa kuoroissaan ja jumalattomat konserteissaan ja teattereissaan? :wink:
Avatar
Nepheg
Aurinkopilvi
 
Viestit: 999
Liittynyt: 29 Elo 2005, 19:02
Paikkakunta: Espoo

EdellinenSeuraava

Paluu Kansio



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron