Joululauluista

Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo

Joululauluista

ViestiKirjoittaja Saunanaama » 15 Joulu 2008, 12:22

Joulu lähestyy ja kirkot täyttyvät taas kauneimpien joululaulujen laulajista ja, ainakin meillä, kodeissa laulut soivat niin laulettuina, soitettuina ja kuunneltuina. Ajattelinkin kysyä, että onko teillä joitain ehdottomia suosikkeja joululaulujen joukossa? Tämä kysely sisältää niin virret kuin siionin laulutkin, mutta myös muut joululaulut, myös vähemmän hengelliset.

Itse olen kuunnellut viimeaikoina paljon joululauluja, kun olen ollut ns. "sidottu" tietokoneen äärelle ja taustamusiikilla olen saanut heräteltyä joulumieltä. Suurimpia suosikkeja lienevät kaikkein perinteisimmät suomalaiset joululaulut, esim. varpunen jouluaamuna on kaunis, vaikka kristittynä onkin mahdoton yhtyä sen sielunvaellusta opettavaan sanomaan. Joitain uudempiakin hyviä lauluja on ja samoin kauniita ulkomaalaisia, kuten esimerkiksi pidän Jussi Björlingin laulamasta "O' helga natt" -kappaleesta.

Silti kaikkein eniten sisäistä lämpöä saavat minussa aikaan virsikirjan joululaulut, joita seuroissakin lauletaan. Sen verran tuoreena uskovaisena olen hieman huono sanomaan mitään pätevää siionin laulujen puolella olevista joululauluista, sillä en tunne niitä kovinkaan montaa, mutta toistaiseksi kaikki ovat miellyttäneet jo ensikuulemalta.
Saunanaama
puuhakas
 
Viestit: 225
Liittynyt: 11 Huhti 2007, 14:29
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja Elena » 15 Joulu 2008, 12:47

Pidän monista joululauluista.

Esimerkiksi: Jubilate, Sylvian Joululaulu, En etsi valtaa loistoa, jne. :D

Oi Jouluntähti pieni on ihana, turvallinen ja kotoinen joululaulu, se laulettiin aina kotisiionin pienessä joulujuhlassa. Se lauletaan myös meillä aina kotona jouluaattona.

Meillä on perheen kanssa tapana laulaa noin tunti joululauluja joka aattoilta, ennen kuin joulupukki tulee. Ja siinä yhteydessä tietysti luetaan jouluevankeliumi. Onpa joskus tehty jopa jotain joulukuvaelmia ja lauluesityksiäkin perheelle. =)
Avatar
Elena
tosi pirteä
 
Viestit: 321
Liittynyt: 28 Syys 2005, 21:02
Paikkakunta: Aika lähellä

ViestiKirjoittaja Rontsa » 20 Joulu 2008, 18:29

En etsi valtaa loistoa on ehdoton suosikki, vaikka muutkin perinteiset laulut ovat hyviä.
Rontsa
vakiintunut
 
Viestit: 116
Liittynyt: 08 Touko 2007, 22:53


Paluu Ilon hetkiä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa