Taavetti kirjoitti:9 Tietäen sen, ettei vanhurskaalle ole laki pantu, vaan väärille ja tottelemattomille, jumalattomille ja syntisille, pakanallisille ja kelvottomille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, miehentappajille,
weha kirjoitti: Laki osoittaa Kristukseen uskoville, mitkä ovat niitä Jumalan säätämiä ihmiselämän velvollisuuksia, joissa heidän on vaellettava. Laki on ohje. Tätä sanotaan lain kolmanneksi käytöksi.
1992: 1.Joh.2, Juud.1 kirjoitti:21 En minä kirjoitakaan teille sen vuoksi, ettette tuntisi totuutta, vaan siksi, että te tunnette sen ja tiedätte, ettei mikään valhe ole lähtöisin totuudesta.
5 Vaikka te kaiken tiedättekin, tahdon silti muistuttaa teitä siitä, että Herra kyllä ensin pelasti kansansa Egyptistä mutta tuhosi sitten ne, jotka eivät uskoneet.
weha kirjoitti:KRISTINOPPI
NELJÄS LUKU, PYHÄN KASTEEN SAKRAMENTTI
PYHÄN KASTEEN MERKITYKSESTÄ ELI OIKEASTA KÄYTÖSTÄ
Mitä tällainen vedellä kastaminen merkitsee? Se merkitsee sitä, että meissä oleva vanha ihminen on kaikkine synteineen ja pahoine himoineen jokapäiväisen katumuksen ja parannuksen kautta upotettava ja kuoletettava ja että sen sijaan joka päivä on tuleva esiin ja nouseva uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä. Missä tämä on kirjoitettuna? Apostoli Paavali sanoo Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: Me olemme yhdessä Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Mikä on vanha ihminen?
Raamattu tarkoittaa meissä olevalla vanhalla ihmisellä eli vanhalla Aadamilla koko syntiturmelustamme, jonka olemme perineet Aadamilta ja joka pysyy meissä kuolemaan asti. Jokaisella ihmisellä on vanha ihminen.
Ef. 4:22: Teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten.
Luther: "Mikä on vanha ihminen? Se on sitä, mikä meissä on Aadamilta perittyä. Sitä, mikä on kiukkuista, vihamielistä, kateellista, epäsiveellistä, ahnetta, laiskaa, ylpeää, vieläpä epäuskoista, sitä, mikä on kaikkien paheiden tahraamaa ja jossa luonnostaan ei itsessään ole mitään hyvää."
UUSI SUOMALAINEN LUTHER-TUTKIMUKSEN KOULUKUNTA JA FILIP MELANCHTHON
Ken Schurb, pastori, USA
Niin sanottu uusi suomalainen Luther-tutkimus on tullut tunnetuksi myös Yhdysvalloissa käännösten ja esitelmämatkojen välityksellä. Oheisessa kirjoituksessa pastori Ken Schurb ottaa kantaa suomalaiseen Luther-tutkimukseen. Schurb on itse väitellyt aiheesta Melanchthon, Yksimielisyyden ohje ja lain kolmas käyttö (Ken Schurb: ”Philip Melanchthon, the Formula of Concord, and the Third Use of the Law”, Ohion yliopisto, 2001). Tältä pohjalta Schurb arvioi suomalaista Luther-tulkintaa kriittisesti.
http://www.concordia.fi/lehti/2003/32003/3.htm
Jani_S kirjoitti:mies kirjoitti:Olemmeko siis lain alla, jos menemme omaa tuntoa hoitamaan? Kyllä, emme juutalaisten lain alla vain tuon vapauden täydellisen lain alla, voisko sanoa että aivan armon alla.
Jumalan armolapsi ei ole minkäänlaisen lain alla, koska Kristus on sen hanen puolestaan täyttänyt. Vapahtajassaan nauttii itsessään kelvoton Jumalan lapsi lain eli Jumalan tahdon kokonaista täyttämistä. Laki on hänen kohdaltaan siis kokonaan täytetty ja poistettu uhkaamasta millään tuomiolla, kuten se tekee jumalattomalle ja omavanhurskaalle.
PUHUJIENKOKOUKSEN ALUSTUS 28.12.2012 OULUN RAUHANYHDISTYKSELLÄ kirjoitti:Ilman uskoa ja Pyhää Henkeä ihminen on Mooseksen lain tuomioitten alainen. Pyhän Hengen osallisuudessa elävä ihminen elää Kristuksen ansion tähden Hengen lain alla. ”Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Jumala teki sen, mihin laki ei pystynyt, koska se oli ihmisen turmeltuneen luonnon vuoksi voimaton. Syntien sovittamiseksi hän lähetti tänne oman Poikansa syntisten ihmisten kaltaisena. Näin hän tuomitsi ihmisessä ihmisten synnin, jotta meissä, jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus” (Room. 8: 2-4).
sinitiainen kirjoitti:Miten on, jos joku veli alkaisi vaeltaa lihassa ja tehdä lihan tekoja, ja tekisi aviorikoksen, niin onko hän siinä langenneessa tilassa lain alla? Asetetaanko laki hänelle siinä langenneessa tilassa?
nuusku kirjoitti:Suuri synti vie helvettiin, muttei pienetkään välille jätä.
sinitiainen kirjoitti:nuusku kirjoitti:Suuri synti vie helvettiin, muttei pienetkään välille jätä.
Oletko sitä mieltä, että kaikki pienetkin synnit vievät helvettiin? Jos vihastuisin veljeeni ilman syytä, niin arveletko, että joutuisin helvettiin sen takia?
Jeesus opetti, että se, joka vihastuu veljeensä, on murhaaja. Hän opetti myös, että se, joka rikkoo lain yhdessä kohdassa, rikkoo sen kokonaan. Eipä tässä siis jää veljeensä vihastuneelle taivaspaikkaa tekonsa perusteella.sinitiainen kirjoitti:Oletko sitä mieltä, että kaikki pienetkin synnit vievät helvettiin? Jos vihastuisin veljeeni ilman syytä, niin arveletko, että joutuisin helvettiin sen takia?
Jani_S kirjoitti: Jeesus opetti, että se, joka vihastuu veljeensä, on murhaaja. Hän opetti myös, että se, joka rikkoo lain yhdessä kohdassa, rikkoo sen kokonaan. Eipä tässä siis jää veljeensä vihastuneelle taivaspaikkaa tekonsa perusteella.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa