Kaleva 3.8.

Kirjoista ja lehdistä huomattua tekstiä.
Lainauksia ja Laulujen sanoja.

Kaleva 3.8.

ViestiKirjoittaja saaraleena » 03 Elo 2008, 12:32

Pauli Niemelä tänään Kalevassa (Mopin palstan mukaan): http://p2.foorumi.info/keskusteluavanho ... highlight=
saaraleena
touhukas
 
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 08:15

ViestiKirjoittaja nuusku » 03 Elo 2008, 12:52

En tiedä kuka on Pauli Niemelä, mutta suhteellisen neutraali kirjoitus. Mieleen nousi ajatus, että tuo kommentti "Meidän ei tarvitse lähteä niinkään arvioimaan muiden opetusta, vaan kilvoitella siinä, että oma opetuksemme olisi Jumalan sanan mukaista." sopivasti tulkittuna kauniisti vastaa tiettyjen tahojen toiveita. Pohjimmiltaanhan kyse on siitä, että saaraleena ja mopin palstalaise haluaisivat nähdä uskovaisia myös muualla kuin vanhoillislestadiolaisen viitekehyksen piirissä. Jos Pauli Niemelä on uskovainen, niin tuskinpa hän sitä kuitenkaan kirjoituksessaan tarkoittaa.

Mieleen nousi ajatus, onko linkki tarpeellinen tällä palstalla. Saa nähdä, mitä tapahtuman pitää.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Elo 2008, 13:07

Kuten nuusku totesi, neutraali kirjoitus, juuri sellainen, joka sopiikin Kalevassa julkaistavaksi. En nyt muista minkä seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä on, mutta tietoni mukaan hän on oikein uskovainen pappisveljemme. Voin hyvin yhtyä tuon Kalevassa julkaistun kirjoituksen sisältöön ja henkeen.

Sitten onkin toinen asia, että tuon kaltaiset neutraalit kirjoitukset voi lukija ymmärtää kuten itselle parhaiten sopii ja kuinka hän itse haluaa ne ymmärtää. Ajattelin ensin vastata mopin palstalle, mutta nuuskun kirjoitus sai minut avaamaan editorin ja kirjoittamaan. Jeminan (Ankan) toivomus linkistä palstallemme on saaraleena toteuttanut, niin yritän vielä jotakin vastata, vaikka tiedän tähän lisääkin vastauksia tulevan.

Vastoin monien vääriä käsityksiä, ei täällä ole kukaan tainnut väittää, ettei ns hoitokokouksissa olisi virheitäkin tehty, niiden syistä ja merkityksistä on sen sijaan ollut erilaisia käsistyksiä.
Monet ovat niin mopin palstalla, kuin S24 vl palstalalkin väittäneet kaikki hoitokokoukset väriksi ja virheellisiksi. On jopa ivailtu, kun on jossakin yritetty kertoa enimpien hoitojen siunauksellisuudesta. On siinä valossa tiettyä myönnytystä niiltä syyttäjiltä, kun edes nyt tuonkaan vertaiseen ovat tyytyväisiä. Ehkä jatkan aiheesta myöhemmin, jos syytä ilmaantuu.

Ehkä linkkiä parempi olisi itse tekstin julkaisu avauksessa. Foorumillamme lukee ja joskus kirjoittaakin ihmisiä, jotka tuntevat sekä mainitun Niemelän, että Kaleva ninisen lehden minua paremmin, ehkä joku heistä voisi hiukan valottaa taustoja.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja näre » 03 Elo 2008, 13:17

Taavetti kirjoitti:Kuten nuusku totesi, neutraali kirjoitus, juuri sellainen, joka sopiikin Kalevassa julkaistavaksi. En nyt muista minkä seurakunnan kirkkoherra Pauli Niemelä on, mutta tietoni mukaan hän on oikein uskovainen pappisveljemme. Voin hyvin yhtyä tuon Kalevassa julkaistun kirjoituksen sisältöön ja henkeen.

Samansuuntaiset on munkin käsitykset. Niemelä on Kiimingin seurakunnan kirkkoherra.
näre
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Elo 2008, 13:22

näre kirjoitti:Samansuuntaiset on munkin käsitykset. Niemelä on Kiimingin seurakunnan kirkkoherra.


Aivan oikein, Kiimingin seurakunnan, olinhan itsekin paikalla Kiimingin Rauhanyhdistyksen talon avajaisissa, jos oikein muistan, Niemelä piti avajaispuheen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Maarimi » 03 Elo 2008, 14:12

Lainaus Niemelältä:

"Meidän ei tarvitse lähteä niinkään arvioimaan muiden opetusta, vaan kilvoitella siinä, että oma opetuksemme olisi Jumalan sanan mukaista."

Minä ymmärsin tuon lauseen niin, ettei meidän ole hyvä lähteä arvostelemaan muiden opetusta, ikään kuin vikoilevalla mielellä.

Hän ei varmaan tarkoittanut sitä, etteikö voisi vertailla opetusta, ja rakentavasti keskustella myös muiden kanssa.

Kilvoitusta tarvitaan, että opetus säilyy puhtaana ja raittiina!

Kirjoituksessa viitattiin myös hoitokokouksiin, ja 40 -50vuotiaiden traumoihin. Siitä heräsi kysymys: jos olisin itse elänyt lapsuuteni 70 -luvulla vl:na, kokisinko uskoni olevan epävarmalla pohjalla? Miksi niin paljon puhutaan pakkoripistä ja vääristä hengistä? Toivottavasti niin ei ole enää!
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Elo 2008, 14:36

Kirjoituksessa viitattiin myös hoitokokouksiin, ja 40 -50vuotiaiden traumoihin. Siitä heräsi kysymys: jos olisin itse elänyt lapsuuteni 70 -luvulla vl:na, kokisinko uskoni olevan epävarmalla pohjalla? Miksi niin paljon puhutaan pakkoripistä ja vääristä hengistä? Toivottavasti niin ei ole enää!


Tummensin sen lauseen, johon lähinnä aion vastata. Niistä puhuvat enimmäkseen he, jotka eivät silloin päässeet armosta uskomaan, vaan jäivät lain alle, käskyjen ja komentojen noudattamisen tielle. Vapailla armosta uskovilla ei ole kovinkaan paljon aihetta niistä puhua, kuten jokin aika sitten toisessa keskustelussa saatoimme todeta.

Ymmärän lasten, nuorten ja vanhempienkin ahdistuksen, jos asia ei aikanaan selvinnyt, mutta ei se selviä nytkään, jos heiltä puuttuu halu käydä armon alttarin ääreen ahdistuksineen. Sinne meillä kaikilla on lupa jättää kaikki mieltämme painavat asiat, siinä ja vain siinä paranevat sielun syntihaavat. Se puhdistus auttaa paljon muidenkin ahdistusten purkamiseen, kun kaikein ahdistavin, eli syntikuorma on otettu pois, on huomattavasti helpompi purkaa muuta pahaa oloaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja sand » 03 Elo 2008, 22:28

Taavetti kirjoitti:
"Ymmärän lasten, nuorten ja vanhempienkin ahdistuksen, jos asia ei aikanaan selvinnyt, mutta ei se selviä nytkään, jos heiltä puuttuu halu käydä armon alttarin ääreen ahdistuksineen. Sinne meillä kaikilla on lupa jättää kaikki mieltämme painavat asiat, siinä ja vain siinä paranevat sielun syntihaavat. Se puhdistus auttaa paljon muidenkin ahdistusten purkamiseen, kun kaikein ahdistavin, eli syntikuorma on otettu pois, on huomattavasti helpompi purkaa muuta pahaa oloaan."

Mitä syntiä on tehnyt esim. lapsi, joka on aistinut hoitokokouksen pelon ja ahdistuksen ilmapiirin ja haluaa nyt aikuisena kysellä ja selvittää, mistä silloin oikein oli kyse?
sand
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Elo 2008, 04:27

Vastaan sandille vastakysymyksellä ensin, ehkä sitten joskus muutenkin.

Mitä syntiä esimerkiksi minä tein, kun lehmänhakumatkalla levätessämme ja lehmää lepuuttaesamme pysähdyimme eräässätalossa, äiti jutteli aikansa talon emännän kanssa. En tiennyt tarkemin mistä he keskustelivat, uskomisesta kyllä sen tajusin.

Teinkö syntiä säikähtäessäni lepotalon emännän yllättävää itkun purskahdusta ja synninpäästön pyyntöä?

En odota vastausta, vaan vastaan itse, korjatkaa jos menee väärin. En tehnyt syntiä, myöhemmin kokemus opetti myöhemmin mistä ojl kysymys, kun sain nähdä useita vastaavia tapauksia, vaikka en silloin kymmenen vuoden iässä sitä ymmärtänytkään.

Aivan samasta on kysymys myös niiden ns hoitokokousten tilanteessa pienten lasten osalta, eivät he ymmärrä, eikä heidän tarvitsekaan ymmärtää mistä on kysymys. Jos he jaksaisivat ja uskaltaisivat kysyä asiaa vanhemmiltaan tai muilta kokeneilta uskovaisilta, ehkä saisivat tyydyttäviä ja lohduttavia vastuksia. Toinen mahdollisuus on, kuten minulla aikanaan, että nähdessäni muitakin synnin tunnon tai uskomisen ilon aiheuttamia itkun purskahduksia, vähitellen opin ymmärtämään mistä siinä on kysymys ja ettei se ole mitenkään vaarallista, vaikka siltä näyttää.

Etsin yhtä jaetta *Raamatusta, sain hiukan pidemmän katkelman, lisään sen kokonaan, sillä siinä on Pietari kirjoittanut muutakin tähän kysymykseen liittyvää asiaa. Lähinnä etsin jaetta, jossa neuvotaan panemaan kaikki murheetkin Jeesuksen päälle, siis murheet, jotka eivät välttämättä ole edes syntiä.

1. Pietarin kirje 5
2 Kaitkaat Kristuksen laumaa, joka teidän hallussanne on, ja pitäkäät siitä vaari, ei vaaditut, vaan hyvällä mielellä, ei turhan voiton tähden, vaan hyvästä tahdosta,
3 Ei myös niinkuin herrat kansansa päälle, vaan olkaat laumalle esikuvaksi.
4 Niin te, ylimmäisen Paimenen ilmestyessä, katoomattoman kunnian kruunun saatte.
5 Niin myös te nuoret, olkaat vanhoille alamaiset ja olkaat kaikki toinen toisellenne alamaiset, ja pitäkäät teitänne kiintiästi nöyryyteen; sillä Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.
6 Nöyryyttäkäät siis teitänne Jumalan väkevän käden alle, että hän teitä ajallansa korottais.
7 Kaikki teidän murheenne pankaat hänen päällensä; sillä hän pitää murheen teistä.
8 Olkaat raittiit, valvokaat; sillä teidän vihollisenne perkele käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, ja etsii, kenen hän nielis.
9 Sitä te seisokaat vastaan, vahvat uskossa, tietäen, että ne vaivat tapahtuvat teidän veljillennekin maailmassa.

10 Mutta Jumala, jolta kaikki armo tulee, joka meitä on kutsunut ijankaikkiseen kunniaansa Kristuksessa Jesuksessa, teitä, jotka vähän aikaa kärsitte, valmistaa, vahvistaa, tukee, perustaa,
11 Sille olkoon kunnia ja väkevyys ijankaikkisesta ijankaikkiseen! amen.
12 Silvanuksen, teidän uskollisen veljenne kanssa (niinkuin minä luulen) olen minä teidän tykönne harvoilla sanoilla kirjoittanut, neuvoen ja tunnustain, että tämä on se oikia Jumalan armo, jossa te olette.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja sand » 04 Elo 2008, 07:59

Aivan niin. Evankeliumi on voima syntiä vastaan taistellessa ja voima kuormankin alla, mutta se ei ole huppu. On hyvä ja tarpeellista puhua avoimesti hoitokokousasioista, jotta mieltä painavat asiat selviävät.
sand
 

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Elo 2008, 08:18

sand kirjoitti:Aivan niin. Evankeliumi on voima syntiä vastaan taistellessa ja voima kuormankin alla, mutta se ei ole huppu. On hyvä ja tarpeellista puhua avoimesti hoitokokousasioista, jotta mieltä painavat asiat selviävät.


Tuota asiaa olen yrittänyt eri yhteykissä kertoa niiden reilun kolmen vuoden aikana, joina olen tälle palstalle kirjoittanut ja tänne kirjoitettuja lukenut.

Siihen huppu määritelmään kuitenkin tartun, samaa tarkoittaen on ennen vastaavissa tilanteissa käytetty maton alle lakaisun nimeä. Rippisalaisuudet ovat sen tason asioita, että kirkon virkojen haltijoita niiden paljastamisen kieltää laki, uskovaiselta sen kieltää Kristuksen rakkauden laki siten, ettei armon mereen upotettuja syntejä saa takaisin onkia.

Olen rippisalaisuuden rajoja hipoen yrittänyt varsinkin S24 palstalla, jonkin verran muuallakin kertoa sitä vähää, mitä tiedän hoitokokouksista. Mitä olen niistä yrityksistä palkkioksi saanut? Olen saanut julman hoitomiehen haukkumanimen, jota toistetaan S24 palstalla melkein jokaisen viestini jälkeen kaikuna edeten. Sellainen ei innosta eikä muutenkaan houkuttele kertomaan tarkemmin mitään.

Jos joskus saan tilaisuuden kertoa jotakin, haluan ensin miettiä ajan ja paikan, lisäksi omatuntoni kieltää paljastamasta lähimmäisiä koskevia rippisalaisuuksia. Jotakin voin ehkä kertoa, jos onnistun peittämään henkilöllisyyden, mutta yksityiskohtia ei sittenkään saa paljastaa, kóska niistä voi henkiöllisyyskin paljastua. Itselläni ei olisi mitään salattavia asioita, oman osani voisin kertoa hyvillä mielin, mutta lähimmäisiä haluan säästää, enkä heidän osuuksiaan ilman heidän lupaansa paljastaa. Luulen että voimme olla yksimielisiä näistä periaatteistani, vai olemmeko sittenkään?
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Sand » 04 Elo 2008, 10:05

Kyllä me olemme samaa mieltä. Rippisalaisuuksia ei saa julkisesti puhua, eikä kenenkään yksityisasioita repostella. Jos tutkimus hoitokouksista tehdään, se varmaan selventää monen ajatuksia ja auttaa asian ymmärtämisessä, ilman rippisalaisuuksien paljastamista.
Sand
 

Re: Kaleva 3.8.

ViestiKirjoittaja O.M » 04 Elo 2008, 11:58

Luin kirjoituksen moneen kertaan. Se on maltillinen kannanotto hoitokokouksista tehtävän tieteellisen tutkimuksen puolesta. Itse olen ilmaissut jo useita kertoja nettikeskusteluissa neutraalin kantani hoitokokousten tutkimiseen: mielestäni kaikkea voidaan tutkia. Ainut merkittävä kysymys on Voittosenkin esille nostama seikka, voidaanko rippisalaisuuden alaisia asioita antaa edes tutkijoiden käyttöön henkilön eläessä? Niemelä näyttää ratkaisseen ongelman niin, että voidaan, jos henkilöiden nimiä ei tuoda julki.

Käsittääkseni rippisalaisuus on aina asia, josta ei saisi levittää tietoa laajemmalle. Myös julkirippiä koskee ymmärtääkseni salassapitovelvollisuus. Salaripissä ripittäytyjä uskoutuu rippi-isälle/-äidille, saa synninpäästön eikä asiaa saa levittää laajemmalle. (Poikkeuksia ovat ehkä asiat, joihin liittyy rikos. Tällöin ymmärtääkseni on velvollisuus antaa maalliselle esivallalle tarvittavat tiedot rikoksen selvittämiseksi. Olenko oikeassa?) Kristuksen kirkkolaissa järjestys on toisin päin: siinä aloitetta ei tee langennut, vaan lankeemuksesta tietoinen veli tai sisar. Jos puhuteltava tulee synneistään tuntoon ja tekee parannusta, asia on armon mereen upotettu eikä siitä saa kertoa muille. Korkeintaan voi mielestäni informoida sellaisille, joiden tietää myös tietävän lankeemuksesta, että asia on sovittu. Sen sijaan jos langennut puhuteltava ei tule tuntoihinsa, salassapitovelvollisuus (ja -oikeus) ei ole enää täydellinen. On kerrottava asiasta 2-3 todistajalle ja heidän kanssaan lähestyttävä langennutta uudelleen. Jos langennut tekee synnistään parannusta, asia on armon mereen upotettu eikä sitä saa levittää laajemmalle. Jos taas langennut ei tee synnistään parannusta, siitä on kerrottava seurakunnalle. Jos hän tekee seurakunnalle parannusta lankeemuksestaan, on asia taas rippisalaisuuden piirissä: asiasta tietoiset eivät saisi kertoa siitä eteenpäin, vaan synnit on upotettu armon mereen. Jos taas hän ei tee parannusta asiasta, hänet tulee sitoa synteihinsä ja muidenkin paikkakuntien uskovaisille voi kysyttäessä kertoa, miksi hänet on sidottu. Poikkeuksena järjestykseen on käsittääkseni tilanne, jolloin synti on jo valmiiksi julkinen ja kaikkien seurakuntaan kuuluvien tiedossa: tällöin asiaa voidaan käsitellä julkisena alusta alkaen. Avointa valtakirjaa sidotun synneillä repostelulle sitominenkaan ei anna. Olenko käsittänyt rippisalaisuuden oikein? Eli että rippisalaisuus on oikeastaan sitä, että synti on aina pyrittävä pitämään niin pienen sisäpiirin tietona kuin mahdollista. Tällöin esim. vl:ten tietämän lankeemuksen ei tarvitse eikä pidä levitä ei-vl:ten reposteltavaksi.

Niemelän kirjoituksesta:

"Suviseurojen tiedotustilaisuudessa toimittaja kysyi herätysliikkeen opetusta parannuksesta ja syntien anteeksiantamuksesta sekä erityisesti näiden suhteesta muiden herätysliikkeiden opetukseen. Vastaus oli mielestäni viisas: "Meidän ei tarvitse lähteä niinkään arvioimaan muiden opetusta, vaan kilvoitella siinä, että oma opetuksemme olisi Jumalan sanan mukaista." Vastaus antaa mahdollisuuden keskusteluun uskon ja opin puhtaudesta Raamatun valossa. Samalla se viestii siitä, että Jumalalle kuuluu lopullinen arviointi. Hän tuntee ja näkee jokaisen aivoitukset ja tekemiset."

Tuo on vanha Raattamaan periaate, jonka mukaan "tulkoon eriuskoiset uskollaan autuaaksi jos tulevat, mutta Raamattu ei tunne kuin yhden Jumalan seurakunnan" tms. Jos minulta joku eriuskoiseksi tietämäni kysyy tilaansa, sanon, että tuomitsemisen hoitaa Jumala, mutta sinuna tekisin parannuksen. Yleensä vl:ten kantaa kysellään, koska kyselijät eivät ole onnistuneet saamaan omista hengellisyyksistään riittävää pelastusvarmuutta. Niemelä on tosin muotoillut sanamuotonsa joko tietoisesti tai vahingossa niin, että sen voivat yhtä lailla ekumeenikot tulkita haluamallaan tavalla.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

ViestiKirjoittaja Hynde » 04 Elo 2008, 17:07

Moni on lähtenyt arvioimaan "SRK:n opetusta". Heidän hengen harjoitus näyttää aika paljon pyörivän hoitokokous asioiden ympärillä.

Siinä kun valvotaan uskovaisten ja eriseuraistenkin vioissa ja virheissä panten nekin uskon syyksi ja syytetään kristillisyyttä niin ihmetyttää mikä on heidän huoli omasta autuudesta.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja Maarimi » 04 Elo 2008, 17:34

Onko se ekumeniaa, että vaikkapa körtti ja vl kokevat uskonyhteyttä?

Minun mielestäni ekumenialla tarkoitetaan vähän laajempaa yhteyttä, kuten katolisten ja luterilaisten!
Avatar
Maarimi
sisupiristäjä
 
Viestit: 419
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 00:06
Paikkakunta: Länsi Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Elo 2008, 18:25

Maarimi kirjoitti:Onko se ekumeniaa, että vaikkapa körtti ja vl kokevat uskonyhteyttä?

Minun mielestäni ekumenialla tarkoitetaan vähän laajempaa yhteyttä, kuten katolisten ja luterilaisten!

Tietenkin se riippuu määrittelijästäkin, joidenkin mielestä se on ekumeniaa, ennen sitä saatettiin sanoa allianssihengeksi. Yksi vanha määritelmä on uuden heräyksen henki, jota se tosiasiassa onkin.

Körttien ja uusheränneiden alkuperäinen oppi on, että Mooseksen laki kuuluu kristityllekin ohjeena ja ojennusnuorana. Vl opetus on Raamatun mukainen, että Kristus on lain loppu uskovaiselle tai että me tiedämme lain hyväksi, jos se oikein käytetään, tietäen ettei sitä ole vanhurskaille annettu, vaan väärille ja jumalattomille. Yritänpä etsiä tähän lainauksen Raamatun kohdista. Tässä yksi niistä:

1. kirje Timoteukselle 1


1. kirje Timoteukselle 2
Edelliset jakeet
3 Niinkuin minä Makedoniaan lähteissäni käskin sinun olla Ephesossa, niin neuvo muutamia, ettei he toisin opettaisi,
4 Eikä juttuja tottelisi ja polvilukuja, joilla ei loppua ole, jotka enemmin tutkimiset matkaan saattavat kuin parannuksen Jumalan tykö, joka on uskossa.
5 Mutta käskyn päätös on rakkaus puhtaasta sydämestä, ja hyvästä omastatunnosta, ja vilpittömästä uskosta.
6 Joista muutamat ovat hairahtuneet ja ovat turhiin jaarituksiin kääntyneet,
7 Ja tahtovat lainopettajat olla, ja ei ymmärrä, mitä he puhuvat eli päättävät.
8 Mutta me tiedämme lain hyväksi, jos se oikein käytetään,
9 Tietäen sen, ettei vanhurskaalle ole laki pantu, vaan väärille ja tottelemattomille, jumalattomille ja syntisille, pakanallisille ja kelvottomille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, miehentappajille,
10 Huorintekiöille, miesten kanssa makaajille, ihmisten varkaille, valehtelijoille, valapattoisille, ja mitä muuta senkaltaista sitä terveellistä oppia on:

11 Autuaan Jumalan kunniallisen evankeliumin jälkeen, joka minulle uskottu on.
12 Ja minä kiitän meidän Herraamme Kristusta Jesusta, joka minun voimalliseksi tehnyt on, ja luki minun uskolliseksi, asettain tähän virkaan,
13 Joka ennen pilkkaaja ja vainooja ja häpäisiä olin, mutta minulle on laupius tapahtunut; sillä minä tein sitä tietämättä epäuskossa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja saaraleena » 04 Elo 2008, 21:07

Hynde kirjoitti:Moni on lähtenyt arvioimaan "SRK:n opetusta". Heidän hengen harjoitus näyttää aika paljon pyörivän hoitokokous asioiden ympärillä.

Et kai vain tarkoita Pauli Niemelää? Hän kun arveli hoitokokousylilyöntien johtuneen "keskeisten saarnaajien opillisista erheistä".
saaraleena
touhukas
 
Viestit: 187
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 08:15

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Elo 2008, 22:15

saaraleena kirjoitti:
Hynde kirjoitti:Moni on lähtenyt arvioimaan "SRK:n opetusta". Heidän hengen harjoitus näyttää aika paljon pyörivän hoitokokous asioiden ympärillä.

Et kai vain tarkoita Pauli Niemelää? Hän kun arveli hoitokokousylilyöntien johtuneen "keskeisten saarnaajien opillisista erheistä".


En usko Hynden Niemelää tarkoittaneen, muualta ne SRK.n morkkaajat ja arvostelijat löytyvät, tarvitsee vain pitää silmänsä ja korvansa auki, niin arvostelijat sattuvat esimerkiksi nettipalstoilla silmiin sen kummemmin etsimättä. Arvostelijat jotka ovat väittäneet kaikkia tai melkein kaikkia hoitokokouksia vääriksi ja virheellisiksi. Jos oikein muistan, ei Niemelä sitä väittänyt, mutta kertoi olevan aihetta selvittää nuorille, mitä erilaisilla hengillä silloin tarkoitettiin ja ymmärrettiin. Onhan siinä eri sävy kuin väitteissä, ettei mitään henkiä ollutkaan.

Keskustelussa: Mitä on lakihenki? on asiaa yritetty avata vanhojen kirjoitusten ja muistelmien avulla. Keskustelu löytyy Vanhojen kirjoitusten osastolta.

Tässä pieni lainaus Niemelän kirjoituksesta:

Vastauksia esimerkiksi kysymyksiin, miksi pakko- ja julkirippi saivat niin suuren merkityksen, mitä tarkoitettiin erilaisilla hengillä ja mitkä tekijät olivat liikkeen umpioitumisen taustalla.

Tutkimuksen tekeminen ei tietenkään vielä kerro mitään sen tuloksista ja tasosta. Tunnetusti tieteellistäkin tutkimusta on ainakin hyvää ja huonoa. Mutta aihetta on luottaa, että tutkimus korjaa tarvittaessa itseään. Tieteellisen tutkimuksen etiikkaan kuuluu puolestaan se, että yksittäisen ihmisen sielunhoidollisia asioita ei tuoda julki nimellä.

Vanhoillislestadiolaisuuden vahvuus on yhteisöllisyys. Raamatullisen esimerkin mukaan yhteisössä halutaan kantaa toinen toista uskossa ja rakkaudessa. Hengellisen yhteisön haaste onkin huolehtia toinen toisesta sortumatta väärään vallankäyttöön.


Olisi tuota toki voinut toisinkin korostaa, tällä kerralla tein sen näin, luottaen siihen, että yhden kohdan korostaminen nostaa viereistäkin kohtaa näkyviin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Hynde » 04 Elo 2008, 22:52

saaraleena kirjoitti:
Hynde kirjoitti:Moni on lähtenyt arvioimaan "SRK:n opetusta". Heidän hengen harjoitus näyttää aika paljon pyörivän hoitokokous asioiden ympärillä.

Et kai vain tarkoita Pauli Niemelää? Hän kun arveli hoitokokousylilyöntien johtuneen "keskeisten saarnaajien opillisista erheistä".


Ehkä Niemelä tarkoittaa sinua ja kumppaneita. Omaa opillisia harhailua tärkeämpää on SRK:n viat ja virheet-.

Kaiken maailman hengen tuulia on eronneiden joukossa. On selvää että heidän uskon opilliset näkökulmat eivät ole samaa-.

Ylilyönnit johtuvat keskeisen saarnaajan, ja siihen päin kallistuneiden opillisista erheistä. Eriseuran ainekset olivat todellisen. Vaarana oli Fundamentalisoituminen.
Niemelä on melkoisen oikeassa, tosin keskeisten saarnaajien on ehkä yleistystä aiheuttavaa.

Kristillisyyttä syytetään tästä kiristyneiden käsitysten eriseuran teoista ja erehdyksistä. Ne on synnin syy eikä Pyhän hengen vikaa.
Väärät vatvomiset asian ympärillä on kieroa peliä. Niinkun väitteet, että tällä palstalla levitetään tämän 70 luvun keskeisen saarnaajan oppia.
Avatar
Hynde
Ylläpitäjä
 
Viestit: 283
Liittynyt: 23 Helmi 2005, 16:20
Paikkakunta: Helsinki-Vantaa ja Espoo

ViestiKirjoittaja nuusku » 05 Elo 2008, 00:04

On noita juttuja tullut pohdittua. Jotenkin ymmärrettävää, että joskus Jumalan seurakunnan pitää olla maallisen vallan edessä tietyllä tavalla ovela, evankeliumin tähden. En nyt sitä lehtikirjoituksiin liitä, mutta muutoin sitä mietin. Onhan esim. se vielä valtava asia, että Jumalan lapset saavat olla kansankirkon jäseniä, niin ittestä tuntuu melko normaalilta, että tietyissä tilanteissa se on varmaan melkoista sanataiteilua.

Tuli vaan mieleen, että kuulin joskus, kuinka ennen vanhaan, kun Ruotsissa oli kiellettyä seurojen pito, uskovaiset kokoontuivat salaa seuroihin, ja kun esivallan kiertelevä tarkastaja ilmestyi taloon, niin olivat uskovaiset nostaneet pöydälle viinapullon ja korttipakan. Näin tarkastaja lähti ja seurojen pito sai jatkua. Eipä taida tähän liittyä, mutta oon joskus itte pohtinut, että ilmeisesti sopiva oveluus saattaa joskus olla tarpeellista, kun eletään tämän maailman pyhien ja pahojen keskellä.

Onneksi tätä on siinä mielessä turvallista kirjoittaa, että joku varmaankin korjaa näitäkin tietoja jos niissä on karkeita virheitä.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Seuraava

Paluu Leikekansio



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron