Harrastukset

Työssä, opiskelussa ja muussa arkisessa toiminnassa koettua, opittua ja muistettua.

Harrastukset

ViestiKirjoittaja kesis » 04 Heinä 2014, 12:58

Minun uusi harrastus on postcrossing. koska kaikki eivät sitä tiedä ni tähän lyhyt esittely mitä se pitää sisällään. eli seuraava lainaus wikipediasta. "ortugalilaisen Paulo Magalhãesin vuonna 2005 perustamaan postcrossing-verkostoon kirjautunut käyttäjä voi pyytää verkoston ylläpidolta osoitetta, johon lähettää postikortti. Järjestelmä valitsee sattumanvaraisesti toisen käyttäjän osoitteen ja lähettää sen pyytäjän sähköpostiin. Osoitteen mukana tulee korttikohtainen tunnistekoodi, joka kirjoitetaan lähetettävään postikorttiin. Kun kortti saapuu perille, vastaanottaja kirjaa tunnistekoodin järjestelmään, jolloin järjestelmä tietää kortin saapuneen perille. Tämän jälkeen järjestelmä jakaa lähettäjän osoitteen kerran jollekin toiselle käyttäjälle maailmalla, eli lähettäjä saa takaisin yhden kortin jokaista lähettämäänsä kohti.

Systeemi varjelee käyttäjän yksityisyyttä siten, että se antaa katuosoitteita yhdelle käyttäjälle vain muutaman kerrallaan. Käyttäjällä voi yhtäaikaa olla travelling- eli matkalla-tilassa rajallinen määrä kortteja, sivustolle liittyessä tämä määrä on viisi. Myöhemmin maksimiluku kasvaa hitaasti sen mukaan, montako käyttäjän lähettämää korttia on saapunut määränpäähänsä. Käyttäjä voi muokata itselleen pienen profiilin, jossa katuosoite ei kuitenkaan näy. Palvelun käytön voi lopettaa koska tahansa.

Kortteihin voi kirjoittaa mitä tahansa mieleen tulee, yleisiä aiheita ovat omasta maasta tai itsestään kertominen ym. yleinen jutustelu. Osa käyttäjistä mainitsee profiilissaan joitakin toiveita saapuvien postikorttien aiheista, niissä olevista kirjoituksista tai postimerkeistä. Postikortteja on hauska saada, mutta tällä tavoin voi myös koettaa keräillä tietynlaisia kortteja tai vauhdittaa postimerkkiharrastusta."
"menneisyyden muistamnen tuo voimaa nykyhetkeen"
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja metsätähti » 04 Heinä 2014, 22:10

Mie harrastan sitä myös, useamman vuoden jo. Itse asiassa kahdella tilillä (foorumin ylläpidon hyväksynnällä). Toinen on ihan omalla nimellä ja kuvauksella, toinen on Onni the Hamsterin profiili, ja kummasti tämä minun hamsterini saa paljon hauskempia ja herttaisempia kortteja kuin mie :lol: Tosin koska kumpaankin olen kirjannut esimerkkejä mieluisista aiheista ja nimennyt uskonnolliset aiheet yhdeksi, niin sain taannoin (tai Onni sai) Saksasta kortin, jossa kirjoittaja tuumi, ettei ole ikinä lähettänyt korttia hamsterille, saati sitten uskonnolliselle hamsterille... :mrgreen: Ite olen tykännyt elvyttää vanhaa koulusaksaa hiljakseen siinä ja englantia taas oppii lukemaan paremmin, aika rajallista tuo jutustelu minulta päin, tosin hamsterin näkökulmasta kirjoittaminen vaatii tiettyä uutta asennoitumista ja vähän sanastoakin. Mutta kivaa puuhaa on. :)
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja nuusku » 04 Heinä 2014, 22:28

Voisi kokeillakin jos energiaa riittää. Nykyisin saa lohduttoman vähän käsinkirjoitettua postia, laskuja ja muita virallisia tiedoitteita ainoastaan saapuu. Jos joulu- tai matkakortteja ei lasketa, niin käsinkirjoitettua postia ei käytännössä luukusta enää tipahda.

Mitenkähän uusi sukupolvi edes oppii käsin kirjoittamisen taidon, kun kaikki kirjoitetaan nykyään koneella? Tabletit on tulossa ala-asteellekin. Opetetaanhan se käsin kirjoittaminen koulussa toki, mutta käsialan muodostuminen vaatii paljon enemmän kuin kirjoituksen oppimista, jotta ihminen saa yksilöllisen ja persoonallisen käsialan.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja metsätähti » 05 Heinä 2014, 02:00

Tämä on lupaus: Jokainen foorumin jäsen, joka laittaa yksityisviestillä osoitteensa, saa ihan käsinkirjoitetun kortin ilman Postcrossingiakin (joskin sitäkin suosittelen toki). ;) Rakastan kortteja itse, ja vielä mieluummin lähetän niitä. Eivät ne kaunokirjallisuuden huippuja ole, mutta todisteita siitä, että vielä 2014 AD Suomessa lähetettiin postikortteja käsin. Pari foorumilaista niitä on saanutkin tässä kuluneen vuoden aikana ja yksi puolestaan lähetti suviseuroista. Eli ei se vielä ihan kuollut perinne ole. Mutta synttäri-, joulu-, pääsiäis- ja muut tervehdykset tahtovat kuihtua netti- ja tekstiviestitervehdyksiin. Kyllä se aito kortti ilahduttaa. Ja yritän opettaa kummimuksuja ja kotisiionin muutaman ison lapsiperheen ipanoita siihen, että jokainen saa synttärinä ja nimipäivänä henkilökohtaisen kortin (ja lupauksen pienestä herkusta kioskista ry:n kahvitauolla). Jospa se jäisi mieleen, että oli kiva saada oma kortti, ja perinne jatkuisi jollain tavalla sen vuoksi. :)
Ylistys armon auringon! Se Herran kansan yllä on, ja virta valoa kantaa. SL 275 :)
Avatar
metsätähti
ahertaja
 
Viestit: 571
Liittynyt: 02 Syys 2009, 17:00
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja kesis » 05 Heinä 2014, 12:13

Nuusku tuo ei oo hirveen aika vievää osoitteita voi pyytää va yhden ja se rekisteröitymisen jälkeen niitä osoitteita saa pyytää sen verran ku haluaa. Mä pyysin ne kaik sallitut 5 osotetta kerralla yks on viel lähettämättä.
"menneisyyden muistamnen tuo voimaa nykyhetkeen"
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja kesis » 31 Tammi 2015, 14:26

nyt hurahin sit myös bookcrossingiin
"menneisyyden muistamnen tuo voimaa nykyhetkeen"
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 31 Tammi 2015, 23:41

Mitä se on?
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja kesis » 01 Helmi 2015, 22:19

kuka mun viestin on syönyt takuulla vastasin jo tähän

eli kirjat rekisteröidään sivustolla jotta niille saadaan umero sen jälkeen vapautetaan villisti julkisille paikoille mistä joku voi ottaa ne mukaansa ja rekisteröidä ne taas sviulle ni alkuperäinen vapauttaja tietää missä kirja seikkailee

lisäksi o n. kontrolloituja vapautuksia joissa kirjat kulkeutuu toisille bookcrossaajille ja tiedetään kelle ne päätyy esim. miitissä kirjat vaihtaa omistajaa et saa ottaa kuka haluaa kuulemani perusteella vaikkei itellä olisi miittiin tuotavaa ni kirjoja yleesnä annetaan silti mukaan. foorumilla on lsäks erilaisia arvontja tai jos joku joskus lahjoittaa kirjoja sen kautta myös
"menneisyyden muistamnen tuo voimaa nykyhetkeen"
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja kesis » 22 Maalis 2015, 11:02

bookcrossingin suhteen mä on kyl aika palon ontrolloituna vapautuksena saanu ja iteki vapautellut tosi vähän villisti.

mut tosaan bookcrossingia uudempi harrastus geokätköily. Harrastaako joku sitä täällä? oon löytänyt nyt jo 12 kätköä eilen kävin parin ätköllä joita aiemmin yrittänyt ettiä mut eilen ihmettelin et miten en oo aiemmin löytänyt. pari vuotta sit jo koitin tätä mut innostus hiiuu sillo en löytänytkää nyt oon sit löytänytk iha hyvin tai no yhteen noist sain kaverilta vinkin
"menneisyyden muistamnen tuo voimaa nykyhetkeen"
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja Ilpo » 27 Maalis 2015, 08:52

Minkälaista tavaraa niissä geokätköissä on kätkettynä?
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja Humilton » 29 Maalis 2015, 23:56

Ilpo kirjoitti:Minkälaista tavaraa niissä geokätköissä on kätkettynä?


Tiedote, lokikirja, reissaajia ja muita tavaroita löytäjille.

Lokikirjaan merkitään oma nimimerkki todisteeksi, että on löytänyt kätkön. Reissaajia voi siirtää toiseen kätköön. Niiden liikkumisia seurataan.

Tiedon mukaan jotkut vanhoillislestadiolaiset saarnaajat kävivät ennen seuroja kätköillä sillä paikkakunnalla, jonne heidät oli lähetyspuhujiksi kutsuttu. :mrgreen:
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja Sirpa Wälkky » 02 Joulu 2015, 10:31

Viimein tulee veronpalautuksena sopiva summa, jonka aion sijoittaa. Siinä vasta jännittävä harrastus! :) Ajattelin, että tuolla voisi harjoitella ennen kuin ryhtyy isompiin kuvioihin.

Poistin tästä viestistä mainoslinkin, ne ovat foorumin sääntöjen mukaan kiellettyjä. Taavetti
Sirpa Wälkky
kiinnostunut
 
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Marras 2015, 13:29

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja Humilton » 03 Joulu 2015, 00:35

Sirpa Wälkky kirjoitti:Viimein tulee veronpalautuksena sopiva summa, jonka aion sijoittaa. Siinä vasta jännittävä harrastus! :) Ajattelin, että tuolla voisi harjoitella ennen kuin ryhtyy isompiin kuvioihin.


Se on sitten ikuinen sijoitus. :)

Korkeatuottoinen kirjoitti:B-osakkeet eroavat A-osakkeista siten, että niillä ei ole äänivaltaa yhtiökokouksessa eikä niitä voi myydä tai pantata. Ne ovat kuitenkin osingonjaossa etuoikeutettuja suhteessa A-osakkeisiin.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja kesis » 26 Maalis 2017, 11:38

löytyiskö täältä muita suunnistuksen harrastajia, mä oon menossa täällä ensi ke alkavalle naisten suunnistuskurssille, lisäksi aion mennä 8.4 la stadisprinttiin, innolla odotan sitä
"menneisyyden muistamnen tuo voimaa nykyhetkeen"
Avatar
kesis
Valvoja
 
Viestit: 1071
Liittynyt: 28 Joulu 2005, 15:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja Simon Flint » 20 Tammi 2019, 12:42

Minä harrastan puutöitä Tuiran seurakunnan tiloissa ukkoköörissä: Teen vesurin- ja kirveenvarsia, puukkoja ym. Ihanaa
Simon Flint
perehtynyt
 
Viestit: 76
Liittynyt: 08 Tammi 2016, 17:32

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja Simon Flint » 26 Touko 2019, 15:49

Voitaisiinko johonkin suurelle RY:lle saada kerran viikossa auki oleva puutyökerho?
Simon Flint
perehtynyt
 
Viestit: 76
Liittynyt: 08 Tammi 2016, 17:32

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja Humilton » 28 Touko 2019, 23:56

Simon Flint kirjoitti:Voitaisiinko johonkin suurelle RY:lle saada kerran viikossa auki oleva puutyökerho?


Puutyökursseja on mm. työväenopistoissa.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja Jeesuksenoma » 14 Kesä 2019, 00:05

Harrastan lukemista lukeminen on ollut minulle aina tärkeä harrastus.
Jeesuksenoma
kiinnostunut
 
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Kesä 2019, 18:06

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja Vilja » 25 Helmi 2021, 23:15

Minäkin tykkään lukemisesta. Lisäksi harrastan ulkoilua ja retkeilyä. Uimista. Ym.. On paljon kivoja asioita, mitä voi harrastaa.
Vilja
tutustunut
 
Viestit: 25
Liittynyt: 07 Marras 2020, 20:37

Re: Harrastukset

ViestiKirjoittaja oxy » 26 Helmi 2021, 18:50

Nyt on ollut tosi kauniita talvipäivä harrastaa ulkoilua
oxy
perehtynyt
 
Viestit: 66
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 18:23

Seuraava

Paluu Arjen askareissa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron