Siansaparo kirjoitti:Kristus houkuttelee ystävällisesti
Samoin me näemme, ettei Kristus vaadi, vaan ystävällisesti houkuttelee ja puhuu: Autuaita ovat köyhät jne., ja apostolit käyttävät sanontoja: minä kehotan, minä rukoilen, minä pyydän. Siten nähdään kaikkialla, että evankeliumi ei ole lakikirja, vaan ainoastaan saarna Kristuksen hyvistä teoista, jotka on meille osoitettu ja lahjoitettu, kun uskomme.
Mooses sitä vastoin kirjoissansa ajaa, vaatii, uhkaa, lyö ja nuhtelee hirveästi, sillä hän on lain kirjoittaja ja hätyyttäjä.
Luther/Kinnunen/Siansaparo kirjoitti:Samoin me näemme, ettei Kristus vaadi, vaan ystävällisesti houkuttelee ja puhuu: Autuaita ovat köyhät jne., ja apostolit käyttävät sanontoja: minä kehotan, minä rukoilen, minä pyydän. Siten nähdään kaikkialla, että evankeliumi ei ole lakikirja, vaan ainoastaan saarna Kristuksen hyvistä teoista, jotka on meille osoitettu ja lahjoitettu, kun uskomme.
Mooses sitä vastoin kirjoissansa ajaa, vaatii, uhkaa, lyö ja nuhtelee hirveästi, sillä hän on lain kirjoittaja ja hätyyttäjä.
Luther/Kinnunen/Siansaparo kirjoitti:Siksi selviää siitä, että uskovaiselle ei ole pantu mitään lakia, jonka kautta hän tulisi vanhurskaaksi Jumalan edessä, koska hän, niin kuin Paavali (1 Tim. 1, ) sanoo, on uskosta vanhurskas, elävä ja autuas, eikä hänen tarvitse muuta kuin osoittaa tämä usko teoilla.
Niin, missä usko on, se ei voi itseänsä salata: se tulee näkyviin, murtautuu esiin hyvissä teoissa ja tunnustaa ja opettaa tätä e v a n k e l i u m i a ihmisten edessä ja panee henkensä alttiiksi sen tähden.
Siansaparo kirjoitti:Kun nyt evankeliumissa yksin on pelastus, niin jos evankeliumiin on liitetty neuvonsanoja, myös niiden noudattaminen on osa pelastusta, eikö? Silloinhan voimme itse olla osana ittemme pelastusta, vai? Ja mitätöimme Kristuksen ainoana autuutemme syynä VerySad .
Siansaparo kirjoitti:Käsititköhän sie Taavi jotain väärin? Ainaski tuo siun lainauksesi oli miun tekstistä, vai mitä tarkoitat? Oon laittanut Lutherin siteeraukset sitaatteihin; en osaa lainata yhtä hienosti ku te.
Siansaparo kirjoitti:Kun nyt evankeliumissa yksin on pelastus, niin jos evankeliumiin on liitetty neuvonsanoja, myös niiden noudattaminen on osa pelastusta, eikö? Silloinhan voimme itse olla osana ittemme pelastusta, vai? Ja mitätöimme Kristuksen ainoana autuutemme syynä .
Siansaparo kirjoitti:Tuossa meillä menee ristiin. Se, että uskosta vuotaa Hengen hedelmiä, ei tarkoita sitä, että evankeliumissa olisi sisällytettynä neuvon- ja nuhteensanat. Kun siis uskossa saa omistaa evankeliumin ansiotta ja teoitta ja se vuotaa Hengen hedelmiä (ilo, rakkaus, rauha jne.), se ei tarkoita sitä, että se usko, jonka Jumala on armossaan lahjoittanut, olisi niitten hedelmien kautta ikäänkuin parsimassa evankeliumia. Miten selittäisin...?
Siansaparo kirjoitti:Hmmm. Jos syön vaikkapa porkkanaa ja miun ihoni kukoistaa, tuo ihon kukoistus ei voi mitenkään vaikuttaa porkkanan vitamiinipitoisuuteen. Samalla tavalla, ihminen ei voi millään tavalla, ei neuvoilla eikä nuhteilla eikä niitten noudattamisella, parantaa Kristuksen evankeliumia.
Siansaparo kirjoitti:Kaikki maailman teot ovat sellaisia, joita voi kuka tahansa tehdä ja toimittaa tai olla tekemättä ja toimittamatta, julkijumalatonkin. Uskon täytyy siis olla muuta. Ja sitä se onkin. Se on lahja Jumalalta, jonka edessä ei voi muuta kuin olla hattu kourassa nöyrää immeistä: miksi juuri minä???
Siansaparo kirjoitti:Se, että uskosta vuotaa Hengen hedelmiä, ei tarkoita sitä, että evankeliumissa olisi sisällytettynä neuvon- ja nuhteensanat. Kun siis uskossa saa omistaa evankeliumin ansiotta ja teoitta ja se vuotaa Hengen hedelmiä (ilo, rakkaus, rauha jne.), se ei tarkoita sitä, että se usko, jonka Jumala on armossaan lahjoittanut, olisi niitten hedelmien kautta ikäänkuin parsimassa evankeliumia.
Siansaparo kirjoitti:Hmmm. Jos syön vaikkapa porkkanaa ja miun ihoni kukoistaa, tuo ihon kukoistus ei voi mitenkään vaikuttaa porkkanan vitamiinipitoisuuteen. Samalla tavalla, ihminen ei voi millään tavalla, ei neuvoilla eikä nuhteilla eikä niitten noudattamisella, parantaa Kristuksen evankeliumia.
Siansaparo kirjoitti:Kaikki maailman teot ovat sellaisia, joita voi kuka tahansa tehdä ja toimittaa tai olla tekemättä ja toimittamatta, julkijumalatonkin.
Siansaparo kirjoitti:Uskon täytyy siis olla muuta. Ja sitä se onkin. Se on lahja Jumalalta, jonka edessä ei voi muuta kuin olla hattu kourassa nöyrää immeistä: miksi juuri minä???
Siansaparo kirjoitti:Gal.kirj.sel. sivu 188:
Evankeliumi taas on julistus Kristuksesta, joka antaa synnit anteeksi, lahjoittaa armon, vanhurskauttaa ja autuuttaa syntisiä. Mutta sikäli kun evankeliumista löytyy käskyjä, ne eivät ole evankeliumia, vaan lain selityksiä ja evankeliumin lisäkkeitä.
Siansaparo kirjoitti:Siis, kun evankeliumi on voimallinen antamaan synnit anteeksi, niin silloinhan jos ajatellaan osan evankeliumia olevan armoneuvoja, noiden armoneuvojen noudattaminen olisi osa ihmisen pelastusta. Eli Kristusko ei valmistanut yksin tietä taivaaseen?
Jumalan pyhä laki ja myöskin ns. neuvonsanat, sekä näissä asioissa ajatusten ja puheitten askarointi on sinällään ihan ok, mutta yksi asia pitää muistaa: ne eivät tuo autuutta! Eivätkä näin ollen myöskään tue evankeliumia. Kristitty saa "elämännesteensä" ainoastaan Kristuksesta ja hänen tienviittanansa tulee aina olla Golgatan keskimmäinen risti, josta kerran kuului ihanasti: "se on täytetty"!
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa