Pohjoisesta

kuulumisia ja muistoja

Pohjoisesta

ViestiKirjoittaja metsätähti » 28 Tammi 2013, 02:04

Pitkä oli seuraväli, terveys on vajannut, mutta pääsinpä tänään paikalle. :cool: Vähän vain jäi harmittamaan, että kumpikaan puhuja ei sattunut selittämään päivän evankeliumitekstiä kirkkovuodesta, kerrankin kun olin ottanut siitä selkoa ja vielä ajatuksen kanssa, ja olisin halunnut kuulla selitettävän sen ajatuksen, että viimeksi tullut työmies sai saman palkan kuin ensimmäinenkin. Luulen jotain reunasta ymmärtäväni, mutta mieluusti olisin tosiaan lisää kuullut.

Virsiä opin kai kaksi uutta ja Siionin lauluja myös kaksi ellen kolmea. Vaikka olen sijaiskanttoria leikkinyt kirkon puolella riittämiin, niin jostain syystä on aika paljon virsiä, joita en ole kuullut kirkon tilaisuuksissa laulettavan. Ja sikäli kuin joku kuunteli seuroja pohjoisesta, niin auliisti tunnustan, että kaikki vikanuotit olivat minun laulamiani. Onnistuin laulamaan tuttujakin virsiä välillä viereen. Liian väsy, kai.

Suviseurojen työvuorojakin on ryhdytty jakamaan, 700 työvuoroa kuulemma meän yhistyksen osalle. Jäävät väliin, niin kuin suviksetkin. Nuo teinit ovat ihanan suorasukaisia: "Et sää sielä pärjää, ei sun kunto riitä!" :-I Mutta oikeassahan ne ovat, tiiän itekin.
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 28 Tammi 2013, 03:00

Evankeliumin selitys on lyhyesti siinä, että viime hetkellä parannuksen armon saaneet saavat täsmälleen saman taivasosan kuin koko ikänsä Jumalan valtakunnan työssä ahkeroineet.

Loppuosa vertauksesta kohdistuu tähän aikaan ja sellaisiin uskovaisten joukossa kulkeviin, jotka perustavat uskonsa pitkään kilvoitukseen ja odottavat sen perusteella erityiskohtelua, josta tuntevat jäävänsä ilman. Tuhlaajapojan vanhempi veli oli juuri sillä paikalla, että syytti isäänsä (Jumalaa) että koko ikäni olen sinulle työtä tehnyt enkä kertaakaan käskyäsi rikkonut, mutta vohlaakaan en ole saanut iloitakseni ystävieni kanssa. Sellaisella on armosta uskominen vaihtunut ansioiden keräämiseksi.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Emka » 28 Tammi 2013, 13:57

Olin lauantaina lähetys-seuroissa lähipitäjän kirkossa ja siellä ensimmäinen puhujalla oli tekstinä tuo vertaus viinitarhan työntekijöistä ja heidän palkastaan.

Lapsuudesta asti uskomassa ollut saa saman palkan kuin kuolinvuoteella parannuksen armon saanut, eli pääsee taivaankunniaan.
Avatar
Emka
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1464
Liittynyt: 25 Tammi 2005, 22:05
Paikkakunta: Pirkanmaalla pieni pitäjä

ViestiKirjoittaja metsätähti » 28 Tammi 2013, 18:08

No mitä varten ne ensimmäiset oli niin kärtyjä? Ymmärrän sen vertauksessa oikein hyvin, ottaa kai se pattiin kun toinen saa saman verran rahaa tunnissa ku ite koko päivän työssä. Oliko tuota puhuttu nykyaikaan?
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja Taavetti » 28 Tammi 2013, 18:19

metsätähti kirjoitti:No mitä varten ne ensimmäiset oli niin kärtyjä? Ymmärrän sen vertauksessa oikein hyvin, ottaa kai se pattiin kun toinen saa saman verran rahaa tunnissa ku ite koko päivän työssä. Oliko tuota puhuttu nykyaikaan?

Kyseessähän on vertaus, ei todellinen tapahtuma. Ei se ole tiettyyn aikaan tarkoitettu, tai sitten se on tarkoitettu kaikkiin aikoihin. Vertaus viittaa sellaiseen tunnon tilaan tai sielun tilaan, jossa joku kerää ansioita ja kuvittelee niiden perusteella kelpaavansa Jumalalle.

Jos tapaus olisi todellinen todellisesta elämästä, selvä virhehän se olisi ja väärää eriarvoistamista. Kun kyse on Jumalasta ja Jumalan valtakunnasta, eihän Jumala tee vääryyttä, eihän? Sen sijaan on kaikkina aikoina ollut sellaisia, jotka vetoavat, että kun olen niin monta kymmentä vuotta ollut uskomassa, niin tottakai minun sanaani ja kokemustani pitää uskoa enemmän kuin noiden äsken kääntyneiden. Se ei ole kuitenkaan Jumalan järjestys, vaan Hän antaa sanottavaa ja ilmoituksia kenelle tahtoo. Usein niille äsken kääntyneillekin, edellyttäen tosin, että pysyvät nöyrinä ja kuuliaisina Jumalan lapsina.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja mies » 28 Tammi 2013, 21:19

Tämä lienee ollut tekstinä?

Vertaus viinitarhan työmiehistä

1 "Taivasten valtakuntaa voi verrata isäntään, joka aamuvarhaisella lähti palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa. 2 Hän sopi miesten kanssa yhden denaarin päiväpalkasta ja lähetti heidät viinitarhaan. 3 [i] Päivän kolmannella tunnilla* hän lähti taas ulos ja näki, että torilla seisoi vielä miehiä jouten. 4 'Menkää tekin viinitarhaan', hän sanoi heille, 'minä maksan teille sen, mitä kuuluu maksaa.' 5 Miehet lähtivät. Kuudennen ja yhdeksännen tunnin aikaan isäntä lähti taas ulos ja teki samoin. 6 Kun hän sitten meni ulos yhdennellätoista tunnilla, hän näki vieläkin muutamia joutilaita ja kysyi heiltä: 'Miksi te seisotte täällä kaiken päivää toimettomina?' 7 'Kukaan ei ole palkannut meitä', he vastasivat. Hän sanoi miehille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani.'

8 "Kun sitten tuli ilta, viinitarhan omistaja sanoi tilanhoitajalleen: 'Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeksi tulleille ensin ja ensimmäisille vasta sitten.' 9 Ne, jotka oli palkattu yhdennellätoista tunnilla, tulivat ja saivat kukin denaarinsa. 10 Kun ensiksi palkatut tulivat, he luulivat saavansa enemmän, mutta hekin saivat vain denaarin. 11 Silloin he nostivat metelin ja sanoivat isännälle: 12 'Nämä viimeksi tulleet tekivät työtä yhden ainoan tunnin, ja silti sinä annat heille saman kuin meille, jotka olemme kantaneet päivän kuorman ja helteen.' 13 Mutta isäntä sanoi yhdelle miehistä: 'Ystäväni, enhän minä tee sinulle vääryyttä. Emmekö me sopineet denaarista? 14 Ota omasi ja mene. Minä tahdon maksaa tälle viimeksi tulleelle saman kuin sinulle, 15 ja kai minä saan omallani tehdä mitä haluan? Katsotko sinä karsaasti sitä, että minä olen hyvä?'

16 "Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi."

(Matt.20)
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

ViestiKirjoittaja metsätähti » 28 Tammi 2013, 23:52

Jep, evankeliumiteksti oli tuo ja nyt sain paremmin kiinni Taavetin selityksestäkin. :) Muistan, että alussa jaksoin Päivämiehestä aina katsoa viikon tekstin ja siinähän se on sekä 1992-käännöksenä että 1776 Biblian versiona, ja vielä selitystäkin löytyy. Välillä on jäänyt kokonaan väliin se sivu, nyt sitten luin ja kiinnostuin, ja tosiaan vähän harmistuin, kun en kuullutkaan selitystä siihen. Näin se joskus menee. :cool:
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

ViestiKirjoittaja metsätähti » 31 Tammi 2013, 21:39

Omalla FB-sivulla on usein esillä jotain Lutherilta, Raamatusta, virsikirjasta tai Siionin lauluista. Tuli Lutherin tekstistä keskustelua vakavasti sairaan ihmisen kanssa. Kyllä kylmäsi, kun toinen sanoi, että "en ole taivaspaikkaa enkä siksi myöskään armoa vailla". Että kuolemansairas ei vieläkään näe, mihin tekee matkaa. Harvoin niin selkeäsanaisesti on minulle vastattu, joskin toki suoruutta arvostan. :-(
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi


Paluu Terveisiä seuroista



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa