Lutherin ja muiden kommentaarit ovat vahvasti sidoksissa Jerusalemin (70 jkr) hävitykseen.
Mutta huomatkaamme eräs tärkeä seikka, Dan.10-12 profetia vie aina maailman loppuun,
kuolleiden ylösnousemukseen ja viimeiseen tuomioon asti!
Asiasta ajatuksiani:
1992: Matt.24 kirjoitti:Suuri ahdinko
15 "Kun siis näette pyhään paikkaan pystytettynä turmion iljetyksen, josta profeetta Daniel on puhunut -- huomatkoon lukija tämän! -- 16 silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille. 17 Sen, joka on katolla, ei pidä mennä hakemaan mitään tavaroita talostaan, 18 eikä sen, joka on pellolla, pidä palata noutamaan viittaansa. 19 Voi niitä, jotka noina päivinä ovat raskaana tai imettävät! 20 Rukoilkaa, ettette joutuisi pakomatkalle talvisaikaan tai sapattina. 21 Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan. 22 Jos sitä aikaa ei lyhennettäisi, yksikään ihminen ei säästyisi. Mutta valittujen tähden se aika lyhennetään.
23 "Jos joku silloin sanoo teille: 'Täällä on Messias', tai: 'Messias on tuolla', älkää uskoko. 24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan. 25 Tämän minä olen teille nyt ennalta ilmoittanut.
26 "Jos siis teille sanotaan: 'Hän on tuolla autiomaassa', älkää lähtekö sinne, tai jos sanotaan: 'Hän on sisällä talossa', älkää uskoko sitä. 27 Sillä niin kuin salama leimahtaa idässä ja valaisee taivaan länteen asti, niin on oleva Ihmisen Pojan tulo. 28 Missä on raato, sinne kokoontuvat korppikotkat.
"Kun siis näette pyhään paikkaan pystytettynä turmion iljetyksen, josta profeetta Daniel on puhunut":
Kun Kristuksen oppia pyritään muuttamaan elävästi uskovien nimissä
"silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille":
Nimellisten uskovaisten tulee tehdä parannus, paettava vuorille = tulla Jumalan valtakuntaan (takaisin)
"Sen, joka on katolla, ei pidä mennä hakemaan mitään tavaroita talostaan,
eikä sen, joka on pellolla, pidä palata noutamaan viittaansa.":
Parannus tulee tehdä heti eikä hetken päästä.
"Voi niitä, jotka noina päivinä ovat raskaana tai imettävät!":
Juuri tämän asian kautta tulee turmion iljetys, eli väärä oppi sisälle elävästi uskovalle, jos sille antaa sijaa. Henkinen ahdistus ilmentyy,
koska maailma sanoo ja kuuluttaa: "Autuaita ovat hedelmättömät, autuaita ne kohdut, jotka eivät ole synnyttäneet, ja rinnat,
jotka eivät ole lasta ruokkineet."
"20 Rukoilkaa, ettette joutuisi pakomatkalle talvisaikaan tai sapattina."
Toisin sanoen, liian myöhään.
"21 Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan"
Puhdas omatunto on vapautta, synti ja synnin luvallisuus tuottavat ahdinkoa ja synnin orjuutta. Synnin luvallisuus on saanut vallan maailmassa.
"22 Ja ellei ne päivät olisi lyhennetyt, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi;"
(Tämän otin Bibliasta).
Koska maailman paatumus on niin suuri, ei kohtapuoliin yksikään liha tulisi autuaaksi, eli ei kohta olisi parannuksen tekijöitä laisinkaan.
Niinkuin Nooan aikana.
"mutta valittuin tähden pitää ne päivät lyhennettämän."
Tarkoittaako tämä juutalaisia, vai yleensä ottaen uskovaisia. Voinee tarkoittaa myös juutalaisten etsikkoaikaa?
Mutta onko tämä kohta:
"Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan"
sama kuin Dan.12:ssa?
1992: Dan.12 kirjoitti:1 -- Silloin astuu esiin Mikael,
suuri enkeliruhtinas,
joka seisoo kansasi suojana.
Ja tulee ahdistuksen aika,
jonka kaltaista ei ole ollut
siitä alkaen, kun kansoja on ollut,
aina tuohon aikaan saakka.
Mutta sinun kansasi pelastuu,
pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu
kirjaan.
2 Monet maan tomussa nukkuvista heräävät,
toiset ikuiseen elämään,
toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun.
Toisaalta Dan.12 antaisi tilaa sellaiselle ajatukselle, että Dan.12:1:n 'ahdistuksen aika' on itse asiassa iankaikkinen kadotus.
Peräänhän siinä heti kerrotaan viimeisestä tuomiosta. Matt.24:ssä taas kerrotaan ajasta, joka loppuu: "eikä tule koskaan olemaan".
Jos näin saattaisi ajatella, siitä seuraisi mielenkiintoisia asioita.
"45 Hän pystyttää telttapalatsinsa meren ja ihanan pyhäkkövuoren välille. Sitten hän tapaa loppunsa, eikä kukaan auta häntä."
Tässä kohtaa on esim. KJV:ssä ja joissain muissa käännöksissä meret (monikossa). Bibliassa onkin:
"45 Ja hänen pitää majansa asettaman
kahden meren välille, sen ihanan pyhän vuoren tykö siihen asti kuin hänen loppunsa tulee,
ja ei kenkään häntä auta."
Kuolleen meren ja välimeren välissähän on nimenomaan Juudea. Niinkuin ei Nebukadnessarin tullessa kaikki Juudeassa asuvat olleet oikeasti
uskovia, eikä Kristuksen syntymänkään aikana, niin kehoitus pakenemaan hengellisestä Juudeasta vuorille on aina hyvä: Jumalan valtakunnasta
kuuluu aina evankeliumi.
Dan.11:45:ssä on siis ikään kuin eräänlaisen aikakauden loppu. Se saattaisi kuvastaa Matt.24:21:stä. Mutta saattaa olla kuvastamattakin!
Danielille kerrottiin:
"Mutta sinä, Daniel, pidä nämä asiat salassa ja sulje tämä kirja sinetillä lopun aikaan saakka. Monet harhailevat, mutta tieto lisääntyy."
Tieto lisääntyy erityisesti Internet aikakaudella. Kirja on suljettu lopun aikaan saakka. Monet ovatkin yrittäneet asiaa ratkaista,
mutta taisi Lutherkin kertoa, että 'vasta aika näyttää'. Näin on nytkin: 'aika näyttää'.