Pottu kirjoitti:Munkki kirjoitti:Onkohan tämä sitä ilmaston lämpiämistä, sitä kasvihuoneilmiötä?
Se on just sitä, ikävä kyllä
Sen verran tähän on välttämätöntä kommentoida, kun nimittäin olen tähän asiaan omakohtaisesti törmännyt, ettei saa sekoittaa kahta ilmiötä keskenään: kasvihuoneilmiö ja ilmaston lämpeneminen (eli kasvihuoneilmiön voimistuminen).
Itse tein tämän virheen 1996, kun ylioppilaskirjoitusten reaalin jokerikysymyksestä jäivät täydet 9 pistettä saamatta tämän kömmähdyksen takia. Siksi muistan sen aina, kun jäi sen puuttuneen pisteen myötä laudatur saamatta.
Sehän menee niin, että kasvihuoneilmiö on aina ollut olemassa ja se on välttämätön elinehto maapallolle. Ilman kasvihuoneilmiötä maapallo olisi elinkelvoton planeetta. Lisäinformaatiota tästä aina ajankohtaisesta ilmiöstä saa vaikka tuolta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvihuoneilmi%C3%B6
Sen sijaan ilmiön voimistumisen syistä kiistellään ja valtaosa tiedemiehistä uskoo voimistumisen johtuvan kasvihuonekaasupäästöistä, joita aiheuttavat etupäässä teollisuus ja liikenne. Sanottakoon tähän sekin, että itse kuulun vahvasti skeptisten ryhmään tässä aiheessa.
En oikein jaksa uskoa, että ihminen sittenkään olisi vaarassa tuhota planeettaamme, tai edes itseään ilmakehän saastutuksella. Jumala on maailman luonut ja Hän sen myös aikanaan lopettaa, mutta ei ihminen.
Samoin olen lopen kyllästynyt tähän hiilidioksidivouhotukseen, joka on meneillään tässä maailmanajassa. Asialla metelöidään, jotta voitaisiin säätää haittaveroja vähän sille ja tälle, mutta loppujen lopuksi päättäjiä ei kiinnosta nämä hiilitaseet tuon taivaallista - tärkeintä on
ia uusia veroja. Tämä menee jo vähän politiikkaan, mutta minua ei lakkaa huvittamasta, ja välillä itkettämästä, tämä soutu- ja huopaamistaktiikka, jossa mm. ensin kehoitetaan uusimaan lämmitysjärjestelmä käyttämään uusiutuvia polttoaineita, mutta heti seuraavassa käänteessä ehdotetaan haittaveroa tulisijoille... Eivät pysy viheriäisillä puurot ja vellit omissa astioissaan.Lopuksi vielä lainaan Fingerpori-sarjakuvan osuvaa toteamusta liittyen alkuperäiseen aiheeseen:
"Tähtäsin laudaturiin, mutta sainkin ekseeman".

Että kyllä met ihmiset kulutamma enemmän ku ennen.