Ympärileikkauksesta (Luther, Gal.kirj.)

Martti Lutherin ja hänen aikalaistensa sekä vielä vanhempia kirjoituksia

Ympärileikkauksesta (Luther, Gal.kirj.)

ViestiKirjoittaja Ankka » 22 Huhti 2008, 17:26

Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseään.

Tuo sana 'pakotettu' ilmaisee riittävästi, minkälaatuinen oli keskustelu ja sen tulos. Tällainenhan se oli: pakanoita älköön raskautettako ympärileikkauksella, mutta se olkoon toistaiseksi sallittu juutalaisille, ei tosin vanhurskauden saavuttamiseksi välttämättömänä, vaan kunnioituksesta isiä kohtaan, sekä vielä rakkaudenkin tähden, jottei loukattaisi heikkoja enne kun ehtivät uskossa vahvistua. Kaikkea muuta kuin hienotuntoista näet olisi ollut heti kohta hylätä laki ja isiltäperitty jumalanpalvelus, jotka Jumala niin juhlallisesti oli tälle kansalle antanut.

Paavali ei siis hylkää ympärileikkausta paheksuttavana asiana, eikä hän sanoin eikä teoin pakota juutalaisia siitä luopumaan. Hän näet sanoo 1: Korinttolaiskirjeen 7. luvussa (18. jakeessa): "Jos joku on kutsuttu ympärileikattuna, älköön hän tekeytykö ympärileikkaamattomaksi". Mutta hän hylkäsi ympärileikkauksen vanhurskauden saavuttamiseksi tarpeettomana asiana, koska sen nojalla ei isiäkään oltu vanhurskautettu, vaan oli se ollut heille vanhurskauden sinettinä - Roomalaiskirjeen 4. luku (11. jae) - jolla he saivat todistuksen ja jota toteuttamalla he harjoittivat uskoaan.

jatkuu...
Ankka
 

ViestiKirjoittaja weha » 18 Loka 2008, 09:58

Olen löytänyt Lutherilta opetuksen, jo tosin aikoja sitten, jossa hän opettaa tyttölasten saavan ympärileikkauksen lupauksen, poikien kautta:

Luther: "…on Mooseskin, 3. Moos. 12:5, käskenyt uhraamaan myöskin tyttölasten puolesta Jumalalle heidän lunastuksensa ja pyhityksensä esikuvana. Vaikka ainoastaan poikalapset ovat ympärileikkauksen kärsineet, ovat kuitenkin myös tyttölapset olleet osalliset sen siunauksesta sen sanan perusteella, jossa Jumala sanoo Abrahamille, 1. Moos. 17:7. Minä olen sinun Jumalasi ja sinun siemenesi Jumala ja ympärileikkaus on oleva minun liittoni minun ja sinun välillä, sekä minun ja sinun siemenesi välillä. Nyt on todella tyttölapsetkin Abrahamin siementä, ja Jumala on tämän sanan kautta heidänkin Jumalansa, vaikka eivät olekaan ympärileikatuita kuten poikalapset.
Uskotko nyt, että Jumala ympärileikkauksen liiton kautta vastaan ottaa sekä poika- että tyttölapsia ja on heidän Jumalansa? Miksi ei hän sitten myös ottaisi vastaan meidän lapsiamme kasteen liiton kautta, koska hän myös on luvannut meille, ettei hän tahdo olla ainoastaan juutalaisten Jumala, vaan myös pakanain, Room. 3:29, ja varsinkin uskovaisten kristittyjen. Jos poikalasten ympärileikkaus auttoi sekä poika- että tyttölapsia tulemaan Jumalan kansaksi Abrahamin uskon tähden, jonka lapsia ovat, niin eikö paljon ennemmin tässä kunkin kaste puolestaan auttaisi siihen, että tulevat Jumalan kansaksi Kristuksen ansion tähden, johonka heitä tuodaan ja joka heitä siunaa." (Lapsikasteen puolustus, Teoksesta Oppi-isä Lutherin kolme ajankohtaista selitystä.
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 18 Loka 2008, 10:00

Luther (1520): "Edelleen Jumala on yleensä kaikkiin lupauksiinsa sanan rinnalle liittänyt jonkin merkin uskollemme varmemmaksi vakuudeksi ja vahvistukseksi. Niinpä hän antoi Nooalle merkiksi sateenkaaren. Aabrahamille hän antoi merkiksi ympärileikkauksen. Gideonille hän antoi sataa sekä maan päälle että lampaannahalle, ja samanlaisia merkkejä on paljon Raamatussa lupauksen yhteydessä. Näin tehdään myöskin maallisissa testamenteissa, ettei ainoastaan sommitella sanoja kirjallisesti, vaan siihen on liitetty myös sinetti tai notaarin vakuus, jotta se olisi aina pätevä ja uskottava. " Pyhästä ehtoollisesta (saarna). Valitut teokset 1,554-578. Suom. Aune Krohn. Porvoo 1958 (WSOY). Ein Sermon von dem neuen Testament, das ist von der heiligen Messe. 1520. WA 6,353-378.s. 559
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja weha » 18 Loka 2008, 10:02

Luther (1543): "Mutta meille opettaa Paavali Room. 3:1 - 2 sillä tavalla, ettei ympärileikkaus hyödytä siten eikä ole sitä varten annettu, että se yksin, sellaisena tekona sinänsä [Lv: ex opere operato], tekisi pyhäksi tai autuaaksi tai kaikki ympärileikkaamattomat pakanat kiroaisi, kuten juutalaiset valehtelevat ja pilkkaavat. Paavali puhuu näin: "Ympärileikkauksesta on ollut se hyöty, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut." Siinä se on, siihen se perustuu, siihen se kätkeytyy, että ympärileikkaus on sitä varten annettu ja sitä varten säädetty, että Jumalan sana ja Hänen lupauksensa piti siinä pidettämän ja säilytettämän, siis ettei ympärileikkauksen, sellaisena tekona sinänsä, pitänyt hyödyttämän tai riittämän, vaan että ne, joilla se oli, piti tällaisella merkillä, liitolla tai sakramentilla sidottaman siihen, että he kuulisivat ja uskoisivat Jumalan sanan ja jättäisivät sen kaiken perinnöksi jälkeläisilleen." (Juutalaisista ja heidän valheistaan. Suom. T. T. Karanko. Kerava 1939 (Kustannus OY Vasara). Von den Juden und ihren Lügen. 1543. WA 53,417-552, s. 38.)
weha
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1135
Liittynyt: 18 Kesä 2007, 13:40

ViestiKirjoittaja O.M » 21 Loka 2008, 14:26

weha kirjoitti:Luther (1520): "Edelleen Jumala on yleensä kaikkiin lupauksiinsa sanan rinnalle liittänyt jonkin merkin uskollemme varmemmaksi vakuudeksi ja vahvistukseksi. Niinpä hän antoi Nooalle merkiksi sateenkaaren. Aabrahamille hän antoi merkiksi ympärileikkauksen. Gideonille hän antoi sataa sekä maan päälle että lampaannahalle, ja samanlaisia merkkejä on paljon Raamatussa lupauksen yhteydessä. Näin tehdään myöskin maallisissa testamenteissa, ettei ainoastaan sommitella sanoja kirjallisesti, vaan siihen on liitetty myös sinetti tai notaarin vakuus, jotta se olisi aina pätevä ja uskottava. " Pyhästä ehtoollisesta (saarna). Valitut teokset 1,554-578. Suom. Aune Krohn. Porvoo 1958 (WSOY). Ein Sermon von dem neuen Testament, das ist von der heiligen Messe. 1520. WA 6,353-378.s. 559


Korostin tuosta kohtaa "sanan rinnalle". Kuten Lutherkin tuo esille, sakramentit ovat sinällään tärkeitä, eivätkä millään tavalla väheksymisen arvoisia, mutta niitä ei voi irrottaa sanasta. Sana näet synnyttää uskon ja merkiksi, sinetiksi tai vakuudeksi saadaan sakramentit. Schmalkaldenin opinkohdissa Luther tuokin tämän asian erityisen selvästi esille: "Myös ne, jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä."

On hyvä ottaa esille ympärileikkaushomma, koska Paavali rinnastaa kasteen ympärileikkaukseen. Ensinnäkin jos siis poikalapsien ympärileikkauksen tähden pikkutytöt ja ympärileikkaamattomana kuolleet pikkupojat uskon kautta vanhurskautettiin, voidaan samalla tavoin todeta, että lapsikasteen tähden kastamattomana kuolleet pikkulapset vanhurskautetaan uskonsa tähden.

Toisekseen on hyvä huomata, että ympärileikkausta ei voi uusia. Samoin kaste on "hengellisen esinahan" pois perkaamista ja siksi sitä ei voi uusia. Ihminen on kastettu kerran ja kasteen liittoon palataan parannuksen, ei uuden kasteen kautta. Kaste on kuin puku, joka voidaan parannuksen kautta pukea uudelleen päälle, mutta joka ei tuhoudu, vaikka ihminen kieltäisi uskonsa.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00


Paluu Martti Lutherin ajalta



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa