VL-FOORUMI

Keskustelupalsta vanhoillislestadiolaisille ja uskostamme kiinnostuneille. Ylläpitäjinä vanhoillislestadiolaisia yksityishenkilöitä.
Tänään on 20 Syys 2018, 16:04

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 13 Elo 2018, 18:42 
Poissa
ahkera

Ilm. 20:11 Ja minä näin suuren valkian istuimen ja senpäällä istuvan, jonka kasvoin edestä maa ja taivas pakeni; ja ei heille löydetty siaa.

Kaikki luodut, niin enkelit kuin ihmiset, tuodaan viimeiselle tuomiolle valkean valtaistuimen eteen. Kaikkien on tultava sinne, eikä missään ole pakopaikkaa yhdellekään luodulle. Jumala istuu kirkkaudessaan safiirien päällä seisovalla ja niillä koristellulla valtaistuimellaan, ja Jeesus hänen oikealla puolellaan. Jeesuksesta vielä oikealle ovat kirkkauden enkelit ja hänen omansa, jotka pesivät tuntonsa puhtaaksi armon aikana hänen kalliissa veressään.

Jumalasta vasemmalle ovat pimeyden enkelit ja ne ihmiset, jotka eivät tehneet parannusta. Saatana istuu jo helvetissä ja joutuu kuuntelemaan Jumalan ääntä sieltä käsin, sillä häntä ei ole kutsuttu paikalle, jotta Jumalalla olisi työrauha.

Keneltäkään syytetyltä ei enää kysytä mitään, sillä nyt on tultu tuomiolle. Puheet, niin syyttävät kuin puolustavat, on pidetty armon ajassa, kun evankeliumia ja syntien anteeksiantoa tarjottiin, mutta nyt on ratkaisun hetki.

Jumalasta vasemmalla olevat epäuskoiset joutuvat tilanteeseen, joka kauhistuttaa heidät ja tekee heidän olemisensa sietämättömäksi, sillä he joutuvat näkemään Jumalan koko kunniassaan ja kirkkaudessaan. Tämä näky on heille järkyttävä, sillä he olivat tottuneet ja ihastuneet pimeyteen pidettyään evankeliumin sanan halpana. He haluaisivat paeta mihin tahansa näkemästä Jumalaa, mutta eivät voi mennä minnekään. Niin täydellinen on heidän eronsa Jumalasta, että haluavat itse pois hänen kasvojensa paisteesta, vaikka Jumala on luonut heidätkin alun perin yhteyteensä.

Mutta ei siinä kaikki, että jumalaton haluaisi hinnalla millä hyvänsä pois Jumalan edestä näkemästä kirkkautta, vaan myös hänen syntinsä tulevat julki viimeistä myöten. Siinä luetaan kaikkien kuultaviksi näpistykset, varkaudet, pettämiset, valehtelut, huorinteot ja murhatyöt. Ehkäisijät ja abortintekijät saavat syytöksensä syntymättömien ja murhaamiensa lasten vahvistamina ja joutuvat omin silmin näkemään, millaisen ja kenen näköisen lapsen he torjuivat tai peräti murhasivat. Syytettyjen tuska on äärimmäinen, eikä heille ole mitään lohtua tarjolla, sillä he arvaavat jo tuomionsa.

Jumala puhuu myös Saatanalle sinne helvetin kattilaan ja sanoo suunnilleen näin:

"Sinä syytit minua kaikesta mahdollisesta, mutta pääasiassa kahdesta asiasta, nimittäin että olen epäoikeudenmukainen ja että minun omani, rakas poikani mukaan lukien, palvelevat minua vain pelosta. Nyt osoitan sinulle, vaikka olet sen tosin nähnytkin, että väitteesi ovat väärät. Katso nyt: tuossa oikealla on minun poikani ja hänen oikealla puolellaan ne kaikki, jotka pitivät uskon ja hyvän omantunnon hänen sovituksensa turvissa. Sinä sait kiusata ja vainota heitä, ja sinä ja sinun omasi kidutitte ja tapoitte heitä aina Abelista alkaen, mutta he pitivät uskon. Minun poikani kantoi koko maailman synnit, eikä vain niitä syntejä, jotka hänen omansa uskoivat anteeksi hänen verensä hinnalla, vaan aivan kaikki. Sillä tiedä se, Saatana, että minä en olisi pitänyt maailmaa pystyssä, ellei minun poikani olisi lepyttänyt vihaani sinua ja esikuntaasi kohtaan viattomalla kuolemallaan. Hän otti päällensä kaiken pahan, jonka sinä enkeleinesi kylvit luomakuntaani. Ja häntä sinä vasta vihasitkin jo hänen ilmestymisestään alkaen ja yllytit niin uskosta luopuneet kuin pakanatkin lyömään ja sylkemään häntä sekä naulitsemaan ristille. Mutta hän oli uskollinen ristinkuolemaan asti eikä langennut yhteenkään loputtomista houkutuksistasi. Sinä itse asiassa tulit todistaneeksi hänen uskonsa kiusatessasi häntä turhaan kaikilla mahdollisilla synneillä, jotka kaikki olet lisäksi itse keksinyt.

Mutta nyt, Saatana, sinä, jonka minä loin kaikkien ylimmäksi enkeliksi taivaaseen, mutta joka lankesit etkä ole parannukseen taipunut, vaikka minä sitä sinulle tarjosin ennen kuin jouduin heitättämään sinut alas taivaasta, saat päällesi kaiken, minkä olet saanut pahuudessasi aikaan.

Mutta kuten jo sanoin, rakas poikani ei uskonut sinua, vaan oli virheetön. Niin ovat virheettömiä myös nuo kaikki hänen oikealla puolellaan istuvat, jotka hän lunasti kalliilla verellään. He olivat myös kuuliaisia ja seurasivat poikaani uskonkilvoituksessa saaden syntinsä hänen kauttaan anteeksi. Eivät he virheettömiä olleet lihassaan, sillä sinä pilasit heidät myrkylläsi heti kun olin luonut heidät, mutta rakkaan poikani Jeesuksen viaton uhri heidän edestään poisti heidän vikansa, ja he ovat kokonaan puhtaita ja kelpaavat minulle. Jotkut eksyivät suuriinkin synteihin sinun vietteleminäsi, mutta poikani viaton ja täydellinen uhri heidän puolestaan oli suurempi edessäni ja peitti heidän syntinsä, tai paremminkin sanoen sinun syntisi heissä. Voi näitä luotujani, miten sinä heitä riepottelit ja vahingoitit! Sinä yritit tehdä heistä viimeisiä, koska jäit itse viimeiseksi taivaan kapinassa, mutta he tulevat nyt ensimmäisiksi.

Kertaan sinulle vielä, vaikka toki kerroin sen jo ammoin, miksi annoin uskollisen arkkienkelini Gabrielin heittää sinut taivaasta maan päälle: Sinä ylpistyit asemassasi kaikkien luomieni taivaallisten joukkojen ylimpänä enkelinä. Sinä aloit vehkeillä minua vastaan ja sait kolmanneksen alaisistasi puolellesi. Väitit minua itsevaltiaaksi ja syytit pakottamisesta alaisuuteeni.

Et kuitenkaan pimeydessäsi nähnyt, ettei mitään pakkoa eikä itsevaltiutta ollut ennen kuin sinä nousit kapinaan. Sinä keksit synnin ja tottelemattomuuden, mutta syytit minua niiden seurauksista. Et enää muistanut, mikä rauha ja rakkaus vallitsivat taivaassa ennen kuin sinä rikoit ne; ei ollut mitään, mikä olisi vaatinut minua puuttumaan asioiden kulkuun muulla kuin rakkaudella. Ja rakkaudellahan minä sinunkin tekoosi ensin puutuin ja pyysin, enkä siis käskenyt, sinua luopumaan ylpeydestäsi. Olisin antanut sinulle kaiken anteeksi, mutta sinä et nöyrtynyt, vaan jatkoit kapinaasi, kunnes sinut todettiin läpeesi vääräksi ja ajettiin pois taivaasta.

Sen saman vääryyden, kapinan ja tuhon sinä toit myös maan päälle ja villitsit luomakuntani kaikenlaiseen pahuuteen. Luomiani ihmisiä sinä eksytit yhden toisensa jälkeen pois vanhurskaudesta, johon minä heidän kaikkien annoin syntyä. Mutta sinun työsi oli turha ja on nyt valunut hiekkaan, sillä rakas poikani on ottanut sen kaiken päällensä ja muuttanut jälleen hyväksi omilleen. Sinun työstäsi ei jää edes muistoa jäljelle, sillä minä luon uudet taivaat ja uuden maan, joissa vanhurskaus asuu iankaikkisesti. Kaikki entinen on mennyttä, eikä mikään muistuta minua, poikaani, enkeleitäni eikä poikani veren hinnalla iankaikkista autuutta nauttivia lapsiani sinusta ja enkeleistäsi."

Profiili  

ViestiLähetetty: 28 Elo 2018, 22:14 
Poissa
ahkera

Sitten Jumala puhuu epäuskoisille jotakuinkin tähän tapaan:

"Minä ilmoitin teille vanhurskaan tahtoni, jossa ei ollut mitään pahaa teitä kohtaan, vaan kaikki oli ajateltu iankaikkiseksi onneksenne. Teille saarnattiin vuosisadasta ja -tuhannesta toiseen, jotta olisitte tehneet parannuksen ja päässeet armon osallisuuteen. Teille selitettiin poikani sovitusta maailman alusta lähtien sen loppuun saakka ja tarjottiin hänessä parannusta synneistänne.

Rakas ainoa poikani kärsi tuskia ja kuoli myös teidän vuoksenne, sillä hän maksoi koko maailman synnit. Hän maksoi siten teidänkin syntinne, mutta te ette välittäneet siitä. Teille tarjottiin samaa autuutta kuin muillekin, mutta te piditte sen halpana ja halusitte vain elää synnissä. Niistä pienistä kieltäymyksistä, joihin eläminen sanani mukaan olisi johtanut, te rakensitte esteen sydämenne ympärille, ettekä päästäneet sanaani sitä virvoittamaan. Ette halunneet luopua maailman katoavasta ilosta ja tavarasta, vaan kiinnititte sydämenne niihin. Monet teistä myös pilkkasivat ja pahimmat myös vainosivat ja tappoivat minun omiani heidän uskonsa ja rakkaan poikani tähden.

On totta, kuten muutamat teistä ovat sanoneet, että synnin toi maailmaan Saatana, taivaasta kapinansa vuoksi karkotettu kaikkein ylin enkelini Lusifer, mutta ette voi syyttää häntä epäuskostanne. Teille oli ilmaiseksi ja helposti tarjolla apu häntä vastaan ja pois hänen valtansa alta, kun teille saarnattiin evankeliumia rakkaan poikani Jeesuksen nimessä ja tarjottiin syntienne pyyhkimistä pois hänen veressään. Teitä ei olisi voitu enemmän auttaa, ja armoni teitä kohtaan oli ylenpalttinen, mutta se ei teille kelvannut.

Pyhä Henki, tuo lempeä, uskollinen ja aina totuudessa pysyvä henkeni, jonka lähetin nuhtelemaan myös teitä, kertoi teille, että ette saa jatkaa syntielämäänne, vaan teidän on tehtävä parannus synneistänne.
(Tässä kohdassa Pyhä Henki, joka on myös läsnä tuomiolla, vahvistaa tehneensä juuri näin. Kirj. huom.) Lähetin yhdessä poikani kanssa hänet juuri siksi luoksenne, että hän kertoisi sekä minun vanhurskaan tahtoni että poikani valmistaman pelastuksen. Mutta mitä te teitte? Suljitte hengen korvanne ja sydämenne ja ajoitte hänet luotanne syntielämällänne. Jotkut teistä pääsivät hänen valaisemanaan jopa täyteen uskonymmärrykseen, mutta halusivat kuitenkin elää synnissä. He kuvittelivat, että heidän ymmärryksensä pelastaa heidän sielunsa, ja tekivät aina vain pahempia syntejä, mutta sillä he pitivät Pyhää Henkeä pilkkanaan. Mutta tyhmimmätkin, jotka hädin tuskin ymmärsivät Pyhän Hengen puhetta mutta olivat kuuliaisia kutsulleni, käyvät heidän sijastaan nyt taivaan iloon.

En kertaa syntejänne, sillä olette kuulleet ne kaikki. Te rikoitte niillä vanhurskaan tahtoni, joka oli pelkästään hyvä teitäkin kohtaan. Te teitte syntiä synnin päälle, vaikka siitä varoitettiin aina ja uudestaan. Te elitte synnistä ja halusitte sitä aina vain lisää, kunnes sen mitta tuli täyteen.

Ette voineet rikkoa tahtoani vain vähän, vaan joka rikkoi sitä vastaan, rikkoi sen kokonaan. Minulla on nimittäin vain yksi tahto, vanhurskas ja pyhä, ja joka sen rikkoi, syyllistyi aina yhteen ja samaan syntiin, nousemiseen minun kaikkivaltiasta ja pelkkää hyvää tarkoittavaa herruuttani vastaan. Se synti ei ollut pienempi kuin Saatanan kapina taivaassa, mutta sillä olisi ollut hyvitys poikani uhrissa.

Jotkut teistä sanovat kuten Saatana, että olen epäoikeudenmukainen ja despootti. He eivät kuitenkaan muista, että kun yritin kurittaa heitä herättääkseni heidät näkemään tilansa, he vain kirosivat minut. Heitä ei voinut parantaa hyvällä eikä pahalla, joten jätin heidät heidän synteihinsä. Minä annoin heidän mieluummin elää synnissä kuin kuolla kuritukseeni ja pidensin siten heidän armonaikaansa. Mikään ei kuitenkaan ojentanut heitä, ja he tekivät kuritukseni jälkeenkin vain entistä pahempia rikoksia sekä murhatöitä.

Minua arvosteltiin ja kirottiin myös siitä, että annoin pahuuden jatkua maan päällä. Ette kuitenkaan voi syyttää minua mistään pahasta ettekä siten myöskään teitä odottavasta tuomiosta, sillä minä en ole paha. Kaiken pahan on keksinyt Saatana, jota te seurasitte sydämenne halusta. Se seuraaminen lähti aina pienestä synnistä, johti suurempiin synteihin ja päättyi kuolemiseen pois yhteydestäni sekä siitä seuraaviin törkeisiin synteihin. Te petitte, valehtelitte, varastitte, tuotitte tuskaa ja murhasitte niin kuin seuraamanne Saatana, vihollisekseni noussut entinen palvelijani. Te olisitte saaneet kaikki ja raskaimmatkin syntinne anteeksi, mutta hylkäsitte armon."

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]