Viimeinen tuomio

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja kalamos » 13 Touko 2016, 10:01

Jani_S kirjoitti:Neuvon sinua, rakas uusi keskustelija, luopumaan tällaisesta harhasta ja kuuntelemaan, mitä Jumalan armolapset opettavat.


No, opeta minua!

Antaisitko vaikka ensin suoran lainauksen siitä kohdasta vastaustani
joka ei ole Raamatun ilmoituksen mukainen.
Mielellään lukisin myös lainauksen Raamatusta,
joka vahvistaa, että tuo kirjoittamani kohta on harhaoppia.
Avatar
kalamos
tutustunut
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2016, 15:50

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja mies » 18 Touko 2016, 10:24

Muutama hajanainen ajatus sivustahuudettuna:
kalamos kirjoitti:Itse asiassa Raamatusta ei myöskään löydy ilmaisua "Viimeinen tuomio".
Minä tunnistan Raamatusta kolme eri tuomion ajankohtaa,
joista järjestyksessään viimeistä voisi tietenkin sillä nimellä kutsua,
mutta Raamatusta tuota ilmaisua ei löydy.

Augustine muinoin kokosi jonkin verran aiheesta materiaalia, löytyy teoksesta:
Augustine: The City of God (Book XX)

kalamos kirjoitti:Minä ymmärrän Raamatun ilmoituksen niin,
että me Jeesukseen uskovat, jotka olemme jo siirretyt kuolemasta elämään,
emme ole tuomittavina viimeisellä tuomiolla.

Uskontunnustuksesta:
"...nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita"
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ekumeeni.html
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja kalamos » 18 Touko 2016, 17:52

mies kirjoitti:Uskontunnustuksesta:
"...nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita"


Tarkoittaako tuo sitä tapahtumaa,
jossa Jeesus tulee taivaasta takaisin maan päälle ja perustaa Valtakuntansa?

Paavali (2 Tim 4:1) kirjoitti:Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä,
joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita,
sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta
Avatar
kalamos
tutustunut
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2016, 15:50

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Jani_S » 18 Touko 2016, 21:19

kalamos kirjoitti:
mies kirjoitti:Uskontunnustuksesta:
"...nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita"


Tarkoittaako tuo sitä tapahtumaa,
jossa Jeesus tulee taivaasta takaisin maan päälle ja perustaa Valtakuntansa?
Ei tarkoita, sillä siinähän sanotaan, että hän tulee tuomitsemaan.

Jeesus ei enää perusta valtakuntaa maan päälle, sillä se on jo olemassa. Jo ensimmäinen ihmispari uskoi häneen ja oli hänen valtakunnassaan. Epäusko peittää tämänkin asian niin tarkoin, että Jumalan ja/tai Jeesuksen valtakuntaa odotetaan vasta ajan loppuessa, jolloin uskominen on kuitenkin myöhäistä. Parannus on tehtävä, sydämen on nöyrryttävä ja Jumalan valtakunta on löydettävä nyt armon ajassa, kun evankeliumia saarnataan.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja mies » 19 Touko 2016, 09:16

kalamos kirjoitti:
mies kirjoitti:Uskontunnustuksesta:
"...nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita"


Tarkoittaako tuo sitä tapahtumaa,
jossa Jeesus tulee taivaasta takaisin maan päälle ja perustaa Valtakuntansa?

Niinkuin Jani_s jo sanoi, ei se sitä tarkoita. Jos vinkkaat 1000 vuotiseen valtakuntaan, huomaathan, että Davidin pojan (Salomonin) kuninkuuden alusta Kristuksen orjantappurakruunaukseen kesti aika tarkasti 1000 vuotta. VT:ssä oli esikuvia tulevasta, mutta se, mitä tapahtui usein VT:ssa, oli ja on (usein) kuva tulevasta. "Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne." (Luuk.17:21). Nyt on mennyt yli 1000v orjantappurakruunauksesta, joten ilmestyskirjan 1000v ei ole literaali, vaan hengellinen.

Isä meidän rukouksesta, huomaa monikkomuoto: "Isä meidän, joka olet taivaissa". Mutta valtakunnasta:

Martti Luther: Iso Katekismus: Toinen pyyntö: Tulkoon sinun valtakuntasi. kirjoitti:Pyydämme toisin sanoen, että se tulisi keskuuteemme ja läheisyyteemme sillä tavalla, että mekin kuuluisimme niihin ihmisiin, joiden keskuudessa hänen nimensä pyhitetään ja hänen valtakuntansa menestyy.
...
Jumalan valtakunta näet tulee luoksemme kahdella tavalla. Ensiksi se toteutuu täällä ajassa sanan ja uskon välityksellä. Toiseksi se toteutuu ikuisesti Kristuksen ilmestyessä tuomiolla. Me pyydämme tässä kumpaakin.

Jos Luther kuulostaa mielestäsi 'vääräoppiselta', huomauttaisin, että ei elävä kirkko synny sillä, että joku lähtee äkkiseltään tulkitsemaan raamattua itsekseen. Luther luki paljon kirkko-isiä yms, ja havaitsi seikkoija, missä katolinen kirkko oli mennyt "baabelin vankeuteen".
Viimeksi muokannut mies päivämäärä 19 Touko 2016, 11:23, muokattu yhteensä 1 kerran
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja kalamos » 19 Touko 2016, 10:02

Paavali (2 Tim 4:1) kirjoitti:Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä,
joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita,
sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta


Mihin ilmestymiseen ja valtakuntaan Paavali viittaa?
Avatar
kalamos
tutustunut
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2016, 15:50

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Jani_S » 19 Touko 2016, 12:59

kalamos kirjoitti:
Paavali (2 Tim 4:1) kirjoitti:Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä,
joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita,
sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta


Mihin ilmestymiseen ja valtakuntaan Paavali viittaa?
Hän viittaa Jeesuksen toiseen tulemiseen eli ilmestymiseen sekä hänen omiinsa, hänen valtakuntansa asukkaisiin, sen valtakunnan, joka perustettiin jo ennen kuin mitään oli luotu ja joka jää jäljelle, kun kaikki muu katoaa.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Jani_S » 19 Touko 2016, 14:27

Miehen sitaatti Lutherin opetuksesta on niin hyvä, että otan uudestaan:

"Jumalan valtakunta näet tulee luoksemme kahdella tavalla. Ensiksi se toteutuu täällä ajassa sanan ja uskon välityksellä. Toiseksi se toteutuu ikuisesti Kristuksen ilmestyessä tuomiolla. Me pyydämme tässä kumpaakin."

Luther opettaa samoin kuin Jumalan valtakunnassa on aina opetettu: On vain yksi valtakunta, kerran perustettu ja koskaan katoamaton. Se alkaa Jumalan lapselle täällä ajassa, ja siihen pääsee parannuksen kautta, jos lapsenusko on kadonnut. Sen mukana saa periä taivaan ja elää iankaikkisesti.

Monet, elleivät jopa lähes kaikki väärät hengellisyydet katsovat, että seurakunta on syntynyt Uuden liiton alussa, kun Jeesus oli noussut ylös. Niillä on tämä väärä käsitys, koska niissä ei tunneta Jeesusta eikä hänen omiaan, joita kutsutaan myös Jumalan valtakunnaksi ja seurakunnaksi, ja jotka ovat olleet maailmassa siitä saakka kuin on ollut tarpeen uskoa synnit anteeksi eli Adamista alkaen.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 19 Touko 2016, 22:28

Kalamos kyseli raamatun pohjaa ajatukselle, joka todistaisi vääräksi tuon ihmistekojen parantavan vaikutuksen vanhurskauteen ja lunastukseen ts palkkaan (oli mutkikkaasti sanottu mutta uskon että tiedätte kirjoituksen). Uusin käännös on osittain Kalamoksen näkemyksen takana, mutta se johtuu siitä että uusin käännös on opillisesti heikko ja sekava. Esimerkiksi Ilmestyskirjan 19. luvussa 1992-käännös ottaa ihmisteot Jeesuksen täydellisen vanhurskauttamistyön rinnalle.

vrt. hänen ylleen on puettu hääpuku, hohtavan valkea pellavapuku. Se pellavapuku tarkoittaa pyhien vanhurskaita tekoja.
Revelation 19:8 KR92
http://bible.com/330/rev.19.8.KR92

Ja hänen annettiin pukea itsensä puhtaalla ja kiiltävällä kalliilla liinalla, joka kallis liina on pyhäin vanhurskaus.
Ilmestyskirja 19:8 FI1776
http://bible.com/60/rev.19.8.FI1776

Kuitenkin jokaisen vanhurskauden omistajan kohdalla palkka on sama ja myöskin riippumaton ihmisen omista teoista. Sanoohan Raamattu että paraskin ihmisteko on Jumalan edessä niinkuin saastainen vaate.

Mutta me olemme kaikki saastaiset, ja kaikki meidän vanhurskautemme on niinkuin saastainen vaate; me olemme kaikki lakastuneet niinkuin lehdet, ja meidän syntimme viskoivat meitä niinkuin tuuli.
Jesaja 64:6 FI1776
http://bible.com/60/isa.64.6.FI1776


Saastaisella vaatteella ei omaa syntiturmelusta peitetä. Samanpalkkaisuus ja sen riippumattomuus ihmisen teoista tulee esille useassa raamatun kohdassa. Ensimmäisenä tulee mieleen vertaus viinamäen isännästä, joka maksaa saman palkan viime hetkellä työhön tulleelle ja päivän alussa töihin tulleelle. Toinen on ristin ryöväri joka juuri ennen kuolemaansa sai parannuksen armon ja ei varmasti kerennyt tehdä mitään hyviä töitä, siitä huolimatta hänen palkkansa oli täydellinen.
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja kalamos » 20 Touko 2016, 09:29

Hannes lausui minusta väärän todistuksen.
Minä nimenomaan vastatessani aloittajalle, korostin sitä,
että minä olen yksin armosta pelastettu, uskon kautta - en tekojen kautta.
Enkä ole ollenkaan kysynyt perusteita sellaiselle, mitä Hannes väitti.
Minä en käytä vuoden 1992 käännöstä.
Yksikään kohta Raamatusta, joita lainasin vastatessani aloittajalle,
ja joissa puhutaan tuomiosta tekojen mukaan, ei ollut Hanneksen esille ottama kohta.

Minä olen kysynyt asioita vain ketjun aiheeseen eli viimeiseen tuomioon liittyen.
Joku otti esille uskontunnustuksen, jonka mukaan Jeesus on nyt taivaassa,
ja tuleva sieltä tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

Ymmärsin, että kirjoittajan mielestä tuo tapahtuma olisi viimeinen tuomio.
Minä kun keskustelen vain Jumalan Sanasta,
niin nostin tämän pohjalta esiin Paavalin opetuksen:

Paavali (2 Tim 4:1) kirjoitti:Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä,
joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita,
sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta


Jos tämä tarkoittaa mielestänne viimeistä tuomiota,
ja edelleen mielestänne tuossa tarkoitettu Hänen valtakuntansa on jo olemassa,
niin ymmärrättekö sitten myös niin, että aloittajan kysymä viimeinen tuomiokin on jo alkanut?
Avatar
kalamos
tutustunut
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2016, 15:50

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Taavetti » 20 Touko 2016, 10:21

1. Pietarin kirje 4
17 Sillä aika on, että tuomion pitää Jumalan huoneesta alkaman. Mutta jos se ensin meistä alkaa, minkäs lopun ne saavat, jotka ei Jumalan evankeliumia usko?
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja mies » 20 Touko 2016, 10:47

kalamos kirjoitti:Hannes lausui minusta väärän todistuksen.
Minä nimenomaan vastatessani aloittajalle, korostin sitä,
että minä olen yksin armosta pelastettu, uskon kautta - en tekojen kautta.

Martti Luther: Elämänkerta, Agathon Meurman kirjoitti:Silloin kävi hänen kammioonsa halpa munkki, joka tuskin oli oppinut muuta kuin uskontunnustuksen sanat.
Mutta mitä hänellä oli, sen hän antoi, ja luki Lutherille: "Minä uskon syntien anteeksiantamista". Nuo
yksinkertaiset sanat vaikuttivat, ja Luther toisti: "Minä uskon syntien anteeksiantamista". "Nin kaiketi",
jatkoi munkki, "uskot kyllä, että David ja Pietari ovat saaneet syntinsä anteeksi; sitähän
uskovat perkeleetkin;" mutta meidän tulee uskoa, että Jumala antaa anteeksi meidänkin
syntimme, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi, sanoo Vapahtaja." Vihdoin pääsi valo
pysyväisesti taisteluissa uupuneen miehen sieluun, ja vastainen reformaattori nousi sille
horjumattomalle kalliole, josta hänen äänensä oli kuuluva yli maailman.

Biblia: Jaak.2 kirjoitti:19 Sinä uskot, että yksi Jumala on, sen sinä oikein teet; perkeleet myös sen uskovat ja vapisevat.

Meidän tulee huomata kuitenkin, että uskoja on siis erimuotoisia. Näistä kertoi Lutherin kaveri Johannes Brenz 1500 luvulla:
Where faith comes from:
http://www.studiumexcitare.com/content/61
mies
Aurinkotuuli
 
Viestit: 1276
Liittynyt: 30 Huhti 2012, 10:00

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Jani_S » 20 Touko 2016, 12:45

kalamos kirjoitti:Hannes lausui minusta väärän todistuksen.
Minä nimenomaan vastatessani aloittajalle, korostin sitä,
että minä olen yksin armosta pelastettu, uskon kautta - en tekojen kautta.
Olet toki sitä korostanut, mutta koska tuot toisaalla esiin teko-oppia, vaikkakin yhtymättä siihen selvästi, ei hänen kommenttinsa ollut kovinkaan huono. Minä syyllistyn usein samaan kuin Hannes.

kalamos kirjoitti:Minä olen kysynyt asioita vain ketjun aiheeseen eli viimeiseen tuomioon liittyen.
Aivan totta, mutta kysymyksesi ovat koskeneet myös asioita, joita pidämme harhaoppina. Tiedämme, että ne ovat muiden harhoppien tavoin esteenä raamatun ilmoitukselle, ja siksi niihin puututaan.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja kalamos » 20 Touko 2016, 14:20

Jani_S kirjoitti:tuot toisaalla esiin teko-oppia


Vastatessani avaajalle toin esiin seuraavan kohdan Raamatusta,
josta ilmenee molemmat perusteet viimeisellä tuomiolla.

Johannes (Ilm 20:11-15) kirjoitti:
Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen,
jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin;
ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja;
ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat,
ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat,
ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen.
Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.


Minä ymmärrän niin, että tuossa puhutaan nimenomaan viimeisestä tuomiosta.
Jonka nimeä ei löydy Elämän kirjasta, joutuu kadotukseen.
Eli avaajan esittämä näkökulma oli aivan oikein. Kadotustuomion perusteena on vain tämä.

Mutta sitten avataan myös toinen kirja, josta selviää, mitä tuomittava on tehnyt.
Ja sen perusteella määräytyy tuomion kovuus.
Avatar
kalamos
tutustunut
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2016, 15:50

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Hannes69 » 21 Touko 2016, 00:50

Mistä löytyy tuolle tuomion kovuudelle Raamattua? Myös Danielin kirjassa selvennetään tuota tuomiota, joka on Jumalan valtakunnasta lähtevä. Siellä kerrotaan kahdesta istuimesta.

Nämät minä näin, siihenasti, että istuimet pantiin. Ja istui vanha-ikäinen, jonka vaatteet olivat lumivalkiat, ja hänen päänsä hiukset niinkuin puhdas villa, hänen istuimensa oli niinkuin tulen liekki, ja hänen rattaansa niinkuin polttava tuli. Tulinen virta juoksi ja kävi ulos hänen kasvoinsa edestä. Tuhannen kertaa tuhannen palveli häntä ja sata kertaa tuhannen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Tuomio pidettiin, ja kirjat avattiin.
Daniel 7:9-10 FI1776
http://bible.com/60/dan.7.9-10.FI1776

Toinen on armoistuin, jolla Jeesus istuu juuri nyt ja tuomitsee armolla ja laupeudella ja kaikkien syntien anteeksiantamuksella. Sitä on tuomio, joka alkaa Jumalan huoneesta. Toinen istuin on tuomioistuin, jolla Jeesus istuu viimeisellä tuomiolla ja tuomitsee kunkin tekojensa mukaan. Siellä jaetaan vain kahdenlaisia tuomioita, tulkaa minun isäni siunatut ja menkää pois te kirotut. Teoista Jeesus itse opettaa kun opetuslapset kysyivät että mitä tekisimme että tekisimme Jumalalle kelpaavia töitä. Vastaus oli että se on Jumalalle kelpaava teko että te uskotte sen päälle joka jumalattoman vanhurskauttaa.

Näin tuomitaan tekojen mukaan ja se on tuomio joko taivaaseen tai kadotukseen, ei kadotustuomion ankaruuteen.
Jesaja kertoo kadotuksesta, eikä kerro siellä olevan monenlaisia olotiloja.


Sillä kuoppa on jo entisestä valmistettu, ja se on myös kuninkaalle valmistettu, kyllä syvä ja leviä. Siellä on asumus, tuli ja paljo puita; Herran Henki on sen sytyttävä niinkuin jonkun tulikivisen virran.
Jesaja 30:33 FI1776
http://bible.com/60/isa.30.33.FI1776
Hannes69
Hannes69
Valvoja
 
Viestit: 819
Liittynyt: 24 Syys 2010, 01:00
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja kalamos » 21 Touko 2016, 09:18

Hannes69 kirjoitti:Mistä löytyy tuolle tuomion kovuudelle Raamattua?


Juuri edellä lainaamastani kohdasta.
Sen mukaan peruste sille, että tuomittava tuomitaan kadotukseen ei ole tuomittavan teot,
vaan se, että nimeä ei löydy Teurastetun Karitsan Elämän kirjasta.
On siis jätetty vastaanottamatta Kristuksessa tarjolla oleva Jumalan lahja - iankaikkinen elämä.

Joh (Ilm 20:15) kirjoitti:Ja joka ei löydetty elämän kirjassa kirjoitetuksi, se heitettiin tuliseen järveen.


Mutta kun sitten tuo kadotustuomio langetetaan,
niin luetaan tarkkaan toisesta kirjasta, mitä tuomittava on tehnyt.
Ja hänet tuomitaan tekojen mukaan.

Johannes (Ilm 20:13) kirjoitti:ja toinen kirja avattiin, joka on elämän, ja kuolleet tuomittiin niistä, mitkä kirjoissa kirjoitetut olivat, töittensä jälkeen
Avatar
kalamos
tutustunut
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2016, 15:50

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Jani_S » 21 Touko 2016, 10:03

kalamos kirjoitti:
Hannes69 kirjoitti:Mistä löytyy tuolle tuomion kovuudelle Raamattua?


Juuri edellä lainaamastani kohdasta.
Sen mukaan peruste sille, että tuomittava tuomitaan kadotukseen ei ole tuomittavan teot,
vaan se, että nimeä ei löydy Teurastetun Karitsan Elämän kirjasta.
On siis jätetty vastaanottamatta Kristuksessa tarjolla oleva Jumalan lahja - iankaikkinen elämä.

Joh (Ilm 20:15) kirjoitti:Ja joka ei löydetty elämän kirjassa kirjoitetuksi, se heitettiin tuliseen järveen.


Mutta kun sitten tuo kadotustuomio langetetaan,
niin luetaan tarkkaan toisesta kirjasta, mitä tuomittava on tehnyt.
Ja hänet tuomitaan tekojen mukaan.

Johannes (Ilm 20:13) kirjoitti:ja toinen kirja avattiin, joka on elämän, ja kuolleet tuomittiin niistä, mitkä kirjoissa kirjoitetut olivat, töittensä jälkeen
En uskalla lähteä väittämään vastaan tässä asiassa, sillä kalamos perustelee väitteensä raamatulla. Eikä minun uskoni siitä vahingoitu, että kadotuksessa olisikin erilaisia vaivanpaikkoja. Samapa tuolle, sillä en aio lähteä niihin tutustumaan. Mutta tämä kilpailu kadotuksen olosuhteiden tuntemisessa ei johda ketään Kristuksen laumaan.

Miehen lainaus Lutherin elämänkerrasta, jossa halpa munkki neuvoo syntituskaa tuntevaa Marttia uskomaan syntinsä anteeksi, on enemmän kuin paikallaan tässäkin keskustelussa. Kun syntinen valittaa tilaansa ja kyselee armoa kohdalleen, on se Jumalan mieleen, ja hän antaa syntisen kuulla evankeliumin ja päästää hänet kadotuksen pelosta. Armahdetun mieli kääntyy silloin tutkimaan niitä, jotka ylhäällä ovat.

Tulkoon vielä kerrotuksi, vaikka menee vielä enemmän sivuun aiheesta, että se ei ollut pelkästään yksi munkki, jolla oli elävä usko Saksanmaalla tuolloin, eikä myöskään Luther yksin kaipaamassa evankeliumia, vaan kuten hän itse on kertonut, siellä oli joukko ihmisiä, jotka kerjäsivät armoa ilman mitään oman ansion tuntoa. Luther piti tätä laumaa Jumalan valtakuntana, jonka hänkin löysi ja jonka saatossa peri taivaan.
Jani_S
tosi ahkera
 
Viestit: 506
Liittynyt: 30 Loka 2010, 00:24

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja kalamos » 23 Touko 2016, 08:45

Taavetti kirjoitti:1. Pietarin kirje 4
17 Sillä aika on, että tuomion pitää Jumalan huoneesta alkaman. Mutta jos se ensin meistä alkaa, minkäs lopun ne saavat, jotka ei Jumalan evankeliumia usko?


Onko tuossa kysymys viimeisestä tuomiosta vai jostain muusta?
Avatar
kalamos
tutustunut
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2016, 15:50

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja Taavetti » 23 Touko 2016, 09:15

kalamos kirjoitti:
Taavetti kirjoitti:1. Pietarin kirje 4
17 Sillä aika on, että tuomion pitää Jumalan huoneesta alkaman. Mutta jos se ensin meistä alkaa, minkäs lopun ne saavat, jotka ei Jumalan evankeliumia usko?


Onko tuossa kysymys viimeisestä tuomiosta vai jostain muusta?

Kysymys on molemmista. Täällä ajassa Jumalan huoneessa tuomitaan armolla ja laupeudella heidät, jotka suostuvat sen tuomion alle. Sekin on siis tuomio, kun katuvalle syntiselle anetaan Kristuksen käskyn mukaan kaikki synnit anteeksi. Armosta kieltäytyvien osan Pietari ilmaisee arvoituksena eli kysymyksenä, minkä lopun he saavat? Loppu viitannee tosiaan lopun aikaan, kysymykseksi vain jää, milloin se lopun aika alkaa tai on alkanut.
Heprealaiskirjeen kirjoittaja antaa arvoituksen siinäkin kertomalla, että näinä viimeisinä aikoina on Jumala puhunut poikansa kautta. Ymmärrän että kerran tulee lopullisen tuomion hetki niin väärille kuin vanhurskaillekin, mutta me elämme siinä asiassa valinnan aikaa. Voimme valita armon ja anteeksiannon, tai vaihtoehtoisesti tuomion ja kirouksen.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Avatar
Taavetti
Aurinkotuuli
 
Viestit: 6969
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 18:49
Paikkakunta: Suomenselkä

Re: Viimeinen tuomio

ViestiKirjoittaja kalamos » 23 Touko 2016, 10:06

Eli on muitakin tuomioita ja tuomion ajankohtia kuin viimeinen tuomio?
Avatar
kalamos
tutustunut
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2016, 15:50

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron