Uuden vuoden kynnyksellä
Vuosi meni, uusi tuli. Rajalla voi katsoa molempiin suuntiin. Tuleva on toiveita, unelmia, suunnitelmia, rukouksia. Omissa ajatuksissa vuosi 2012 jakaantuu aikaan ennen Lopen suviseuroja ja niiden jälkeen. Suviseuroihin liittyy erityisen paljon toteuttamistaan odottavia suunnitelmia. Seurajärjestelyistä vastaavina muistuttelemme toisillemme, että ”jos Herra ei taloa rakenna, turhaan näkevät rakentajat vaivaa”. Vanha viisaus "ihminen päättää, Jumala säätää" pitää tulevanakin vuonna paikkansa, pienissä ja suurissa suunnitelmissa.
Tulevaisuutta arvaillessamme yliarvioimme muutoksen lyhyellä mutta aliarvioimme pitemmällä aikavälillä. Elettyä elämää miettiessäkään ei ole ihan helppoa päätellä, mitkä muutokset maailmassa ovat olleet suuria. Entä mitä muutoksia en ole edes huomannut? Nuorten aikuisten elämä vaikuttaa melko samanlaiselta kuin reilut kaksikymmentä vuotta sitten, vaikka erityisesti tiedonvälityksen muutos on ollut melkein käsittämätön.
Keski-ikäisen elämää näkyy taaksepäin vain muutaman sormen leveys, mutta historiassa avautuu suurten muutosten sarja. Ihminen on säilynyt pohjimmiltaan samana, synnin turmelemana Jumalan kuvana. Ympäristö, ihmisten yhteisöt ja maailmankuva ovat muuttuneet ja muuttuvat. Vanhan testamentin uskovaiset elivät moniavioisuuden, hallitsijoiden mielivallan, orjuuden, taika-uskon ja eriarvoisuuden maailmassa. Heidän ajattelunsa, sisarieni ja veljieni maailmankuva, erosi paljon omastani.
Roomalaisessa yhteiskunnassa eläneille kristityille Paavali antoi yhä pätevän neuvon koetella kaikkea ja pitää se mikä on hyvää. Elävän uskon löytäneet ihmiset ovat olleet aikansa lapsia kuuluessaan synagogiin ja katoliseen tai luterilaiseen kirkkoon. Uskovaisten maailmankuva on ollut eri aikoina erilainen. Käsitys maailmasta - siitä mikä on totta, kaunista ja hyvää - vaihtelee myös saman ajan uskovaisilla. Yhteistä ja muuttumatonta on ymmärrys siitä, miten ihminen pelastuu - uskon kautta, Jeesuksen ansion tähden.
Ääriajattelu ei ole kuulunut uskovaisten maailmankuvaan. Raamatun sanan ihmisymmärrykselle alistava järkioppi samoin kuin jokaisen sanan kirjaimellista ymmärtämistä vaativa fundamentalismi ovat vieraita elävälle uskolle. Tieteen käsitys maailmankaikkeuden synnystä ja luomisusko eivät ole synnyttäneet rakkautta rikkovia rintamalinjoja. Kreationismikin on vieras yritys sovittaa yhteen ihmisen pieni järki ja Jumalan suuri, yhä jatkuva luomistyö.
Muistan Erkki Reinikaisen puheenvuoron 1980-luvun lopulla Helsingin rauhanyhdistyksellä. Silloista opiskelijasukupolvea hän varoitti humanismin vaaroista ja kehotti "unohtamaan filosofiset haihattelut". Toisaalta vuosia myöhemmin eräässä haastattelussa hän muistutti humanismin ohjaavan lähimmäisistä huolehtimiseen.
Molemmat ovat edelleen tärkeitä huomioita. Ihminen ei omin avuin - ei järjenlahjoillaan eikä parhaankaan lähimmäisenrakkauden ansiosta - kelpaa Jumalalle, pelastu ja pääse taivaaseen. Mutta humaani elämänasenne auttaa ylittämään kulttuurien, uskontojen ja erilaisten maailmankuvien rajoja, rakentamaan yhteistä maailmaamme.
Vuosi 2011 jää omaan historiaani kummipoikani Toivon syntymävuotena. Jumala antoi lahjana Toivon ja antaa lahjana ajallisen ja iankaikkisen elämän toivon.
Matti Hintikka
Vanha viisaus "ihminen päättää, Jumala säätää" pitää tulevanakin vuonna paikkansa, pienissä ja suurissa suunnitelmissa.
Roomalaisessa yhteiskunnassa eläneille kristityille Paavali antoi yhä pätevän neuvon koetella kaikkea ja pitää se mikä on hyvää. Elävän uskon löytäneet ihmiset ovat olleet aikansa lapsia kuuluessaan synagogiin ja katoliseen tai luterilaiseen kirkkoon. Uskovaisten maailmankuva on ollut eri aikoina erilainen. Käsitys maailmasta - siitä mikä on totta, kaunista ja hyvää - vaihtelee myös saman ajan uskovaisilla. Yhteistä ja muuttumatonta on ymmärrys siitä, miten ihminen pelastuu - uskon kautta, Jeesuksen ansion tähden.
Ääriajattelu ei ole kuulunut uskovaisten maailmankuvaan. Raamatun sanan ihmisymmärrykselle alistava järkioppi samoin kuin jokaisen sanan kirjaimellista ymmärtämistä vaativa fundamentalismi ovat vieraita elävälle uskolle. Tieteen käsitys maailmankaikkeuden synnystä ja luomisusko eivät ole synnyttäneet rakkautta rikkovia rintamalinjoja. Kreationismikin on vieras yritys sovittaa yhteen ihmisen pieni järki ja Jumalan suuri, yhä jatkuva luomistyö.
Jay kirjoitti: Ohoh sentään. Miten minulla ei tullut kolumnista mieleen Stalin-kultti. Enkä kyllä saanut luettua siitä kannanottoa evoluution puolesta tai vastaankaan.
Evolving Doctrine
Though the LLC has never said anything that is the least bit accepting of evolution, the SRK recently has made some intriguing and science-friendly statements. In a 2008 article, the SRK ordained pastor Jorma Kiviranta said the “stamp of fundamentalist creationism fits us very poorly.” He referred to fundamentalists, “especially in the United States,” who
demand that the teaching of Darwinian evolution (the idea of species steadily developing or evolving) be removed as heretical from all schools. By every means possible, they seek strong scientific evidence for creationism, modeled as the “intelligent design” theory of the Universe. Not even once have we needed an explanation for the birth of the universe and evolution. We just simply believe in God, the Father, the Almighty, Creator of heaven and earth. [Kiviranta 2008]
That same year, another SRK ordained pastor, Pauli Rentola, gave a presentation that seemed to seek an accommodation with evolution. Though he clung to a few whisps of mystery about transformation from one species to another, and attributed everything to “God’s wise creation work,” he had no criticism of modern science, which
has evolved the theory of evolution quite extensively from just a simple thought. Rentola made it known that species continually change in small ways constantly, which science tries to and has explained. Science also tries to explain some of the bigger changes between species, but explaining how a species transforms itself into another is still difficult. As believers we understand that all of the changes that happen in Nature are a testament to God’s wise creation work, Rentola said. [Junes 2008]
Rentola concluded with the hesitancy that all religious responses to evolution must have if they want to hold out for any sense of the divine in nature: “We do not understand God’s creation work very well. In its light we quieten [ourselves] with that secure thought that, above all, through faith we receive a desire for ‘the eternal.’” One speech given after the presentation “acknowledged that we could study God’s creation of Nature and its evolution” (Junes 2008).
Remarkably, a Päivämies article has just appeared as of this writing that goes so far as to criticize creationism as something foreign to faith. It is something I think LLC members need to hear, though I suspect many of them would find it disturbing:
Extremist thinking has not been a part of the believers’ worldview. The doctrine of rationalism that submits the Bible to reason, as well as religious fundamentalism that requires literal interpretation of scripture, are both alien to living faith. The understanding of science and the origins of the universe and belief in God’s creation has not given rise to party lines that would break the love [between believers, rakkautta rikkovia rintamalinjoja]. Creationism is a foreign [vieras: strange, unfamiliar] attempt to reconcile man’s limited intelligence and God’s great, still ongoing work of creation. [Hintikka 2012]
I’m stunned but happy to see the “literal interpretation of scripture” being called “alien to living faith” in a Conservative Laestadian publication. But let’s not forget why this change is happening. “The doors leading out of scriptural literalism do not open from the inside. The moderation we see among nonfundamentalists is not some sign that faith itself has evolved; it is, rather, the product of the many hammer blows of modernity that have exposed certain tenets of faith to doubt” (Harris 2005, 18-19).
Uskovaisten maailmankuva on ollut eri aikoina erilainen. Käsitys maailmasta - siitä mikä on totta, kaunista ja hyvää - vaihtelee myös saman ajan uskovaisilla. Yhteistä ja muuttumatonta on ymmärrys siitä, miten ihminen pelastuu - uskon kautta, Jeesuksen ansion tähden.
Uskovaisten maailmankuva on ollut eri aikoina erilainen. Käsitys maailmasta - siitä mikä on totta, kaunista ja hyvää - vaihtelee myös saman ajan uskovaisilla.
Elävän uskon löytäneet ihmiset ovat olleet aikansa lapsia kuuluessaan synagogiin ja katoliseen tai luterilaiseen kirkkoon. Uskovaisten maailmankuva on ollut eri aikoina erilainen.
"Sen, joka haluaa olla viisas nykyään, on oltava eri mieltä kaikesta, mitä muut pitävät tärkeänä. Hänen täytyy tehdä jotain omanlaistaan. Tätä tekee se kaveri, joka haluaa kääntää koko tähtitieteen ylösalaisin. Näissäkin asioissa, jotka näin laitetaan sekaisin, uskon Pyhiin Kirjoituksiin, sillä Joosua käski aurinkoa olemaan paikoillaan, eikä maata." (Luther kuullessaan yliopistonsa professorin lähteneen tapaamaan Kopernikusta. Itse Kopernikuksen teoriasta ei vielä tiedetty tällöin kuin huhupuheiden perusteella.)
Uskonpuhdistaja tohtori Martti Lutherin
VÄHÄN KATEKISMUKSEN SELITYS eli KRISTINOPPI
TOINEN LUKU, ENSIMMÄINEN USKONKAPPALE, LUOMISESTA
Minä uskon Isään Jumalaan, kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan Luojaan.
Mitä se on? Minä uskon, että Jumala on luonut minut ja kaikki olennot, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit, ja että hän ne vielä voimassa pitää. Hän antaa myös vaatteet ja jalkineet, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, puolison ja lapset, pellon, karjan ja kaiken omaisuuden. Hän lahjoittaa minulle runsaasti ja joka päivä ravinnon ja kaikki tämän elämän välttämättömät tarpeet, suojelee minua kaikissa vaaroissa, varjelee ja pelastaa kaikesta pahasta. Tämän kaiken hän tekee pelkästä isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, ilman mitään minun ansiotani tai arvollisuuttani. Tästä kaikesta minun tulee häntä kiittää ja ylistää, häntä palvella ja olla hänelle kuuliainen. Tämä on varmasti totta.
Katolinen kirkko pyrkii sanojensa mukaan keskusteluun tieteen ja uskonnon välillä. Nykyisin katolisen kirkon näkemys on, että evoluutioteoria ei ole enää vain pelkkä tieteellinen hypoteesi ja Vatikaanin observatorion johtaja, jesuiitta George V. Coyne pitää kreationismia ja niin sanottua älykästä suunnittelua kristinuskon Jumalan vähättelynä. Coynen mukaan tiede ja uskonto ovat erillisiä inhimillisiä toimintoja ja tiede on täysin puolueeton suhteessa jumalauskoisiin tai jumalattomiin johtopäätelmiin, joita voidaan tieteen tuloksista johtaa. Ensimmäisen matemaattisen mallin vuonna 1931 alkuräjähdyksestä kehittäneen katolisen papin Georges Lemaîtren mukaan tiede tutkii luontoa ja uskonto kertoo pelastuksesta ja iankaikkisesta elämästä.
PJN2 kirjoitti:Tarkkaan ottaen joitakin tarkistuksia oli kuitenkin jo tehty. VT:n yleisseemiläisestä litteän maan maailmankuvasta oli kaikessa hiljaisuudessa luovuttu jo kauan ennen Kolumbuksen matkoja. Katoliset oppineetkin pitivät maata pallona Tuomas Akvinolaisesta alkaen.
Ensin ihmettelin, että mitä Aromi itse ajattelee kirjoituksesta johon haluaa kommentteja. Mikä on motiivi tuoda se tänne. Minun mielestäni se on ihan hyvä, mutta kuitenkin ihan "normaali" kirjoitus, jollaisia on Päivämiehen varmaankin jokaisessa numerossa. En ymmärtänyt, mikä juuri tässä kirjoituksessa on se ns. punainen lanka, mikä tekee siitä erityisen.
nuusku kirjoitti:Uskomme, että ihmistä ei eroita muista olennoista järki tai ulkomuoto, vaan sielu. Evoluutio ei ole synnyttänyt ihmiselle sielua kehittämällä sitä hiljallensa, vaan sielun asettaminen ihmiseen on täytynyt olla yksittäinen, kertahetkinen tapahtuma.
nuusku kirjoitti:Minä käytän sielusta myös määritelmää "tietoisuus olemassa olostansa", yhdelläkään eläinlajilla ei sellaista ole olemassa.
PJN2 kirjoitti:Totta on, että kristillisessä ajattelussa kuolematon sielu on juuri se tekijä, joka erottaa ihmisen eläimestä.
PJN2 kirjoitti:Olen aina pitänyt hyvin positiivisena vl-liikkeen yleistä myönteistä suhtautumista tieteeseen ja erityisesti sen neutraalia suhdetta kehitysoppiin.
PJN2 kirjoitti:Luin myös palstan säännöt ja tunsin piston sydämessäni. Vaikka en ehkä sääntöjen kirjainta olekaan rikkonut, eivät kirjoitukseni myöskään palstan hengen mukaisia ole olleet. Palsta on minunkin mielestäni syytä rauhoittaa lähinnä vanhoillislestadiolaisten vertaistukeen, jota ulkopuoliset eivät tule hämmentämään. Tällaisia palstoja ei muualta löydy.
nuusku kirjoitti:Ensimmäisen maailman ihmisten eliniät ylsivät myös tuhannen vuoden kieppeille ennenkuin Jumala lyhensi ihmisen eliniän max 120:een vuoteen. Uskomme kuitenkin että VT:n alkupuolen ihmiset ovat eläneet sen verran kuin sinne kirjoitettu on, huomattavasti meitä kauemmin.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa