Viimeinen tuomio

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja käpy » 04 Loka 2015, 10:13

Mihin perustuu seuraava ajatus, minkä usein kuulee: viimeisellä tuomiolla ei kysytä muuta, kuin että onko sinulla synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa?
En muista raamatussa suoranaisesti lukevan noin, mutta onko tuo ajatus johdateltu jostakin tietystä raamatunkohdasta?
käpy
tutustunut
 
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 17:17

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Taavetti » 04 Loka 2015, 11:13

käpy kirjoitti:Mihin perustuu seuraava ajatus, minkä usein kuulee: viimeisellä tuomiolla ei kysytä muuta, kuin että onko sinulla synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa?
En muista raamatussa suoranaisesti lukevan noin, mutta onko tuo ajatus johdateltu jostakin tietystä raamatunkohdasta?

Ainakin Jeesuksen kutsuun viimeisellä tuomiolla se perustuu: "Tulkaa minun isäni siunatut." Kaikki mitä Jeesus sanoi ja sanoo sen jälkeen, on seurausta tästä siunauksesta. Uskovainen tekee hyviä tekoja uskon vaikuttamana, vain uskon vaikuttamana. Ei ansaitakseen autuutta, vaan kiitollisena saamastaan lahjasta, autuudesta.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Ilpo » 04 Loka 2015, 12:11

Ef.2:8 Sillä armosta te olette autuaiksi tulleet, uskon kautta, ja ette itse teissänne: Jumalan lahja se on:
9 Ei töistä, ettei yksikään kerskaisi.
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Humilton » 04 Loka 2015, 14:11

Minulla on sellainen käsitys, että viimeisellä tuomiolla tulevat esille kaikkien ihmisten kaikki teot. Jos tähän tarvitaan Raamatusta viitteitä, niin etsin niitä myöhemmin. Siis kaikkien ihmisten kaikki teot tulevat "käsiteltäväksi".

Kukaan ihminen ei ole synnitön. Kaikilta ihmisiltä löytyy tekoja, joiden mukaan heidät pitäisi tuomita kadotukseen.

Jeesus on sovittanut ihmisten synnit Jumalan edessä ristinkuolemalla. Siitä olen epätietoinen, onko myös "kadotuksen lapsen" synnit Jeesus sovittanut. Jotta ihminen saa pelatuksen omakseen, on uskottava siihen. Omakohtaisesti. Tähänkin löytyy paljon lisää asiaa ja viitteitä Raamattuun. Pelastetuilla ihmisillä on "verinen kuittaus velkakirjassa". Tuo on vanhoillislestadiolainen ehkä kaanaan kielinen ilmaus. Tarkoittaa, että Jeesuksen sovitystyön perusteella Jumala näkee sellaisen ihmisen täysin nuhteettomana. Sitten tässä yhteydessä tulee mieleen, että Raamatussa on kerrottu paljon uskosta. Sillä on paljon ominaisuuksia. Mm. se, että uskon omistaja haluaa kilvoitella puhtauteen. Siis pelastusta ei saa sillä, että uskoo historiallisesti Jeesuksen kärsineen ja kuolleen synnin tähden.

Usko tekee ihmisen sydämestä Jumalan edessä kelvollisen.

Nyt tuohon alkuperäiseen viestin. Uskon, että se kysymys "onko synnit anteeksi" on vanhoillislestadiolainen kaanaan kielinen sanonta. Se perustuu Raamattuun ja ei minun ymmärtääkseni tee ristiriitaa sen kanssa.

Pyydän anteeksi, jos kirjoitukseni punainen lanka tuntuu katkeilevalta. Kuuntelen samaan aikaan seurapuhetta kun kirjoitan. :)

Ps. Kerran yksi 10-v poika mietti, että viimeinen tuomio on varmasti pitkä ja pienet pojat väsyvät kun koko maailman kaikkien ihmisten teot tuomitaan sillä tuomiolla. Mutta hän ei tullut ajatelleeksi, että tuo tuomioistuin on erilainen kun (kellon)aikaakaan ei enää siinä vaiheessa ole.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Ilpo » 04 Loka 2015, 15:28

Joh. 6:28 Niin he sanoivat hänelle: mitä meidän pitää tekemän, että me taitaisimme Jumalan töitä tehdä?
29 Jesus vastasi ja sanoi heille: se on Jumalan työ, että te uskotte sen päälle, jonka hän lähetti.

