Nooa juopuu ja hänet puetaan

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Nooa juopuu ja hänet puetaan

ViestiKirjoittaja mato » 22 Heinä 2008, 22:13

Osaisiko täällä joku selittää tämän Raamatun kohdan? Vähän on epävarma olo, että olenko sitä oikein ymmärtänyt.

1. Mooseksen kirja 8

Biblia:
18 Ja Noan pojat, jotka läksivät arkista, olivat Sem, Ham, ja Japhet. Ja Ham oli Kanaanin Isä.
19 Nämä ovat kolme Noan poikaa, ja heistä ovat ne, jotka hajoitetut ovat kaikkeen maahan.
20 Ja Noa rupesi olemaan peltomiesnä, ja istutti viinamäen.
21 Ja hän joi viinaa; ja juopui ja makasi peittämättä majassansa.
22 Koska Ham, Kanaanin Isä, näki hänen isänsä hävyn, sanoi hän sen molemmille veljillensä, jotka ulkona olivat.
23 Niin otti Sem ja Japhet vaatteen, ja panivat molempain heidän hartioillensa, ja menivät seljittäin, ja peittivät isänsä hävyn. Ja heidän kasvonsa olivat käännetyt pois, niin etteivät he nähneet isänsä häpyä.
24 Koska Noa heräsi viinastansa, ja sai tietää, mitä hänen nuorin poikansa hänelle tehnyt oli:
25 Niin sanoi hän: kirottu olkoon Kanaan: olkoon hän orjain orja, hänen veljeinsä seassa.
26 Ja vielä sanoi: Kiitetty olkoon Herra Semin Jumala, ja Kanaan olkoon hänen orjansa.
27 Jumala levittäköön Japhetin, ja hän asukoon Semin majoissa, ja Kanaan olkoon hänen orjansa.


1992 käännös:
18 Nooan pojat, jotka lähtivät arkista, olivat Seem, Haam ja Jafet, ja Haamista tuli Kanaanin isä.
19 Nämä kolme olivat Nooan pojat, ja heidän jälkeläisiään ovat kaikki maailman ihmiset.
20 Nooa ryhtyi viljelemään maata ja istutti ensimmäisen viinitarhan.
21 Mutta kun hän joi viiniä, hän juopui ja jäi alastomana makaamaan telttaansa.
22 Haam, Kanaanin isä, näki isänsä alastomuuden ja kertoi siitä ulkona molemmille veljilleen.
23 Silloin Seem ja Jafet ottivat viitan, levittivät sen harteilleen, menivät sisään selkä edellä ja peittivät isänsä alastomuuden. Heidän kasvonsa olivat poispäin, eivätkä he nähneet isäänsä alastomana.
24 Kun Nooa selvisi juopumuksestaan ja sai kuulla, mitä hänen nuorin poikansa oli hänelle tehnyt,
25 hän sanoi: -- Kirottu olkoon Kanaan, tulkoon hänestä veljiensä orjienkin orja.
26 Ja hän sanoi vielä: -- Kiitetty olkoon Herra, Seemin Jumala, ja Kanaan olkoon Seemin orja. [Joos. 16:10; Tuom. 1:28]
27 Tehköön Jumala laajaksi Jafetin suvun,* ja saakoon se asua myös Seemin majoissa, ja Kanaan olkoon heidän orjansa. [Nimi Jafet muistuttaa heprean sanaa jaft 'tehköön laajaksi'.]
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja Jani_S » 22 Heinä 2008, 23:30

1. Moos. 8:
18 Ja Noan pojat, jotka läksivät arkista, olivat Sem, Ham, ja Japhet. Ja Ham oli Kanaanin Isä.


Nooalla oli kolme poikaa, joista Seem ja Jaafet olivat uskovaisia. Tosin Jaafetin suvussa tapahtui myöhemmin suuri lankeemus ja Jumalasta luopuminen, mutta Jaafet oli ainakin tässä vielä puhtaalla sydämellä. Haam, kanaanilaisten kantaisä, ei ollut uskovainen, minkä jäljempänä huomaamme. Kasvoihan hänestä myös Kanaanin maan kansa, jotka Israelin lasten oli voitettava taistelussa päästäkseen luvattuun maahan.

19 Nämä ovat kolme Noan poikaa, ja heistä ovat ne, jotka hajoitetut ovat kaikkeen maahan.
20 Ja Noa rupesi olemaan peltomiesnä, ja istutti viinamäen.


Isä Nooa oli ottanut vanhasta maailmasta viiniköynnöksen mukaansa arkkiin ja istutti sen tulvan laskettua. Viiniköynnös on aina ollut hyvin tärkeä viljelykasvi ja ruokkinut ihmisiä kuivinakin aikoina. Tässä viini on vertauskuva evankeliumista, Jumalan sanasta, joka ruokkii kuulijansa. Kun ihminen kantaa Jumalan sanaa mukanaan ja Pyhää Henkeä sydämessään, ja Jumalan peltomiehenä istuttaa sanan uuteen kasvupaikkaan, Jumalaa etsivään ihmiseen, se voi kasvaa hyvänkin sadon. Näin Jumalan sanan kuulijasta tulee sen tekijä, kylvökohteesta kylväjä, joka ruokkii myös omaa kylväjäänsä, aivan kuten viiniköynnös tekee hedelmää kantaessaan. Jumalan anteliaisuus on käsittämätön; hän voi siunata puhutun sanansa niin runsaasti, että pienestä vuoripurosta muodostuu suuri virta täynnä evankeliumin armolupauksia ja neuvon sanoja hänen armolapsilleen.

21 Ja hän joi viinaa; ja juopui ja makasi peittämättä majassansa.

Tiedemiehet ovat selittäneet, että ennen vedenpaisumusta ei ollut alkoholia, sillä ilmakehässä "taivaanvahvuuden päällä" oleva vesikerros painoi niin paljon, että ilmanpaine oli nykyistä korkeampi. Alkoholiahan ei voi syntyä, jos ilmanpainetta nostetaan hiukan, joten vanhassa maailmassa sitä ei ollut. Isä Nooa teki siis viinin kuten ennenkin, mutta se kävi uuden maailman keveässä ilmassa ja juovutti juojansa. Nooa ei siis juopotellut, vaan hänelle kävi vahinko. Hän pääsi majaansa nukkumaan, mutta ei juopumukseltaan muistanut peittää itseään.

Hengellisesti tarkasteltuna Nooan juopumus on vertaus Jumalan lapsen juopumisesta Jumalan sanasta, sen ihanista armolupauksista. Edellisen jakeen nro 20 selityksessä kerrottua jatkaasemme voimme muistella, että kylvökohde alkoi kantaa hedelmää ja että kylvömies sai maistaa sitä. Ja kun evankeliumin viini on Jumalassa kylvetty, se antaa makean ja ravitsevan sadon. Viini on tässä siis evankeliumi, Jumalan sanan armolupaus syntiselle kylvömiehelle.

Kun syntinen saa uskoa kaikki vikansa anteeksi, hän ei muista peitellä syntisyyttään, vaan saattaa olla ja uskoa jopa aivan "suu auki", Herransa hulluna, kertoen avoimesti vioistaan ja huonosta vaelluksestaan. Hän on jumalattomalle maailmalle kuin juopunut Nooa, alasti ja majassaan eli Jumalan valtakunnassa piilotteleva säälittävä tapaus.

22 Koska Ham, Kanaanin Isä, näki hänen isänsä hävyn, sanoi hän sen molemmille veljillensä, jotka ulkona olivat.

Haam, kas kummaa, sattui isänsä majan ovelle juuri tämän maatessa siellä. Taisi Haam viettää isän majan ovella muutenkin aikaansa, koska sattui juuri nytkin tulemaan sinne. Eivätkö ne nykyajankin väärävanhurskaat vahdi uskovaisten tekemisiä ja vikoja, jo täällä internetissä?

Mooseksen kirjojen siveyssäännöt kielsivät selvästi katsomasta alastonta vanhempaa, mutta siitäkös jumalaton Haam välitti. Hän meni kertomaan Nooan alastomuudesta veljilleen, jotka tyytyivät olemaan majan ulkopuolella isän nukkuessa. Haamille ei tullut mieleen peittää isää, mutta eipä hänellä ollut peittovaatettakaan mukana, vaikka oli osannut mennä majan ovelle. Koska hän tiesi, että se oli kiellety paikka juuri siksi, ettei vanhemman alastomuutta saanut nähdä, olisi ollut vähintä mitä hänen olisi pitänyt tehdä, että ottaa peittovaate mukaan. Mutta koska hänellä ei sitä ollut, hän lähti kielimään asiasta veljilleen.

23 Niin otti Sem ja Japhet vaatteen, ja panivat molempain heidän hartioillensa, ja menivät seljittäin, ja peittivät isänsä hävyn. Ja heidän kasvonsa olivat käännetyt pois, niin etteivät he nähneet isänsä häpyä.

Uskovaiset Seem ja Jaafet tiesivät, mitä tuli tehdä. He säälivät isänsä alastomuutta, ottivat vaatteen peittääkseen sen ja lähestyivät majaa katselematta isäänsä. Näillä veljeksillä oli Kristuksen mieli; he eivät halunneet katsella enempää, koska tiesivät jo, mistä oli kyse.

Kun Jumalan lapsi saa tietää, vaikka jumalattoman juoruilustakin, kuten tässä raamatunkohdassa, että joku on alasti, eli että jonkun synti on tullut tietoon, niin hän haluaa armahtaa tätä. Ei hän lähde enempää tutkimaan ja tarkastamaan, kuinka alasti vikaan joutunut on eli kuinka pieneksi Jumalan armovaate on hänen päällään käynyt, vaan hän haluaa tuoda uuden vaatteen, kokonaan uuden ja kaiken alastomuuden peittävän. Kiiren vilkkaa hän haluaa tarjota evankeliumia, vanhurskauden puvun antavaa ilosanomaa jokaiselle alastomalle syntisraukalle.

24 Koska Noa heräsi viinastansa, ja sai tietää, mitä hänen nuorin poikansa hänelle tehnyt oli:
25 Niin sanoi hän: kirottu olkoon Kanaan: olkoon hän orjain orja, hänen veljeinsä seassa.


Herättyään juopumuksestaan Nooa kuuli, kuinka pahasti Haam oli hänestä puhunut ja kuinka röyhkeästi tämä oli tullut majaan katselemaan isäänsä, vaikka se ei ollut sallittua. Hän kirosi tämän sukuinensa eli kertoi tämän epäuskon, laittoi rajan hänen ja hänen uskovaisten veljiensä välille. Samoin Nooa julisti Haamin orjuuden, synnissä elämisen tuoman ajallisen ja iankaikkisen vaivan veljiensä rinnalla, hengellisen alemmuuden ja joutumisen veljien oikean uskon tuomittavaksi.

26 Ja vielä sanoi: Kiitetty olkoon Herra Semin Jumala, ja Kanaan olkoon hänen orjansa.


Vaikka Nooa kertoo Haamin jumalattomuuden, hän ylistää elävää Jumalaa, jota Seem (ja Jaafet) palveli. Seemhän oli juutalaisten ja arabien, seemiläisinä vieläkin tunnettujen kansojen kantaisä ja hänestä polveutuu Abrahamin suku sekä hengellisessä mielessä maailman kaikki Jumalan lapset.

27 Jumala levittäköön Japhetin, ja hän asukoon Semin majoissa, ja Kanaan olkoon hänen orjansa.

Tässä toistuu Haamin jälkeläisen Kanaanin epäuskon toteaminen, mutta Jaafetin ja hänen sukunsa Nooa siunaa toivoen sen asuvan Seemin suvun kanssa.
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja mato » 23 Heinä 2008, 01:03

Meinasin tarkentaa kysymykseni ainoastaan siihen, joutuiko Nooa tässä syntiin vai ei, mutta jätin sittenkin tarkennukset sikseen. Hyvä niin, sillä sainpa erittäin kattavan selityksen.

Jani_S kirjoitti:Tiedemiehet ovat selittäneet, että ennen vedenpaisumusta ei ollut alkoholia, sillä ilmakehässä "taivaanvahvuuden päällä" oleva vesikerros painoi niin paljon, että ilmanpaine oli nykyistä korkeampi. Alkoholiahan ei voi syntyä, jos ilmanpainetta nostetaan hiukan, joten vanhassa maailmassa sitä ei ollut.


Onkohan tuo nyt ihan totta?

Jani_S kirjoitti:Nooa ei siis juopotellut, vaan hänelle kävi vahinko. Hän pääsi majaansa nukkumaan, mutta ei juopumukseltaan muistanut peittää itseään.

Hengellisesti tarkasteltuna Nooan juopumus on vertaus Jumalan lapsen juopumisesta Jumalan sanasta, sen ihanista armolupauksista. Edellisen jakeen nro 20 selityksessä kerrottua jatkaasemme voimme muistella, että kylvökohde alkoi kantaa hedelmää ja että kylvömies sai maistaa sitä. Ja kun evankeliumin viini on Jumalassa kylvetty, se antaa makean ja ravitsevan sadon. Viini on tässä siis evankeliumi, Jumalan sanan armolupaus syntiselle kylvömiehelle.


Juuri tämä aiheutti eniten päänvaivaa: joutuiko Nooa syntiin, vai juopuiko hän sittenkin hengellisestä viinistä. Niin hyvin kuitenkin mielestäni molemmat tulkinnat sopivat tähän jatkon muuttumatta, että onkohan tekstiin jopa tarkoitettu molemmat merkitykset?

Jani_S kirjoitti:Mooseksen kirjojen siveyssäännöt kielsivät selvästi katsomasta alastonta vanhempaa, mutta siitäkös jumalaton Haam välitti. Hän meni kertomaan Nooan alastomuudesta veljilleen, jotka tyytyivät olemaan majan ulkopuolella isän nukkuessa. Haamille ei tullut mieleen peittää isää, mutta eipä hänellä ollut peittovaatettakaan mukana, vaikka oli osannut mennä majan ovelle. Koska hän tiesi, että se oli kiellety paikka juuri siksi, ettei vanhemman alastomuutta saanut nähdä, olisi ollut vähintä mitä hänen olisi pitänyt tehdä, että ottaa peittovaate mukaan. Mutta koska hänellä ei sitä ollut, hän lähti kielimään asiasta veljilleen.


Eli Haam näki ja halusikin nähdä Nooan vain syntisenä ja kelvottomana, tarkoittipa Nooan juopuminen sitten hengellä täyttymistä tai syntiin joutumista.

Paulus kirjoitti:Kirjoitin tänne yhden tiedon mikä tuli tuosta Raamatun kohdasta mieleen. Nyt se on poistuntu. Miksi? Taavetti ei ole vastannut kyselyihini. Tietääkö joku muu moderatttori tästä ?

Onko tämä jollain lailla suljettu ketju?


Minäkin näin sen ennen kuin aloin kirjoittaa vastausta. Huomasin sen myös jossakin vaiheessa poistuneeksi. Ajattelin että poistit sen itse, koska kerroit siinä kuten Jani_S edellä, että vanhempien alastomuuden katsominen oli kiellettyä.
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja teepee » 23 Heinä 2008, 08:41

Jani_S kirjoitti:
Tiedemiehet ovat selittäneet, että ennen vedenpaisumusta ei ollut alkoholia, sillä ilmakehässä "taivaanvahvuuden päällä" oleva vesikerros painoi niin paljon, että ilmanpaine oli nykyistä korkeampi. Alkoholiahan ei voi syntyä, jos ilmanpainetta nostetaan hiukan, joten vanhassa maailmassa sitä ei ollut. Isä Nooa teki siis viinin kuten ennenkin, mutta se kävi uuden maailman keveässä ilmassa ja juovutti juojansa. Nooa ei siis juopotellut, vaan hänelle kävi vahinko.



Hmmm. Aika rajulta hypoteesilta kuulostaa. Epäilenpä, että ilmanpainetta saa nostaa aika rajusti ennen kuin viinihiiva menettää toimintakykynsä. Mahtaisiko ihmisenkään tai muiden ylempien nisäkkäiden olla helppoa elää siinä atmosfäärissä.

Onko sinulla Jani antaa referenssiä tähän tieteelliseen tutkimukseen?

Toistan vanhan O.M:n kanssa väännetyn (ja erimielisyyteen päätyneen) teesini, että heikennämme Jumalan sanan saarnan uskottavuutta ja arvoa esittämällä epäilyttäviä tai kestämättömiä tieteellisiä argumentteja asioista, jotka eivät ole uskon kannalta mitenkään tai ainakaan erityisen olennaisia. Silloin epäuskoiselle kuulijalle herää ymmärrettävä epäilys, että onkohan opillinen käsityksemme samantasoisen argumentaation varassa.
-------------------------------------------

Välttääkseni turhaa kinaa totean vielä, minkä äsken unohdin kirjoittaa, että muilta kuin e.m. osalta pidän Janin yllä olevasta kirjoituksesta. Olen tuota kohtaa joskus itse ihmetellyt ja Jani selittää sitä kauniisti.
teepee
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 23 Heinä 2008, 09:10

teepee kirjoitti:Välttääkseni turhaa kinaa totean vielä, minkä äsken unohdin kirjoittaa, että muilta kuin e.m. osalta pidän Janin yllä olevasta kirjoituksesta. Olen tuota kohtaa joskus itse ihmetellyt ja Jani selittää sitä kauniisti.


Kaiken lisäksi aivan yhtäpitävästi kristillisyysessämme ennenkin selitetyn kanssa. Yritin itsekin muistella noita selityksia, mutta kun en tarkkaa muistikuvaa saanut, viivytin vastaamistani. Onneksi viivytin, kun noin seikkaperäinen vastaus oli tulossa.


Oletan että esimerkikksi Googlen avulla löytyy vastauksia ilmanpaine juttuihin. Sen verran muistelen kuulleeni tai lukeneeni, että alussa olisi ollut laaja yhtenäinen vesimassa maata kiertämässä, ja että se olisi vedenpaisumuksessa pudonnut maahan. Se selittäisi myös sateenkaaren, joka esiintyi vedenpaisumuksen jälkeen ensi kerran niin, että siitä mainitaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

kreationismi vs vl

ViestiKirjoittaja teepee » 23 Heinä 2008, 09:48

Niin, varmaan löytyykin. Tosin viitteet menevät kokemukseni mukaan lähinnä yhdysvaltalaistaustaisille kreationistisivuille. Kreationisteillehan fundamentalistinen raamatuntulkinta on olennaista, mutta kristillisyys ei ole siihen koskaan hirttäytynyt. Kreationistithan ovat joutuneet uskomattomiin selitysongelmiin, kun 2-6 tuhatta vuotta vanha luonnontieteellinen näkemys on jouduttu selittämään kirjaimellisesti todeksi.

Luonnontiedon asiat eivät ole nyt eivätkä ole koskaan olleet uskon kannalta tärkeitä. Niinpä niihin liittyvät asiat ovat Raamatussakin sen ajan ihmisten omalla ymmärryksellään kirjoittamia ja sisältävät ihan varmasti vääriä ja mystisiä luonnonkäsityksiä.

Mutta kuten sanoin, en halua alkaa tästä ainakaan itse isosti vääntämään, sillä koko asialla ei ole uskon ja autuuden kanssa mitään tekemistä.
teepee
 

ViestiKirjoittaja Jani_S » 23 Heinä 2008, 10:59

Mato ja teepee: olen lukenut kertomani selityksen Nooan viinin käymisestä mielestäni aivan luotettavasta tieteellisestä lähteestä. Tosin olen sen lähteen jo unohtanut, mutta muistelen sen kirjoittajaksi erästä ei aivan tuntematonta amerikanjuutalaista tiedemiestä, en kuitenkaan Einsteinia. Jos löydän sen vielä, kerron tarkemmin.
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja O.M » 23 Heinä 2008, 23:17

Jani_S kirjoitti:Mato ja teepee: olen lukenut kertomani selityksen Nooan viinin käymisestä mielestäni aivan luotettavasta tieteellisestä lähteestä. Tosin olen sen lähteen jo unohtanut, mutta muistelen sen kirjoittajaksi erästä ei aivan tuntematonta amerikanjuutalaista tiedemiestä, en kuitenkaan Einsteinia. Jos löydän sen vielä, kerron tarkemmin.


Allekirjoitan muuten Janin kirjoituksen, mutta painejuttu vanhan ja uuden maailman välillä vähän arveluttaa minuakin. Oleellista lienee kuitenkin ko. kohdassa, että Nooa ei joko juopunut tahallaan tai jos juopui, teki syntiä. Muuten Janilta seikkaperäinen, tarkka selitys, kuten yleensäkin.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja mato » 24 Heinä 2008, 00:13

Kun kerran vauhtiin päästiin, mainitsenpa vielä, että itselläni on särähtänyt seurapuheissakin jokseenkin korvaan, jos puhuja tukeutuu tämän maailman viisaiden pohdintoihin. Silloinkin kun ei ole aihetta epäillä asian paikkansapitävyyttä.

Vankka ja koeteltu tieteellinen tieto on sekin vain toistaiseksi paikkansa pitävää. Se odottaa parempaa teoriaa aiheesta, vaikka sellaista ei välttämättä koskaan keksittäisikään. Jos nämä pitkäpartaiset tutkijaihmiset puhuisivat koko ajan asian luonteen huomioon ottaen, se kuulostaisi varmaan kutakuinkin tältä: "Nykytodisteiden valossa tarkasteltuna on todennäköistä, että asia on näin ja näin."

Siitä vesimassan vaikutuksesta ilmanpaineeseen ja paineen vaikutuksesta viinin käymiseen vielä vähillä aiheen opinnoillani: Jos se kaikki vesi, joka sataessaan alas peittää vuoretkin, olisi todella siellä taivaalla odottelemassa, ilmanpainehan olisi jokseenkin sama kuin paine jossakin merenpohjassa (no, ainakin jos sade olisi maailmanlaajuinen - mutta minne vesimassat sitten katosivat ajan kuluessa ellei se ollut paikallinen). Saattaisi olla arkin väellä vähän sopeutumisvaikeuksia. Viinin käymisestä en tiedä mitään faktaa, mutta eiköhän siinäkin homman hoida bakteerit. Jos paine olisi ollut alussa liian kova näille hajoittajabakteereille, niitä ei olisi olemassa lainkaan, sillä nehän kuolisivat heti synnyttyään jos eivät saisi mistään elämiseen energiaa.

Ehkä tuo minunkin pähkäly on huuhaata... älkää ottako siitä mitään faktaa. Ennen kaikkea se on turhaa ja varmaan eksyttävääkin uskon kannalta.


(Jos minulla on jäänyt mainitsematta, yhdyn muuten täysin Janin kirjoitukseen, so. kuulostaa "tutulta". :) )
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja Jani_S » 24 Heinä 2008, 00:42

Ehkäpä se käymisasia ei olekaan näin, mene ja tiedä. Minun vain on vaikea uskoa, että uskovainen Nooa, ennen vedenpaisumusta 120 vuotta Jumalan sanaa saarnannut mies olisi maan paljastuttua ensi töikseen alkanut juopotella.

Madolle sen verran, että ennen vedenpaisumusta vedet olivat jakautuneet vesiin taivaanvahvuuden alla eli maan pinnalla ja sisällä sekä vesiin taivaanvahvuuden päällä eli ilmakehässä (tarkemmin sanoen maan tuolloisessa kaasukehässä, joka saattoi poiketa nykyisestä). Ilmakehässä oleva vesi oli käsittääkseni höyryn muodossa. Kun tulva nousi, vesi tuli sekä taivaalta että maasta.
Jani_S
 

ViestiKirjoittaja mato » 24 Heinä 2008, 00:55

Jani_S kirjoitti:Ehkäpä se käymisasia ei olekaan näin, mene ja tiedä. Minun vain on vaikea uskoa, että uskovainen Nooa, ennen vedenpaisumusta 120 vuotta Jumalan sanaa saarnannut mies olisi maan paljastuttua ensi töikseen alkanut juopotella.


Eiköhän Nooalla kestänyt aikansa saada viinitarhakin perustetuksi, eli ei hän aivan heti arkista astuttuaan kerennyt juomaan sitä viiniä. Ja eikö uskovainenkin voi joutua syntiin, oli sitten saarnaaja tai ei?

Jani_S kirjoitti:Madolle sen verran, että ennen vedenpaisumusta vedet olivat jakautuneet vesiin taivaanvahvuuden alla eli maan pinnalla ja sisällä sekä vesiin taivaanvahvuuden päällä eli ilmakehässä (tarkemmin sanoen maan tuolloisessa kaasukehässä, joka saattoi poiketa nykyisestä). Ilmakehässä oleva vesi oli käsittääkseni höyryn muodossa. Kun tulva nousi, vesi tuli sekä taivaalta että maasta.


Kiitos oikaisusta! Häpeäkseni täytyy myöntää että minä tiedän enemmän tämän maailman turhuuksista kuin Jumalan Sanasta. On kuitenkin lisättävä, että tiedänpähän Raamatusta onnekseni ainakin sen tärkeimmän.
mato
tosi pirteä
 
Viestit: 314
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 22:09

ViestiKirjoittaja Aromi » 24 Heinä 2008, 01:35

mato kirjoitti:Eiköhän Nooalla kestänyt aikansa saada viinitarhakin perustetuksi, eli ei hän aivan heti arkista astuttuaan kerennyt juomaan sitä viiniä. Ja eikö uskovainenkin voi joutua syntiin, oli sitten saarnaaja tai ei?


Sanoisin, että jokainen ihminen ei ainoastaan voi, vaan joutuu väistämättä syntiin, ja on syntinen vieläpä koko ajan. Armahdettu syntinen sen sijaan on syntinen ja vanhurskas yhtä aikaa.

Jumala sallii meille toisinaan karkeitakin lankeemuksia, joka vain osoittaa, kuinka avuttomia me synnin suhteen olemme. Jos Jumala ei varjele, ihminen on täysin avuton synnin voiman edessä. Siksi me myös rukoilemme "äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta". Ja siksi Jeesuskin rukoili Isältään "En kuitenkaan pyydä, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät pahalta."
Aromi
vakiintunut
 
Viestit: 117
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:03
Paikkakunta: pohjoinen maa

ViestiKirjoittaja O.M » 11 Elo 2008, 09:18

Jani_S kirjoitti:Tässä viini on vertauskuva evankeliumista, Jumalan sanasta, joka ruokkii kuulijansa.


Tuota tulkintaa vasten on mielenkiintoinen myös Laulujen laulun kehotus: juopukaa rakkaudesta. 1933 VT:n käännöksen mukaan ko. kohta kuuluu:

Kork. v. 5:
"1 "Minä tulen yrttitarhaani, siskoni, morsiameni; minä poimin mirhani ja balsamini, minä syön mesileipäni ja hunajani, juon viinini ja maitoni." Syökää, ystävät, juokaa ja juopukaa rakkaudesta."

Jos tuossa olisi kyse konkreettisesta juopumisesta, olisi Raamattu ristiriitainen, koska sehän sanoo:

Ef. 5:
"18 Ja älkäät juopuko viinasta, josta paha meno tulee, vaan olkaat täytetyt (Pyhällä) Hengellä."

Laulujen laulussa eli Korkeassa veisussa onkin 'miehen' ja 'naisen' välisessä rakkaudessa kysymys Lutherin selityksen mukaan Kristuksen (mies) ja Kristuksen morsiamen (nainen) eli Jumalan kansan välisestä rakkaudesta. "Juopukaa rakkaudesta" voisi siten ymmärtää "juopukaa Jumalan rakkaudesta", "juopukaa Pyhästä Hengestä" tai "juopukaa Kristuksen armosta" tms. 'Juopua'-sanan täytyy tuossa raamatunkohdassa olla vahvasti kuvaannollisessa merkityksessä, kuten Laulujen laulu muutoinkin on metaforinen raamattu.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Nooa juopuu ja hänet puetaan

ViestiKirjoittaja mies » 03 Elo 2015, 19:19

Tässä muutama selitys n.400-luvulta, myös hätäisesti suomennettuna; voisiko sanoa että kyseessä oli "kelvoton viinitarha":
Augustine: Contra Faustum, Book XII kirjoitti:23. Kristuksen kärsimykset Hänen omassa kansassaan on selvästi paljastettu Nooan juopumisena viinillä viinitarhassa, jota hän viljeli,
ja hänen ollessa alasti teltassaan. Sillä Kristuksen lihan kuolevaisuus paljastettiin juutalaisille kompastuskivenä, ja Kreikkalaisille
typeryytenä; mutta niille jotka ovat kutsuttu, sekä juutalaisista että kreikkalaisista, Seemistä ja Jafetista, Jumalan voimana ja Jumalan
viisautena. Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi. (1.Kor.1:23-25).

23. Again, the sufferings of Christ from His own nation are evidently denoted by Noah being drunk with the wine of the vineyard he planted, and his being uncovered in his tent. For the mortality of Christ's flesh was uncovered, to the Jews a stumbling-block, and to the Greeks foolishness; but to them that are called, both Jews and Greeks, both Shem and Japhet, the power of God and the wisdom of God. Because the foolishness of God is wiser than men, and the weakness of God is stronger than men. 1 Corinthians 1:23-25

Hieronymus: The Dialogue Against the Luciferians kirjoitti:Kun Nooa jätti arkin hän istutti viinitarhan, joi siitä, ja päihtyi. Kristus myös, lihaan syntyneenä, istutti Kirkon ja kärsi. Vanhin poika
teki isänsä alatomuudesta pilkkaa, ja nuoremmat peittivät hänet: ja Juutalaiset ivasivat ristiinnaulittua Jumalaa, pakanakansoista kääntyneet kunnioittivat häntä.

When Noah left the ark he planted a vineyard, drank thereof, and was drunken. Christ also, born in the flesh, planted the Church and suffered. The elder son made sport of his father's nakedness, the younger covered it: and the Jews mocked God crucified, the Gentiles honoured Him.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00


Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron