Raamattu kehottaa olemaan varovainen tuomitsemisen suhteen etenkin tapauksissa, joissa toinen väittää olevansa uskovainen. Sen sijaan hyviä todistuksia meillä on vara antaa uskovaisiksi mielestämme varmasti tietämistämme ihmisistä.
"Demetriuksella on jokaiselta todistus, ja itse totuudesta. Ja me myös todistamme, ja te tiedätte, että meidän todistuksemme on tosi." (3.Joh.1:12.)
"Ja siellä oli jumalinen mies lain jälkeen, Ananias niemeltä; hänellä oli hyvä todistus kaikilta Juudalaisilta, jotka siellä asuivat" (Ap.t.22:12).
Tulkitsen tätä niin, että meillä on lupa antaa hyvä todistus myös nettikeskusteluissa nimimerkeistä, jotka mielestämme ovat varmasti uskovaisia. Tämän palstan vl-aktiiveista minulla on sanottavana hyvä todistus. Lukemani kirjoitukset ovat vastanneet samaan henkeen itseni kanssa, vaikka niissä on paljon taitamattomuuksia ja turmeluksiakin, myös itselläni.
Olen ymmärtänyt, että tämän palstan kirjoittajat eivät pidä omia mielipiteitään ja itseään erinomaisina tai erehtymättöminä, vaan kaikki myöntävät, että ihmisinä voimme mennä vikaan, vain Kristuksen ruumis on pyhä. Toinen laita on sitä omien näkemysten erinomaisuuden korostamista ja seurakunnan vikoilua. Tällaista kasvua ei tämän palstan vl-aktiivien joukossa onneksi ole tainnut esiintyä.
On helpottavaa huomata, ettei vajavaisena ihmisenä tarvitse itse tuomita ketään, vaan Jumala hoitaa sen homman. Kaikista en hyvää todistusta tohdi sanoa, mutta eihän taivaaseen minun todistuksellani mennä, vaan sydämen uskolla.
Rakkaudesta myös sananen. Me uskovaiset rakastamme kaikkia, eikö niin? Lukkari sen kiteytti jossain keskustelussa: uskovaisten kesken on veljellinen rakkaus ja suhteessa epäuskoisiin on etsivä rakkaus. Toivotaan, että mahdollisimman moni etsivä rakkaus vielä muuttuisi veljelliseksi rakkaudeksi. On harmi, jos syvempi veljellinen rakkaus etääntyy vain etsiväksi rakkaudeksi. Rakkautta kuitenkin.
Hyvää päivänjatkoa kaikille!