Kirjoittaja lukkari » 15 Tammi 2007, 23:14
Tunnustuskirjoissa saattaa olla sellaisia kohtia, jotka tuntuvat ristiriitaisilta. Onneksi meidän uskomme ja oppimme ylin auktoriteetti on pyhä Raamattu. Se olikin Lutherin keskeinen ajatus. Voi olla, että tunnustuskirjoissa on hämäriä kohtia tai sellaisia, joita voidaan tulkita monella tavalla. Raamattuakin voidaan tulkita monella tapaa. Jumalan Sana tulee eläväksi vain uskovaiselle ihmiselle, Jumala voi myös ihmisen herättää niin, että Jumalan Sana johdattaa hänet Kristuksen luokse. Aivan kuten itämaan tietäjät seimen luo. Kristus asuu uskovaisten ihmisten sydämessä. Uskovainen ihminen on elävä lähde. Jos sinä tunnet itsesi mähdottomaksi Jumalan edessä, sinä saat juoda tuosta lähteestä elävää vettä. Se tekee myös sinut eläväksi. Pyhä Henki tekee tuon lähteen eläväksi. Eli ei se ole sanoissa se sovintosaarna, vaan hengessä.
Joh 4.
14 Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.
Tässähän Kristus puhuu itsestään, mutta kun Hän kuoli jätti hän tuon tehtävän omilleen. Hän puhalsi heidän päälleen ja sanoi: ottakaa Pyhä Henki, joiden synnit te anteeksi annatte niille ne ovat anteeksiannetut jne...
edelleen Joh 13.
16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Lohduttajan, että hän teidän kanssanne olis ijankaikkisesti:
17 Totuuden Hengen, jota ei maailma taida ottaa vastaan, sillä ei he näe häntä, eikä tunne häntä: mutta te tunnette hänen, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
Mistä tuon elävän uskon sitten erottaa?
Joh 13.
35 Siitä pitää kaikkein tunteman teidät minun opetuslapsikseni, jos te keskenänne rakkauden pidätte.
lopuksi
Luuk. 10
16 Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.