Sitaattioikeiden nojalla ote kirjasta; (huomaa toisto "aina kun yhtyi veljensä vaimoon": )
Martti Luther kirjoitti:
Juuda siis sanoo Oonanillekin: Mene veljesi lesken tykö. Tätä sanaa-
han heprean sana merkitsee: liity yhteen, ei vain yksinkertaiesti 'solmi
avioliitto', jotta herättäisit siemenen veljellesi. Tähän laki tähtäsi ja se
velvollisuus kuului veljille tai lähisukulaisille, ettei velivainajan nimi
häviäisi maan päältä. Olihan jokaisen israelilaisen velvollisuus jättää
lapsia jälkeensä. Seurauksena oli kuitenkin, että tuo kelvoton tuulihattu
Oonan syyllistyi inhottavaan rikokseen.
Mutta kun Oonan tiesi, ettei jälkeläinen olisi oleva hänen, niin hän
antoi, aina kun yhtyi veljensä vaimoon, siemenensä mennä maahan,
ettei hankkisi jälkeläistä veljilleen. Mutta se, minkä hän teki, oli
paha Herran silmissä sen tähden hän antoi hänenkin kuolla.
(38:9-10)
Hänen on täytynytkin olla itsepintainen ja parantumaton heittiö. Tämä
on inhottava synti, paljon pahempi kuin sukurutsaus ja huorinteko. Minä
sanon sitä hekumoitsemiseksi, jopa Sodoman synniksi. Siinä mies ryh-
tyy naiseen, siis makaa hänen kanssaan ja yhtyy häneen, mutta kun on
päästy siemensyöksyyn, antaakin siemenen mennä maahan, ettei nainen
tulisi raskaaksi. Tuossa vaiheessa on todella Jumalan säätämystä siittä-
misessä noudatettava. Siksi on inhottava rikos kiihdyttää siementä ja
naista mutta juuri ratkaisevalla hetkellä tuottaa naiselle pettymys. Mies
oli täysin katkeran vihan ja kateuden vallassa ja sen vuoksi hän ei tahto-
nut pakosta alistua kestämään mitään sietämätöntä orjuutta. Jumala oli
siis oikeudenmukainen surmatessaan hänet. Teko oli paha ja sen tähden
Jumala rankaisi häntä.
Tästä on kysymys siinä, mitä sanoin, että ne jotka tätä lakia noudat-
tivat, osoittivat erinomaista kunnollisuutta. Onhan raskas taakka tehdä
toiselle palvelus, siittää toiselle lapsia, kasvattaa ja elättää näitä, jättää
heille perintö ja tehdä tämä kaikki velivainajansa nimissä. Tällaista rak-
kautta ei tämä maailma lainkaan tunne. Suureksi vaivaksi katsotaan or-
pojen kasvattajaksi ja holhoojaksi joutumista, mikä nykyään tapahtuu
roomalaisen oikeuden mukaan. Kuinka paljon ruikutusta, mitä petolli-
suutta siinä harjoitetaankaan kautta koko maanpiirin? Onhan vaikeaa ja
erinomaista rakkautta vaativaa osoittaa uskollisuutta ja tunnollisuutta
toisille kuuluvassa omaisuudessa. Tästä johtuen tämä laki edellyttää pa-
lavaa rakkautta, jota tuo vätys ei tahtonut ottaa niskoilleen; mieluum-
min hän tahrasi itsensä inhottavalla synnillä kuin herätti veljellensä sie-
menen. Synnin Juudakin tekee, ja sen vuoksi seuraakin sitten kamala
rangaistus.