Uskovaisen teoista viimeisellä tuomiolla otetaan esille vain tuo yksi teko: usko Kristuksen sovitustyöhön.
Sen kautta väärät teot on annettu anteeksi ja unohdettu.

Vanhoja puhujia lainaten: "Kun velkakirjan päällä on verinen kuittaus, ei velkakirjaa enää avata viimeisellä tuomiolla"

P.S. Näköjään toistin, mitä Humilton oli jo kirjoittanut, vaan kertaus on opintojen äiti...
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja ELIHU » 05 Loka 2015, 09:27

käpy kirjoitti:Mihin perustuu seuraava ajatus, minkä usein kuulee: viimeisellä tuomiolla ei kysytä muuta, kuin että onko sinulla synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa?
En muista raamatussa suoranaisesti lukevan noin, mutta onko tuo ajatus johdateltu jostakin tietystä raamatunkohdasta?



Itselläni tulee mieleen ainakin ilmestyskirjan sanat ( ilm. 20: 15 )

15 Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen.

Miten saadaan ihmisen nimi " elämän kirjaan", joka on taivaassa ?
Eikö niin, että saadaan täällä maan päällä omat synnit anteksi, silloinhan on rauha Jumalan kanssa, kun on omat synnit sovitettu/ saatu anteeksi Jeesuksen sovintoveren kautta.
Silloin omistetaan se lahjavanhurskaus/ hääpuku, jolla puetettuna mennään siihen tilaisuuteen, jota ilmestyskirjakin kuvaa
ELIHU
touhukas
 
Viestit: 191
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 02:12

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Humilton » 05 Loka 2015, 13:42

Ilpo kirjoitti:Vanhoja puhujia lainaten: "Kun velkakirjan päällä on verinen kuittaus, ei velkakirjaa enää avata viimeisellä tuomiolla"


Minä ajattelen siis se on ihan oma ajatukseni, että kyllä (kaikki) kirjat avataan. Mutta sellaiselle, kellä on Jeesuksen "kuittaus" ne näkyvät asiat eivät tule tuomioksi. Se, että miten sen ajattelee, on "taiteilijan käsissä". Joku voi ajatella, ettei pahoja tekoja näy "verisen kuittauksen" alta. Joku taas voi ajatella, että ne näkyvät, mutta niillä ei ole syyttävää merkitystä. Ihmisethän täällä ajassakin näkevät asiat tuon kaltaisissa kysymyksissä eri tavalla, vaikka se pääasia onkin ihan sama kaikilla.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Humilton » 05 Loka 2015, 13:44

Jani_S kirjoitti:Myös Pyhän Hengen pilkan hän maksoi.


Tästä haluaisin kuulla lisää.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Humilton » 05 Loka 2015, 13:49

ELIHU kirjoitti:
käpy kirjoitti:Miten saadaan ihmisen nimi " elämän kirjaan", joka on taivaassa ?
Eikö niin, että saadaan täällä maan päällä omat synnit anteksi, silloinhan on rauha Jumalan kanssa, kun on omat synnit sovitettu/ saatu anteeksi Jeesuksen sovintoveren kautta.


Tässä tulee esille se klassinen juttu. Kyllä täysin nuhteeton ihminen pääsee taivaaseen, jos ei ole tehnyt yhtään virhettä! Mutta tällaista ihmistä ei ole (käytännössä). Perisynninkin vallan on Jeesus sovittanut, eikä sekään kadota. Mutta se onkin lunastustyön takia.
Avatar
Humilton
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1126
Liittynyt: 10 Loka 2007, 01:13

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja hepa » 06 Loka 2015, 08:29

Humilton kirjoitti:
Jani_S kirjoitti:Myös Pyhän Hengen pilkan hän maksoi.


Tästä haluaisin kuulla lisää.


Pyhän hengen pilkkaahan ei saa anteeksi

Matt. 12:31 Sentähden sanon minä teille: kaikki synnit ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi; mutta pilkkaa Henkeä vastaan ei anteeksi anneta ihmisille.
32 Ja kuka ikänä sanoo jonkun sanan Ihmisen Poikaa vastaan, se hänelle anteeksi annetaan; mutta joka sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, ei sitä hänelle anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevaisessa maailmassa
Avatar
hepa
tähtiahkera
 
Viestit: 877
Liittynyt: 19 Helmi 2009, 15:14
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Taavetti » 06 Loka 2015, 09:53

hepa kirjoitti:
Humilton kirjoitti:
Jani_S kirjoitti:Myös Pyhän Hengen pilkan hän maksoi.


Tästä haluaisin kuulla lisää.


Pyhän hengen pilkkaahan ei saa anteeksi

Matt. 12:31 Sentähden sanon minä teille: kaikki synnit ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi; mutta pilkkaa Henkeä vastaan ei anteeksi anneta ihmisille.
32 Ja kuka ikänä sanoo jonkun sanan Ihmisen Poikaa vastaan, se hänelle anteeksi annetaan; mutta joka sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, ei sitä hänelle anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevaisessa maailmassa

Pyhän Hengen pilkkaa ei saa anteeksi, koska siitä ei Jumala anna katuvaista tuntoa. Syy ei ole siinä, etteikö lunastus koske nyös Pyhän Hengen pilkkaa, vaan Jeesuksen ilmoittamasta Pyhän Hengen arvosta ja merkityksestä. Apostoli on siitä kirjoittanut, mutta tähän hetkeen en ehdi sitä kirjoitusta etsiä.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja vanamo.n » 07 Loka 2015, 11:36

Itselläni on sellainen käsitys ollut tästä, että ei epäuskoinen ,joka on menettänyt lapsuuden uskonsa (ei siis ole saanut syntyäkään uskovaiseen kotiin), niin voisi tehdä Pyhän Hengen pilkkaa vaan ainoastaan sellaiset, jotka ovat olleet uskomassa ja sitten syntien ja ylitsekäymisten takia joutuneet sielunvihollisen petoksen takia ulos elävästä uskosta ja sen jälkeen tehneet tuon Pyhän Hengen pilkan. Korjatkaa jos olen ollut väärässä tässä asiassa.
Jeesus, sinun alkamasi usko on ja kilvoitus.
Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen. (Virsi 301:6)
Avatar
vanamo.n
ahkera
 
Viestit: 483
Liittynyt: 29 Elo 2009, 16:56
Paikkakunta: Laukaa

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Ilpo » 09 Loka 2015, 06:23

Näin on.
Ilpo
Ilpo
ahertaja
 
Viestit: 552
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 00:46

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja mies » 16 Joulu 2015, 09:19

käpy kirjoitti:Mihin perustuu seuraava ajatus, minkä usein kuulee: viimeisellä tuomiolla ei kysytä muuta, kuin että onko sinulla synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa?
En muista raamatussa suoranaisesti lukevan noin, mutta onko tuo ajatus johdateltu jostakin tietystä raamatunkohdasta?

Jonkinlaisen perinteen mukaan Jeesuksen vieressä Golgatan oikealla puolella oli se ryöväri, joka uskoi. Se ajatus lienee oikea:
Matt.25 kirjoitti:33 Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. 34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.

Jos ihmiseltä kysytään tuolloin että onko synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa, olisi jokainen sanomassa että näinhän se asia on. Sanonta "ei kysytä muuta" tarkoittaa "ei katsota muuta", ja asia on varsin hyvin tiedossa tuossa vaiheessa. Mutta on totta:
Saarn.12 kirjoitti:14 Jumala vaatii tuomiolle kaikista salatuistakin teoista, niin hyvistä kuin pahoista.

Meiltä kysytäänkin uskoa. Golgatalla:
1992: Luuk.23 kirjoitti:41 Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa." 42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi." 43 Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."

Vanhurskaille sanotaan viimeisellä tuomiolla:
Matt.25 kirjoitti:35 Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. 36 Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'

Kuitenkin voimme huomata:
Joh.19 kirjoitti:28 Jeesus tiesi, että kaikki oli nyt saatettu päätökseen. Jotta kirjoitus kävisi kaikessa toteen, hän sanoi: "Minun on jano." 29 Siellä oli astia täynnä hapanviiniä. Sotilaat kastoivat siihen sienen ja nostivat sen iisoppiruo'on päässä Jeesuksen huulille. 30 Jeesus joi viinin ja sanoi: "Se on täytetty." Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.

Etikkaa (vinegar ps:69:ssä ja Joh.19:ssa KJV:ssä) siellä juotettiin:
Ps.69 kirjoitti:22 Viholliseni ovat panneet ruokaani karvasta
koiruohoa, janooni he juottivat etikkaa.

Nyt lopun aikoina janoja sammutetaankin karvailla juomilla, hyvää luullaan tekevän että oikein ollaan juottamassa janoisia, mutta kun se vesi ei ole sitä elävää vettä.

Jos en tarpeeksi epäselvästi asiaa kertonut, niin tässä vielä jatkumoa:
1992: Hepr.6 kirjoitti:4 Mahdotontahan on auttaa niitä, jotka kerran ovat päässeet valoon, maistaneet taivaan lahjaa ja tulleet osallisiksi Pyhästä Hengestä, 5 nauttineet Jumalan hyvää sanaa ja kokeneet tulevan maailman voimia 6 mutta luopuneet uskostaan. Ei heitä voi toistamiseen johdattaa kääntymykseen -- niitä, jotka nyt itse ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja nostavat hänet kaikkien pilkattavaksi!

Internet tarjoaakin monelle, erityisesti ennen uskoneelle mutta uskonsa kieltäneelle paikan, jossa pilkata avoimesti oikeasti uskovia.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja käpy » 05 Tammi 2016, 22:44

Kiitos voorumilaiset vastauksista.
Alussa esittämääni kysymystä en ole löytänyt raamatusta. Ja niinkuin moni totesi, se on kaanaan kieltä. Tosin johdettu eri raamatun kohdista.
Jumalan valtakunnasta saarnataan kaikki synnit anteeksi ja Pyhä Henki tuo rauhan sydämelle. Silloin on turvallista nukahtaa tästä ajasta pois. Viimeisellä tuomiolla ei kysytä, vaan kuningas sanoo: Tulkaa tänne te Isäni siunaamat...
Kuningas ei kysy vaan asiat ovat selvät siinä vaiheessa. Meidän tulee valvoa ja elää anteeksiantamuksesta.

Jumalan siunaamaa armon vuotta kaikille voorumilaisille.

-käpy-
käpy
tutustunut
 
Viestit: 36
Liittynyt: 14 Maalis 2015, 17:17

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja mies » 09 Tammi 2016, 22:03

käpy kirjoitti:Kiitos voorumilaiset vastauksista.
Alussa esittämääni kysymystä en ole löytänyt raamatusta. Ja niinkuin moni totesi, se on kaanaan kieltä. Tosin johdettu eri raamatun kohdista.
Jumalan valtakunnasta saarnataan kaikki synnit anteeksi ja Pyhä Henki tuo rauhan sydämelle. Silloin on turvallista nukahtaa tästä ajasta pois. Viimeisellä tuomiolla ei kysytä, vaan kuningas sanoo: Tulkaa tänne te Isäni siunaamat...
Kuningas ei kysy vaan asiat ovat selvät siinä vaiheessa. Meidän tulee valvoa ja elää anteeksiantamuksesta.

Jumalan siunaamaa armon vuotta kaikille voorumilaisille.

-käpy-


"Kysytään" esiintyy mm. 1992 käännöksessä, ja jos niitä vertaa muihin käännöksiin, ei se tarkoita sitä että jotakin puhumalla kysyttäisiin:
1992 kirjoitti:Ilm. 13:10
-- Kenen osana on vankeus, se joutuu vankeuteen, kenen osana on kaatua miekkaan, se kaatuu miekkaan. Nyt kysytään pyhiltä kestävyyttä ja uskoa.

Ilm. 14:12
Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."

Noin niinkuin esimerkkinä.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja sinitiainen » 08 Helmi 2016, 13:22

Ja jos te rukoilette sitä Isää, joka tuomitsee kunkin töidensä jälkeen ilman ihmisten muodon katsomista, niin katsokaat, että te teidän viipymisenne ajan pelvossa vaeltaisitte,



[1.Piet. 1:17]



Ja jos te isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,



[1.Piet. 1:17]


Sillä meidän kaikkein pitää ilmestymän kristuksen tuomio-istuimen eteen, että jokainen sais senjälkeen mitä hän ruumiissansa tehnyt on, joko hyvää tai huonoa



[2.kor. 5:10]



Älkää tätä ihmetelkö; sillä hetki tulee, jona kaikki ne, jotka haudoissa ovat, saavat kuulla hänen äänensä.
Ja pitää tuleman edes ne, jotka hyviä tehneet ovat, elämän ylösnousemiseen, mutta jotka huonoja tehneet ovat, tuomion ylösnousemiseen.


[Joh. 5:28-20]



Ja minä näin kuolleet, sekä pienet että suuret, seisovan elohimin kasvoin edessä, ja kirjat avattiin, ja toinen kirja avattiin, joka on elämän, ja kuolleet tuomittiin niistä, mitkä kirjoissa kirjoitetut olivat, töittensä jälkeen.



[ilm. 20:12]



And I say to you, that every idle word that men may speak, they shall give for it a reckoning in a day of judgment



[Matt. 12:36, Young's Literal Translation]
sinitiainen
tutustunut
 
Viestit: 45
Liittynyt: 18 Helmi 2014, 10:38

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja kalamos » 12 Touko 2016, 13:32

käpy kirjoitti:Mihin perustuu seuraava ajatus, minkä usein kuulee: viimeisellä tuomiolla ei kysytä muuta, kuin että onko sinulla synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa?
En muista raamatussa suoranaisesti lukevan noin, mutta onko tuo ajatus johdateltu jostakin tietystä raamatunkohdasta?


Itse asiassa Raamatusta ei myöskään löydy ilmaisua "Viimeinen tuomio".
Minä tunnistan Raamatusta kolme eri tuomion ajankohtaa,
joista järjestyksessään viimeistä voisi tietenkin sillä nimellä kutsua,
mutta Raamatusta tuota ilmaisua ei löydy.

Minä ymmärrän Raamatun ilmoituksen niin,
että me Jeesukseen uskovat, jotka olemme jo siirretyt kuolemasta elämään,
emme ole tuomittavina viimeisellä tuomiolla.

Viimeisellä tuomiolla olevista käytetään ilmaisua "kuolleet",
jonka ymmärrän tarkoittavan nimenomaan hengellisesti kuolleita.
Heidät tuomitaan. Ja tuomion perusteena ovat heidän tekonsa.
Ja jokainen, jonka nimeä ei löydy elämän kirjasta, heitetään tuliseen järveen.
Siinä mielessä tuo ajatus, jota aloituksessasi lainaat, on kyllä oikein.

Johannes (Ilm 20:11-15) kirjoitti:
Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen,
jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin;
ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja;
ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat,
ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat,
ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.
Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.


Me Jeesuksen omat sen sijaan tulemme toisen tuomioistuimen eteen.
Tämä tuomioistuin on palkintotuomioistuin (bema).
Siinä ei ketään tuomita kadotukseen.
Mutta tällä tuomioistuimella meidät palkitaan tekojemme mukaan.
Tuli on koetteleva elämämme rakennuksen, mistä sen olemme tehneet.
Siis meidät armosta pelastetut palkitaan tai sitten ei palkita, mutta ei tuomita kadotukseen.

Paavali (2 Kor 5:10) kirjoitti:
Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen,
että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.
Avatar
kalamos
tutustunut
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2016, 15:50

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Jani_S » 12 Touko 2016, 21:37

kalamos kirjoitti:
käpy kirjoitti:Mihin perustuu seuraava ajatus, minkä usein kuulee: viimeisellä tuomiolla ei kysytä muuta, kuin että onko sinulla synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa?
En muista raamatussa suoranaisesti lukevan noin, mutta onko tuo ajatus johdateltu jostakin tietystä raamatunkohdasta?


Itse asiassa Raamatusta ei myöskään löydy ilmaisua "Viimeinen tuomio".
Minä tunnistan Raamatusta kolme eri tuomion ajankohtaa,
joista järjestyksessään viimeistä voisi tietenkin sillä nimellä kutsua,
mutta Raamatusta tuota ilmaisua ei löydy.

Minä ymmärrän Raamatun ilmoituksen niin,
että me Jeesukseen uskovat, jotka olemme jo siirretyt kuolemasta elämään,
emme ole tuomittavina viimeisellä tuomiolla.

Viimeisellä tuomiolla olevista käytetään ilmaisua "kuolleet",
jonka ymmärrän tarkoittavan nimenomaan hengellisesti kuolleita.
Heidät tuomitaan. Ja tuomion perusteena ovat heidän tekonsa.
Ja jokainen, jonka nimeä ei löydy elämän kirjasta, heitetään tuliseen järveen.
Siinä mielessä tuo ajatus, jota aloituksessasi lainaat, on kyllä oikein.

Johannes (Ilm 20:11-15) kirjoitti:
Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen,
jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin;
ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja;
ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat,
ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat,
ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.
Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.


Me Jeesuksen omat sen sijaan tulemme toisen tuomioistuimen eteen.
Tämä tuomioistuin on palkintotuomioistuin (bema).
Siinä ei ketään tuomita kadotukseen.
Mutta tällä tuomioistuimella meidät palkitaan tekojemme mukaan.
Tuli on koetteleva elämämme rakennuksen, mistä sen olemme tehneet.
Siis meidät armosta pelastetut palkitaan tai sitten ei palkita, mutta ei tuomita kadotukseen.

Paavali (2 Kor 5:10) kirjoitti:
Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen,
että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.
Tämä on suurta harhaoppia, jota mm. Leo Meller levittää hengellisessä sokeudessaan.

Tuomioita on vain yksi, ja se annetaan silloin, kun maailmamme aika on päättynyt ja iankaikkisuus alkaa kaikille. Ne, joiden synnit olivat anteeksi jo armon ajassa ja joilla jo silloin oli rauha Jumalan kanssa, kestävät tuomiolla ja saavat iankaikkisen elämän; heitä ei siis tuomita lainkaan. Kaikki muut tuomitaan, ja he menevät kadotukseen.

Opetus "Krituksen tuomioistuimesta", jolla taivaaseen pääsevät lajitellaan sen mukaan, kuinka hyvä kilvoitus heillä on ollut, on täysin Jumalan sanan vastainen. Se on tekouskoa ja ansiokristillisyyttä, ja siinä ihminen vaikuttaa omilla töillään taivasosuuteensa. Siinä parannellaan Jeesuksen sovitusta ikään kuin se ei olisi riittävä hänen seuraajiensa autuudeksi.

Neuvon sinua, rakas uusi keskustelija, luopumaan tällaisesta harhasta ja kuuntelemaan, mitä Jumalan armolapset opettavat. Jumalan lasten saarnassa ei lajitella Jeesuksen seuraajia ennen eikä jälkeen tuomion, vaan kaikki mahtuvat samaan taivaaseen, täydelliseen ja iankaikkiseen iloon Jumalan kasvojen paisteessa niin kuin he mahtuvat jo täällä armon ajassa samaan Jumalan valtakuntaan.

Emme täällä ajassa voi ymmärtää, mikä autuus meitä odottaa taivaassa, mutta voimme kuunnella Jumalan kutsua hyvän omantunnon omistamiseen ja sielun rauhaan, sekä sitä kautta vähän laidasta aavistaa, mikä odottaa niitä kaikkia, jotka uskovat pannen syntitaakkoja pois Jeesuksen ansion turvissa, hänen nimessään ja sovintoveressään.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja mies » 13 Touko 2016, 09:13

kalamos kirjoitti:Me Jeesuksen omat sen sijaan tulemme toisen tuomioistuimen eteen.
Tämä tuomioistuin on palkintotuomioistuin (bema).
Siinä ei ketään tuomita kadotukseen.
Mutta tällä tuomioistuimella meidät palkitaan tekojemme mukaan.
Tuli on koetteleva elämämme rakennuksen, mistä sen olemme tehneet.
Siis meidät armosta pelastetut palkitaan tai sitten ei palkita, mutta ei tuomita kadotukseen.

Kuten Jani_S jo viittasikin, niin huomaamme:
1992: Matt.18 kirjoitti:1 Kohta sen jälkeen opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja kysyivät: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
2 Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen 3 ja sanoi:
"Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. 4 Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa.

Että lapsi, jolla ei ole ihmismielessä 'palkittavia tekoja', on uskon esikuva.
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Seuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron