Kointähti

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Kointähti

ViestiKirjoittaja nuusku » 19 Loka 2014, 16:43

Kointähti, Venus, ilmeisesti koi-sana tulee aamun ja illan koista, koska Venus on sekä ilta- ja aamutaivaan selkeästi kirkkain kohde.

Luin Jesajan kirjaa, 14. lukua, jossa Kointähti näyttää ilman muuta tarkoittavan sielunvihollista. Olen kuullut seuroissa Ilmestyskirjaa, jossa Kointähdellä tarkoitetaan Jeesusta. "Kunnes kointähti koittaa teidän sydämissänne..." Jossain myös kointähdet (monikossa) muistaakseni iloitsevat.

Mikä on Kointähti Raamatussa? Miksi se tarkoittaa jossain kohdassa sielunvihollista ja jossain kohdassa Jeesusta? Miksi sillä on tuollainen täydellinen kaksoismerkitys?
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja Humilton » 19 Loka 2014, 23:10

Ihan mielenkiintoinen pohdinta. Päästäksemme käsiksi aiheeseen toivoisin referenssejä noihin kerrottuihin asioihin. Linkkejä siis sinne, missä noista on puhuttu. Yksi sellainen siellä jo onkin.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja nuusku » 20 Loka 2014, 00:09

Referensseiksi:

Jes. 13. luku, siinä puhutaan ilmeisesti viimeisistä ajoista ja kauhistuksesta, joka maailmassa on. Kointähti ei viimeisinä aikoina paista kirkkaasti, aurinkokin hämärtyy, kuu myöskin. Ilmeisesti tässä kuitenkin Kointähti on Herra Jeesus?

9 Sillä katso, Herran päivä tulee kauhiasti vihaisna ja julmana, hävittämään maata, ja siitä teloittamaan syntisiä,
10 Ettei tähdet taivaassa, ja hänen kointähtensä paista kirkkaasti; aurinko ylenee synkiästi, ja kuu paistaa pimiästi.
11 Minä tahdon rangaista maan piirin hänen pahuutensa tähden ja jumalattomat heidän vikainsa tähden, ja tahdon lopettaa koreiden ylpeyden, ja nöyryyttää jaloin ynseyden;

.. Mutta välittömästi seuraavassa luvusssa, Jes. 14. luku, tässä Kointähti on ilmiselvästi sielunvihollinen ja kuvaa selvästi sen taistelun joka toisaalla Raamatussa on verrattu, että taivaassa oli sota, jossa Lucifer ja hänen enkelinsä nousivat Jumalaa vastaan, ja sysättiin maan päälle, ja sitten helvettiin. Ihmettelin, että Kointähden merkitys vaihtuu yhden luvun jälkeen Jeesuksesta Saatanaksi. Luvussa 13 se on Jeesus, luvussa 14 Saatana.

12 Kuinka sinä kaunis kointähti olet pudonnut taivaasta? kuinkas olet maan päälle langennut, joka pakanat teit heikoksi?
13 Vaan sinä ajattelit sydämessäs: minä astun taivaaseen, ja korotan istuimeni Jumalan tähtien ylitse: minä istutan itseni todistuksen vuorelle, sille puolelle pohjaa päin.
14 Minä tahdon vaeltaa korkeiden pilvien päällä, ja olla kaikkein Korkeimman vertainen.
15 Kuitenkin sinä sysätään helvettiin, luolan puolelle.
16 Joka sinun näkee, hänen pitää katseleman sinua ja katsoman päälles, (ja sanoman): onko tämä se mies, joka maailman saatti värisemään, ja valtakunnat vapisemaan?
17 Joka maan piirin autioksi saatti, ja kukisti siellä kaupungit, ja ei päästänyt vankejansa kotia?
18 Kaikki pakanain kuninkaat makaavat kuitenkin kunnialla, jokainen huoneessansa;
19 Mutta sinä olet hyljätty haudastas niinkuin kauhia vesa, niinkuin lyötyin vaatteet, jotka miekalla ovat kuoliaaksi pistetyt, jotka menevät alas kivikuoppaan, niinkuin tallattu raato.
20 Ei sinua pidä niin haudattaman kuin ne; sillä sinä olet hävittänyt maas, ja tappanut kansas; sentähden ei pidä ikänä muistettaman ilkiäin siementä.
21 Valmistakaat teurastamaan hänen lapsiansa, heidän isäinsä pahain tekoin tähden, ettei he nousisi eli perisi maata, eikä täyttäisi maan piiriä kaupungeilla.


Sitten on tämä 2. Pietarin kirje, 1. luku, jossa pyydetään meitä Jumalan sanasta kiinni pitämään siihen asti kunnes "päivä valkenee ja kointähti koittaa meidän sydämissämme". Tässä kointähti varmastikin tarkoittaa Herraa Jeesusta, mutta minä en tiedä, tarkoittaako se hänen toista tulemistansa, vai mitä yön muuttuminen päiväksi ja aamutähden koitto uskovaisten sydämien sisällä tarkoittaa. Eikö päivä ole vielä valjennut, kun olemme tulleet pimeydestä valkeuteen, Egyptin orjuudesta luvattuun maahan? Minä en tiedä, mitä kointähden koiton tapahtuminen nimenomaan sydämien sisällä, sisällisesti, allaolevassa kohdassa tarkoittaa.

16 Sillä emmepä me ole kavaloita juttuja noudatelleet, teille tiettäväksi tehdessämme meidän Herran Jesuksen Kristuksen voimaa ja tulemista; vaan me olemme itse nähneet hänen suuren kunniansa,
17 Kuin hän Isältä Jumalalta sai kunnian ja ylistyksen, äänen kautta, joka hänelle näin siltä suurelta kunnialta tapahtui: tämä on minun rakas Poikani, johon minä mielistyin.
18 Ja tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kuin me pyhällä vuorella hänen kanssansa olimme.
19 Ja meillä on vahva prophetallinen sana, ja te teette hyvin, että te siitä vaarin otatte niinkuin kynttilästä, joka pimeässä valistaa, niinkauvan kuin päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne.
20 Ja se tulee teidän ensin tietää, ettei yksikään prophetia Raamatussa tapahdu omasta selityksestä.
21 Sillä ei yksikään prophetia ole vielä ihmisen tahdosta tuotu edes; vaan pyhät Jumalan ihmiset ovat puhuneet, vaikutetut Pyhältä Hengeltä.


Sitten on tämä kaikkein "kuuluisin" kohta jonka jokainen meistä on joskus kuullut seuroissa. Eli Ilmestyskirjan 21., viimeinen jae, Raamatun viimeinen sivu, jossa Jeesus itse ilmoittaa olevansa Kointähti. Tässäkin jäin hieman miettimään, miksi Herra Jeesus tarkoittaa sanovansa olevansa nimenmaan kointähti eli kirkas aamu/iltatähti. Voi viitata saman 21. luvun aiemmassa kohdassa olevaan jakeeseen, "minä olen A ja O", ensimmäinen ja viimeinen. kun aamu sarastaa, kointähti on viimeisin tähtitaivaan tähti, joka silmin näkyy. Kun ilta pimenee, kointähti on ensimmäinen tähti, jonka ihmisen silmä taivaalta erottaa. Olen kuitenkin miettinyt, mikä varsinainen merkitys on sillä, että Herra Jeesus vertaa itseään Venus-tähteen? Evankeliumiahan taasen on verrattu aurinkoon, Jeesus silti vertaa itseään tähteen. Miksi?

16 Minä Jesus lähetin minun enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Davidin juuri ja suku, se kirkas kointähti.
17 Ja henki ja morsian sanovat: tule. Ja joka kuulee, se sanokaan: tule. Joka janoo, se tulkaan, ja joka tahtoo, se ottakaan elämän vettä lahjaksi.
18 Mutta minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan prophetian sanoja kuuleva on: jos joku lisää näihin, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka tässä kirjassa kirjoitetut ovat.
19 Ja jos joku tämän kirjan prophetian sanoista ottaa pois, niin Jumala ottaa pois hänen osansa elämän kirjasta, ja pyhästä kaupungista, ja niistä, mitkä tässä kirjassa kirjoitetut ovat.
20 Se, joka näitä todistaa, sanoo: jaa, minä tulen pian: amen! Niin tule, Herra Jesus!
21 Meidän Herran Jesuksen Kristuksen armo olkoon teidän kaikkein kanssanne. Amen!


Seuraavassa kohdassa myös kointähti tarkoittaa jotakin hyvää, mutta kuitenkin jotakin vasta tulevaa, ei vielä olevaa. Se joka Jeesuksen 2. tulemiseen saakka vahvana pysyy, hänelle Herra Jeesus antaa kointähden:

24 Mutta teille minä sanon ja muille, jotka Tyatirassa olette, joilla ei tämä oppi ole ja jotka ei saatanan syvyyttä tunteneet, niinkuin he sanovat: en minä laske teidän päällenne muuta kuormaa;
25 Kuitenkin se, mikä teillä on, pitäkäät siihenasti kuin minä tulen,
26 Ja joka voittaa ja minun tekoni hamaan loppuun asti pitää, sille minä annan voiman pakanain ylitse,
27 Ja hänen pitää heitä rautaisella vitsalla hallitseman ja niinkuin savenvalajan astioita heitä särkemän, niinkuin minäkin Isältäni sain;
28 Ja annan hänelle kointähden.
29 Jolla korva on, se kuulkaan, mitä Henki seurakunnille sanoo.


Sitten Aamoksen kirjasta 5. luvusta. Tässä kointähti-viittauksen merkitys on minulle täysin käsittämätön:

6 Etsikäät Herraa, niin te saatte elää, ettei tuli Josephin huoneeseen sytytettäisi, ja kuluttais, ja ei olisi sammuttajaa Betelissä.
7 Te käännätte oikeuden koiruohoksi, ja kukistatte maahan vanhurskauden.
8 Hän tekee Otavan ja Kointähden, ja muuttaa kuoleman varjon aamuksi, ja päivästä pimiän yön tekee; joka vedet meressä kutsuu, ja kaataa ne maan piirin päälle, hänen nimensä on Herra;
9 Joka raateluksen asettaa väkevän ylitse, ja että raatelia uskaltaa vahvan kaupungin päälle karata.


Sitten vielä Jobin kirjasta 38 luvusta. Tässä Kointähdelle annetaan kolmas merkitys. Kointähti ei ole Jeesus eikä sielunvihollinen tässä kohdassa, vaan kointähtiä onkin monia, ja he ovatkin enkeleitä, siis eivät ilmeisesti Jumalan lapsia (?) vaan taivaallisia Jumalan enkeleitä.

4 Kussas silloin olit, koska minä maan perustin? Ilmoita se, jos sinulla se ymmärrys on.
5 Tiedätkös, kuka hänen määränsä asettanut on? eli kuka on vetänyt ojennusnuoran hänen päällensä?
6 Mihinkä ovat hänen jalkansa vajotetut, eli kuka on hänen kulmakivensä laskenut?
7 Kuin aamutähdet ynnä minua kiittivät, ja kaikki Jumalan lapset riemuitsivat.



Viimeiseksi muttei vähäisimmäksi referenssiksi, iltavirsi 550, joka alkaa näin: "Oi Kristus, kirkas aamunkoi, valosi yöhön päivän toi....." Kyseisessä virressä lauletaan kointähden jo koittaneen (imperfektissä), Kristuksen kointähden jo tuoneen valollansa yön päiväksi. Käsitän niin, että kun on Egyptin orjuudesta päästy Luvattuun maahan (minä olen päässyt siihen ainakin jo nyt, olen tällä hetkellä Luvatussa maassa asumassa kun tätä kirjoitan), niin silloin Kristuksen aamunkoi eli kointähti on koittanut sydämissä. Näin virren mukaan. Kuitenkin Raamatun mukaan kointähti ei ole ilmestynyt vielä yhdenkään uskovaisen sydämessä, vaan ilmestyy joskus tulevaisuudessa, eli Raamattu puhuu kointähden tulemisesta futuurissa, virsi imperfektissä.

Oli joitakin muitakin Kointähti-kohtia kun hakusanalla etsin, tuossa nyt pyydetyiksi "referensseiksi" niistä muutamia, teille pohdittavaksi, jos pohtia viitsitte tai haluatte.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 20 Loka 2014, 10:15

Lyhyesti: Kointähti on ylösnousemuksen aamu. Jeesus on ylösnousemuksen aamu kun hän tulee toisen kerran. Toisaalta se langennut enkeli oli kointähti ennen lankeamistaan, vrt "kun hän tulee kunniassaan, ja kaikki pyhät enkelit hänen kanssaan." Vähän-Aasian seurakunnan uskomassa oleville annettiin kointähti, eli heille oli varattuna ylösnousemuksen aamu, jos he loppuun asti uskovat.
Jos tuota sanaa tarkastelee laajempana merkityksenä, sen ristiriitaisuudet pystyy ymmärtämään.
Voin olla täysin pielessä, mutta ei sekään haittaa, kun muut korjaavat, jos on tarvis.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja Ilpo » 20 Loka 2014, 15:30

"Niion ku Atte sanoo"
(Vanha eteläpohjalainen sanonta) PDT_Armataz_01_29
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja mies » 20 Loka 2014, 21:54

Monta tähteä on olemassa, mutta on vain yksi Betlehemin tähti. Moni luulee oikeasti seuraavansa Jeesusta, mutta ihan muita valoja seuraavat, paholainenkin esiintyy hartaana monelle - ajallisella silmällä niitä ei erota, tarvitaan kutsumusta. Aamoksen kirjassa on Seulaset ja Orion 92 käännöksen mukaan. 'Valollas johda tieni, seimelle Jeesuksen..' koskee myös epäuskoisia mutta myös uskovaisia: jotta kerran näkisimme kasvoista kasvoihin. Moniulotteista, monitulkintaista, jossa lienee useita oikeita tapoja tulkita asiaa.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja O.M » 21 Loka 2014, 09:57

Hannes69 kirjoitti:Lyhyesti: Kointähti on ylösnousemuksen aamu. Jeesus on ylösnousemuksen aamu kun hän tulee toisen kerran. Toisaalta se langennut enkeli oli kointähti ennen lankeamistaan, vrt "kun hän tulee kunniassaan, ja kaikki pyhät enkelit hänen kanssaan." Vähän-Aasian seurakunnan uskomassa oleville annettiin kointähti, eli heille oli varattuna ylösnousemuksen aamu, jos he loppuun asti uskovat.
Jos tuota sanaa tarkastelee laajempana merkityksenä, sen ristiriitaisuudet pystyy ymmärtämään.
Voin olla täysin pielessä, mutta ei sekään haittaa, kun muut korjaavat, jos on tarvis.


Äkkiseltään selityksesi ei kuulosta hullummalta. Itsekin olen huomannut ristiriidan aiemmin, mutta en ole pysähtynyt sitä selvittelemään.
"Mua, Jeesus, auta valvomaan
ja tätä aina muistamaan:
on lyhyt ihmiselämä
ja iäisyys on edessä.
Jo askel riittää siirtämään
tulevaan, toiseen elämään."

Virsi 538:4.
O.M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 3621
Liittynyt: 24 Heinä 2006, 09:00

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja mies » 21 Loka 2014, 22:47

8 Seek him that maketh the seven stars and Orion, and turneth the shadow of death into the morning, and maketh the day dark with night: that calleth for the waters of the sea, and poureth them out upon the face of the earth: The Lord is his name:


Amerikan uskovaiset käyttävät KJV raamatunkäännöstä ja siinä kointähti on Orion. 1992 käännöksessä lause on menneessä, bibliassa tulevassa.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Koiruoho

ViestiKirjoittaja Humilton » 22 Loka 2014, 23:11

Ilmestyskirjassa on tällainenkin lause kun kolmas pasuuna seitsemästä soi (Wikipedia Johanneksen Ilmestys):

Taivaasta putoaa tulisoihtuna Koiruoho-niminen tähti makeisiin vesiin. Vedet käyvät karvaaksi ja paljon ihmisiä kuolee.



Onkohan tällä yhteyksiä Kointähteen muuta kuin, että se on tähti?
Viimeksi muokannut Humilton päivämäärä 24 Loka 2014, 23:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja Ilpo » 23 Loka 2014, 01:47

Tuota ilmestyskirjan kohtaa joku puhuja (A. Perälä?), selitti, että tuon sanan koiruoho on alkukielinen sisältö ja merkitys on "katkeruus" ja "vieras vaimo".


Eli tuo raamatun kohta kertoo, eriseuran hengestä, joka tekee vesilähteen katkeraksi. Ja noiden katkerien vesien
äärellä moni kuolee.
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja mies » 24 Loka 2014, 21:38

Maran lähde (2.Moos) oli kitkerä, mutta muutui makeaksi kun sinne heitettiin puunoksa. Kuin käänteinen reaktio koiruohon pilaamalle vedelle.
Liekö tuo koiruohon pilaama vesi juuri sitä 4.Moos.5:n kirovettä, seurauksenahan oli siinä, että sitä juonut syyllinen tuli hedelmättömäksi. Sitähän
halutaan tässä maailmassa, hedelmättömyyttä - koiruohon karvas maku on varmasti monelle tuttu.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Koiruoho

ViestiKirjoittaja Humilton » 24 Loka 2014, 23:03

Raamattu-ohjelma ei löytänyt haulla Maran lähdettä. Tällainen paikka löytyi:

Biblia Sananlaskut 5:3-4
Sillä porton huulet ovat niin kuin mesileipä, ja hänen kitansa liukkaampi kuin öljy; Mutta viimeiseltä karvas kuin koiruoho, ja terävä kuin kaksiteräinen miekka.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja nuusku » 25 Loka 2014, 00:09

Entisenä tarjoilijana tiedän koiruohosta sen verran, että se on erittäin kitkerä kasvi, jota on vuosisatojen ajan käytetty voimakkaana mausteena liha- ja riistaruuassa sekä sitä lisätään varsinkin absintti-nimiseen kitkerään väkijuomaan, kuten myös ns. katkero-alkoholijuomiin jotka ovat sanansa mukaisesti katkeran makuisia. Suurina annoksina koiruoho on myrkyllistä, muistan kuulleeni kouluajoilla absintin, siis koiruoholla maustetun viinan, joka on ollut suosittua monien taitelijoiden piirissä, aiheuttaneen erilaisia hallusinaatioita ja myrkytystiloja. Sen vuoksi absintin valmistus kiellettiin vuosikymmeniksi kunnes se 90-luvulla taas sallittiin.

Huomasin, että se King James kääntää lukemani kohtia hieman eri tavalla, ja myös kointähti on joissain korvattu Orionilla. En ehkä ala sen tarkempaa sitten miettiä niitä tähdistöjen asioita, koska pitäisi tutustua eri käännöksiin, jota en jaksa alkaa tehdä, tähtien tuntemisella kun ei sinänsä uskon kannalta ole mitään merkitystä. Mies kirjoittikin Orionista johonkin toiseen ketjuun esitelmän. Orion on käsittääkseni kirkkain syvän taivaan tähtikuvio, Venus on planeetoista kirkkain, Orionin tietyt tähdet taas tähdistä kirkkaimpia. Lisäksi tutkijat ovat löytäneet sieltä jonkin hyvin erikoisen jättiläistähden ja Orionin sumun, joka on varhaisin koskaan ihmisen löytämä tähtisumu. Orion muistuttaa ulkonäöltään jousella ampuvaa metsästäjää, jolla on kolmen tähden muodostama niinsanottu Orionin vyö.

Se tähdistä minun osaltani... Jatkakaa te.. :)
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Re: Koiruoho

ViestiKirjoittaja mies » 25 Loka 2014, 08:12

Humilton kirjoitti:Raamattu-ohjelma ei löytänyt haulla Maran lähdettä. Tällainen paikka löytyi:


2.Moos.15:23
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Loka 2014, 10:01

Kointähti sanomaa olen Raamatun kirjoituksissa ymmärtänyt oikeastaan vain hengellisessä merkityksessä. Luonnon ilmiönä olen oppinut ymmärtämään sen aamun tähtenä, joka näkyy vielä vähän ennen päivän valkenemista.
Muistelen erään virren yhden säkeistön alkaneeksi sanoilla: "Oi Jeesus Kristus, aamunkoi," mutta en muista virttä enkä etsien sitä löytänyt.

Siionin laulussa 124 lauletaan kolmannen säkeistön alussa: "Nyt katselen taivaalta idän, jos kointähti koittaa jo vois. Myös kuuntelen, vaaria pidän, jos taivaiset harput jo sois. Niin virteni alkaa jo voisin minäkin, ja laulua uutta myös minä laulaisin, kun Jeesus, oi Jeesus, kun Jeesus, oi Jeesus, mua noutamaan tullut jo on."
Kyse on siis siitä hetkestä, kun uskovaiset nostetaan synnin maasta taivaan ikuiseen kirkkauteen. Elävän uskon lupausta povellaan kantavalle se on ilon päivä, maailman lapsille se on kauhun ja yllättävän pelon hetki. Siitä on kirjoitettu apogryfikirjoihin kuuluvassa Viisauden kirjassa.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Koiruoho

ViestiKirjoittaja Humilton » 25 Loka 2014, 11:02

mies kirjoitti:
Humilton kirjoitti:Raamattu-ohjelma ei löytänyt haulla Maran lähdettä. Tällainen paikka löytyi:

2.Moos.15:23


Kiitos! Tässä yhteydessä tulee mieleen kartta. Missähän päin tuollainen paikka on? Nykyään sen voisi ilmaista gps-koordinaatteina.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja Taavetti » 25 Loka 2014, 11:43

Löytyi 1 jae Raamattu 1992 tekstistä.

2. Moos. 15:23
Sitten he saapuivat Maraan, mutta he eivät voineet juoda Maran lähteen vettä, koska se oli kitkerää. Siitä syystä paikka olikin saanut nimekseen Mara.* [Nimi Mara merkitsee 'kitkerä'.]
- Myös muoto 'katkera' esiintyy muistaakseni Bibliassa. Siitä on Eeva Mustonen runoillut Siionin lauluun 135: "Ne kyynellaakson kautta käy lapset ristin tien. Katkerain vetten luota Eelimiin polku vie. Keitaalla palmupuiden, levätä siellä saa. On lähteet Herran siellä, janonsa sammuttaa."
Kannattaa avata laulukirja ja lukea muutkin säkeistöt ja vaikka laulaa koko laulu.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Koiruoho

ViestiKirjoittaja mies » 25 Loka 2014, 21:00

Humilton kirjoitti:Kiitos! Tässä yhteydessä tulee mieleen kartta. Missähän päin tuollainen paikka on? Nykyään sen voisi ilmaista gps-koordinaatteina.


Jos tarkoitat Maran lähdettä, niin itse asiassa moni on yrittänyt kartalle piirtää Exoduksen eli korpivaelluksen reitin. Esim. google kuvahaku "exodus route map". Jokainen taitaa todeta,
että reitti on 'arvaus', ei voida varmuudella asiaa kertoa.

Ambrose (en tiedä muita uskovia, jotka olisivat siitä enempi selittäneet) taisi kirjoittaa Maran lähteestä jotenkin tähän tyyliin: (kohta 14)
http://www.archive.org/stream/stambrose ... 0/mode/2up

Lyhyesti siis oikea usko pelastaa ja karvaan maun poistaa elävästä vedestä; ja kehoittaakin katsomaan uskon silmillä koska ajalliset silmät ovat väliaikaiset ja katoavaiset.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja mies » 25 Loka 2014, 21:05

Taavetti kirjoitti: Siionin lauluun 135: "Ne kyynellaakson kautta käy lapset ristin tien. Katkerain vetten luota Eelimiin polku vie. Keitaalla palmupuiden, levätä siellä saa. On lähteet Herran siellä, janonsa sammuttaa." Kannattaa avata laulukirja ja lukea muutkin säkeistöt ja vaikka laulaa koko laulu.


Kaunis ajatus tuossa, varmasti onkin, että kun vesi maistuu kitkerälta, se on kuin synnintunnon olisi saanut - ja matka sitten jatkuu Eelimiin. (tuollainen ajatus tuli äkkiseltään tuosta, tulkitsinkohan ihan oikein)
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Kointähti

ViestiKirjoittaja nuusku » 25 Loka 2014, 21:53

4. Moos. 33:ssa on lista korpivaelluksen leiripaikoista. Lähde on kolmen päivämatkan päässä Etamista jonnekin kaakon suuntaan. Ilmeisesti Etam on jossain autiomaan laidalla, Egyptin itälaidoilla, jossain nykyisen Suezin kanavan kohdalla, koska erämaa alkoi Raamatun mukaan Etamin kohdalta, ja se oli vaelluksen ensimmäisiä levähdyspaikkoja.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... 4262815496

Lähteillä on tapana kuivua, varsinkin muutaman tuhannen vuoden aikana. Olisi epätodennäköistä, että lähde olisi enää olemassa, ja pienen kuivuneen lähteen kuopankin lienee jo hiekkaerämaan myrskyt tasanneet ikiaikoja sitten.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
Avatar
nuusku
Ylläpitäjä
 
Viestit: 2102
Liittynyt: 08 Touko 2006, 17:33

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron