O.M kirjoitti:Mies, esimerkkisi on erinomainen. Ensin ollaan jotain mieltä ja sitten yritetään väkisin perustella näkemys Raamatulla. Asian pitäisi olla toisinpäin: Raamattua pitäisi tutkia ajatuksella, että mikä on Jumalan vanhurskas ja hyvä tahto.
Jotkut pyrkivät tutkimaan raamattua oikein ja niinkuin pitäisi. Mutta sitten on "puskateologeja" jotka nousevat usein puskista, ja tekevät juuri päinvastoin. Yleensäottaen pitäisi kait havahtua siihen, jos yksimielisyyttä ei ole: tällöin on hukassa.
O.M kirjoitti:Usein näkee väitettävän, että Jeesus kyllä olisi sallinut homosuhteet. Jeesus kuitenkin totesi: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut." (Matt. 5:17-18.) Katoaako liberaaliteologien mielestä kuitenkin lain piirto homosuhteiden kauhistavuudesta Jumalan silmissä ennen taivasta ja maata?
1.Mooseksen kirjakin on itse asiassa lakia Sodomankin kohdalla (vrt. Gal.4) ja mielenkiintoinen on lausahdus psalmeistakin: "34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'?, (Joh.10)
Tässä kaikessa piilee kuitenkin eräänlainen juju: Saulus Tarsolainen, joka oli laissa laittamaton, vainosi juuri Jumalan lapsia. Tästäkin näemme, että laki kyllä ohjaa Jumalan valtakunnan rajalle, näinhän se teki Paavalillekin: pääasiallisena kohteena ei olleet eriseurat, vaan elävästi uskovat. Yhtälailla moni nimenomaan on omalla tavallaan 'vainoamassa' uskovia, ja se saa paljon huomiota, mutta ajattelenkin: sen kuuluu sitä saadakin. Miksi? Kyllä ne siellä joissain käsittävät, että 'entä jos ne ovatkin oikeassa?' vaikka tekevät päinvastoin. Lakia on hankala ymmärtää, Haredi Juutalaisetkin tutkivat Mooseksen krijoja, mutteivät ole päässeet puusta pitkälle. Lain kuuluukin olla sydämessä.
Vainon jälkeen (hengellistä se nykyään tahtoo olla) on usein käynyt päinvastoin: Joosef korotettiin, Daavid nousi kuninkaaksi, Persian kuninkaat ymmärsivät, Daniel korotettiin - lista on pitkä, ja Kristuksen toiminnan jälkeen oli massiivisia vainoja mutta jo 300-luvun lopulla Ambrose oikeastaan ohjasi läntistä ja itäistä Rooman keisaria, myöhemmin Luther paavin vainojen jälkeen toi paljon valoa ja ymmärrystä..Lukijaiset maksoivat sakkoja seurojen pitämisestä (oli kielletty), ja kohta Laestadius oli kirkastamassa elävää uskoa.