Taavetin runon etsintä

Keskustelua lauluista, runoista, kirjoista, sekä kuvia ja kuvakeskusteluja

Taavetin runon etsintä

ViestiKirjoittaja nuusku » 03 Maalis 2013, 19:35

Muistan lukeneeni pakkulan suomi24-profiilista muutama vuosi sitten runon, joka jäi minulle elävästi mieleen, koska se oli mielestäni niin hieno runo. Siinä kerrottiin mm. seuroihin kokoontumisista menneinä aikoina. Olen yrittänyt myöhemmin etsiä sitä, koska en enää löydä sitä pakkulan profiilista. En halua että pakkula tästä pyynnöstäni, että voisiko runon kirjoittaa tänne, erityisesti ylpistyisi, mutta ajattelin että voisitko kirjoittaa sen runon, jonka saamillasi lahjoilla olet joskus kirjoittanut, tänne, jotta saisin arkistoitua sen.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Maalis 2013, 20:17

En satu muistamaan moista runoa, lienenköhän sellaista koskaan kirjoittanutkaan. Täytyypä virkistyttyään tutkia vanhoja tekstejä. Voisit itse odottaessasi tutka Reisjärven opiston antologiaa: "Kotipiha on lähellä." Luullakseni ei ole siinä, ellei ole jonkun muun kirjoittamana. Etsiminen ei liene pahaksi, siinä on hyviä runoja monelta kirjoittajalta.

Taitaa nuusku muista jonkin eri kirjoittajan runoa, kas kun en tosiaan muista itse sellaista kirjoittaneeni, saati käyttäneeni allekirjoituksena. Toki jokainen voi osallistua etsintätalkoisiin, josko joukkoetsintä tuottaisi tulosta. Viime vuosina olen käyttänyt allekirjoituksina laulujen tai virsien säkeitä. Jos se on Suomi24 profiilissa, voin toki vilkaista sinne ja katsoa viikkojen tauon jälkeen tulleita sähköposteja joista enimmät ovat olleet roskia.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja nuusku » 03 Maalis 2013, 20:27

Ei allekirjoituksena ole ollut vaan profiilissa, sitä en toki tiedä oliko Taavetin oma runo, niin vain oletin. Kun vain muistaisin siitä sanoja niin voisin hakea, nyt en muista. Hämärästi muistan, että se saattoi alkaa niin että "Olemme kokoontuneet......" ja sitten oli paikkoja, pienissä pirteissä jne, Jumalan sanan kuulossa... Sanojen unohtamisen vuoksi en osaa etsiä sitä, asiasisältö oli kuitenkin että vanha muistelee, että olemme sanankuuloon kokoontuneet jos jonkinlaisiin paikkoihin, oli siinä muutakin siinä runossa. Se oli pitkä runo, siis kymmeniä rivejä.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Maalis 2013, 21:14

Tutkin melko perusteellisesti Suomi24 profiilini, siinä muistin että joskus on tosiaan ollut mahdollista kirjoittaa profiilin yhteyteen joitakin tuotoksiaan. Enää sellaista mahdollisuutta en löytänyt, ja kaikki mahdolliset omat runoilut ovat poistuneet uudistusten yhteydessä. Kun nyt oikein pinnistelen muistiani, niin jotakin nuuskun kertoman tapaista olen tainnut joskus kirjoittaa. En kyllä pikaisesti muista, mistä niitä voisi löytää.

Ellei sitten ole kyse siitä kesken jääneestä, joka ei valmistunut antologiaan eikä ole valmis vieläkään.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 03 Huhti 2013, 11:39

Yllättäen muistiini palautui, että kirjoitin tosiaan sellaisen runon Rauhanyhdistyksemme juhlatilaisuutta varten. En muista onko sitä julkaistu tai julkistettu missään, mutta ainakin paperiversiona se on tallessa, kun vain muistaisin missä. Jospa se joskus löytyy kun tajuan pitää silmiäni auki.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

ViestiKirjoittaja kesis » 13 Heinä 2013, 19:46

onko taavetti löytäny, kyselee yksi runojen ystävä
"menneisyyden muistamnen tuo voimaa nykyhetkeen"
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taavetin runon etsintä

ViestiKirjoittaja nuusku » 20 Syys 2014, 04:16

Joko on löytynyt, Taavetti?
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Taavetin runon etsintä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Syys 2014, 09:01

nuusku kirjoitti:Joko on löytynyt, Taavetti?

Ei, eipä sitä sairaana muista etsiäkään, eikä ole mukana sairaaloissa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Taavetin runon etsintä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 14 Loka 2016, 18:20

Onkohan se tässä?

Rakkauden aurinko nousi Golgatalla
Getsemanen yö ei sitä pidättänyt.
Puutarhahaudasta
Hän nousi armon taivaalle,
saarnattiin vuorten, laaksojen ja merten yli

Armon pilvenä se kostutti
kuivia sydänten maita.
Lämmitti Pohjolan routaisia seutuja
sytyttäen kaamosmaan tuleen.
Laskeutui sieltä taas, asettuen
köyhien sydänten rikkaudeksi,
elävän uskon antamin voimin
heissä syttyy rakkaus lähimmäisiä kohtaan,
he saavat sanansaattajan tehtävän
kylvötyöhön kotiseuduillaan.

Siksi on pidetty seuroja
julistustilaisuuksia.
On kokoonnuttu suuriinkin koteihin,
mutta myös pienten torppien pihamaille,
jossa sisälle mahtui vain kahvin keittäjä.
Puheet pidettiin mökin verannalla
ja kuulijat istuivat pihakivillä ja kantojen päällä.
Olemme saaneet kokoontua vapaasti
kouluilla ja muissa julkisissa tiloissa.
Kirkot ja seurakuntatalot
on luvattu käyttöömme.
Kuitenkin olemme keskustelleet,
seuranneet ajan merkkejä,
josko saisimme omankin toimitilan.

Ystävät! Me elämme nyt sitä aikaa,
meissä viriää uusi pyyntö,
että Jumala varjelisi meitä elävässä uskossa,
että voisimme kilvoitella hetken kerrallaan
onnellista päämäärää kohti.
Että itse uskoen jaksaisimme
jakaa ilosanomaa lähimmille
Nyt on toivon ja kiitoksen aika.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Taavetin runon etsintä

ViestiKirjoittaja nuusku » 14 Loka 2016, 23:15

Löytyihän se sittenkin arkistoistasi. Kiitos!
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Taavetin runon etsintä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Heinä 2017, 20:24

Kokeilen liittää tähän erään foorumikuvan, en muista kuka sen muodosteli Perhon seurakentän mukaan.

Ei onnistu nykyisellään, pitäisi muuttaa asetuksia hallintopaneelissa. täytyy tutustua asiaan.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Taavetin runon etsintä

ViestiKirjoittaja nuusku » 06 Heinä 2017, 13:05

Taavetti kirjoitti:Kokeilen liittää tähän erään foorumikuvan, en muista kuka sen muodosteli Perhon seurakentän mukaan.

Ei onnistu nykyisellään, pitäisi muuttaa asetuksia hallintopaneelissa. täytyy tutustua asiaan.

Kuva
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Taavetin runon etsintä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 05 Syys 2017, 18:14

Siinähän se on, kitos nuusku.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Taavetin runon etsintä

ViestiKirjoittaja nuusku » 19 Syys 2020, 03:16

Laitoin sen kuvan Perhojoesta foorumin oletuskuvaksi. Siellähän oli vuoden 2005 Suviseurat. Onko myöhemminkin ollut, joen partaalla ei kai kuitenkaan. Ne olivat minun ensimmäiset suviseurani.

Taavetti sai juoda elämän veden lähteestä ammennettua vettä elinaikanansa, ja nyt hänellä on hyvä osa, eikä hän enää milloinkaan janoa, eikä kyynel hänel silmässänsä ole.

Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään. (Joh. 4:14)
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Taavetin runon etsintä

ViestiKirjoittaja nuusku » 19 Syys 2020, 03:34

nuusku kirjoitti:Laitoin sen kuvan Perhojoesta foorumin oletuskuvaksi. Siellähän oli vuoden 2005 Suviseurat. Onko myöhemminkin ollut, joen partaalla ei kai kuitenkaan. Ne olivat minun ensimmäiset suviseurani.

Olin saanut parannuksen armon noin kaksi viikkoa ennen suviseuroja. Tarkalleen sanottuna keskiviikkoiltana kello seitsemän jälkeen. Perhon suviseurojen 2005 aikaan minulla ei ollut autoa. Lähdin yöjunalla Kokkolaan suviseuroja edeltävänä keskiviikkona. Juna lähti Tampereelta keskiyön maissa ja oli Kokkolassa hyvin varhain aamulla, joskus neljän-viiden maissa. Se oli lämmin kesä, päivät olivat kuumia, mutta en ymmärtänyt miten kylmiä yöt ovat, varsinkin pelloilla ja alavilla mailla.

Kokkolasta lähtisi linja-autokuljetus Perhoon suviseura-alueelle aamulla noin seitsemän-kahdeksan aikaan, mutta minä tärisin vilusta neljältä yöllä siellä Kokkolassa. Aloittelevana kävijänä en ollut varannut mukaan villapaitaa tai mitään vuorellista vaatetusta. Ensimmäinen lämmitetty tila, joka aukeni paikkakunnalla, oli bensa-asema, muistaakseni Shell. Siellä sain lämmiteltyä ja join kahvia. Sitten alkoi jo lähestyä aamun ensimmäisen Perhon vuoron aika.

Päivät olivat Perhossa helteisiä, mutta yöt kylmiä, ja retkeilyvarusteissikaan en ollut varautunut lähelle nollaa astetta laskeviin hallaöihin. Telttani pystytin täsmälleen siihen kohtaan, josta tuo valokuva on otettu. Kuten kuvasta näkee, silloin oli joen partaalla vielä tilaa muillekin teltoille. Olin liikkeellä hyvissä ajoin.

Päivien kuluessa yöt alkoivat tuntua myös lämpimämmiltä. Kävelin ympäri suviseurakaupungin katuja, ja mieleeni tuli Raamatun kohta (joka >>sattumalta>> oli vähän aiemmin ollut jossain nettiseuroissa puheen aiheena) . Kohta oli tämä, Sakarjan kirjasta:

4 Näin sanoo Herra Zebaot: vielä nyt pitää Jerusalemin kaduilla asuman vanhat miehet ja vaimot, jotka sauvan päälle nojaavat vanhuutensa tähden.
5 Ja kaupungin kadut pitää oleman täynnä pieniä poikia ja piikaisia, jotka sen kaduilla leikitsevät.


Siellä minä sain kävellä, keskellä Jumalan juhlakaupunkia, havaitsin, että kaikki merkit olivat yhtäpitäviä Ilmestyskirjassa kuvatun kaupungin kanssa. Kadutkin olivat kultaa siellä.

Taisi jo seurojen alkuvaiheessa maanviljelijä Lauri Taskinen (?) saarnata 99+1 lampaan vertauksesta. Hän itki saarnatessaan kohdasta, jossa paimen otti eksyneen lampaan olallensa, iloiten. Minä itkin silloin myös.

Kävelin illemmalla omaa telttaani päin. Kaiuttimista alkoi kuulua "Nyt vapaa olen synnin, kuolon alta." Se oli minulle uusi laulu, enhän ollut ehtinyt sitä aiemmin kuunnella. Oli ollut pitkä päivä, saatoin jo kävellä omaa telttaani kohti, nukkumaan valmistautuakseni.

Seuraavan vuoden 2006 suviseuroihin otin sitten mukaan lämpimämmän makuupussin ja paremman makuualustan. Omistin ne jo ennestään, mutta nyt tiesin niitä tarvittavan jo kesällä.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33


Paluu Kansio



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 3 vierailijaa

cron