Ahasverus kirjoitti:O.M, en lähtisi Wikipedian artikkeleiden perusteella tekemään noin kategorisia päätelmiä Josif Stalinin henkilökohtaisista tuntemuksista.
Ahasverus kirjoitti:Stalinhan ei ollut mikään omaperäinen ajattelija, vaan lähinnä toisti Leninin, Marxin ja Engelsin teesejä. Tutkimani Stalinin kirjoitukset ovat esim. Leniniin verrattuna käsittämätöntä roskaa.
Stalinin henkilökohtaiseen vakaumukseen en ota kantaa, mutta lukemani kirjallisuuden perusteella kirkkoinstituutio ainakin oli lähinnä vallan välikappale. Ensin se yhtenä "pikkuporvarillisuuden pesäkkeistä" oli juurittava irti, mutta soveltui myöhemmin mm. juuri sodan legitimoimiseen.
Kiinnostava aihe tämäkin, mutta ollaan tässä jutustelussa kenties jo menty ohi foorumin aihepiirin.
En oo törmanny Raamatussa enkä Lutherin kirjotuksissa mihinkään noitten välimuotoihin.
Ankka kirjoitti:Ittekkään en oo soittanu hälle, vaan kaksi tuttuani on soittanu ja he sanoivat sen papin sanoneen silleen. Eli satavarma en voi asiasta olla.
Ankka kirjoitti:Mutta sit taas eräs ystäväni (eri mitä ne, jotka soitti hälle) tiesi et tuo pappi on korjannut jälkiään sillä paikkakunnalla jossa asuu.
Ankka kirjoitti:Noist mun kokemuksistani sillon 70-luvulla: ne on minun kokemuksiani ja äitini on ihan vastikäänki puhunu niist, joten en kovin väärin niit muista. Kenenkään ei oo pakko uskoo niit, ei todellakaan.
Ankka kirjoitti:Pyydän anteeksi, kun olen pahentanut sua kirjoituksillani, se ei ole ollut tarkoitus.
Ankka kirjoitti:O.M pyysi kertomaan lyhyesti et miks pidän henkioppia epäraamatullisena.
Raamatussa puhutaan vasemman laidan (jumalattomuus) ja oikean laidan (omavanhurskauden) synneistä. Molemmat vie poispäin Kristuksesta.
Ankka kirjoitti:O.H.Jussilan mukaan omavanhurskaus on monimutkaista uskoa, joka synnyttää lakihengellisyyttä. Eli lakia lain perään, sääntöviidakkoa, niitten noudattamista, vahtimista yms yms. Jussilan mukaan tällainen omavanhurskas ihminen saattaa itte elää synnissä, mut vaatii toisilta lain noudattamista.
Ankka kirjoitti:Mun käsittääkseni maailmassa ei ole kuin kahdenlaisia immeisiä; uskovaisia ja epäuskoisia. Ne, jotka uskovat Kristukseen, ovat uskovaisia ja ne jotka eivät usko, ovat epäuskoisia. Myös omavanhurskaat on epäuskoisia, koska he eivät usko Kristuksen olevan ainut tie autuuteen.
Ankka kirjoitti:En oo törmanny Raamatussa enkä Lutherin kirjotuksissa mihinkään noitten välimuotoihin.
Ankka kirjoitti:Kiree henki=meist on jokainen joskus kiree vai hempee henki=siihenki sortuu helposti paitsi eräs lakihenki Kososlainen henki mitä se ees tarkottaa
Ankka kirjoitti:Sit lestadiolaisuuden historiasta; Lohen kirja käsittelee HAJAANNUSTA, ei levinneisyyttä. Lue se, niin huomaat. Kirjan nimikin jo sen kertoo.
Ankka kirjoitti:Toi viimenen väite on nyt sellainen et toivon nyt 'mustaa valkosella'. Eli kerrot, mitä asioita minä oon kirjottanu Lutherilta semmosta, mikä ei pidä paikkaansa.
O.M kirjoitti:Pascalin vaa'asta ja profeetta Hesekielin kirjoituksista johdetulla päättelyketjulla voi helposti todeta, että parannuskehotuksesta ei missään tapauksessa voi lopputuloksen kannalta olla mitään haittaa, mutta parannuskehotuksen laiminlyönnistä kyllä voi olla suurtakin haittaa.
kieronymos kirjoitti:Tämähän on täysin harhainen päätelmä. Jospa Jumala tuomitsee suoraan helvettiin kaikki jotka kehottavat parannukseen?
Tahtoo sanoa, että Pascalin vaaka on roskafilosofiaa.
pomeranssi kirjoitti:Luin noita OM:n tekstejä ja aina varsinkin kun hän kohdistaa ne johonkin (viimeksi ankkaan ) niistä kyllä heijastuu sellainen lain henki, että karvat nousee pystyyn.
pomeranssi kirjoitti:Se Lohen kirja ( ja nythän puhutaan tästä viimeisestä) puhuu hajaannuksista ja sen taustoista . Sitä lukiessa näkee että taisteluita ja toraa on ollut lestadiolaisuudessa aina ja vuosikymmenestä toiseen . Eli ei lestadiolaisuus ole ollut koskaan ihanaa , auvoista eloa. Yksittäisillä kristityillä on suurimmalla osalla ollut omantunnon ja sielun rauha , mutta voi , voi , niin moni on kuitenkin mennyt harhaan ...Eli se siitä erehtymättömästä joukosta...jossa muuten itsekkin kuljen , mutta en silmälaput silmillä
tiedoksi, että vaikka "kireällä" (suora lainaus) ja "lakihenkisellä" O.M:lla ehkä on "vainoharhainen" (suora lainaus) ja "skitsofreeninen" (suora lainaus) taipumus epäillä vähän kaikkea mitä netissä liikkuu, niin O.M kuitenkin sietää ja suvaitsee jossain määrin myös keskustelua, joka koskee O.M:n "kireyttä", "lakihenkisyyttä", "vainoharhaisuutta" ja "skitsofreenisuutta". Olen myös ilmoittanut sallivani keskustelun omasta potentiaalisesta feikkiydestäni. Tässä teen poikkeuksen niistä, jotka kieltävät keskustelun omasta feikkiydestään.Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa