weha kirjoitti:Apostolit kirjoittivat paljon, neuvon, opetuksen ja nuhteen sanoja aikansa ihmisille. Mekin tarvitsemme evankeliumiin liittyviä rakkauden neuvoja. Ne eivät ole lakia. Niitä ei anneta meille siksi, että niitä noudattamalla Jumalan edessä kelvollisiksi, eli vanhurskaiksi. Neuvot ovat tarpeen, että säilyisimme Kristuksen vanhurskaudessa, jonka olemme uskon kautta saaneet, ilman omia suorituksiamme ja ansioitamme. Neuvot vahvistavat ja tukevat sitä terveellisen armon opetusta, jonka me kuulemme omantunnon äänenä.
weha kirjoitti:Lain kolmas käyttö
Lain kolmas käyttö merkitsee, että lain tulisi olla uskovaisen elämässä synnin paljastajana ja hyvien tekojen opettajana? Paavali torjui tuon käsityksen. Hän kirjoitti galatalaisille:
Gal.3:24. "Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme.
25. Mutta sitte kuin usko tuli, niin emme enempi ole sen opettajan alla".
Jani_S kirjoitti:Lain käyttö ensimmäisestä kolmanteen tapaan saakka ei ole erityisesti esillä Jumalan valtakunnan saarnassa. Armahdettuja syntisiä ei lastata lain vaatimuksilla, vaan heitä siunataan evankeliumilla. Jumalan valtakunnan saarna on toki jo itsessään lain saarnaa armosta osattomalle, mutta silti kaikille on tarjolla evankeliumi lain alta pääsyksi.
Jani_S kirjoitti:Perkele sai syötettyä valheensa myrkyn ja uskoteltua monille, että pelkkä armo ei riitä taivaaseen pääsyksi, vaan sitä täytyy täydentää lain töillä eli omilla saastaisilla ansioilla.
Aromille kysymys seuraavasta heprealaisapostolin neuvosta:
Hepr. 13:
"4 Aviokäsky pitää kunniallisesti kaikkein seassa pidettämän ja aviovuode saastatoinna; mutta huorintekiät ja salavuoteiset Jumala tuomitsee."
Onko ylläoleva uskovaisille kirjoitettu raamatunkohta
a) Mooseksen lakia (lain kolmatta käyttöä)?
b) evankeliumin kokonaisuuteen kuuluva neuvo?
c) sekä lain että evankeliumin ulkopuolinen neuvo?
Aromi kirjoitti:Jos nyt sanon, että sama käsky ei ole lakia Heprealaiskirjeessä sen vuoksi, että Paavali kirjoittaa uskovaisille, joudun tilanteeseen, josta en osaa eteenpäin. Jotain ilmeisesti menee ajatuksissani vikaan, mikä?
mato kirjoitti:Selittäkääpä joku vähän psalmia 119.
Aromi kirjoitti:Eli aviokäsky löytyy Mooseksen laista, ja Jeesus vielä teroittaa sitä Markuksen evankeliumissa. Kun Paavali muistuttaa uskovaisia tästä aviokäskystä, niin se on edelleen Mooseksen säätämä. Jos nyt sanon, että sama käsky ei ole lakia Heprealaiskirjeessä sen vuoksi, että Paavali kirjoittaa uskovaisille, joudun tilanteeseen, josta en osaa eteenpäin. Jotain ilmeisesti menee ajatuksissani vikaan, mikä?
mato kirjoitti:Näyttäisi vähän siltä, että välillä lailla tarkoitetaan normia eli käskyä ja pakotetta mutta välillä toimintatapaa eli luonnonlakien kaltaista säännöllisyyttä tai sääntöä, jota jonkin voidaan todeta noudattavan. Pitääkö paikkansa?
O.M kirjoitti:Ymmärtääkseni siinä "Herran laissa vaeltaminen" tarkoittaa toimimista niin kuin laki sanoo ilman lakia ja ilman lain vaatimuksia. Se on mahdollista, koska Jumalan terveellinen armo kääntää ihmisen mielen suunnan. Pyhä Henki kotiopettajana opettaa ilman lakia hylkäämään maailmalliset himot ja elämään siveästi, hurskaasti ja jumalisesti.
Jani_S kirjoitti:Armosta osallinen uskovainen toteuttaa Jumalan lakia itse asiassa paremmin kuin omavanhurskas. Erona omavanhurskaasen on se, että Jumalan lapsi ei tee sitä omin voimin, vaan Jeesuksen ansion kautta.
Jumalan laki ei ole laki hänen lunastetuille lapsilleen, vaan sydämen tahto. Jeesuksen sovituksella vapahdettu syntinen ei ole lain alla, koska se on täytetty hänen puolestaan. Ja kun laki on täytetty, se todellakin myös on täytetty eli on tehty kuten se vaatii, ei kuitenkaan omassa vaan Kristuksen ruumiissa.
Aromi kirjoitti:En minä mielestäni pysty toteuttamaan Jumalan lakia, vaikka kuinka tahtoisin. Monta asiaa elämässäni kyllä on tapahtunut elävän uskon seurauksena, ei sitä voi kieltää. Kuitenkaan en voi katsoa Jumalan lakia pystypäin. Pakko on kumartua. Joko on niin, että Jeesuksen ansio luetaan minulle uskon tähden, tai sitten minä olen mennyttä.
Aromi kirjoitti:En minä mielestäni pysty toteuttamaan Jumalan lakia, vaikka kuinka tahtoisin. Monta asiaa elämässäni kyllä on tapahtunut elävän uskon seurauksena, ei sitä voi kieltää. Kuitenkaan en voi katsoa Jumalan lakia pystypäin. Pakko on kumartua. Joko on niin, että Jeesuksen ansio luetaan minulle uskon tähden, tai sitten minä olen mennyttä.
nuusku kirjoitti:koska elävässä uskossa on voimaa, niin esim. sellaine ajatus ei ole mahdollinen, että uskovainen kävisi päivittäin 'huoraamassa', ja vetoaisi heikkouteensa, että muu ei ole mahdollista. Tai että uskovainen istuisi päivittäin kaljalla heikkoutensa tähden. Tai että uskovainen olisi niin heikko, ettei voisi uskoa tämän joukon olevan niin pieni, vaan heikkoudessaan uskoisi muuallakin olevan pelastuksen ja ajattelisi, että kyllä se Jumala ko. heikkoudetkin armahtaa.
ELIHU kirjoitti:Saarisalo selittää , että esim. Ps 1:n kohta , kun ao. kohta puhuu , että uskovainen rakastaa Herran Lakia, että hyvin usein, kun Vt:ssa, ( joskus myös UT:ssakin) kirjoitetaan näin, tarkoitetaan sillä kaikkea Jumalan Sanaa, joka oli tuolloin luettavissa, ei missään nimessä sitä kohdistaen 10:n käskyn lakiin.
Silloin lukemamme kohdat asettuvut paljon yksiselitteisimme siihen , mitä Uusi Testamenttikin opettaa laista ja Evankeliumista.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa