Ekumeniasta ja sen vierestä

Yleistä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvää keskustelua.

ViestiKirjoittaja Bono » 13 Huhti 2009, 20:42

Rumaa puhetta, ei mitään puolusteltavaa. Hyväksytään ilmeisesti palstalla, mitä ihmettelen. Rauhanyhdistyksillä ei hyväksyttäisi, ei kirjoitettuna eikä puhuttuna.
Torvi-blogin kirjoittaja.
Bono
vakiintunut

ViestiKirjoittaja timoteus » 13 Huhti 2009, 20:45

Minä en aio kommentoida tuollaisia törkytekstejä sen kummemmin. Jos ei janin ja nephegin omassatunnossa mikään liikahda niin se on kovin surullista. Minä en mitään hyväksyntiä ole missään vaiheessa kerjännyt teiltä. Kristuksen usko minussa ei miksikään muutu vaikka jotkut olisivat innolla pelastustani pois ottamassa.

Sekin on merkillistä että suuri osa keskusteluista päättyy siihen, että minun tai jonkun muun usko pistetään lyttyyn mitä värikkäimmin. Jos körmyyttäminen joitakin tyydyttää niin on siitä sitten jotain hyötyä. En malta olla laittamatta loppuun erästä raamatun jaetta.

"Ja huomatessaan, kuinka kutsutut valitsivat itselleen ensimmäisiä sijoja, hän puhui heille vertauksen ja sanoi heille: Kun joku on kutsunut sinut häihin, älä asetu aterioimaan ensimmäiselle sijalle; sillä, jos hän on kutsunut jonkun sinua arvollisemman, niin hän, joka on sinut ja hänet kutsunut, ehkä tulee ja sanoo sinulle: 'Anna tälle sija', ja silloin sinä saat häveten siirtyä viimeiselle paikalle. Vaan kun olet kutsuttu, mene ja asetu viimeiselle sijalle, ja niin on se, joka on sinut kutsunut, sisään tullessaan sanova sinulle: 'Ystäväni, astu ylemmäksi.' Silloin tulee sinulle kunnia kaikkien pöytäkumppaniesi edessä. Sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään." (Luuk.14:7-11)
timoteus
vakiintunut

ViestiKirjoittaja timoteus » 13 Huhti 2009, 20:49

Aada ja Bono
Uskon että teidän rauhanyhdistyksissä on erilaista. En tiedä mistä noita muita sitten on tullut mutta uskon heidän olevan vähemmistö. Varmaan se on luonnekysymyskin.

Kiitoksia teille ymmärtämisestä ja puolustamisesta. Tulin heti iloisemmalle mielelle.
timoteus
vakiintunut

ViestiKirjoittaja Moinas » 13 Huhti 2009, 21:18

Eipä meidänkään rauhanyhdistyksellä moista kuulu. Kannattaisiko pitää nettikeskustelut keskusteluina? Ei kai toisen sieluun nyt sentään nettikirjoitusten perusteella näe?
Moinas
tutustunut

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Huhti 2009, 21:19

timoteus kirjoitti:Aada ja Bono
Uskon että teidän rauhanyhdistyksissä on erilaista. En tiedä mistä noita muita sitten on tullut mutta uskon heidän olevan vähemmistö. Varmaan se on luonnekysymyskin.

Kiitoksia teille ymmärtämisestä ja puolustamisesta. Tulin heti iloisemmalle mielelle.

Tottakai tiedän, että Rauhanyhdistyksillä on erilaista varsinkin nykyisin, mutta en ole aikoihin nähnyt tai kuullut, että millekään Rauhanyhdistyksille olisi joku vapaan suunnan edustaja tullut uskoaan ja uskonsa erinomaisuutta edes peitetysti esittelemään. Jos joskus tulisi samalla innolla, kuin timoteus on jo usean vuoden ajan palstallamme tehnyt, olen melko varma, että esittäytymiset torjuttaisiin selvästi ja päättäväisesti. Jatkokeskustelujen lajista en näillä tiedoillani osaa edes arvailla.

Yhden tapauksen muistan, kun eräs kansanopistolla tutkintoon valmistautunut mies käytti puheenvuoron loppiaispäivillä. Heti puheenvuoron jälkeen eräs hyvin tuntemani opettaja ja puhuja, sanoi sen olleen uskomme ulkopuolisen puheenvuoro. Kun kukaan ei siitä sen jälkeen maininnut, keskustelu jatkui varsinaisesta asiasta oman uskomme mukaisena. Samoin olisi käynyt tässäkin, ellei timoteus ja aisankannattajansa olisi jatkanut ensimmäisten torjuntojen jälkeen. Taitaa taas vanha totuus pitää paikkansa, että syytä on sysissä (hiililissä) jos on sepissäkin.
Niin kuin Paimen laumassaan/ Jeesus kulkee omissaan.
Sanallaan hän opettaa/ kunnes aukee taivaan maa
SL 300: 4
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Moinas » 13 Huhti 2009, 21:26

Taavetti kirjoitti:[
Tottakai tiedän, että Rauhanyhdistyksillä on erilaista varsinkin nykyisin, mutta en ole aikoihin nähnyt tai kuullut, että millekään Rauhanyhdistyksille olisi joku vapaan suunnan edustaja tullut uskoaan ja uskonsa erinomaisuutta edes peitetysti esittelemään. Jos joskus tulisi samalla innolla, kuin timoteus on jo usean vuoden ajan palstallamme tehnyt, olen melko varma, että esittäytymiset torjuttaisiin selvästi ja päättäväisesti. Jatkokeskustelujen lajista en näillä tiedoillani osaa edes arvailla.

Ei kai tämä foorumi ole kuitenkaan rauhanyhdistys? Mitä vahinkoa palsta kärsii siitä jos baptisti sanoo mielipiteensä? Ymmärrän kyllä täysin tilanteen erilaisuuden jos baptisti tulisi saarnaamaan rauhanyhdistykselle. Kyllä minä voin sen sanoa, että en tunne hengen yhteyttä baptisteihin, heidän julistuksensa ei vastaa ns. henkeen. Netti kuitenkin nettinä.
Moinas
tutustunut

ViestiKirjoittaja Maarimi » 13 Huhti 2009, 21:28

Olen käynyt Timoteuksen kanssa ry:llä, eikä kukaan ajanut pois :shock: !
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Maarimi
sisupiristäjä

ViestiKirjoittaja Maarimi » 13 Huhti 2009, 21:30

En minäkään usko, että Timoteus haluaisi ry:llä mitään puhetta pitää, päinvastoin hän on hyvin hiljainen ja rauhallinen mies.
Jeesus sana elämän, tule meidän keskellemme. Soisit tules syttyvän, sytytä siis sydämemme.
Maarimi
sisupiristäjä

ViestiKirjoittaja Bono » 13 Huhti 2009, 21:35

Taavetti kirjoitti:Yhden tapauksen muistan, kun eräs kansanopistolla tutkintoon valmistautunut mies käytti puheenvuoron loppiaispäivillä. Heti puheenvuoron jälkeen eräs hyvin tuntemani opettaja ja puhuja, sanoi sen olleen uskomme ulkopuolisen puheenvuoro.

Kertomassasi tapauksessa on toimittu mielestäni asiallisesti. Voisiko samanlaisen tyylin ottaa täälläkin käyttöön?
Torvi-blogin kirjoittaja.
Bono
vakiintunut

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Huhti 2009, 21:42

Moinas kirjoitti:Ei kai tämä foorumi ole kuitenkaan rauhanyhdistys? Mitä vahinkoa palsta kärsii siitä jos baptisti sanoo mielipiteensä? Ymmärrän kyllä täysin tilanteen erilaisuuden jos baptisti tulisi saarnaamaan rauhanyhdistykselle. Kyllä minä voin sen sanoa, että en tunne hengen yhteyttä baptisteihin, heidän julistuksensa ei vastaa ns. henkeen. Netti kuitenkin nettinä.

En väitäkään tätä Rauhanyhdistykseksi, ei ole mieleenkään tullut sellaista. Meillä on itse kullakin omat paikalliset Rauhanyhdistyksemme, ja toivottavasti ne pysyvät rakkaina ja kotoisina kokoontumispaikkoina meille jokaiselle.

Et kai Moinas todella halua, että lestadiolaisuuden nimeä kantavat foorumit olisivat toistensa kopioita? Mielestäni vaihtoehtoja tarvitaan, ja me haluamme tarjota yhden sellaisen. Keskustelu baptistienkaan kanssa ei ole pahaksi, jos he eivät jokaisessa mahdollisessa välissä tarjoaisi omaa uskoaan ja omia käsityksiään. Jatkuvaa ja toistuvaa vänkäämistä vierastan, ja kun sitä on muutamia taukoja lukuun ottamatta jatkunut jo useita vuosia, alkaa tuntua riittävältä.

Monioppisia keskustelufoorumeita on lukuisia ja lisää voivat halukkaat perustaa. Siksikin toivon, että saamme täällä säilyttää oman erityisluonteemme. On tällä foorumilla useita eri tavalla uskovia, asiallisia keskustelijoita. Kun he eivät tuputa omia uskon käsityksiään, heidän kanssaan on oikeastaan mukava vaihtaa mielipiteitä asiasta kuin asiasta.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Taavetti » 13 Huhti 2009, 21:46

Bono kirjoitti:
Taavetti kirjoitti:Yhden tapauksen muistan, kun eräs kansanopistolla tutkintoon valmistautunut mies käytti puheenvuoron loppiaispäivillä. Heti puheenvuoron jälkeen eräs hyvin tuntemani opettaja ja puhuja, sanoi sen olleen uskomme ulkopuolisen puheenvuoro.

Kertomassasi tapauksessa on toimittu mielestäni asiallisesti. Voisiko samanlaisen tyylin ottaa täälläkin käyttöön?

Voisitko kuvitella, mitä olisi tapahtunut, jos mainitsemani vieras olisi alkanut pyytää puheenvuoroja toistuvasti ja toistuvasti. Hän nimittäin toimii puhujana eräässä vapaan suunnan seurakunnassa.

Ehdottamasi käytäntö on ollutkin täällä, mutta nyt talven aikana se on mennyt löperiksi. Jos viitsit lukea keskustelua vähän matkaa, toivottavasti ymmärrät miksi niin on käynyt.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Moinas » 13 Huhti 2009, 21:47

Taavetti kirjoitti:Et kai Moinas todella halua, että lestadiolaisuuden nimeä kantavat foorumit olisivat toistensa kopioita? Mielestäni vaihtoehtoja tarvitaan, ja me haluamme tarjota yhden sellaisen. Keskustelu baptistienkaan kanssa ei ole pahaksi, jos he eivät jokaisessa mahdollisessa välissä tarjoaisi omaa uskoaan ja omia käsityksiään. Jatkuvaa ja toistuvaa vänkäämistä vierastan, ja kun sitä on muutamia taukoja lukuun ottamatta jatkunut jo useita vuosia, alkaa tuntua riittävältä.

Olet ehkä oikeassa tuossa. En ole kuitenkaan huomannut räikeää uskonkäsitysten tuputtamista. En tosin ole foorumia seurannutkaan kovin pitkää aikaa säännöllisesti.
Moinas
tutustunut

ViestiKirjoittaja timoteus » 13 Huhti 2009, 21:59

Minä en ainakaan ota vastaan taavetin syytöksiä jatkuvasta oman uskoni tuputtamisesta. Olen pyrkinyt kirjoittamaan neutraalin maltillisesti. Tuntuu ihmeelliselle että siitä huolimatta minua syytetään. Olisko tässä kyse puheen siirtämisestä toiseen aiheeseen?
timoteus
vakiintunut

ViestiKirjoittaja O.M » 13 Huhti 2009, 22:06

anne kirjoitti:Ei kai arkkipiispa voi olla epäuskoinen?

Toki arkkipiispakin voi olla epäuskoinen. Tunnustuskirjamme eivät tunne mitään "viran pyhitysoppia".

"- - jumalattomat eivät ole kirkko, koska he ovat Perkeleen valtakunnassa. Tosin he kyllä tässä elämässä, kun Kristuksen valtakunta ei vielä ole tullut ilmi, ovat kirkkoon sekoittuneina ja hoitavat kirkon virkoja."
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/VII.html
O.M
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jani_S » 13 Huhti 2009, 22:21

timoteus kirjoitti:Minä en aio kommentoida tuollaisia törkytekstejä sen kummemmin. Jos ei janin ja nephegin omassatunnossa mikään liikahda niin se on kovin surullista. Minä en mitään hyväksyntiä ole missään vaiheessa kerjännyt teiltä. Kristuksen usko minussa ei miksikään muutu vaikka jotkut olisivat innolla pelastustani pois ottamassa.

Valehtelet, sillä olet nimenomaan yrittänyt tekeytyä veljeksemme ja toivonut, että saisit jonkunlaista tunnustusta väärälle vanhurskaudellesi. Nyt lähdet pois kuten rikas nuorukainen: "Mutta kuin nuorukainen kuuli sen puheen, meni hän pois murheissansa, sillä hänellä oli paljo tavaraa." (Matt. 19:22).

Sekin on merkillistä että suuri osa keskusteluista päättyy siihen, että minun tai jonkun muun usko pistetään lyttyyn mitä värikkäimmin. Jos körmyyttäminen joitakin tyydyttää niin on siitä sitten jotain hyötyä.

Tällä todistat vain sen, että olit kerjäämässä täällä uskollesi tunnustusta. Samoin paljastuu, että sinun uskosi oli niinkin heikolla pohjalla kuin uskovaisen nimen takana. Nyt kun et saanut sitä, uskosi on "lyöty lyttyyn", kuten itse sanot. Sellainen lyttääminen ei onnistu minulta eikä keneltäkään, jos usko on ankkuroitu Jeesuksen lunastukseen.

Toivon sydämestäni, että lähdet tästä lyttyyn lyödystä uskostasi etsimään elävää Jumalaa ja hänen seurakuntaansa. Se on lähestynyt sinua monin tavoin, eikä pelkästään miellyttävällä tavalla. Siinä laumassa ovat taivaan valtakunnan avaimet ja siinä sinäkin pääset Jumalan lapseksi, kun nöyrryt parannukseen.
Jani_S

ViestiKirjoittaja nuusku » 13 Huhti 2009, 23:30

Vahvistan, että ekumeniaa kutsutaan myös hengelliseksi huoruudeksi. Olen kuullut termin käytössä, vaikka en ole vielä ollut kovinkaan kauaa uskomassa.

En osaa kertoa kaikkia termin käytön taustoja, ehkä saan niistä taustoista vielä joskus lukea, mutta käsittääkseni ekumenia on suuri ja hirvittävä synti ja erityisesti eräs lopun ajan vakavista asioista. En pidä pahana, että rumalla asialla on ruma nimikin.

Käsittääkseni historia ulottuu aina Ilmestyskirjaan ja vielä Daniel profeetankin ajoille, joissa kerrotaan suuresta Babylonin (Baabelin) portosta, ekumeenisesta huoranaisesta, joka viettelee monia, ja jonka synonyymiksi voitaisiin asentaa ekumenia (ennen vanhaan allianssikristillisyys).

Näyttää siltä, että ekumenian juuret ulottuvat jo aivan ensimmäisen maailman varhaisiin aikoihin, jossa ekumeniasta ryypänneet ihmiset rakensivat ekumenian vertauskuvana toimineen Baabelin tornin:

"1 Ja koko maailmalla oli yhtäläinen kieli ja yhtäläinen puheenparsi.
2 Ja koska he matkustivat idästä, löysivät he kedon Sinearin maalla, ja asuivat siellä.
3 Ja sanoivat keskenänsä: käykäämme tiilejä tekemään ja polttamaan. Ja heillä olivat tiilit kivein siassa, ja maan pihka siteeksi.
4 Ja sanoivat: käykäämme, rakentakaamme meillemme kaupunki ja torni, joka taivaaseen ulottuisi, tehdäksemme meillemme nimeä; ettei meitä hajoitettaisi kaikkiin maihin.
5 Silloin Herra astui alas katsomaan kaupunkia ja tornia, jota ihmisten lapset rakensivat.
6 Ja Herra sanoi: katso, se on yhtäläinen kansa, ja yhtäläinen kieli on kaikkein heidän seassansa, ja he ovat ruvenneet tätä tekemään: ja nyt ei heitä taideta estettää mistään, kuin he ovat aikoneet tehdä.
7 Käykäämme, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä; niin ettei kenkään ymmärtäisi toisensa kieltä.
8 Ja niin Herra hajoitti heidät sieltä kaikkiin maihin; ja he lakkasivat sitä kaupunkia rakentamasta.
9 Ja sentähden kutsuttiin hänen nimensä Babel: sillä siellä Herra sekoitti koko maan kielen: ja Herra hajoitti heidät sieltä kaikkiin maihin."

(1. Moos. 11)

Tässä Jumalan enkeli näyttää ilmoittavan, kuinka lopun aikana on tuo julma portto, joka vihollisen palveluksessa on, viekoitellut suuret kansanjoukot ekumeniaan.

"8 Ja toinen enkeli seurasi, sanoen: lankesi, lankesi Babylon, suuri kaupunki; sillä hän oli huoruutensa vihan (a) viinalla kaikki pakanat juottanut." (Ilm. 14)

Edellinen puhe jatkuu vakavalla varoituksella käymästä uskomaan ekumeniaan:

"9 Ja kolmas enkeli seurasi niitä, sanoen suurella äänellä: jos joku petoa ja hänen kuvaansa kumartaa, ja ottaa sen merkin otsaansa taikka käteensä,
10 Sen pitää myös Jumalan vihan viinaa juoman, selkiää viinaa, joka hänen vihansa maljaan kaadettu on; ja häntä pitää tulella ja tulikivellä pyhäin enkeleitten edessä ja Karitsan edessä vaivattaman.
11 Ja heidän vaivansa savu astuu ylös ijankaikkisesta ijankaikkiseen, ja ei heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, jotka petoa ja hänen kuvaansa kumartavat, ja jos joku on hänen nimensä merkin ottanut."
(Ilm. 14)

Tässä Johanneksen annetaan nähdä ekumenian porton todellinen olemus kaikessa karmeudessaan:

"1 Ja tuli yksi seitsemästä enkelistä, joilla seitsemän maljaa oli, ja puhui minun kanssani ja sanoi minulle: tule, minä osoitan sinulle sen suuren porton tuomion, joka paljoin vetten päällä istuu,
2 Jonka kanssa maan kuninkaat huorin tehneet ovat, ja ne, jotka maan päällä asuvat, ovat hänen huoruutensa viinasta juopuneet.
3 Ja hän vei minun hengessä korpeen. Ja minä näin vaimon istuvan verenkarvaisen pedon päällä, täynnänsä pilkkanimiä, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea.
4 Ja vaimo oli vaatetettu purpuralla ja verenkarvaisella, ja oli kullalla kullattu, ja kalliilla kivillä ja päärlyillä, ja piti kädessänsä kultaisen maljan, täynnä kauhistuksia ja hänen huoruutensa riettautta.
5 Ja hänen otsassansa oli nimi kirjoitettu: salaus: suuri Babylon, huoruuden ja maan kauhistuksen äiti.
6 Ja minä näin vaimon juopuneena pyhäin ja Jesuksen todistajain verestä; ja minä ihmettelin suuresti, kuin minä sen näin."

Seuraavassa luvussa nähdään vielä ekumeenian porttoakan ja hänen kannattajiensa hirvittävä kohtalo:

"1 Ja sitte näin minä toisen enkelin tulevan alas taivaasta, jolla oli suuri voima: ja maa valistui hänen kirkkaudestansa.
2 Ja hän huusi väkevästi suurella äänellä ja sanoi: lankesi, lankesi suuri Babylon, ja on tullut perkeleitten asumasiaksi, ja kaikkein rietasten henkein kätköksi, ja kaikkein rietasten ja vihattavain lintuin kätköksi.
3 Sillä hänen huoruutensa vihan viinasta ovat kaikki pakanat juoneet, ja maan kuninkaat hänen kanssansa huorin tehneet, ja kauppamiehet maan päällä ovat rikastuneet hänen herkkuinsa voimasta.
4 Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: te. minun kansani, lähtekäät ulos hänestä, ettette hänen synneistänsä osallisiksi tulisi, ettette myös jotakin hänen vitsauksistansa saisi."

Edellä vielä huomio kiinnittyy Jumalan kansalle annettuun käskyyn karttaa kaikin tavoin ekumeniaa.

Olisi mielenkiintoista lukea joskus noitakin kohtia avaavia Jumalan hengeltä vaikutettuja vanhempia tai uudempia kirjoituksia, eipä niihin uskalla sisälle oikein käymään, mutta niiden henki vaikuttaa selvältä, ja ainakin itselleni niiden kautta avautuu ainakin hieman laidasta, mihin perustuu ekumenian kutsuminen hengelliseksi huoruudeksi, ja miten voimakas ja suuri synti siinä on kyseessä, ja miten se erityisesti on keskeisessä roolissa lopun aikoina.

Liittäisiin samaan porttonaiseen myös humanismin, kaiken ihmisviisauden, ihmisen korottamisen (jota ekumenia myös pohjimmiltaan on), ihmisen pyrkimyksen omalla ymmärryksellään tulla Jumalan kaltaiseksi ja rakentaa omalähtöisesti yhteinen torni ja tieto aina taivoon asti. Mielestäni ekumenia on pitkälti kristilliseen muotoon valepuettua humanismia, ihminen on siinä varsin tasaveroinen toimija Jumalan kanssa. Jumalan sana on alennettu globaalin, yhteisen ihmisymmärryksen alle.

Lopulta jopa kommunismi oli myös samaa asiaa, siinä vain oli vielä vähemmän hyvien tarkoitusten peitettä päällä, joten sen tuhoava vaikutus paljastui monille jo aiemmin. Sen kantava idea oli "Ei ole Jumalaa, vain kansa kaikkivaltias". Humanismissa jos Jumalan olemassaoloa ei täysin kumota, niin Jumala alennetaan ihmisen kanssa samalle asteelle tai jonkinlaiseksi vähäpäiseksi kumppaniksi. Ekumeniassa kristilliset arvot vain näennäisesti ovat läsnä, todellisuudessa ekumeniassa on Jumalasta tehty sätkynukke, jota ekumenian pääpyörittäjät ohjailevat langoillansa ja yrittävät saada liikkumaan, ja tämä jumal-sätkynukke näyttää sitten sumeiden lasien läpi katsottuna oikialta Jumalalta, ja monet sen uskovat.

Elävä Jumala on yhä tavoitettavissa ja peräti asuu Jumalan valtakunnassa, joka on löydettävissä maan päältä. Kun sen saa siellä kohdata, kun Jumala saa ottaa kiinni Pyhän Henkensä voimalla, ja kun saa sanansa kautta avata ihmiselle taivahan oven Jumalan valtakunnasta, niin käsittää Jumalan valtasuuruuden, eikä edes uskalla yrittää Pyhän Hengen valossa ekumeniaa puolen sanan vertaakaan enää ehdotella. Jälkeenpäin saa kyllä huomata, kuinka vanha osa ei ole parannusta tehnyt ja ekumeniaankin yhä niin taipuvainen.
Viimeksi muokannut nuusku päivämäärä 16 Huhti 2009, 00:40, muokattu yhteensä 2 kertaa
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maarimi » 13 Huhti 2009, 23:52

Eipä se auta, vaikka teidän kanssanne olisi samaa mieltä. Onko se muka tuputtamista?

Enpä usko että Timoteus haluaisi olla samassa uskossa Janis:n kaltaisia puheenvuoroja esittävän ihmisen kanssa.

Omastakin puolestani voin vakuuttaa, että uskoni on ihan erilaista kuin Janis:n, enkä ole hänen hyväksyntäänsä vailla.

Olen täällä oppimassa, ja toivottavasti nöyrällä mielellä, mutta onneksi omatunto kertoo, että sellaiset tekstit, joita lukiessa tulee paha olo, eivät ole minulle hyväksi, olivatpa ne kuinka käytössä olleita sanontoja hyvänsä.

Minä näen uskon, tämänkin, kauniina ja ihanana asiana, enkä pysty uudesti syntyneenä enää kiroilemaan tai olemaan paha toiselle, vaikka jotkut sen hyväksyvätkin täällä.

Ihmettelen vieläkin, miksi otitte esille jonkin vapaakirkollisen puhujan, joka oli kerran vl:en tilaisuudessa saanut puheenvuoron. Eihän täällä kukaan ole sellaista omalle kohdalleen toivonut. Olen vain todennut, että on mukava käydä myös ry:n tilaisuuksissa, koska tykkään esim. laulaa siellä. Ei kuitenkaan tulisi mieleenikään alkaa siellä väittelemään, saati pyytää puheenvuoroa. Olen niin arka, ja niin taitaa olla Timoteuskin.
Maarimi
sisupiristäjä

ViestiKirjoittaja Taavetti » 14 Huhti 2009, 00:15

Maarimi kirjoitti:
Minä näen uskon, tämänkin, kauniina ja ihanana asiana, enkä pysty uudesti syntyneenä enää kiroilemaan tai olemaan paha toiselle, vaikka jotkut sen hyväksyvätkin täällä.

Ihmettelen vieläkin, miksi otitte esille jonkin vapaakirkollisen puhujan, joka oli kerran vl:en tilaisuudessa saanut puheenvuoron. Eihän täällä kukaan ole sellaista omalle kohdalleen toivonut. Olen vain todennut, että on mukava käydä myös ry:n tilaisuuksissa, koska tykkään esim. laulaa siellä. Ei kuitenkaan tulisi mieleenikään alkaa siellä väittelemään, saati pyytää puheenvuoroa. Olen niin arka, ja niin taitaa olla Timoteuskin.

Ihmettelit, Maarimi, miksi otin esille sen puhujan, täytyy siis esille ottajan perustella ja kertoa syy. Otin sen esille vain vertailukohtana tässä käytyyn keskusteluun, että kun asia on kertaalleen sanottu, sen kaikki tietävät. Eikä sitä tarvitse sen jälkeen toistella, kuten sinä Maarimi taas tässä viestissäsi teit.
Onko Jani sitten kiroillut? En ole sattunut huomaamaankaan, joten saanen ihmetellä heittoasi.
Taavetti
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja Rebekka » 14 Huhti 2009, 06:29

En voi hyvaksya ekumeniaa jo senkin takia kun se sulkee piiriinsa kaikki maailman uskonnot. Huolimatta uskontojen jumalista. Eihan esim. islamin jumala ole sama kuin Israelin Jumala. Mika sekasotku ja suomalaiset piispat yhtyvat taysin tuohon soopaan.
Rebekka
pirteä

ViestiKirjoittaja Maarimi » 14 Huhti 2009, 09:48

Taavetille: Vertaus ei mielestäni sopinut tähän keskusteluun, koska tietääkseni kukaan meistä ei ole pyrkinyt ry:lle puhumaan. Kyllä Janis:n kirjoitustyyli tuntuu valitettavasti yhtä pahalta kuin kiroilu, en pystyisi itse puhumaan tai kirjoittamaan noin.

Rebekalle: Ainakin itse käsitän ekumenian aivan toisin kuin sinä. Esimerkiksi katoliset ja luterilaiset ovat käyneet vuoropuhelua, sekä baptistit ja luterilaiset. Se on ainakin auttanut heitä ymmärtämään toisiaan, ja pappeja ystävystymään keskenään. Ns. pakanauskonnot eivät kuulu kristittyjen ekumenian piiriin, eivätkä mm. jehovantodistajat tai islaminuskoiset, koska eivät tunnusta Jeesusta vapahtajanaan.
Maarimi
sisupiristäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen