Aromi kirjoitti:Aromi: onko kellään tietoa, keihin Luther esipuheessaan viittaa, kun hän ensimmäisessä kappaleessa puhuu "vanhoista", jotka ovat hyljänneet Jaakobin kirjeen?
Aromi kirjoitti:Aromi: onko kellään tietoa, keihin Luther esipuheessaan viittaa, kun hän ensimmäisessä kappaleessa puhuu "vanhoista", jotka ovat hyljänneet Jaakobin kirjeen?
O.M kirjoitti:En tiedä, mutta tässä rekisteriraamatun esipuhe ko. kirjeestä, joka on myös ilmeisesti Lutherin kirjoittama.
O.M kirjoitti:Ihminen vanhurskautetaan yksin uskosta, mutta osoitetaan vanhurskaaksi uskosta ja töistä eli uskon hedelmistä.
nuusku kirjoitti:Mielenkiintoista, että Jaak. 2:24 on käännetty eri tavoin eri käännöksissä:
1776: Niin te siis näette, että ihminen töistä vanhurskautetuksi osoitetaan ja ei ainoastansa uskosta.
1933: Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
1992: Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
Ilmeisesti on ero sillä, että osoitetaan vanhurskautetuksi töistä kuin että tulee vanhurskaaksi teoista.
nuusku kirjoitti:Mielenkiintoista, että Jaak. 2:24 on käännetty eri tavoin eri käännöksissä:
1776: Niin te siis näette, että ihminen töistä vanhurskautetuksi osoitetaan ja ei ainoastansa uskosta.
1933: Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
1992: Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
O.M kirjoitti:Jos oikein ymmärsin pikaisella silmäyksellä
nuusku kirjoitti:O.M kirjoitti:Jos oikein ymmärsin pikaisella silmäyksellä
Ooh, O.M. siis osaa tulkita noita ihmeellisen näköisiä kreikkalaisia koukeroita? Nyt on nostettava hattua.
Jani_S kirjoitti:Vaikka henki eli oikea usko vaikuttaa rakkauden töitä, ne eivät kelpaa Jumalalle, sillä ne ovat lihassa tehtyjä. Lihamme on langennut kokonaan, ei peri taivasta eikä voi tehdä yhtään mitään Jumalalle kelpaavaa, vaan ainoastaan niitä töitä, joilla helpotamme lähimmäisemme lihallisia vaivoja. Nekin työt ovat siis oikein, jos niillä ei yritetä ansaita autuutta.
Jani_S kirjoitti:teemme sinänsä hyvänkin teon lähimmäiselle vain omalla lihallamme, olkoonkin että siinä olisi kristillinen rakkaus mukana. Se ei siis ole lihan työ siinä mielessä kuin lihan työllä yleensä tarkoitetaan, ja voin todeta sanavalintani tuossa ontuvaksi. Parempi ilmaus olisi ollut "lihasta lähtevä työ" vastakohtana Jumalan hengestä lähtevälle.
O.M kirjoitti:Katolisten harhaopista todetaan seuraavaa:
"He opettavat, ettemme tule vanhurskaiksi yksinomaan teoista, mutta he liittävät yhteen uskon ja teot ja sanovat meidän tulevan vanhurskaiksi uskosta ja teoista."
Aromi kirjoitti:O.M kirjoitti:En tiedä, mutta tässä rekisteriraamatun esipuhe ko. kirjeestä, joka on myös ilmeisesti Lutherin kirjoittama.
Onko siitä varmempaa tietoa?
O.M kirjoitti:Roomalaiskirjeen luento.
W56110157 Roomalaiskirjeen luento. Valitut teokset 1,15-371. Suom. Pentti Aalto ja Mauri E. Lehtonen. Porvoo 1958 (WSOY). - Epistola ad Romanos. Die Scholien, 15xx = eri vuosilta (WA 56,157-528).
"- - Mutta jos usko omilla teoillaan, kuitenkin ilman lain tekoja, vanhurskauttaa, miksi siis pidetään harhaoppisia vanhurskauttamisen ulkopuolella olevina vaikka he uskovat ja juuri tällä uskollaan tekevät suuria tekoja, melkeinpä suurempia kuin muut uskovaiset? Ja samoin kaikki kirkon hengellisesti ylpeät, jotka tekevät monia ja suuria uskosta lähteviä tekoja, kuitenkin ovat epävanhurskaita. Näyttääkö siis vanhurskauttamiseen tarvittavan jotakin muutakin kuin usko Kristukseen tekoineen? Tähän vastaa lyhyesti Jaakobin sana: "Joka rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin". Usko perustuu jakamattomuuteen. Se on siis kokonainen ja uskoo kaiken mitä on uskottava taikka ei mitään, jos se ei usko yhtä. "
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa