8 Mutta minä sanon teille: jokainen joka minun tunnustaa ihmisten edessä, sen myös Ihmisen Poika on tunnustava Jumalan enkelien edessä:
9 Mutta joka minun kieltää ihmisten edessä, se pitää kiellettämän Jumalan enkelien edessä.
Pietari siis joutui pois Jumalan valtakunnasta, mutta sai kuitenkin parannuksen armon, ja on myöhemmässä vaiheessa jälleen uskomassa.
Jeesus ei viitannut uskoviin puhuessaan niistä jotka kieltävät häntä. Hän viittasi epäuskoisiin yleensä. Tämä kai lienee selvää kun asiaan tarkemmin paneudumme. Raamatun todistaa, että mikään synti ei voi viedä aitoa uskoa. Saatikka, että Pietarista olisi tullut epäuskoinen yhden lankeemuksen takia.
8. Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
9. Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun - 10. ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun - ja minä olen kirkastettu heissä. 11. Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin. 12. Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen. Joh.17
Uskovilla on taivaassa väkevä puolustaja. Hän varjelee ja paimentaa omiaan.
31. Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? 32. Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa? 33. Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. 34. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. 35. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka? 36. Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina." 37. Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. 38. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, 39. ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.Room.7
Yksittäinen synti ei vie epäuskoon, mutta synnissä eläminen vähitellen vie uskon pois. Uskon voi menettää myös kieltämällä sen.
Viittaan äskeisiin raamatun paikkoihin. Mikä voi tosiaan erottaa uskovaa Jumalasta? Kuka sen uskon ottaisi uskovalta pois? Ei ainakaan Jumala. Jumala joka on uskon antaja ja synnyttäjä on myös sen ylläpitäjä.
Eli uskovaisten käsitys on, että uskon voi menettää. Mutta sen voi myös saada takaisin, ja hyvin yksinkertaisesti, kun Jumala antaa synnintunnon, niin on mahdollisuus käydä jonkun uskovaisen tykö pyytämään armoevankeliumia ja saada kaikki anteeksi, ja päästä takaisin Jumalan valtakuntaan.
Tuo on varsin mielenkiintoista opetusta. Siinä on sellainen oletus että epäuskoinen ikään kuin tietäisi, että saa uskon takaisin kun käy jonkun luona pyytämässä syntejä anteeksi. Minusta tuollainen oppi johtaa siihen, että usko on palkinto joka taas johtaa siihen, että nöyryydestäkin tulee ihmisen oma teko.
Nepheg
Mitä tulee lain alla olemiseen, niin en tietenkään puhu yksilötasolla vaan yleisesti. Ei varmasti jokainen lestadiolainen ole lain alla mutta se vaara on olemassa kun ajattelee opetuksia. Jos teillä ei ole lakihenkisyyttä miksi reagoit sitten niin voimakkaasti? Itsekin olen joskus sortunut lakihenkisyyteen joten mihinkään ylpeyteen ei minullakaan ole varaa. Asia vain on niin merkittävä että sitä ei kannata jättää sikseen.