Jani_S kirjoitti:Tiedemiehet ovat selittäneet, että ennen vedenpaisumusta ei ollut alkoholia, sillä ilmakehässä "taivaanvahvuuden päällä" oleva vesikerros painoi niin paljon, että ilmanpaine oli nykyistä korkeampi. Alkoholiahan ei voi syntyä, jos ilmanpainetta nostetaan hiukan, joten vanhassa maailmassa sitä ei ollut.
Jani_S kirjoitti:Nooa ei siis juopotellut, vaan hänelle kävi vahinko. Hän pääsi majaansa nukkumaan, mutta ei juopumukseltaan muistanut peittää itseään.
Hengellisesti tarkasteltuna Nooan juopumus on vertaus Jumalan lapsen juopumisesta Jumalan sanasta, sen ihanista armolupauksista. Edellisen jakeen nro 20 selityksessä kerrottua jatkaasemme voimme muistella, että kylvökohde alkoi kantaa hedelmää ja että kylvömies sai maistaa sitä. Ja kun evankeliumin viini on Jumalassa kylvetty, se antaa makean ja ravitsevan sadon. Viini on tässä siis evankeliumi, Jumalan sanan armolupaus syntiselle kylvömiehelle.
Jani_S kirjoitti:Mooseksen kirjojen siveyssäännöt kielsivät selvästi katsomasta alastonta vanhempaa, mutta siitäkös jumalaton Haam välitti. Hän meni kertomaan Nooan alastomuudesta veljilleen, jotka tyytyivät olemaan majan ulkopuolella isän nukkuessa. Haamille ei tullut mieleen peittää isää, mutta eipä hänellä ollut peittovaatettakaan mukana, vaikka oli osannut mennä majan ovelle. Koska hän tiesi, että se oli kiellety paikka juuri siksi, ettei vanhemman alastomuutta saanut nähdä, olisi ollut vähintä mitä hänen olisi pitänyt tehdä, että ottaa peittovaate mukaan. Mutta koska hänellä ei sitä ollut, hän lähti kielimään asiasta veljilleen.
Paulus kirjoitti:Kirjoitin tänne yhden tiedon mikä tuli tuosta Raamatun kohdasta mieleen. Nyt se on poistuntu. Miksi? Taavetti ei ole vastannut kyselyihini. Tietääkö joku muu moderatttori tästä ?
Onko tämä jollain lailla suljettu ketju?
Jani_S kirjoitti:
Tiedemiehet ovat selittäneet, että ennen vedenpaisumusta ei ollut alkoholia, sillä ilmakehässä "taivaanvahvuuden päällä" oleva vesikerros painoi niin paljon, että ilmanpaine oli nykyistä korkeampi. Alkoholiahan ei voi syntyä, jos ilmanpainetta nostetaan hiukan, joten vanhassa maailmassa sitä ei ollut. Isä Nooa teki siis viinin kuten ennenkin, mutta se kävi uuden maailman keveässä ilmassa ja juovutti juojansa. Nooa ei siis juopotellut, vaan hänelle kävi vahinko.
teepee kirjoitti:Välttääkseni turhaa kinaa totean vielä, minkä äsken unohdin kirjoittaa, että muilta kuin e.m. osalta pidän Janin yllä olevasta kirjoituksesta. Olen tuota kohtaa joskus itse ihmetellyt ja Jani selittää sitä kauniisti.
Jani_S kirjoitti:Mato ja teepee: olen lukenut kertomani selityksen Nooan viinin käymisestä mielestäni aivan luotettavasta tieteellisestä lähteestä. Tosin olen sen lähteen jo unohtanut, mutta muistelen sen kirjoittajaksi erästä ei aivan tuntematonta amerikanjuutalaista tiedemiestä, en kuitenkaan Einsteinia. Jos löydän sen vielä, kerron tarkemmin.
Jani_S kirjoitti:Ehkäpä se käymisasia ei olekaan näin, mene ja tiedä. Minun vain on vaikea uskoa, että uskovainen Nooa, ennen vedenpaisumusta 120 vuotta Jumalan sanaa saarnannut mies olisi maan paljastuttua ensi töikseen alkanut juopotella.
Jani_S kirjoitti:Madolle sen verran, että ennen vedenpaisumusta vedet olivat jakautuneet vesiin taivaanvahvuuden alla eli maan pinnalla ja sisällä sekä vesiin taivaanvahvuuden päällä eli ilmakehässä (tarkemmin sanoen maan tuolloisessa kaasukehässä, joka saattoi poiketa nykyisestä). Ilmakehässä oleva vesi oli käsittääkseni höyryn muodossa. Kun tulva nousi, vesi tuli sekä taivaalta että maasta.
mato kirjoitti:Eiköhän Nooalla kestänyt aikansa saada viinitarhakin perustetuksi, eli ei hän aivan heti arkista astuttuaan kerennyt juomaan sitä viiniä. Ja eikö uskovainenkin voi joutua syntiin, oli sitten saarnaaja tai ei?
Jani_S kirjoitti:Tässä viini on vertauskuva evankeliumista, Jumalan sanasta, joka ruokkii kuulijansa.
Augustine: Contra Faustum, Book XII kirjoitti:23. Kristuksen kärsimykset Hänen omassa kansassaan on selvästi paljastettu Nooan juopumisena viinillä viinitarhassa, jota hän viljeli,
ja hänen ollessa alasti teltassaan. Sillä Kristuksen lihan kuolevaisuus paljastettiin juutalaisille kompastuskivenä, ja Kreikkalaisille
typeryytenä; mutta niille jotka ovat kutsuttu, sekä juutalaisista että kreikkalaisista, Seemistä ja Jafetista, Jumalan voimana ja Jumalan
viisautena. Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi. (1.Kor.1:23-25).
23. Again, the sufferings of Christ from His own nation are evidently denoted by Noah being drunk with the wine of the vineyard he planted, and his being uncovered in his tent. For the mortality of Christ's flesh was uncovered, to the Jews a stumbling-block, and to the Greeks foolishness; but to them that are called, both Jews and Greeks, both Shem and Japhet, the power of God and the wisdom of God. Because the foolishness of God is wiser than men, and the weakness of God is stronger than men. 1 Corinthians 1:23-25
Hieronymus: The Dialogue Against the Luciferians kirjoitti:Kun Nooa jätti arkin hän istutti viinitarhan, joi siitä, ja päihtyi. Kristus myös, lihaan syntyneenä, istutti Kirkon ja kärsi. Vanhin poika
teki isänsä alatomuudesta pilkkaa, ja nuoremmat peittivät hänet: ja Juutalaiset ivasivat ristiinnaulittua Jumalaa, pakanakansoista kääntyneet kunnioittivat häntä.
When Noah left the ark he planted a vineyard, drank thereof, and was drunken. Christ also, born in the flesh, planted the Church and suffered. The elder son made sport of his father's nakedness, the younger covered it: and the Jews mocked God crucified, the Gentiles honoured Him.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa