ELIHU kirjoitti:Toinen asia vastenmielisyyteen on se, että on jo annettu mielestäni paljonkin hyviä vastauksia Madon kysymyksiin ja aina vaan on asia sama : ei ole saanut mielestään oikeita perusteluja kristillisyydessä vallitsevasta kannasta.
Jepp. Olen kokenut, että jotkut aivan hyvätkin vastaukset ovat olleet lopulta vain hatusta tempaistuja, eli epäraamatullisia. Sellaisia, joihin pitää keksiä omasta päästä jotain tarinaa, että kokonaisuus alkaa hahmottua. Sinulla oli tässä myöhempänä jotain, joka tekee siitä viimein myös jotenkin raamatullista omasta mielestäni. Kiitoksia siitä.
Koetan jotain heitellä omasta näkemyksestäni, että mitä siinä pitää ymmärtää uskon kautta... Jos se tekisi kuivista jutuistani teille uskottavampia...
Omaa mielipidettäni pidän mielelläni oikeana, sillä minusta se ponnistaa vahvasti Raamatun omista teksteistä, eikä kenenkään ihmisen omista keksinnöistä.
Vahvimmat puolustukseni taitavat olla nämä kaksi, jos en nyt jotain ole unohtanut:
- 21:1 kertoo vanhan taivaan ja maan kadonneen ja uuden taivaan ja maan tulleen tilalle. Luonnollinen järki ei tällaista puhetta ymmärrä, vaan on yksin uskossa nähtävissä, kuinka tämä maailma saa kerran loppunsa ja tulee uusi aika. Lisäksi sanat taivas ja maa tuovat ensimmäisenä mieleen tuon yläpuolella kaareutuvan sinisen jutun ja sen multaisen möykyn, jota tallaamme. Tällä tavalla ymmärrettynä en näe viimeisissä luvuissa mitään ristiriitaisuuksia. Edellinenkin luku 20 (etenkin 20:11-12, tarkista!) viestii, että seuraavat näyt ovat viimeisen tuomion jälkeen.
- Ainakin Pietari odottaa juuri sellaisia uutta taivasta ja uutta maata, niin kuin minä olen yrittänyt selittää. Hän käyttää tasan samoja termejä. Hän myös puhuu lopun ajoista, eikä pidä tätä uutta maata ja taivasta vielä tulleina.
2. Piet. 3:10-13, tai mieluiten koko luku. Se ei ole kovin pitkä.
Muistaakseni nuusku ihmetteli taannoin, miten voi olla mahdollista, että taivaassa olisi elämän veden virta, kuten tuo Ilmestyskirja sanoo. Tähän teki mieleni vastata jo aikaisemmin, mutta pidin mölyni mahassa varalta. Nyt kun kuitenkin järjen ymmärrys on otettu esiin teidän puoleltanne, niin rohkenen siitä mainita itsekin. Niin ikään luullakseni muutkin pitävät kohtaa ongelmallisena esittämäni ymmärryksen kannalta, joten ehkä se vaatii selitystä.
Kaikkien inhimillinen järki ei tässä näemmä jostain syystä ymmärrä, miten täydellisyyden taivaassa voisi tarvita enää elämän vettä, päätellen sitten suoraan siitä, että tuon kuvan täytyy olla ajallinen. Täällähän toki tarvitaan elämän vettä (joka kumpuaa iankaikkiseen elämään jne). Mutta kysynpä sitten, mitä siellä taivaan ikuisessa juhlassa sitten juodaan, jos siellä ei voi mitenkään olla elämän vettä? Suomalaista lähdevettäkö? Tarjoaako Jumala mieluummin jotain hävitetyn ajallisen maailman juomaa, kun hänellä on paljon parempikin juoma tarjolla?
Toki pienelle ihmiselle on helpompi ymmärtää taivaallista eloa tämän ajallisen elämän kautta, eli luontevampaa on ajatella taivaassakin syötävän ja juotavan jotakin. Yksinkertainen ihminen ei välttämättä käsittäisi sellaista puhetta, että taivaassa ei syödä eikä juoda mitään. Toisekseen jo luomisen jälkeisessä paratiisissa ensimmäinen ihmispari söi puiden hedelmiä, 1.Moos. 1:29. Ja ihminen luotiin Jumalan kuvaksi. Luther selittää tätä muistaakseni, että tämä kuva turmeltui syntiinlankeemuksessa, minkä käsityksen olen omaksunut. Niin ikään Kristuksesta todistetaan, että hän
on Jumalan kuva, 2. Kor. 4:4. Olen siinä varovaisessa ymmärryksessä, että taivaan ilojuhlassa Jumalan kansa, pelastettujen joukko, luodaan uudeksi ja jälleen turmelemattomaksi, Jumalan kuvaksi. Tästä kuvasta en menisi noin vain olettamaan, että sen ei tarvitse syödä eikä juoda mitään.
No niin. Ajatella, että Jumalan lapset saavat täällä ajassa koettaa lohdutettuina kuvitella, millaista on juoda täydellistä elämän vettä täydellisen yltä kyllin kultaisessa kaupungissa, ehkä jopa vallan konkreettisesti! Vielä täällä sitä ammennetaan korvilla ja jokseenkin vajavaisesti, eikä aina edes tarjoudu mahdollisuutta siitä päästä nauttimaan. Saattaa tulla jano ja nälkä.
Samaa virkaa toimittaa elämän puu, joka tekee varsin tiuhaan hedelmänsä. En tiedä mitään etelän kasveista. Ehkä joku teistä tietää, miten usein lämpimien maiden hedelmäpuut antavat hedelmänsä. Arvelen kuitenkin, että joka kuukausi uuden sadon antava puu on varsinainen harvinaisuus.
Kaupungissa ei sitten ole kenenkään koskaan nälkä eikä jano -- ei siksi, ettei kenelläkään ole suuta eikä sisäelimiä, sitä en tiedä suuntaan enkä toiseen, millainen luomus uusi luomakunta on -- vaan koska Jumala pitää kaikki kylläisinä joka hetki.
Jos rupeaa järjellä sohimaan Raamattua, niin kohta ei ole enää koko ikuista elämää ollenkaan, niin kuin saddukeukset uskoivat.
ELIHU kirjoitti:Ehkä suurin syy mielestäni saattaa asian ymmärtämättömyyteen olla siinä, että Mato sanojensa mukaan haluaa saada selityksiä, jotka ovat "järjellä" ymmärrettävissä, perusteltavissa.Tämän ajatuksen mielestäni bongasin jossain päin kirjoituksia..
Raamatun monet kohdat avautuvat työläästi järjelle selittettäväksi.
Tässä onkin mielestäni heikko kohta.
Olet varmaan oikeassa siinä määrin, että olen tahtonut pitäytyä sellaisessa selityksessä, jonka koen löytyvän yksin Raamattua lukien ja mahdollisimman pitkälle ilman tarvetta kehitellä jo itse tekstistä ilmenemättömiä oletuksia ja ihmisjärjen omia keksintöjä.
Yksi toinen tällainen tyhjästä nyhjäisty oletus eli ihmisjärjen tuote tuon erään aiemman lisäksi on mielestäni se uskomus, että Ilm. 21:3 tarkoittaa epäuskoisen maailman keskellä (uskovaisissa ihmisissä) olevaa Jumalan majaa. Päinvastoin, jos annetaan tekstin selittää itse itseään, näemme selkeästi, että ne ihmiset, joiden keskellä Jumalan maja on, ovat yksistään uskovaisia. Koetin tätä muistaakseni jossain jo selittää.
Olen yrittänyt välttää aiemmin näiden kutsumista järjen päätelmiksi, koska se on uskovaisille punainen vaate. Mutta nyt oli pakko puolustautua osoittamalla, että ne järkiuskomukset ovat aivan muualla.
ELIHU kirjoitti:Hieman ihmettelinkin, ettet ole ahkerana raamatunlukijana huomannut esim. Heb,kirjeen selityksiä Vanhan liiton poismenemisestä ja uuden liiton tulemista, uusi liitto ( testamentti= liitto, Biblia käyttää sanaa testamentti..)
Ei ole mikään ihme, etten muista sellaista. Sillä huti meni tuo varovainen kehusi.
ELIHU kirjoitti:Eli itse ymmärrän tuon Johanneksen kuvaamaan näyn uuden taivaan ja maan tulemisesta ja vanhan poismenemisestä juuri tuolla Heb. kirjeen kuvauksella.
Pietarin sanat linkittyvät paljon suoremmin ja selkeämmin Ilmestyskirjan loppuun. Vai oletko eri mieltä? Selityksessäsi silta Heprealaiskirjeen ja Ilmestyskirjan välille rakentuu siitä, että kummassakin puhutaan jostakin uudesta asiasta, joka korvaa jonkun vanhan.
Mutta jos en nyt muista tässä aiemmin tarjottuja Raamatun tekstejä väärin, niin tämä mainitsemasi Heprealaiskirje on ensimmäinen, jonka voin pitkin hampain pitää raamatullisena perustana käsitykseenne.
Koetan pohtia ja tutkia sitä jatkossa lisää, kun kerran jotain Raamattuakin siihen näyttäisi löytyvän.
Toistaiseksi nojaan parhaani mukaan vielä Pietarin selkeisiin sanoihin, kun kerran olette Ilmestyskirjan oman sanan jo saaneet horjutettua. Mieluummin uskon selkeään Raamatun sanaan kuin epämääräisempiin arveluihin. Jospa Jumala pitäisi edes Pietarin sanat vankkana.
Sellainen on nimittäin todella ikävää, jos edes Raamatun suoraan sanaan ei voisi luottaa lainkaan, vaan olisi luotettava itsestään löytyvän jotain pyhyyttä, joka kykenee näkemään kaikki Raamatun sanat jossain aivan toisessa valossa. Saatika sitten että olisi löydettävä sitä pyhyyttä toisista ihmisistä, joiden ajatuksia ei tiedä eikä tunne edes sen vertaa kuin omia.
Pyhä Henki avaa ymmärtämään kirjoituksia, mutta en usko sen tarkoittavan paljoa sen maagisempaa kuin että 'suomukset putoavat silmistä' ja näkee Raamatussa sen mitä siinä lukee -- esim. sen sijasta mitä itsellä aikaisemmin oli ikiomassa pienessä ihmismielessä.
ELIHU kirjoitti:Tuossa ilm 21:ssa on , niinkuin tässä ketjussa jo on Ennemmin sanottu , asiota, jotka varmaankin liittyvät ajan lopun jälkeisiin tapahtumiin.
Siksi on joka sanan kohdalla epämielekästä' tingata: miten tämä sitten voidaan selittää tähän aikaan kuuluvaksi, koska kaikki eivät välttämättä kuulukaan , lisäksi " kuvat" ovat samanaiaisesti kerroksittain ja päällekkäin ..
Taavetti mm. toi kirjoituksissaan hyvin esiin Jumalan Sanan rikkautta ja äärettömyyttä ja monitahoisuutta.
Tästä monitahoisuudesta en tiedä oikein mitä tällä kertaa ajatella. Ja mitä mieleen tulee toistaiseksi, sitä en taida ääneen sanoa.
Jos on olemassa johonkin Raamatun kohtaan selkeä ja täysin sopiva selitys, niin ihmettelen kovasti, mikä
tarve silloin on hakea siihen päälle toista selitystä, joka soveltuu kohtaan selvästi heikommin, ja johonka jää kummallisia aukkoja.
ELIHU kirjoitti:Voi kun tuli pitkälti tekstiä, toivottavasti tässä oli jotain tolkkuakin mukana. Kirjoitin niinkuin itse ymmärrän ko. ilm.kirjan erästä osaa siitä
Niinkuin jo alussa sanoin, selitys jää hyvin puolitiehen, paljon muita mielessä olleita perusteluita jää sanomatta, mutta nytkin kului aikaa tähän hirveän paljon näin hitaalta kirjoittajalta :o
Kiitoksia vaivasta. Tämä viestisi teki omaani vastakkaiselle käsitykselle jo jonkinlaisen pohjan ja perustuksen, jota minä en vielä mielestäni ollut nähnyt.
Nyt on asioissa vähän enempi selkoa. Pitää minunkin koettaa vielä itsekseni sovittaa noita uutta ja vanhaa liittoa siihen 21. lukuun ja tarkastella, mitä siitä tulee.
Viimeiseen viestiisi. Mietihän puolestasi sinä tarkkaan ja ajatuksella, mitä olen yrittänyt jo muutaman kerran näyttää
Ilm. 21:nnessä mainitusta Jumalan majasta, tai ennemminkin niistä ihmisistä, joiden keskellä se on.
Jospa nyt lupaisin lopettaa tämän kirjoittelun ja korkeintaan jäädä vastaamaan ainoastaan suoriin kysymyksiin, jos sellaisia keksitte kysyä.