Jeesus kuva

Sana on vapaa.

Jeesus kuva

ViestiKirjoittaja hepa » 05 Loka 2014, 09:43

Iltasanomat

Arkeologien löytö: Lapsena oppimamme Jeesus-kuva olikin ehkä väärä
Jeesus on perinteisesti kuvattu parrakkaana ja pitkähiuksisena.
Jeesus on perinteisesti kuvattu parrakkaana ja pitkähiuksisena.
Kai Sinervo
Julkaistu: 5.10.2014 6:54

Kun suomalainen ajattelee Jeesusta, useimpien mieleen tulee uskonnon oppikirjoista tuttu parrakas pitkätukka. Espanjalaisten tutkijoiden löytämässä lautasessa Jeesus kuvataan kuitenkin aivan toisen näköisenä.
Arkeologit väittävät, että kyseessä on yksi varhaisimmista tiedossa olevista Jeesuksen kuvista. Lasilautasen, johon kuva on kaiverrettu, arvioidaan olevan peräisin 300-luvulta.

Lautasen läpimitta on noin 22 senttimetriä, ja sitä uskotaan käytetyn ehtoollisleipien alustana. Esine löydettiin Etelä-Espanjasta Linaresin kaupungin lähistöltä, uskonnollisiin menoihin käytetystä rakennuksesta.

Tutkijat kokosivat kasaan lautasen palaset, joista puuttui vain viidennes. Kuvassa on Jeesus kahden apostolin – mahdollisesti Pietarin ja Paavalin – kanssa. Jeesus näyttää hyvin erilaiselta kuin millaisena hänet on myöhemmin länsimaissa kuvattu: hänen yllään on antiikin filosofin tooga, hän on parraton eivätkä hänen hiuksensakaan ole kovin pitkät.

Löydöstä kertoo muun muassa brittikanava BBC, jonka sivuilta löytyy kuva lautasesta ja sen perusteella tehdystä rekonstruktiosta.
hepa
tähtiahkera

Re: Jeesus kuva

ViestiKirjoittaja hepa » 05 Loka 2014, 15:00

15 Mutta papit ja Leviläiset Zadokin pojat, jotka minun pyhäni säädyt pitäneet ovat, kuin Israelin lapset luopuivat minusta, ne pitää minun edelläni käymän, palvellen minua, ja minun edessäni seisoman, ja uhraaman minulle lihavuutta ja verta, sanoo Herra, Herra.
16 Ja heidän pitää menemän minun pyhääni, ja tuleman minun pöytäni eteen, palvellen minua ja pitäin minun säätyni.
17 Ja kuin he tahtovat mennä portista sisälliseen kartanoon, niin heidän pitää pukeman yllensä liinavaatteet, ja ei villoista tehtyjä, niin kauvan kuin he sisällisessä kartanossa palvelevat.
18 Ja liinahiipat pitää oleman heidän päässänsä ja liinaiset vaatteet heidän kupeillansa, ja ei pidä sitoman itsiänsä hikiliinoilla,
19 Ja kuin he menevät ulkoiseen ja äärimäiseen kartanoon kansan tykö, niin heidän pitää paneman ne vaatteet pois, joissa he palveluksen tehneet ovat, ja kätkemän ne pyhiin kammioihin; ja heidän pitää ottaman toiset vaatteet yllensä, ettei he kansaa pyhittäisi omissa vaatteissansa.
20 Ei heidän pidä ajeleman päätänsä, eikä pitkiä hiuksia kasvattaman; mutta pitää antaman hiuksensa tasaisesti leikata ympäri.

1. Kor. 11:14 Eikö luontokin sitä teille opeta, että se on miehelle häpiäksi, jos hänellä on pitkät hiukset?
hepa
tähtiahkera

ViestiKirjoittaja Jay » 17 Loka 2014, 15:02

hepa kirjoitti:1. Kor. 11:14 Eikö luontokin sitä teille opeta, että se on miehelle häpiäksi, jos hänellä on pitkät hiukset?

Mitä tuo tarkottaa? Miten luonto opettaa?
Jay
puuhakas

ViestiKirjoittaja Humilton » 17 Loka 2014, 17:28

Jay kirjoitti:
hepa kirjoitti:1. Kor. 11:14 Eikö luontokin sitä teille opeta, että se on miehelle häpiäksi, jos hänellä on pitkät hiukset?

Jeesus on kuvattu monissa paikoissa pitkätukkaiseksi.
Humilton
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja hepa » 17 Loka 2014, 20:18

Humilton kirjoitti:
Jay kirjoitti:

Jeesus on kuvattu monissa paikoissa pitkätukkaiseksi.

On kuvattu, mutta oliko hän todellisuudessa jos kerran Paavalikin noin kirjoitti.][quote=
hepa
tähtiahkera

ViestiKirjoittaja Humilton » 17 Loka 2014, 22:46

hepa kirjoitti:On kuvattu, mutta oliko hän todellisuudessa jos kerran Paavalikin noin kirjoitti.

Aivan. Se on taiteilijan näkemys asiasta. Samoin kuin paratiisin omena.
Humilton
Aurinkotuuli

ViestiKirjoittaja nuusku » 20 Loka 2014, 03:02

Kuvissa Jeesus on ainakin usein piirretty komeaksi nuoreksimieheksi. Raamatun mukaan hän oli kuitenkin niinsanotusti ruma, ruman näköinen. Niin ruma että ihmiset eivät edes voineet oikein katsoa häntä, niin ruma hän oli. Siinäkin mielessä kirkkotaide antaa hänestä vääränlaisen kuvan. Siis pitkän tukan lisäksi.
Kunnes täyttyy halu hartain, tänne jääpi turmelus. Aukee kirkas kotiranta, loppumaton lohdutus.
nuusku
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mies » 20 Loka 2014, 22:03

Humilton kirjoitti:
hepa kirjoitti:On kuvattu, mutta oliko hän todellisuudessa jos kerran Paavalikin noin kirjoitti.

Samoin kuin paratiisin omena.

Muistelisin, että jossain, oliko eng. kielisessä versiossa se hedelmä oli tosiaan omena.
mies
Aurinkotuuli

Paluu Vapaata Keskustelua