Murteella

Iloisen virneen alue

ViestiKirjoittaja Emka » 03 Kesä 2012, 21:48

Taavetti kirjoitti:
Ulpu kirjoitti:Syntymäpaikkakuntani murretta ei puhu erkkikään.

Jaa, eikö siellä ole yhtään erkkiä?

Ja mitäs se Emka pölökää?
Ethän vain oo nurkkapölökkö?


Tulii ja mänii, Jämpsän ja Korpilahen välii, siinähän se päivä hävii :) En pölökeä miteä :) :shock:
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja metsätähti » 03 Kesä 2012, 22:50

Onks "nurkkapölökkö" jottain sammaa ku seinäsäikky? :D
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Kesä 2012, 03:37

metsätähti kirjoitti:Onks "nurkkapölökkö" jottain sammaa ku seinäsäikky? :D

Tietämättä tarkemmin seinäsäikkyä, oletan niiden tarkoittavan samaa. En aivan varmaksi tunne nurkkapölökkö käsitetäkkään, olen vain muutaman kerran sen jossakin keskustelussa sivumennen kuullut. Lähtökohtana pidän sille, mieluummin kuvaavalle, kuin todelliselle sanalle tilannetta, sellaista ujoa ja arkaa, joka vetäytyy mieluummin yksinäisyyteen, kuin etsii ihmisten seuraa.

Toistan varmaan itseäni, kun kerron eläneeni sellaisessa murteiden sulatusuunissa, että melkein kaikki kielemme murteet ovat tulleet tutuiksi omalla kotikylälläni. Täällä on vanhastaan savolaisen, hämäläisen ja keskipohjalaisen murteen vaikutusta, kun sitten sodan jälkeen tulivat Karjalan evakot ja Pohjanmaan rintamamiestilalliset, vahvistettuna muutamalla savolaisella, hämäläisellä ja sallalaisella, vain muutama murrealue jäi tuntemattomaksi. Lisää sain kontakteja muutamilla siirtotyömailla, joissa sain tai jouduin nuorena mukaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 06 Kesä 2012, 21:20

Tuosta murteesta vielä... Jämsähän on entistä hämettä, ennen kuin Keskisuomen-lääni perustettiin. Jämsä oli pohjoisin pitäjä häemeenläänissä vai olisiko Korpilahti kuulunut vielä Hämeeseen. Jyväskylä oli jo Vaasanläänä kuten varmaan Viitasaari, Pihtipudas, Suolahti Mönttä Vilppula ym, ym. Padasjoki missä olen syntynyt oli Hämettä kuten Asikkala, Lahti Hämeenlinna, Keskisuomenlääni perustettiin 1950 tienoilla. ja siihen liitettiin Jämsä ja se taisi ollakkin eteläisin pitäjä Keskisuomea, Längelmäki jäi Hämeeseen.Olin niin nuori kun Keskisuomi perustettiin etten muista niistä ajoista kovinkaan tarkasti

Pitkä alkupuhe, mutta nyt asiaan, Jämsän murre on aika-tavalla samanlaista kuin Korpilahden ja Jyväskylä on tainnut olla paremmin kirjakielinen koska se oli kaupunki jossa oli opettajaseminaari ja yliopisto joten ei murteita puheissa kuulunut niin selvästi, kuin taas mentäessä pohjoisemmaksi, Pihtipudas ja naapuri kunnat olivat jo murteiltaan enempi samanoloista kuin Korpilahdella ja Jämsässä. Tämä mun selonteko ei perustu mitenkään faktatietoon vaan ihan kokemusperäistä, vietinhän elämässäni Jyväskylässä Ortopediasairaalassa potilaana liki kolmevuotta ja siellä oli potilaina lähinnä Jyväskylän ympäristökuntien asukkaita. Pihtiputaalta oli rehevä mamma joka oli leipuri ammatiltaan. Muistan hänen järkytyksensä kun siellä oli se kahdeksan surmanluotia tapaus, virassa olevia poliiseja viinankeiton yksityisyrittäjä teki sellaisen hirmuteon, ja nämä henkilöt olivat tämän leipurin tuttuja. Meidän koko huonekunta oli järkyttyneitä jasaimme tuoretta tietoa tämän pihtiputaalaisen ystävien käydessä häntä tapaamassa.

Monenlaista elämän kohtaloa sai oppia tuntemaan niiden vuosien ajalta mitä siellä Vaasankadun entisessä kulkutautisairaalassa viettäessä tuli nähtyä ja kuultua.
Iltapalaksi oli kerran tarjolla kuollut torakka voileipälautasella :) Iltaisin kun kävi vessassa tai suihkussa, valojen syttyessä torakat vilistivät pyykkipussien alle piiloon. Mutta niihin kyllä tottui :) Se sairaala oli vanha hirsirakenteinen talo ja niitä ei saatu häviämään pelkillä myrkytyksillä, olisi pitänyt olla talo kylmillään talven, pakkanen olisi hävittänyt tai sitten tulipalo :-I Kuulema se on vieläkin sairalakäytössä:)

Rauman torilla kuljeskelee ja kuuntelee ihmisten puhetta, tulee tunne että on jossakin vieraalla maalla.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja Ulpu » 07 Kesä 2012, 19:33

Kyl Rauma liäppeill hyvi ymmärttä mitä ihmise puhuva. :D
-Vain sillä on merkitystä mitä Jumala minusta ajattelee.-
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Ulpu » 07 Kesä 2012, 19:35

Emka kirjoitti:
Ulpu kirjoitti:Syntymäpaikkakuntani murretta ei puhu erkkikään.


Minun lapsuudessa asuinpaikkakunnalla puhuttiin niin hassulta kuulostavaa murretta, että vielä kun käyn sielläpaikkakunnalla syntyneen ystäväni luona kylässä, se murre kuulostaa niin hupaiselta että väkisinkin vetää suuta hymyyn kun ystäväni innostuu selittämään jotain asiaa.

Olen ollut sieltä pois jo niin kauan ettei puhe-tyyli ja sanat enään luonnistu minun suuhuni.
En taida osata oikein mitään murretta paikkakuntalaisen tapaan, kun olen asunut eri-puolella Suomea. Tällä paikkakunnalla olen viihtynyt 27 vuotta.


Ettei vaan olla samasta paikasta kotoisin..Satakunnastako sinäkin? :shock:
-Vain sillä on merkitystä mitä Jumala minusta ajattelee.-
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Ulpu » 08 Kesä 2012, 22:53

Ei tainnut Emka huomata mun kysymystä. :D
-Vain sillä on merkitystä mitä Jumala minusta ajattelee.-
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja Taavetti » 08 Kesä 2012, 23:03

Ulpu kirjoitti:Ei tainnut Emka huomata mun kysymystä. :D

Etkä sinä Emkan esittelyä synnyinseudustaan ennen kysymystäsi. Oikeastaan hän esitteli sitä Jämsän ja Korpilahen välii murretta vielä ennemmin, kun kysyin että mitä se Emka pölökää.

Emka vastasi, että minen pölököä mitiä.

Jatkanpa vielä, kun Emka kertoi muistojaan Jyväskylän entisestä ortopediasairaalasta Vaasankadun varrella. Minäkin olen ollut siinä sairaalassa suonikohjuleikkauksessa, mutta ainakaan miesten puolella en havainnut torakoita.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Ulpu » 08 Kesä 2012, 23:44

Kappas nii olikii.
-Vain sillä on merkitystä mitä Jumala minusta ajattelee.-
Ulpu
tosi pirteä
 
Viestit: 326
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 00:50

ViestiKirjoittaja metsätähti » 09 Kesä 2012, 01:33

Ulpu kirjoitti:Kyl Rauma liäppeill hyvi ymmärttä mitä ihmise puhuva. :D


Kävi taannoin yks turkulainen ystävä tyttärensä kans täällä. Noloa, mutta en tajunnut läheskään kaikkea ja nyökyttelin vain. Murre sinänsä ei varmaan olis ollut ylipääsemätönsä, mutta se puheen hillitön vauhti. Yhtä ulkopuolinen olo kuin lukion ranskantunneilla - en ikinä oppinut erottamaan sanoja siitä tekstipötköstä. Kirjalliset hommat osasin asiallisesti, mutta minusta ei tuu ranskanpuhujaa eikä ilmeisesti edes alkeitten ymmärtäjää. :D Ja sama fiilis on turkulaisten suhteen, laajemmalti satakuntalaisten suhteen ehkä samoin. En tiiä, kuinka laajalle se murrealue siellä leviää, kun en ole koskaan käynyt siellä. :D

Jännä, kuinka toisille tarttuu ympärillä puhuttava murre herkästi itellekin, toisille ei millään. Minulla yleensä lappilainen puhe vain korostuu ympäristössä, jossa olen ainut sen murteen puhuja. Joitakin sanoja puhun hoon päältä, harvempia kuiten. Pikkuveli taas nappaa hyvin helpolla uuden paikkakunnan puhetavan, Helsingistä tarttui jotain, Tampereelta myös, ja nyt se määkii ihan oululaisittain. Vaimonsa, syntyään lahtelainen, puhuu sekaisin sää, sä ja sie. Tampereella kun kävin niillä paljon, niin oma murre herätti huomiota, varsinkin kun olen tottunut jutustamaan kassalla tai missä tahansa koko ajan. Velipoika oli Helsingin aikoina ahistunut, soitteli minulle usein, "ku täällä ihmiset kattoo ku hullua jos yrittää vähän läppää heittää kassalla". Ja pohjoisesta lähteneet taas sanovat nopsasti, että onpa komia murre, mistäs sie oot pois. Useimmat tuntuvat kaipaavan takas tänne pohjoiseen. :cool:
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 09 Kesä 2012, 10:45

Emka ja Taavetti minäkin olin vuonna 1988 kyseisessä ortopedisairaalassa, kun siihen aikaan vielä leikattiin rintasyöpään sairastuneet potilaat siellä. Mutta onneksi ei ollut mitään tietoa, että siellä olisi mahdollisesti tuollaisiin torakoihin törmännyt.
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
Avatar
vanamo.n
ahkera
 
Viestit: 483
Liittynyt: 29 Elo 2009, 16:56
Paikkakunta: Laukaa

ViestiKirjoittaja Emka » 09 Kesä 2012, 20:43

Minä olin vuosina 1967- 1971 välisenä aikana siellä ja naisten puoli oli se matalampi osa sairaalaa. Silloin niitä elukoita oli varsinkin kosteissa tiloissa.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

Edellinen

Paluu Huumoria



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron